Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Oppilas soveltaa ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja eri liikuntamuodoissa.

T5 Oppilas kehittää, arvioi ja ylläpitää fyysisiä ominaisuuksiaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T8 Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta sekä säätelee tunteitaan ja toimintaansa.

T10 Oppilas työskentellee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään. Oppilas ottaa vastuuta omasta harjoittelustaan.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Oppilas valitsee sellaisia lajeja, joissa hän pystyy harjoittelun avulla kehittämään itseään. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T7 Oppilas tunnistaa vaaratilanteet sekä pyrkii toimimaan niiden välttämiseksi noudattamalla turvallisuusohjeita ja sääntöjä. Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T13 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 9:

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä kehittäen ja vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T4 Oppilas kehittää motorisia perustaitojaan ja käyttää erilaisia liikuntavälineitä monipuolisesti.

T5 Oppilas pystyy arvioimaan eri fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittamaan nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta tai/ja voimaa.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osaa toimia erilaisissa yhteisissä oppimistilanteissa.

T12 Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan edelleen liikkumaan aktiivisesti ja kokeilemaan mahdollisimman monipuolisesti eri liikuntamuotoja, jotka sisältävät tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitojen vahvistamista, tanssiliikuntaa, voima-, nopeus- ja kestävyyslajeja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Työskentely ja yrittäminen Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita kehittämään ja vahvistamaan omia tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja vaihtelevissa tilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Oppilas soveltaa ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja eri liikuntamuodoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään ja arvioimaan fyysisiä ominaisuuksiaan monipuolisesti eri lajeja ja oppimisympäristöjä hyödyntäen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Fyysisten ominaisuuksien harjoittaminen Oppilas kehittää, arvioi ja ylläpitää fyysisiä ominaisuuksiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta kehittämään ja vahvistamaan edelleen uimataitoaan useilla eri tekniikoilla sekä sukeltamaan. Oppilasta ohjataan kehittämään edelleen pelastautumistaitojaan. Oppilasta ohjataan pelastautumaan vedestä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uima- ja pelastautumistaidot Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ottamaan muut huomioon erilaisissa pari- ja ryhmätehtävissä. Oppilasta ohjataan ottamaan myös vastuuta yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä. Erilaisilla ryhmätehtävillä lisätään yhteisöllisyyttä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta sekä säätelee tunteitaan ja toimintaansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan edelleen haastamaan itseään liikuntasuorituksissaan ja iloitsemaan omasta edistymisestään. Näin vahvistetaan oppilaan myönteistä minäkäsitystä aktiivisena liikkujana. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan myös itsenäisesti ja ottamaan vastuuta siitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Työskentelytaidot Oppilas työskentellee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään. Oppilas ottaa vastuuta omasta harjoittelustaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan edelleen mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen, minkä kautta hän saa myönteisiä kokemuksia liikunnasta. Oppilasta ohjataan osallistumaan sellaisiin liikuntamuotoihin, joissa hänen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen toimintansa saa aikaan kehittymistä liikkujana. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

ePerusteet