Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas osaa havainnoida kieltä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja ymmärtää kielen luomia merkityksiä. Oppilas argumentoi, selostaa ja havainnollistaa. Oppilas toimii rakentavasti ja toisia kunnioittaen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

T2 Oppilas tekee havaintoja muodollisista puhetilanteista, opetuspuheesta ja mediasta. Oppilas suhtautuu kriittisesti kuultuun.

T6 Oppilas tunnistaa kertovan, kuvaavan, ohjaavan, pohtivan ja kantaa ottavan tekstin lajipiirteitä sekä pystyy hyödyntämään tietoaan eri tekstilajien piirteistä tekstien suunnittelussa ja niiden tuottamisessa.

T7 Oppilas tuntee kirjoitetun yleiskielen normeja ja eri tekstilajeille tyypillistä sanastoa ja kielen rakenteita. Oppilas soveltaa tietoaan kirjoittaessaan sekä tuottaessaan ymmärrettäviä ja koherentteja tekstejä.

T8 Oppilas tunnistaa ja kuvailee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.

T11 Oppilas havainnoi itseään viestijänä ja tunnistaa omia vahvuuksiaan.

Vuosiluokka 8:

T2 Oppilas tekee havaintoja muodollisista puhetilanteista, opetuspuheesta ja mediasta. Oppilas suhtautuu kriittisesti kuultuun.

T4 Oppilas kuvailee eri tekstilajien tyypillisiä piirteitä ja käyttää soveltuvia käsitteitä. Oppilas ymmärtää tekstien erilaiset tavoitteet ja tarkoitusperät.

T5 Oppilas hyödyntää tekstilajitietouttaan ja tarkastelee tekstejä kriittisesti.

T7 Oppilas tuntee kirjoitetun yleiskielen normeja ja eri tekstilajeille tyypillistä sanastoa ja kielen rakenteita. Oppilas soveltaa tietoaan kirjoittaessaan sekä tuottaa ymmärrettäviä ja koherentteja tekstejä.

T8 Oppilas tunnistaa ja kuvailee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.

T12 Oppilas tunnistaa eri tiedonalojen tapoja käyttää kieltä.

Vuosiluokka 9:

T3 Oppilas havainnoi puheen ja kokonaisilmaisun keinoja omasta ja toisten esiintymisestä. Oppilas osaa hyödyntää ilmaisukeinoja omassa puhe-esityksessään.

T5 Oppilas hyödyntää tekstilajitietouttaan ja tarkastelee tekstejä kriittisesti.

T7 Oppilas tuntee kirjoitetun yleiskielen normeja ja eri tekstilajeille tyypillistä sanastoa ja kielen rakenteita. Oppilas soveltaa tietoaan kirjoittaessaan sekä tuottaessaan ymmärrettäviä ja koherentteja tekstejä.

T9 Oppilas tutustuu suomalaiseen kirjallisuuteen, sen vaiheisiin ja yhteyksiin maailmankirjallisuuteen.

T10 Oppilas ymmärtää kulttuurisen monimuotoisuuden ja löytää itselleen tärkeitä kulttuuurin muotoja. Oppilas ymmärtää monikielisyyden merkityksen yhteiskunnassa.

T13 Oppilas etsii tietoa eri lähteistä sekä suunnittelee, jäsentää ja arvioi työskentelyään.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta kehittämään taitoaan toimia tavoitteellisesti, eettisesti ja vuorovaikutussuhdetta rakentaen koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Vahvistetaan oppilaan taitoa toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä merkityksiä. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen ja kokonaisilmaisun keinoista (kehon, äänen, tilan ja ajan keinoista) ja harjoitellaan niiden käyttöä omassa ilmaisussa. Arvioinnin kohde ja kriteerit Vuorovaikutustaidot Oppilas havainnoi kieltä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa ja ymmärtää kielen luomia merkityksiä. Oppilas argumentoi, selostaa ja havainnollistaa. Oppilas toimii rakentavasti ja toisia kunnioittaen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää taitoaan toimia tavoitteellisesti ja eettisesti sekä vuorovaikutussuhdetta rakentaen kasvokkaisissa koulun ja yhteiskunnan vuorovaikutustilanteissa.
Vuorovaikutussuhteen rakentaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa aloitteellisesti ja sovittaa puhettaan tilanteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas edistää omalla toiminnallaan vuorovaikutuksen onnistumista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu suullisesti ja rakentavalla tavalla koulun vuorovaikutustilanteisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ennakoitaviin koulun vuorovaikutustilanteisiin aktiivisesti kuuntelemalla.

T2 ohjata oppilasta syventämään muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja
Paikallinen tarkennus
Harjoitutetaan oppilasta ymmärtämään opetuspuhetta, erilaisia muodollisia, myös koulun ulkopuolisia, puhetilanteita ja puhuttuja mediatekstejä. Harjoitutetaan oppilaan kriittistä suhtautumista kuultuun sekä kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina. Arvioinnin kohde ja kriteerit​ ​Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa Oppilas tekee havaintoja muodollisista puhetilanteista, opetuspuheesta ja mediasta. Oppilas suhtautuu kriittisesti kuultuun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas syventää muodollisten puhetilanteiden, opetuspuheen ja median puhuttujen tekstien ymmärtämistaitoja.
Ymmärtämistaidot vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas erottaa olennaiset asiat opetuspuheesta ja median puhutuista teksteistä sekä arvioi kuulemaansa. Oppilas pystyy vastaanottamaan tietoa muodollisissa puhetilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää pääkohdat opetuspuheesta ja tuttuja aiheita käsittelevistä median puhutuista teksteistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää puhuttuja arkikielisiä tekstejä ja selvittää niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ymmärtää selkeästi havainnollistettuja puhuttuja arkikielisiä tekstejä.

Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta vahvistamaan taitoa suunnitella, tuottaa ja muokata tekstejä itsenäisesti ja ryhmässä sekä hyödyntämään eri tekstilajeja omien tekstien malleina ja lähteinä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain sekä itsenäisesti että ryhmässä. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa sekä harjoitellaan lähteiden käyttöä. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville, pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa omien tekstien tuottamisessa. Arvioinnin kohde ja kriteerit Testilajitaidot tekstien tuottamisessa Oppilas tunnistaa kertovan, kuvaavan, ohjaavan, pohtivan ja kantaa ottavan tekstin lajipiirteitä sekä pystyy hyödyntämään tietoaan eri tekstilajien piirteistä tekstien suunnittelussa ja niiden tuottamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä. Hän käyttää kertovia, kuvaavia ja kantaaottavia tekstejä omien tekstien malleina ja lähteinä.
Tekstilajitaidot tekstien tuottamisessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tuottaa itsenäisesti tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä monipuolisesti. Oppilas käyttää myös muita tekstejä omien tekstien lähteinä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee, tuottaa ja muokkaa tekstejä, joissa käytetään eri tekstilajien piirteitä tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee ja tuottaa tekstejä eri aihepiireistä mallien avulla itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa. Oppilas ottaa vastaan palautetta teksteistään. Oppilas tuottaa tekstilajiltaan tunnistettavia tekstejä, mutta tekstilajipiirteiden hyödyntäminen on rajallista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuottaa rakenteeltaan, kieleltään ja sisällöltään yksinkertaisia ja konkreettisia tekstejä itselleen tutuista aiheista.

T7 auttaa oppilasta vakiinnuttamaan kirjoitetun yleiskielen normien ja eri tekstilajeissa tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden hallintaa
Paikallinen tarkennus
Syvennetään kirjoitetun yleiskielen normien hallintaa ja vakiinnutetaan normeja omaan kirjoittamiseen. Syvennetään ymmärrystä eri tekstilajeille tyypillisistä kirjoitetun yleiskielen piirteistä (sanasto, fraasit, kielen rakenteet) ja tyylistä. Harjaannutaan valitsemaan omaan tekstiin sopivat ilmaisutavat. Arvioinnin kohde ja kriteerit Kirjoitetun kielen hallinta Oppilas tuntee kirjoitetun yleiskielen normeja ja eri tekstilajeille tyypillistä sanastoa ja kielen rakenteita. Oppilas soveltaa tietoaan kirjoittaessaan sekä tuottaa ymmärrettäviä ja koherentteja tekstejä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas noudattaa kirjoittamissaan teksteissä yleiskielen normeja ja hyödyntää tekstilajille tyypillistä sanastoa ja kieliopillisia rakenteita. Hän sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.
Kirjoitetun kielen hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kirjoittaa sisällöllisesti ja kielellisesti monipuolisia tekstejä. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on vakiintunutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kirjoittaa koherentteja tekstejä ja käyttää niissä tarkoituksenmukaista sanastoa ja rakenteita. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on melko vakiintunutta. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä kieliopillisista puutteista huolimatta. Sanasto voi olla vielä suppeaa. Kirjoitetun kielen normien noudattaminen on horjuvaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kirjoittaa tekstejä tutuista aihepiireistä. Teksti voi olla epäkoherenttia, verrattain hankalasti luettavaa ja sanastoltaan hyvin rajallista. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T8 ohjata oppilasta syventämään kielitietoisuuttaan ja kiinnostumaan kielen ilmiöistä, auttaa oppilasta tunnistamaan kielen rakenteita, eri rekistereitä, tyylipiirteitä ja sävyjä ja ymmärtämään kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia
Paikallinen tarkennus
Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Vertaillaan suomea ja venäjää tai muita oppilaan osaamia kieliä ja tutkitaan, miten kielet vaikuttavat toisiinsa. Innostetaan oppilasta kiinnostumaan kielen ilmiöistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit Kielitietoisuuden kehittyminen Oppilas tunnistaa ja kuvailee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kiinnostuu kielen ilmiöistä. Hän tunnistaa kielen rakenteita ja hyödyntää muodollista ja epämuodollista kieltä kielenkäytön resurssina sekä kielen tyylipiirteitä ja sävyjä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä ja seurauksia.
Kielitietoisuuden kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee päätelmiä tekstien kielellisistä ja tekstuaalisista piirteistä. Oppilas hyödyntää kielenkäytössään muodollista ja epämuodollista kieltä. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen vaikutuksen merkitysten rakentumiseen tekstissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas havainnoi ja erittelee tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä tarkoituksenmukaisten käsitteiden avulla. Oppilas ymmärtää muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien vaikutuksia. Oppilas ymmärtää kielellisten valintojen merkityksiä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas pohtii tekstien kielellisiä ja tekstuaalisia piirteitä sekä niiden merkityksiä yhdessä muiden kanssa. Oppilas tunnistaa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön ja eri tyylien välisiä eroja. Oppilas osaa jakaa lauseen rakenneosiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa, että kielenkäyttö vaihtelee eri tilanteissa. Oppilas tunnistaa kirjoitetun ja puhutun kielen eroja. Oppilas hahmottaa lauserajat ja tunnistaa verbin lauseen keskuksena.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T11 ohjata oppilasta vakiinnuttamaan myönteistä käsitystä itsestään viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana, ohjata häntä näkemään ja vertaamaan erilaisia oppimistyylejä ja tapoja sekä oppimaan muilta
Paikallinen tarkennus
Harjaannutetaan oppilasta tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa viestijänä sekä tuetaan oppilaan myönteistä viestijäkuvaa. Kannustetaan oppilasta hyödyntämään mahdollisuuksien mukaan monikielistä osaamistaan oppimisessa. Tutustutaan erilaisiin oppimistyyleihin. Arvioinnin kohde ja kriteerit Oman kielenoppimisen reflektointi Oppilas havainnoi itseään viestijänä ja tunnistaa omia vahvuuksiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa myönteistä käsitystä itsestään kielenoppijana ja kielen käyttäjänä. Hän vertailee ja hyödyntää erilaisia oppimisen tapoja itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa.
Oman kielenoppimisen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itselleen haasteellisia oppimistavoitteita ja edistää yhteistä oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kielenoppimistaitojaan ja hyödyntää monipuolisesti ympäristöään kielenoppimisen resurssina.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan kielenoppijana ja kielen käyttäjänä sekä asettaa itselleen oppimistavoitteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja kielenoppimisestaan ja omista oppimisen tavoistaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan muodollisempia vuorovaikutustilanteita, argumentointia, selostamista, referointia sekä puhe-esityksen pitämistä ja havainnollistamista. Vahvistetaan taitoja työskennellä keskustellen erilaisten aiheiden ja tekstien parissa. Tutkitaan ja käytetään kieltä osana toimintaa: kussakin toiminnassa tarvittavat kiteytyneet fraasit ja ilmaukset, tuttavallisuuden ja muodollisuuden ilmaiseminen, modaalisuus sekä vahvistaminen ja pehmentäminen mielipiteen ilmaisussa, tiivistämisen keinot ja toisen puheeseen viittaaminen. Harjoitellaan kriittistä suhtautumista kuultuun sekä kuullun käyttöä oman ilmaisun mallina. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja (kehon, äänen, tilan ja ajan keinoja) itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan erityisesti pohtivia, kantaaottavia ja ohjaavia tekstejä tekstilajivalikoimaa laajentaen ja ohjataan käyttämään sanastoa, fraseologiaa ja kieliopillisia rakenteita monipuolisesti (mm. infiniittiset rakenteet tiiviin ilmaisun keinoina). Vakiinnutetaan kirjoittamisprosessin eri vaiheiden hallintaa sekä erilaisten tietolähteiden käyttöä. Harjoitellaan eri tyylilajeja ja rekistereitä sekä erilaisia tapoja ilmaista persoonaa ja aikaa johdonmukaisesti tekstissä. Opitaan valitsemaan tekstiin sopivat ilmaisutavat.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja tehdään päätelmiä kielen merkityksistä, rakenteista (lauseenjäsennys, modaalisuus, rektio) ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin sävyyn. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutkitaan, miten kielet vaikuttavat toisiinsa. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen ja kielen kehityksen päävaiheisiin. Tutustutaan kirjallisuuteen, elokuvaan, teatteriin ja mediakulttuuriin. Vahvistetaan kulttuurisen monimuotoisuuden ymmärrystä vertailemalla kulttuurisia kokemuksia eri puolilta maailmaa ja eri aikoina. Tutkitaan kriittisesti median toimintatapoja omassa elämässä ja yhteiskunnassa.

S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tuetaan eri tiedonalojen tekstien lukemisen, kirjoittamisen, kuuntelemisen ja puhumisen taitoja. Vertaillaan arkikieltä ja eri tiedonalojen tapoja käyttää kieltä. Vahvistetaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoja tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Syvennetään oppilaan taitoa käyttää omaa äidinkieltään ja muita osaamiaan kieliä kaiken oppimisen tukena.

ePerusteet