Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.  

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.  

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut liikunnan tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee monipuolisesti eri liikuntamuotoja.

T6 Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas ymmärtää pelastautumistaitojen tärkeyden.

T7 Oppilas ottaa huomioon turvallisuustekijät noudattamalla sääntöjä ja toimimalla turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

T8 Oppilas toimii erilaisissa liikuntatilanteissa yhteisesti sovituilla tavoilla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta.

Vuosiluokka 4:

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään aistiensa avulla.

T3 Oppilas kehittää motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.

T6 Oppilas kehittää perusuimataitoaan sekä liikkuu vedessä turvallisuusohjeita noudattaen. Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas kehittää pelastautumistaitojaan.

T7 Oppilas huomioi vaaratilanteet sekä noudattaa sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi.

T9 Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa kanssatovereitaan sekä pyrkii toimimaan reilun pelin sääntöjen mukaisesti.

Vuosiluokka 5:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T4 Oppilas käsittelee erilaisia liikuntavälineitä ja vahvistaa välinehallinta- ja perusliikuntataitojaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja hallitsee erilaisia uimatekniikoita. Oppilas osaa pelastautua vedestä.

T7 Oppilas huomioi vaaratilanteita sekä noudattaa sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi.

T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja toimii osana ryhmää ja kannustaa muita.

T10 Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään.

Vuosiluokka 6:

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa opetusympäristöissä.

T5 Oppilas arvioi fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa niitä.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita sekä osaa pelastautua vedestä.

T8 Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovituilla tavoilla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta.

T10 Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistiensa avulla. Oppilasta ohjataan tekemään leikeissä ja peleissä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään aistiensa avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja suhteessa ympäröivään tilaan, käytettävään aikaan ja voimaan.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas sopeuttaa liikkumistaan ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja havaintojensa mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan sekä hyödyntää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan opettajan ohjaamana sekä hyödyntää niitä omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta sekä vahvistamaan tasapaino- ja liikkumistaitojaan että soveltamaan niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina sekä eri tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kehittämään motorisia perusliikuntataitojaan erilaisissa peleissä ja leikeissä sekä hyödyntämään monipuolisesti erilaisia välineitä. Oppimisympäristöinä hyödynnetään sisä- ja ulkotiloja (esimerkiksi koulun piha ja lähimetsä) sekä lähiliikuntapaikkoja. Oppilasta ohjataan kehittämään motorisia taitojaan käyttäen hyödyksi vaihtelevien vuodenaikojen tuomia liikuntamahdollisuuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit Motoristen perustaitojen käyttäminen eri liikuntamuodoissa Oppilas kehittää motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja monipuolisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tasapainoilla ja liikkua erilaisissa oppimisympäristöissä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin oppimisympäristöissä ja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan liikkumaan vedessä turvallisesti ja samalla itseään haastaen tavoitteenaan saavuttaa perusuimataito (oppilas ui 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen sekä sukeltaa 5 metriä pinnan alla). Oppilasta ohjataan kehittämään pelastautumistaitojaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uima- ja pelastautumistaidot Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas kehittää pelastautumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
Uima- ja pelastautumistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan turvallisesti tunneilla. Oppilasta ohjataan ymmärtämään sääntöjen noudattamisen merkitys oman turvallisuutensa takaamiseksi. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta liikuntatunneilla Oppilas huomioi vaaratilanteet sekä noudattaa sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä kantamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään reilun pelin säännöt sekä toimimaan niiden mukaan. Oppilasta rohkaistaan huomioimaan ja kannustamaan muita ryhmänsä jäseniä erilaisissa peleissä ja leikeissä. Oppilasta kannustetaan vastuullisuuteen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa heitä sekä pyrkii muillakin tavoin noudattamaan reilun pelin sääntöjä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuunkanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja pyrkii edistämään sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa pyrkivänsä vastuullisuuteen yhteisissä oppimistilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista reilun pelin periaatteita ja kantaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista opettajan ohjaamana.

Psyykkinen toimintakyky
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen, minkä kautta hän saa myönteisiä kokemuksia liikunnasta. Oppilasta ohjataan osallistumaan sellaisiin liikuntamuotoihin, joissa hänen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen toimintansa saa aikaan kehittymistä liikkujana. Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.

Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.

Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisillä tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä.

ePerusteet