Maantieto

Opetussuunnitelman perusteet

Maantiedon opetuksessa kannustava ja rakentava palaute eli formatiivinen arviointi tukee opintojen aikana oppilaiden motivaation rakentumista, tutkimustaitojen kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin maantiedon tavoitteisiin. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti omassa lähiympäristössä ja soveltamaan käytännössä oppimaansa tietoa. Maantiedon summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaiden tiedolliseen osaamiseen että maantiedon taitoihin, kuten geomediataitoihin ja tiedon kriittiseen arviointitaitoon. Lisäksi arvioidaan taitoa käyttää maantiedolle ominaista välineistöä sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on osaltaan kehittää jokaisen oppilaan työskentelytaitoja.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona maantiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut maantiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt maantiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on maantiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan maantiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy maantiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Maantiedossa oppilaan osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Oppilaan työskentelyn ohjaamisella maantiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää kohteiden sijainnin ja nimistön.

T4 Oppilas kuvaa, miten luonnon ja ihmisen vuorovaikutus näkyy ja millaisia vaikutuksia sillä on tulevaisuudessa. Oppilas osaa kertoa, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.

T5 Oppilas kertoo, että maantiedossa tutkitaan alueita ja alueiden välisiä eroja sekä hahmottaa kartoilta eri aluetasot: oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.

T6 Oppilas mittaa sekä jana- että suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla, suunnata kartan todellisuuden mukaisesti.

T8 Oppilas toimii ryhmän jäsenenä ja arvioi omaa toimintaansa ryhmässä. Oppilas esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuuntelee ja suhtautuu rakentavasti erilaisiin näkemyksiin.

T11 Oppilas toimii yhdessä muiden kanssa, jolloin vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. Oppilas ymmärtää ja kuvaa globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan.

T12 Oppilas kertoo, miten toimitaan vastuullisesti koulussa ja koulun ulkopuolella. Oppilas ottaa kantaa kestävän kehityksen kysymyksiin ja antaa esimerkkejä, miten toimitaan kestävän elämäntavan mukaisesti.

Vuosiluokka 8:

T4 Oppilas kuvaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisten elämään ja elinkeinoihin sekä millaisia vaikutuksia ihmisen toiminnalla on luonnonympäristön tilaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa. Oppilas osaa kertoa, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.

T5 Oppilas selittää, että maantiedossa tutkitaan alueita ja alueiden välisiä eroja sekä hahmottaa kartoilta eri aluetasot: oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas osaa esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtia vastauksia niihin.

T8 Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas osaa kertoa tutkimustuloksista geomedian avulla sekä esittää tutkimustulokset suullisesti.

T10 Oppilas toimii ryhmän jäsenenä ja arvioi omaa toimintaansa ryhmässä. Oppilas esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuuntelee ja suhtautuu rakentavasti erilaisiin näkemyksiin.

T11 Oppilas toimii projektissa, jossa yhdessä muiden kanssa vaikutetaan lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen. Oppilas ymmärtää ja kuvaa globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan.

T12 Oppilas osaa kertoa, miten hän toimii vastuullisesti koulussa ja koulun ulkopuolella. Oppilas ottaa kantaa kestävän kehityksen kysymyksiin ja antaa esimerkkejä, miten toimitaan kestävän elämäntavan mukaisesti.

Vuosiluokka 9:

T2 Oppilas selittää esimerkkien avulla Maan planetaarisuuden, vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelun sekä hahmottaa maapallon kehät ja vyöhykkeisyyden. Oppilas tunnistaa ja kuvaa luonnonmaisemia Suomessa ja maapallolla sekä tuo esille joitakin niiden syntyyn vaikuttaneita tekijöitä.

T3 Oppilas kuvaa ihmisten elämän ja kulttuurien piirteiden sekä kulttuurimaisemien vaihtelua Suomessa ja muualla maailmassa.

T7 Oppilas käyttää kuvia, karttoja, karttapalveluja sekä muuta geomediaa maantiedon sisältöjen opiskelussa sekä omassa arkielämässään. Oppilas osaa laatia yksinkertaisia karttoja, diagrammeja sekä muita maantieteellisiä malleja.

T8 Oppilas toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustulokset suullisesti.

T9 Oppilas havainnoi lähiympäristön muutoksia, antaa esimerkkejä Suomessa ja muualla maailmassa tapahtuvista ympäristön muutoksista ja osaa nimetä keskeisiä muutoksia aiheuttavia tekijöitä. Oppilas tuo esille maantieteellisiin ilmiöihin liittyvää ajankohtaista uutisointia ja selittää tapahtumien taustoja.

T10 Oppilas toimii ryhmän jäsenenä ja arvioi omaa toimintaansa ryhmässä. Oppilas esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuuntelee ja suhtautuu rakentavasti erilaisiin näkemyksiin.

T11 Oppilas vaikuttaa yhdessä muiden kanssa lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen ja ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. Oppilas ymmärtää ja osaa kuvata globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan.

T13 Oppilas selittää omaan alueelliseen identiteettiinsä vaikuttavia tekijöitä sekä kuvaa lähiympäristön ja sen monimuotoisuuden merkitystä. Oppilas kuvaa kulttuurien ja ihmisten moninaisuuden merkitystä sekä tarkastelee yhteiskunnan ilmiöitä ihmisoikeuksien näkökulmasta.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Maantieteellinen tieto ja ymmärrys
T1 tukea oppilaan jäsentyneen karttakuvan rakentumista maapallosta
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan maailmankuvan jäsentymistä ja autetaan oppilasta tulkitsemaan ympäröivää maailmaa karttakuvien ja geomedian käytön avulla. Ohjataan oppilaan omaehtoista ajattelua ja oppimista. Kannustetaan oppilasta käyttämään verkon tietoa tiedonlähteenä sekä hyödyntämään opittuja TVT-taitoja opiskelussa. Arvionnin kohde ja kriteerit: Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen. Oppilas hahmottaa maapallon karttakuvan peruspiirteet sekä tietää kohteiden sijainnin ja nimistön.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan maapallon karttakuvan ja sen peruspiirteet. Hän oppii keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.
Maapallon karttakuvan hahmottaminen ja keskeisen paikannimistön tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää karttakuvan peruspiirteitä tarkoituksenmukaisesti, kuten soveltaa kohteiden sijaintia ja nimistöä maantieteellisten ilmiöiden kuvailussa ja selittämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa maapallon karttakuvan peruspiirteet, kuten vuoristoja, nie-mimaita, salmia ja merialueita, sekä tietää keskeisten kohteiden sijainnin ja nimistön.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin kaupunkeja ja keskeisimpiä kohteita Suomesta sekä valtioita Euroopasta ja muualta maailmasta sekä tietää nimeämiensä kohteiden ja valtioiden sijainnin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa maanosan ja valtion eron. Oppilas nimeää kartalta valtameret ja maanosat.

T4 kannustaa oppilasta pohtimaan ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta sekä ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan pohtimaan ihmisen ja luonnon vuorovaikutusta sekä maantieteellisiä syy-seuraussuhteita. Oppilasta ohjataan ymmärtämään luonnonvarojen kestävän käytön merkitys. Pohditaan, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää. Arvionnin kohde ja kriteerit: Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö. Oppilas kuvaa, miten luonnon ja ihmisen vuorovaikutus näkyy ja millaisia vaikutuksia sillä on tulevaisuudessa. Oppilas osaa kertoa, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välistä vuorovaikutusta. Oppilas ymmärtää luonnonvarojen kestävän käytön merkityksen.
Luonnon ja ihmisen toiminnan välisen vuorovaikutuksen ymmärtäminen sekä luonnonvarojen kestävä käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan ja nimeää alueellisia esimerkkejä niistä. Oppilas perustelee, miten ihmisen toiminta aiheuttaa erilaisia ympäristöongelmia. Oppilas osaa selittää luonnonvarojen kestävän käytön ja ympäristöongelmien suhteita ja perustella luonnonvarjojen kestävän käytön merkityksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan Suomessa ja eri puolilla maapalloa. Oppilas kertoo, miksi luonnonvarojen kestävä käyttö on tärkeää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan. Oppilas luokittelee luonnonvaroja niiden kestävyyden näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tunnistaa, miten luonnonympäristö vaikuttaa ihmisen toimintaan, kuten elinkeinoihin. Oppilas nimeää erilaisia luonnonvaroja.

Maantieteelliset taidot
T5 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa. Kehitetään ja avarretaan oppilaan maailmankuvaa ja autetaan oppilasta ymmärtämään eri alueiden erityispiirteitä sekä ymmärtämään erilaisia ilmiöitä ja tapahtumia sekä Suomessa että koko maailmassa. Ohjataan oppilasta tutkimaan erilaisia alueita ja harjoittelemaan, kuvaamaan ja selittämään niiden välisiä eroja. Harjoitellaan maantieteellisten kysymysten tekemistä ja pohditaan niiden vastauksia. Arvionnin kohde ja kriteerit: Maantieteellinen ajattelutaito Oppilas kertoo, että maantiedossa tutkitaan alueita ja alueiden välisiä eroja, sekä hahmottaa kartoilta eri aluetasot: oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä ajattelutaitoja. Oppilas oppii esittämään maantieteellisiä kysymyksiä.
Maantieteellinen ajattelutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää ilmiöitä käyttämällä tarkoituksenmukaisesti maantieteellisiä käsitteitä. Oppilas vertailee maantieteellisiä ilmiöitä eri aluetasoilla ja selittää syitä alueiden välisiin eroihin. Oppilas esittää perusteltuja maantieteellisiä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla ilmiöitä käyttäen maantieteen peruskäsitteitä. Oppilas kuvailee alueiden välisiä eroja joillakin aluetasoilla. Oppilas esittää maantieteellisiä kysymyksiä ja pohtii vastauksia niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa määritellä maantieteellisiä peruskäsitteitä. Oppilas tunnistaa eri aluetasoja, kuten oma lähiympäristö, kunta, Suomi, Eurooppa ja koko maailma. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista. Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia maantieteellisiä kysymyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa keskeisten maantieteen peruskäsitteiden merkityksen. Oppilas kuvailee aluetta kartoista tai kuvista.

T6 ohjata oppilasta kehittämään tilatajua sekä symboleiden, mittasuhteiden, suuntien ja etäisyyksien ymmärrystä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta ymmärtämään tilan merkitystä, symboleita, mittasuhteita, suuntia ja etäisyyksiä erilaisten karttojen avulla. Oppilasta opastetaan yksinkertaisten karttojen ja maantieteellisten mallien laatimisessa. Harjoitellaan mittaamaan sekä jana- että suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla. Arvionnin kohde ja kriteerit: Tilatajun kehittyminen Oppilas mittaa sekä jana- että suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla, suunnata kartan todellisuuden mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan karttataitoja käytännössä. Oppilas oppii käyttämään kartan symboleja ja mittasuhteita sekä ottamaan suuntia ja mittaamaan etäisyyksiä.
Tilatajun kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tarkoituksenmukaisesti eri karttatyyppejä sekä ilma- ja satelliittikuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa suunnata maastokartan todellisuuden mukaisesti ja liikkua maastossa kartan avulla. Oppilas mittaa suhdelukumittakaavan avulla etäisyyksiä kartalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ilmaista kohteen sijainnin ilmansuuntien avulla. Oppilas tunnistaa ja nimeää karttamerkkejä. Oppilas mittaa janamittakaavan avulla etäisyyksiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmansuunnat. Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin karttamerkkejä.

T8 ohjata oppilasta kehittämään maantieteellisiä tutkimustaitoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan ja kannustetaan toteuttamaan maantieteellinen tutkimus, jossa hyödynnetään opittuja asioita. Oppilasta kannustetaan hyödyntämään karttoja, paikkatietoa, tilastoja, diagrammeja, kaavioita, valokuvia ja tekstilähteitä sekä muuta sopivaa aineistoa tutkimuksen teossa. Arvionnin kohde ja kriteerit: Tutkimustaidot Oppilas toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustulokset suullisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii maantieteellisiä tutkimustaitoja.
Maantieteelliset tutkimustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toteuttaa rakenteeltaan selkeän maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa ja esittää tuloksiaan monipuolisesti geomedian avulla ja liittää tutkimustulokset osaksi maantieteellisiä ilmiöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toteuttaa maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas havainnollistaa tutkimustuloksia geomedian avulla sekä esittää tutkimustuloksia maantieteelle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toteuttaa pienimuotoisen maantieteellisen tutkimuksen. Oppilas osaa valita sopivan tavan tutkimustulosten esittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu pienimuotoisen tutkimuksen toteutukseen ja osaa kertoa, mitä tutkimuksessa on tehty.

T10 tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan vuorovaikutus-, ryhmätyö-, argumentointi- ja esittämistaitoja. Ohjataan oppilasta avartamaan maailmankatsomustaan ja ymmärrystään eri kulttuureja ja tapoja kohtaan. Arvionnin kohde ja kriteerit: Ryhmässä työskentelyn ja argumentoinnin taidot Oppilas toimii ryhmän jäsenenä ja arvioi omaa toimintaansa ryhmässä. Oppilas esittää mielipiteitä maantieteellisistä asioista sekä kuuntelee ja suhtautuu rakentavasti erilaisiin näkemyksiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja ja reflektoimaan omaa toimintaansa ryhmän jäsenenä. Hän oppii argumentoimaan ja esittämään maantieteellistä tietoa selkeästi.
Ryhmässä työskentelyn, maantieteellisen tiedon esittämisen ja argumentoinnin taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia kannustavana ryhmän jäsenenä. Oppilas perustelee esittämäänsä maantieteellistä tietoa. Oppilas perustelee maantieteellisen tiedon pohjalta johdonmukaisesti omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa oppiaineelle ominaisella tavalla. Oppilas esittää perusteluja omille näkemyksilleen maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia ryhmän jäsenenä. Oppilas esittää maantieteellistä tietoa omin sanoin. Oppilas kuuntelee toisten näkemyksiä ja esittää omia näkemyksiään maantieteellisistä asioista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia ohjatusti osana ryhmää. Oppilas erottaa toisistaan maantieteellisen tiedon ja mielipiteen.

T11 ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta vaikuttamaan oman elämänsä ja elinympäristönsä kehittämiseen ja viihtyyvyyden parantamiseen noudattaen kestävän kehityksen periaatteita. Ohjataan oppilasta vaalimaan luonnon ja rakennetun ympäristön monimuotoisuutta. Rohkaistaan oppilasta osallistumaan ja vaikuttamaan oman lähiympäristönsä viihtyvyyteen. Arvionnin kohde ja kriteerit: Osallistumisen ja vaikuttamisen taidot Oppilas toimii yhdessä muiden kanssa ja vaikuttaa lähiympäristön viihtyisyyden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen. Oppilas ymmärtää ja kuvaa globaalin vastuun merkitystä omassa toiminnassaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja eri aluetasoilla.
Osallistumis- ja vaikuttamistaitojen soveltaminen eri aluetasoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa suunnitella keinoja lähiympäristön vaalimiseen ja toteuttaa niistä jonkin. Oppilas vertailee ja arvioi eri osallistumisen ja vaikuttamisen tapoja lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas selittää, miten voi osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu lähiympäristön vaalimiseen. Oppilas antaa esimerkkejä tavoista osallistua ja vaikuttaa lähiympäristöön, globaaleihin ilmiöihin ja alueellisiin kehityskysymyksiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu ohjatusti lähiympäristön vaalimiseen, kuten viihtyisyyden tai turvallisuuden parantamiseen tai ympäristön monimuotoisuuden säilyttämiseen.

Maantiedon asenne- ja arvotavoitteet
T12 tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta edelleen kehittämään osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja omassa eliympäristössä. Tuetaan oppilasta toimimaan vastuullisesti ja aktiivisesti omassa koulussa ja koulun ulkopuolella. Rohkaistaan oppilasta pohtimaan omia kulutusvalintojaan. Ohjataan oppilasta ottamaan kantaa kestävän kehityksen kysymyksiin. Arvionnin kohde ja kriteerit: Kestävän kehityksen edistäminen Oppilas kertoo, miten toimitaan vastuullisesti koulussa ja koulun ulkopuolella. Oppilas ottaa kantaa kestävän kehityksen kysymyksiin ja antaa esimerkkejä, miten toimitaan kestävän elämäntavan mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kasvamaan aktiiviseksi, vastuullisesti toimivaksi ja kestävään elämäntapaan sitoutuneeksi kansalaiseksi.

Sisällöt

S1 Maapallon karttakuva ja alueet

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että oppilaiden ymmärrys kartan peruskäsitteistä sekä erilaisista maasto- ja teemakartoista syvenee. Sisällöissä keskitytään koko maailman hahmottamiseen sekä Suomen, Euroopan ja maailman keskeisen paikannimistön omaksumiseen. Karttojen, paikkatiedon ja muun geomedian käyttö yhdistetään maantiedon kaikkien muiden sisältöjen opiskeluun.

S2 Ajankohtainen muuttuva maailma

Opetussuunnitelman perusteet

Seurataan ajankohtaisia uutisia maailman eri alueilta ja sijoitetaan uutiset kartalle. Pohditaan kriittisesti uutistapahtumien taustoja ja alueellisia merkityksiä. Uutisseuranta yhdistetään maantiedon muiden sisältöjen opiskeluun. Tutustutaan työelämässä ja yhteiskunnan eri osa-alueilla tarvittavaan maantieteelliseen osaamiseen.

S3 Elämän perusedellytykset maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät planetaarisuuteen ja sen vaikutuksiin maapallolla. Käsitellään vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelua sekä ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeitä. Tarkastellaan elämän perusedellytyksiä kuten puhdasta ilmaa, vettä ja ravintoa, niiden esiintymistä ja kestävää käyttöä.

S4 Muuttuvat maisemat ja elinympäristöt

Opetussuunnitelman perusteet

Tarkastellaan oman kotiseudun erityispiirteitä sekä Suomen maisema-alueita. Tehdään kenttätutkimuksia omassa lähiympäristössä. Osallistutaan oman lähiympäristön monimuotoisuuden vaalimiseen sekä sen viihtyisyyden ja turvallisuuden suunnitteluun ja parantamiseen. Tutkitaan esimerkkien avulla maailman eri alueiden luonnon- ja kulttuurimaisemia.

S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kulttuureihin, ihmisten elämään, asumiseen ja elinkeinoihin Suomessa, Euroopassa ja eri puolilla maailmaa. Tarkastellaan esimerkkien avulla, miten ympäristö vaikuttaa elinkeinoihin, asumiseen ja muuhun ihmisen toimintaan. Pohditaan ihmisoikeuksia ja hyvän elämän edellytyksiä erityisesti lasten ja nuorten näkökulmasta.

S6 Kestävä elämäntapa ja luonnonvarojen kestävä käyttö

Opetussuunnitelman perusteet

Keskitytään luonnonvarojen kestävään käyttöön ja biotalouden mahdollisuuksiin Suomessa ja muualla maailmassa. Tutkitaan tuotteiden elinkaaria sekä pohditaan omia kulutusvalintoja ja toimintaa vastuullisena kansalaisena. Perehdytään ympäristönmuutoksiin, erityisesti ilmastonmuutokseen ja luonnon monimuotoisuuden heikkenemiseen. Käsitellään ympäristön tilaa ja yhteistyömahdollisuuksia Itämeren alueella. Pohditaan esimerkkien avulla globalisaation vaikutuksia ja alueellisia kehityskysymyksiä.

ePerusteet