Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Oppilas soveltaa ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja eri liikuntamuodoissa.

T5 Oppilas kehittää, arvioi ja ylläpitää fyysisiä ominaisuuksiaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T8 Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta sekä säätelee tunteitaan ja toimintaansa.

T10 Oppilas työskentellee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään. Oppilas ottaa vastuuta omasta harjoittelustaan.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Oppilas valitsee sellaisia lajeja, joissa hän pystyy harjoittelun avulla kehittämään itseään. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T7 Oppilas tunnistaa vaaratilanteet sekä pyrkii toimimaan niiden välttämiseksi noudattamalla turvallisuusohjeita ja sääntöjä. Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T13 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 9:

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä kehittäen ja vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T4 Oppilas kehittää motorisia perustaitojaan ja käyttää erilaisia liikuntavälineitä monipuolisesti.

T5 Oppilas pystyy arvioimaan eri fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittamaan nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta tai/ja voimaa.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osaa toimia erilaisissa yhteisissä oppimistilanteissa.

T12 Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan edelleen liikkumaan aktiivisesti ja kokeilemaan mahdollisimman monipuolisesti eri liikuntamuotoja, jotka sisältävät tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitojen vahvistamista, tanssiliikuntaa, voima-, nopeus- ja kestävyyslajeja. Oppilasta ohjataan haastavampiin lajeihin, joissa hänellä on mahdollisuus kehittyä harjoittelun avulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Työskentely ja yrittäminen Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Oppilas valitsee sellaisia lajeja, joissa hän pystyy harjoittelun avulla kehittämään itseään. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tekemään leikeissä ja peleissä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita kehittämään ja vahvistamaan omia tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen ja kehittäminen eri liikuntamuodoissa Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta kehittämään ja vahvistamaan edelleen uimataitoaan useilla eri tekniikoilla sekä sukeltamaan. Oppilasta ohjataan kehittämään edelleen pelastautumistaitojaan. Oppilasta ohjataan pelastautumaan vedestä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uima- ja pelastautumistaidot Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan ja ennaltaehkäisemään vaaratilanteita. Oppilasta ohjataan kehittämään toimintaansa liikuntatunneilla reilun pelin sopimuksia noudatten. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta liikuntatunneilla Oppilas tunnistaa vaaratilanteet sekä pyrkii välttämään niitä noudattamalla turvallisuusohjeita ja sääntöjä. Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Psyykkinen toimintakyky
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan edelleen mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen, minkä kautta hän pitää yllä myönteisiä kokemuksiaan liikunnasta. Oppilasta ohjataan osallistumaan sellaisiin liikuntamuotoihin, joissa hänen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen toimintansa saa aikaan kehittymistä liikkujana. Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen.
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan etsimään itselleen sopivia liikuntamuotoja elinikäisen liikkumisen pohjaksi. Oppilaille annetaan tietoa eri liikuntalajien harrastusmahdollisuuksista sekä mahdollisuuksien mukaan pyritään tutustuttamaan oppilaita uusiin liikuntalajeihin. Oppilasta ohjataan pohtimaan omia liikuntakokemuksiaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

ePerusteet