Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas tutustuu liikuntamuotoihin ja huomioi toiminnassaan turvallisuuden.

T3 Oppilas harjoittelee motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.

T5 Oppilas osallistuu uinnin oppitunneille ja tutustuu uimahallissa käymiseen.

T6 Oppilas tarkastelee rehellisesti omaa toimintaansa turvallisuuden, reilujen periaatteiden sekä ryhmässä toimimisen näkökulmasta. Oppilas ymmärtää asiallisen varustuksen sekä hygienian merkityksen.

T7 Oppilas noudattaa ohjeita, huomioi muut sekä arvioi rehellisesti omaa toimintaansa. Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen yksilö- ja ryhmätehtävissä liikuntasuorituksessaan.

T9 Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa kanssatovereitaan sekä ilmaisee onnistumisen ja pettymyksen tunteitaan myönteisellä tavalla.

Vuosiluokka 2:

T2 Oppilas tutustuu erilaisiin tapoihin liikkua, harjoittelee niitä, arvioi omaa toimintaansa rehellisesti sekä noudattaa turvallisuuteen liittyviä ohjeita.

T4 Oppilas noudattaa ohjeita, jotka liittyvät esimerkiksi turvallisuuteen erilaisissa oppimisympäristöissä.

T5 Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee kehittyvää uimataitoaan.

T8 Oppilas noudattaa ohjeita, ottaa muut huomioon ja arvioi omaa toimintaansa rehellisesti ja rakentavasti.

T10 Oppilas rohkaistuu kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja itseään haastaen turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kehittämään liikkumistaitojaan, välineenkäsittelytaitojaan ja kehonhallintaansa sekä kehonhahmotustaan sekä havainnoimaan ja arvioimaan omia taitojaan. Oppilasta ohjataan huomioimaan pelatessaan muut osallistujat ja säätelemään motoriikkaansa (pelivälineen suuntaaminen, voimien säätely) turvallisuus huomioiden. Arvioinnin kohde ja kriteerit Liikuntamuotoihin tutustuminen, liikkumistaitojen harjoittelu, oman toiminnan arviointi, toisten ja turvallisuuden huomioiminen toiminnassa. Oppilas tutustuu erilaisiin tapoihin liikkua, harjoittelee niitä, arvioi omaa toimintaansa rehellisesti sekä noudattaa turvallisuuteen liittyviä ohjeita.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan noudattamaan turvallisia käytänteitä sekä sovittuja ohjeita. Oppilasta opastetaan ottamaan vastuuta toisten ja itsensä turvallisuudesta erilaisissa ympäristöissä liikuttaessa ja ohjeistetaan odottamaan opettajan ohjeita uusissa tilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit Toiminnan säätelyn yhteys turvallisuuteen, ohjeiden noudattaminen, erilaiset oppimisympäristöt ja turvallinen toiminta. Oppilas noudattaa ohjeita, jotka liittyvät esimerkiksi turvallisuuteen erilaisissa oppimisympäristöissä.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan saavuttamaan hyvä perusuimataito vesiliikuntaan tutustuen. Uintijaksolla oppilasta ohjataan tutustumaan vesiliikuntaan leikkien, pelien ja erilaisten uimaharjoitusten kautta oppilaan taso huomioiden. Oppilaalle annetaan mahdollisuus pohtia hyviä käytänteitä uimahallissa, ja häntä opastetaan noudattamaan uimahallin sääntöjä. Arvioinnin kohde ja kriteerit Perusuimataidon harjoitteleminen. Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee kehittyvää uimataitoaan.
Sosiaalinen toimintakyky
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle annetaan mahdollisuus pohtia ja laatia sääntöjä liikuntatilanteiden sujumiseksi. Oppilasta opastetaan noudattamaan turvallisuusohjeita. Opetuksessa vahvistetaan oppilaan taitoja huomioida muut (esimerkiksi arvioida oman toimintansa vaikutuksia suhteessa muihin) ja oppia säätelemään tunteitaan, jotta pelit ja leikit onnistuisivat hyvässä yhteishengessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit Ohjeiden noudattaminen, muiden huomioiminen, oman toiminnan arviointi ja säätely suhteessa muihin. Oppilas noudattaa ohjeita, ottaa muut huomioon ja arvioi omaa toimintaansa rehellisesti ja rakentavasti.
Psyykkinen toimintakyky
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kohtaamaan tuetusti peleihin ja leikkeihin liittyviä vaihtelevia tunteita, jotta erilaisissa liikuntatilanteissa syntyisi erityisesti onnistumisen, kannustuksen ja ilon kokemuksia. Oppilasta rohkaistaan harjoittelemaan liikuntataitojen ohella tunne- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilasta kannustetaan ja rohkaistaan kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja sekä kilpailemaan itsensä kanssa turvallisuusnäkökohtien rajoissa. Arviointi ja kriteerit Toisten huomioiminen ja tunteiden säätely. Oppilas rohkaistuu kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja itseään haastaen ja turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet