Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas toimii musisoivassa ryhmässä rakentavasti, muita huomioiden ja kannustaen. Oppilas tiedostaa omia vahvuuksiaan ja osaa hyödyntää niitä musisoinnissa. Oppilas osaa hyödyntää toisilta oppimisen taitoa.

T2 Oppilas ilmaisee itseään laulamalla ja ääniharjoitteilla sekä yhteislauluun osallistuen. Oppilas havainnoi omassa äänessä tapahtuvia muutoksia.

T3 Oppilas osallistuu soittamiseen ja yhteismusisointiin ja kehittää näitä taitoja.

T4 Oppilas käyttää kehoaan ja liikettä musiikillisena ilmaisuvälineenä. Oppilas hahmottaa musiikin sykkeen musiikkiliikunnassa.

T5 Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas hahmottaa ja analysoi musiikin peruselementtejä aktiivisen kuuntelun avulla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omia näkemyksiä.

T6 Oppilas kehittää musiikillisia ideoita improvisoiden. Oppilas toteuttaa itse tai ryhmässä suunnitellen sävellyksiä ja sovituksia teknologisia mahdollisuuksia apuna käyttäen. Oppilas osaa hyödyntää myös muiden taiteenalojen elementtejä luovassa musiikillisessa työskentelyssä.

T7 Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia musiikin tuottamisessa, tallentamisessa ja laajemmissa kokonaisuuksissa.

T8 Oppilas hahmottaa, miten musiikki ilmentää kulttuurisia piirteitä ja miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan.

T9 Oppilas käyttää musiikin käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.

T10 Oppilas tarkastelee, miten musiikki vaikuttaa hänen omassa elämässään.

T11 Oppilas käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti sekä toimii vastuullisesti musisointitilanteissa. Oppilas huolehtii kuulostaan.

T12 Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittämisessä ja tuotosten viimeistelyssä. Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi omaa edistymistään.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan toimimaan musisoivassa ryhmässä rakentavasti, muita huomioiden ja kannustaen. Oppilasta kannustetaan omien vahvuuksiensa hyödyntämiseen musisoinnissa. Tunneilla hyödynnetään vertaisoppimista, jossa oppilaat oppivat toisiltaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Rakentava, muita huomioiva ja kannustava toimiminen ryhmässä. Omien vahvuuksien hyödyntäminen musisoinnissa. Toisilta oppimisen taidon hyödyntäminen. Oppilas toimii musisoivassa ryhmässä rakentavasti, muita huomioiden ja kannustaen. Oppilas tiedostaa omia vahvuuksiaan ja osaa hyödyntää niitä musisoinnissa. Oppilas osaa hyödyntää toisilta oppimisen taitoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan, ilmaisemaan itseään rohkeasti ja osallistumaan yhteislauluun. Oppilasta ohjataan havainnoimaan omassa äänessä tapahtuvia muutoksia (äänenmurros). Oppilasta tutustutetaan erilaisiin äänenkäyttö- ja laulutapoihin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Äänenkäyttö ja laulaminen, itsensä ilmaisu ja osallistuminen yhteislauluun. Omien äänessä tapahtuvien muutosten havainnointi. Oppilas ilmaisee itseään laulamalla ja ääniharjoitteilla sekä yhteislauluun osallistuen. Oppilas havainnoi omassa äänessä tapahtuvia muutoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
Oppilaan soitto- ja yhteismusisointitaitoja vahvistetaan eri tavoin (musiikin peruselementtien harjaannuttaminen ja osaamisen syventäminen musisoinnissa). Musisointitilanteissa oppilasta kannustetaan omien musiikillisten ideoiden tuottamiseen ja toteuttamiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Soittamiseen ja yhteismusisointiin osallistuminen, oman soittamisen kehittäminen. Oppilas osallistuu soittamiseen ja yhteismusisointiin ja kehittää näitä taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kokemaan keho musiikillisena ilmaisuvälineenä monipuolisten musiikkiliikuntaharjoitteiden avulla. Oppilasta ohjataan ilmentämään musiikkia liikkeen avulla musiikkiin eläytyen. Vahvistetaan oppilaan taitoa kokea musiikin syke musiikkiliikunnassa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kehon käyttö ja liike musiikillisena ilmaisuvälineenä musiikkiliikuntaharjoitteissa. Musiikin sykkeen hahmottaminen musiikkiliikunnassa. Oppilas käyttää kehoaan ja liikettä musiikillisena ilmaisuvälineenä. Oppilas hahmottaa musiikin sykkeen musiikkiliikunnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
Musiikin kuuntelussa lähtökohtana on aktiivinen kuuntelu, jossa musiikkiin ja sen tunnelmaan eläydytään motorisesti (liikkuen), visuaalisesti ja mielikuvitusta aktivoiden. Aktiivisen kuuntelun avulla oppilas analysoi ja vahvistaa myös musiikin peruselementtien hahmottamista ja tunnistamista. Oppilasta rohkaistaan kertomaan musiikin herättämistä mielikuvista, ajatuksista, tunteista ja kuvailemaan kuulemaansa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin aktiivinen kuuntelu ja sen tunnelmaan eläytyminen liikkumista, visualisointia ja mielikuvitusta apuna käyttäen. Musiikin peruselementtien hahmottaminen ja analysoiminen aktiivisen kuuntelun avulla. Musiikin kuvaileminen ja sen herättämistä mielikuvista, ajatuksista ja tunteista kertominen. Oppilas ilmaisee kuulemaansa musiikkia liikkuen, visualisoiden tai luovasti kertomalla. Oppilas hahmottaa ja analysoi musiikin peruselementtejä aktiivisen kuuntelun avulla. Oppilas osaa kuvailla kuulemaansa ja kertoa siitä omia näkemyksiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan luovaan musiikilliseen ideointiin sekä improvisointiin ja toteuttamaan omia tai ryhmässä suunniteltuja sävellyksiä ja sovituksia myös teknologisia mahdollisuuksia apuna käyttäen. Oppilasta ohjataan ideoimaan, suunnittelemaan ja käyttämään musiikkia luovasti myös eri taiteenaloja yhdistäen (esim. kuva, liike, teksti). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Luova musiikillinen ideointi ja improvisointi. Omien tai ryhmässä suunniteltujen sävellysten ja sovitusten toteuttaminen teknologisia mahdollisuuksia apuna käyttäen. Musiikin yhdistäminen luovasti muihin taiteenaloihin. Oppilas kehittää musiikillisia ideoita improvisoiden. Oppilas toteuttaa itse tai ryhmässä suunnitellen sävellyksiä ja sovituksia teknologisia mahdollisuuksia apuna käyttäen. Oppilas osaa hyödyntää myös muiden taiteenalojen elementtejä luovassa musiikillisessa työskentelyssä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musiikkiteknologisiin mahdollisuuksiin tallentaa ja luoda itse musiikkia. Ohjataan oppilasta hyödyntämään musiikkiteknologiaa myös laajemmissa oppimiskokonaisuuksissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikkiteknologian tarjoamien mahdollisuuksien käyttäminen musiikin tuottamisessa, tallentamisessa ja laajemmissa kokonaisuuksissa. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia musiikin tuottamisessa, tallentamisessa ja laajemmissa kokonaisuuksissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan musiikkiin kulttuurin ilmentäjänä ja siihen, kuinka musiikilla viestitään ja vaikutetaan (esim. historiallinen tai globaali näkökulma, genret, mainosmusiikki). Monialaisten oppimiskokonaisuuksien mahdollisuus esim. ai, ku, li, hi, kielet kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin hahmottaminen kulttuurin ilmentäjänä sekä vaikuttamisen ja viestimisen keinona. Oppilas hahmottaa, miten musiikki ilmentää kulttuurisia piirteitä ja miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään musiikin käsitteitä, merkintätapoja ja termejä musiikillisen toiminnan yhteydessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin käsitteiden ja terminologian käyttäminen musiikillisessa toiminnassa. Oppilas käyttää musiikin käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan huomaamaan musiikin vaikutus omassa elämässään. Oppilasta kannustetaan ja tuetaan oman musiikkisuhteen rakentamisessa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Musiikin vaikutuksen tarkasteleminen omassa elämässä. Oppilas tarkastelee, miten musiikki vaikuttaa hänen omassa elämässään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan soittimien ja laitteiden turvalliseen käyttöön sekä vastuulliseen toimintaan musisointitilanteissa. Oppilasta ohjataan huolehtimaan kuulostaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Turvallinen soittimien ja laitteiden käyttö sekä vastuullinen toiminta musisointitilanteissa. Kuulosta huolehtiminen. Oppilas käyttää soittimia ja laitteita turvallisesti sekä toimii vastuullisesti musisointitilanteissa. Oppilas huolehtii kuulostaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan pitkäjänteisyyteen musiikillisten taitojen kehittämisessä ja musiikillisten tuotosten viimeistelyssä. Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi edistymistään musiikin opiskelussa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen ymmärtäminen niin musiikillisten taitojen kehittämisessä kuin musiikillisten tuotosten viimeistelyssä. Kyky asettaa itselleen tavoitteita ja arvioida edistymistään. Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen musiikillisten taitojen kehittämisessä ja tuotosten viimeistelyssä. Oppilas asettaa itselleen tavoitteita ja arvioi omaa edistymistään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

ePerusteet