Ruotsin kieli, B1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa ruotsin kielen B1-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan ruotsin kielen B1-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan ruotsin kielen B1-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy ruotsin kielen B1-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Ruotsin kielen B1-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T5–T9) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A1.3 ja A2.1 välitasoksi A1.3/A2.1 Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosliluokka 7:

T1 Oppilas kertoo, mitä kieliä Pohjoismaissa puhutaan, ja hän ymmärtää kuuluvansa pohjoismaiseen kulttuuripiiriin. Hän erottaa suomenruotsin ja ruotsinruotsin toisistaan.

T2 Oppilas oppii havaitsemaan säännönmukaisuuksia ruotsin kielessä ja käyttämään havainnoimaansa uusissa kielenkäyttötilanteissa. Hän vertaa ruotsin kieltä muiden kielten tapaan ilmaista vastaavia asioita. Hän oppii tuntemaan ruotsin kielen keskeiset kielitiedon käsitteet.

T3 Oppilas asettaa omakohtaisia tavoitteita kielenopiskeluun, kehittää omia opiskelutaitojaan ja arvioi omaa osaamistaan. Hän toimii yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa ja antaa kannustavaa palautetta.

T4 Oppilas ymmärtää ruotsin kielen taidon hyödyn ja käyttömahdollisuudet koulun ulkopuolisessa elämässä nyt ja tulevaisuudessa. Hän käyttää kieltä rohkeasti alkeellisellakin kielitaidolla koulussa ja suhtautuu myönteisesti kielen käyttämiseen koulun ulkopuolella. Hän oppii erilaisia opiskelustrategioita.

T5 Oppilas selviytyy rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. Hän toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa tukeutumalla osittain viestintäkumppaniin.

T6 Oppilas käyttää erilaisia viestintästrategioita vuorovaikutustilanteessa. Hän pystyy välittämään viestin mutta usein apukeinoja käyttäen. Hän reagoi kuulemaansa suppein sanallisin ilmauksin ja myös nonverbaalisia keinoja käyttäen.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas oppii tuntemaan pohjoismaista kieli- ja kulttuuriympäristöä sekä pohjoismaista elämäntapaa.Hän ymmärtää eroja eri Pohjoismaiden välillä sekä Pohjoismaita yhdistävät tekijät. Hän käyttää hyväkseen tieto- ja viestintäteknologiaa ja omia kokemuksiaan.

T2 Oppilas oppii tunnistamaan säännönmukaisuuksia ruotsin kielessä sekä ruotsin ja muiden kielten välillä. Hän hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa.

T3 Oppilas asettaa itselleen tavoitteita. Hän oppii käyttämään työtapoja, jotka ohjaavat pitkäjänteiseen ja itsenäiseen opiskeluun. Hän oppii arvioimaan itseään kieltenoppijana ja tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Hän harjoittelee kielenkäyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa muiden kanssa.

T4 Oppilas ymmärtää ruotsin kielen taidon hyödyn ja käyttömahdollisuudet koulun ulkopuolisessa elämässä nyt ja tulevaisuudessa. Hän käyttää kieltä rohkeasti alkeellisellakin kielitaidolla koulussa ja suhtautuu myönteisesti kielen käyttämiseen koulun ulkopuolella. Hän oppii käyttämään muutakin aineistoa kielenopiskelussaan kuin koulussa käytetty oppimateriaali.

T5 Oppilas selviytyy rutiininomaisista suullisista ja kirjallisista viestintätilanteista. Hän toimii vuorovaikutuksessa toisten kanssa tukeutumalla osittain viestintäkumppaniin.

T6 Oppilas käyttää erilaisia viestintästrategioita vuorovaikutustilanteessa. Hän pystyy välittämään viestin, joskus apukeinoja käyttäen. Hän reagoi kuulemaansa sanallisin ilmauksin ja myös nonverbaalisia keinoja käyttäen.

T7 Oppilas kommunikoi luontevasti ruotsin kielellä käyttäen tavanomaisia kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia.

Vuosiluokka 9:

T1 Oppilas ymmärtää kuuluvansa pohjoismaiseen kieli- ja kulttuuriympäristöön. Hän osaa arvostaa pohjoismaisia arvoja ja ymmärtää ruotsin kielen tuomat mahdollisuudet pohjoismaiselle yhteistyölle.

T2 Oppilas osaa käyttää kielitiedon käsitteitä tehokkaasti oppimisensa tukena. Hän ymmärtää ruotsin kielen säännönmukaisuuksia ja osaa soveltaa niitä uusiin kielenkäyttötilanteisiin.

T3 Oppilas osaa asettaa itselleen tavoitteita. Hän oppii käyttämään työtapoja, jotka ohjaavat pitkäjänteiseen ja itsenäiseen opiskeluun. Hän oppii arvioimaan itseään kieltenoppijana ja tunnistaa omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Hän oppii harjoittelemaan kielenkäyttöä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa muiden kanssa.

T4 Oppilas ymmärtää ruotsin kielen taidon hyödyn ja käyttömahdollisuudet koulun ulkopuolisessa elämässä nyt ja tulevaisuudessa. Hän käyttää kieltä rohkeasti alkeellisellakin kielitaidolla koulussa ja suhtautuu positiivisesti kielen käyttämiseen koulun ulkopuolella. Hän oppii käyttämään muutakin aineistoa kielenopiskelussaan kuin koulussa käytetty oppimateriaali.

T6 Oppilas osaa käyttää erilaisia viestintästrategioita vuorovaikustilanteessa. Hän pystyy välittämään viestin mutta usein apukeinoja käyttäen. Hän reagoi kuulemaansa suppein sanallisin ilmauksin ja myös nonverbaalisia keinoja käyttäen.

T7 Oppilas osaa kommunikoida luontevasti ruotsin kielellä käyttäen tavanomaisia kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia.

T8 Oppilas ymmärtää yksinkertaista kirjoitettua ja puhuttua teksiä. Hän ymmärtää pääajatuksen lyhyestä kirjoitetusta ja puhutusta tekstistä.

T9 Oppilas osaa kertoa suullisesti ja kirjallisesti itselle tärkeistä asioista käyttäen sekä ulkoa opeteltuja että itse tuotettuja ilmaisuja. Hän ääntää kohdekieltä hyvin. Hän osaa kohdekielen sanastoa ja rakenteita sen verran, että pystyy tuottamaan yksinkertaisen ymmärrettävän viestin.


Tavoitteet

Tavoite

Sisällöt

Oppiaineelle ei ole määritetty opetuksen sisältöjä.

ePerusteet