Kotitalous

Opetussuunnitelman perusteet

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Oppilaat saavat palautetta taidostaan toimia eri asiayhteyksissä ja toteuttaa kotitalouden tehtäviä. Ajattelua tuetaan ohjaamalla oppilaita pohtimaan tapaansa hahmottaa ja käsitellä omaa ympäristöä. Huomiota kiinnitetään myös kotitalouden käsitteiden hahmottamiseen ja sisältöjen omaksumiseen. Opetuksessa huolehditaan siitä, että jokainen oppilas ja hänen huoltajansa ovat tietoisia tavoitteista, arviointiperusteista ja päättöarvioinnin kriteereistä. Osaamista arvioidaan monipuolisilla arviointimenetelmillä. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kotitalouden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kotitalouden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kotitalouden oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kotitalouden oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kotitalouden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kotitalouden oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kotitalouden oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet ovat käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja sekä tiedonhallintataitoja. Oppilaan osaaminen rakentuu ja taidot tulevat näkyväksi kotitalouden tavoitteisiin liittyvien keskeisten sisältöalueiden kautta.


Paikallinen opetussuunnitelma

Kotitaloudessa oppimisen arviointi on monimuotoista, ohjaavaa ja kannustavaa. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota käytännön toimintataitoihin, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin sekä tiedonhallintataitoihin. Lukuvuoden aikana oppilaita kannustetaan käyttämään venäjän kieltä kotitaloustunneilla. Kiinnostuneisuus venäjän kieltä ja kulttuuria kohtaan katsotaan ansioksi arvioinnissa.

Oppimisen dokumentoinnin ja arvioinnin tulee olla monipuolista niin, että se kohdistuu oppimisprosessin eri vaiheisiin. Dokumentointi voi olla kirjallista, kuvallista tai digitaalista niin, että sitä tuottavat sekä oppilas että opettaja. Monipuoliset arviointimenetelmät pitävät sisällään myös itsearviointia ja vertaisarviointia oppilaita kannustaen ja yhdessä keskustellen.

Oppilas osallistuu mahdollisuuksien mukaan arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Arvioinnin tulee olla oppimista tukevaa ja oppilasta kannustavaa.

Päättöarviointi suoritetaan seitsemännen luokan lopussa, jolloin kotitalouden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Valinnaisten kurssien motivoituneella suorituksella oppilas voi korottaa kotitalouden päättöarvosanaa.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7

T1 Oppilas asettaa tavoitteita ja toteuttaa niitä työskentelyssään hyödyntäen omia vahvuuksiaan ja kokemuksiaan sekä reflektoi omaa toimintaansa.

T2 Oppilas käyttää tavallisimpia työmenetelmiä ruuan valmistuksessa ja leivonnassa ottaen huomioon myös estetiikan. Oppilas huomioi esteettiset näkökohdat myös asumiseen liittyvissä perustehtävissä.

T3 Oppilas toimii ryhmässä suunnitellen, aikatauluttaen ja pitäen yllä järjestystä luokan toimintapojen mukaisesti.

T5 Oppilas kuuntelee, huomioi erilaiset mielipiteet, keskustelee ja perustelee mielipiteitään.

T7 Oppilas tuo rohkeasti esille omaan kotikulttuuriinsa liittyviä tapoja. Hän kuvailee kodin arkirutiineja. Hän ymmärtää ja arvostaa venäläisen kulttuurin merkitystä koulun arjen toiminnoissa. Oppilas osaa suomalaisen ruokakulttuurin perusteet ja on kiinnostunut kansainvälisistä tapa-, juhla- ja ruokakulttuureista.

T8 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T10 Oppilas pyrkii löytämään kotitalouden sisältöalueisiin liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Hän arvioi erilaisen tiedon luotettavuutta ja tulkitsee pakkausmerkintöjä. Hän tuntee ruoka- ja ravintoaineryhmät ja niiden ominaisuuksia.

T11 Oppilas tuntee ja ymmärtää kotitalouden arjessa esille tulevat yleisimmät merkit ja symbolit. Hän soveltaa niitä arjessa ja yhdistää niihin muissa oppiaineissa opittuja tietoja ja taitoja.

T12 Oppilas ymmärtää ja käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. Hän soveltaa kotitalouden osaamistaan eri tilanteissa ja ympäristöissä. Hän tuntee erilaiset kotitalouden palvelut ja pohtii niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

T13 Oppilas lajittelee kodin perusjätteitä. Hän ymmärtää ympäristöä säästävän arjen toiminnan yhteyden kestävään elämäntapaan osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa. Oppilas pyrkii ymmärtämään mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteyden vastuulliseen päätöksentekoon kuluttajana.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Käytännön toimintataidot
T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan, organisoimaan ja arvioimaan työtä ja toimintaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja tuetaan omien päätelmien ja mielipiteiden luomiseen hyödyntämällä oppilaan vahvuuksia ja aikaisempaa kokemusta. Oppilasta ohjataan oman toiminnan reflektointiin. Ohjataan oppilasta tunnistamaan ja kehittämään omaa osaamistaan itsearvioinnin, opettajan palautteen ja vertaispalautteen perusteella. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tavoitteiden asettaminen, työn toteutus ja oppimaan oppimisen taidot Oppilas asettaa tavoitteita ja toteuttaa niitä työskentelyssään hyödyntäen omia vahvuuksiaan ja kokemuksiaan sekä reflektoi omaa toimintaansa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työn tekemisen, tekemään työtehtävän ja tarkastelemaan omaa työtään ja toimintaansa.
Työn suunnittelu ja toteuttaminen sekä oman toiminnan tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee ja työskentelee itsenäisesti sekä perustelee omaa työskentelyään ja toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee ja työskentelee työvaiheittain annettuja ohjeita soveltaen sekä kuvailee omaa osaamistaan oman työskentelyn tarkastelun avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee, organisoi ja kuvailee omaa työtänsä ja toimintaansa työvaiheittain annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää joitakin työprosessiin kuuluvia työtehtäviä. Oppilas tarvitsee paljon ohjausta ja apua työn suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

T2 ohjata oppilasta harjoittelemaan kotitalouden hallinnassa tarvittavia kädentaitoja sekä kannustaa luovuuteen ja estetiikan huomioimiseen
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan ja tuetaan itsensä ilmaisuun ja luovuuteen sekä kannustetaan tuomaan esille omia toimintatapojaan, perustelemaan niitä ja kokeilemaan rohkeasti tavoitteiden mukaisia uusia taitoja ja tapoja. Oppilasta ohjataan käyttämään tavallisimpia työmenetelmiä ruuan valmistuksessa ja leivonnassa sekä huomioimaan esteettiset näkökohdat asumiseen liittyvissä perustehtävissä. Oppilasta ohjataan harjoittamaan kädentaitoja kaikilla kotitalouden sisältöalueilla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kädentaidot ja estetiikka Oppilas käyttää tavallisimpia työmenetelmiä ruuan valmistuksessa ja leivonnassa ottaen huomioon myös estetiikan. Oppilas huomioi esteettiset näkökohdat myös asumiseen liittyvissä perustehtävissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kotitalouden kädentaitoja ja kokeilee erilaisia työtapoja. Hän oppii ottamaan huomioon toiminnassaan luovuuden ja estetiikan.
Kädentaidot kotitalouden perustehtävien toteuttamisessa, luovuus ja estetiikka

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää luovasti ja perustellen erilaisia kädentaitoja ja työtapoja kotitalouden tehtävissä. Oppilas perustelee luovuuden ja estetiikan merkitystä ja ottaa nämä huomioon osana kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suoriutuu itsenäisesti ja soveltaa tavallisimpia työtapoja kädentaitoja edellyttävissä kotitalouden tehtävissä. Oppilas ottaa huomioon yksittäisiä esteettisiä näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suoriutuu annetuista kädentaitoja edellyttävistä työtehtävistä. Oppilas tietää, että työtehtäviä voi toteuttaa luovasti monella tavalla ja että estetiikalla on merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suoriutuu ohjatusti kädentaitoja edellyttävistä yksittäisistä työtehtävistä.

T3 ohjata ja rohkaista oppilasta valitsemaan ja käyttämään hyvinvointia edistävästi ja kestävän kulutuksen mukaisesti materiaaleja, työvälineitä, laitteita sekä tieto- ja viestintäteknologiaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään omien kuluttajavalintojen, elämäntapojen ja tekojen merkitys itselle ja muille sekä ympäristölle esimerkiksi raaka-aineita, työvälineitä ja puhdistusaineita valitessaan ja käyttäessään. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja monipuolisesti samalla huomioiden taloudellisuus ja kestävä kehitys. Oppilasta kannustetaan pohtimaan terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien tekijöiden vaikutusta omassa elämässä. Oppilasta ohjataan käyttämään yleisimpiä kodinkoneita. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuluttajataidot sekä terveyden edistäminen ja teknologian käyttö Oppilas ymmärtää omien kuluttajavalintojen merkityksen itseensä, muihin ja ympäristöön. Oppilas harjoittelee käyttämään yleisimpiä kodinkoneita. Oppilas pohtii terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien tekijöiden vaikutusta omassa elämässään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan ja käyttämään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä ja teknologiaa kestävää elämäntapaa edistävästi.
Valintojen tekeminen ja niiden perustelut toiminnassa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee, käyttää ja perustelee kestävää elämäntapaa tukevia raaka-aineita, työvälineitä, materiaaleja tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa kestävän elämäntavan tietoja ja taitoja käyttäessään raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas valitsee ja käyttää raaka-aineita, materiaaleja, työvälineitä tai teknologiaa annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee valitsemaan ja käyttämään annettuja materiaaleja tai työvälineitä yksilöllisesti ohjattuna.

T4 ohjata oppilasta suunnittelemaan ajankäyttöään ja työn etenemistä sekä ylläpitämään järjestystä oppimistehtävien aikana
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella toimimista ryhmässä, suunnittelemaan ja aikatauluttamaan käytännön toimintataitoja sekä toimimaan suunnitellun järjestyksen ja luokan toimintatapojen mukaisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen Oppilas toimii ryhmässä suunnitellen, aikatauluttaen ja pitäen yllä järjestystä luokan toimintapojen mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan omaa toimintaansa suhteessa käytettävissä olevaan aikaan ja annettuun tehtävään. Hän oppii huolehtimaan työtehtävien ja työympäristön järjestyksestä oppimisympäristössään.
Ajanhallinta ja järjestyksen ylläpitäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti sekä osaa perustella ajankäyttöään, työtehtävien ja työympäristön järjestyksen merkitystä ja toimintojen etenemistä osana oppimisympäristöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas etenee ohjeiden mukaisesti vaiheittain ja ylläpitää työtehtävien ja työympäristön järjestystä. Oppilas suunnittelee ja ennakoi ajankäyttöään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ylläpitää työtehtävien järjestystä annettujen ohjeiden ja aikataulun mukaan erillisissä työvaiheissa. Oppilas tarvitsee ohjausta työympäristön järjestyksen ylläpitämisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii aikataulussa ja ylläpitää tehtävien sekä työympäristön järjestystä ohjattuna.

T5 ohjata ja motivoida oppilasta toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti sekä ohjata kiinnittämään oppilaan huomiota käytettävissä oleviin voimavaroihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan huolehtimaan itsestä ja toisista, harjoittelemaan oman elämän ja arjen kannalta tärkeitä taitoja sekä lisäämään ympäristönsä hyvinvointia turvallisuusohjeita noudattaen. Opetuksessa korostetaan turvallisia, ergonomisia ja hygieenisia toimintatapoja ja harjoitellaan niitä käytännössä. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa turvallisesti ja luontevana osana kotitalouden toimintaa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta Oppilas ymmärtää turvallisuuden, ergonomian ja hygienian merkityksen toiminnassaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti kotitalouden toimintaympäristöissä ottaen huomioon käytettävissä olevat aineelliset voimavarat.
Turvallisuus ja voimavarojen kannalta kestävä toiminta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee toimintaansa turvallisuuden, hygieenisyyden, ergonomian tai kustannusten ja energiankäytön näkökulmasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee ohjeiden mukaisesti hygieenisesti, turvallisesti ja ergonomisesti tai kustannusten ja energiankäytön kannalta tarkoituksenmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee hygieenisesti ja turvallisesti annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii hygieenisesti ja turvallisesti ohjattuna.

Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan kuuntelua ja rakentavaa keskustelua ja argumentointia oppimistehtävien suunnittelussa ja toteuttamisessa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan kuuntelemaan, esittämään omia mielipiteitä ja perustelemaan niitä. Oppilasta rohkaistaan tuomaan esiin omaa kulttuuritaustaansa sekä kunnioittamaan erilaisia mielipiteitä. Tunneilla harjoitellaan kannustavan vuorovaikutuksen taitoja ja keinoja. Oppilaalle annetaan mahdollisuus osallistua opetuksen suunnitteluun. Kannustetaan ja ohjataan oppilasta pohtimaan oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön ja tarkastelemaan kriittisesti omaa toimintaansa sekä perustelemaan omia valintojaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi Oppilas kuuntelee, huomioi erilaiset mielipiteet, keskustelee ja perustelee mielipiteitään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kohtaamaan, kuuntelemaan, keskustelemaan ja argumentoimaan vertaisryhmässä.
Kuuntelu, keskustelu ja argumentointi yhteisessä suunnittelussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas on aktiivinen keskusteluissa ja ottaa eri näkökulmat huomioon sekä perustelee omat näkemyksensä rakentavasti. Oppilas kannustaa toisia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee eri näkökulmia ja ilmaisee rakentavasti omia näkemyksiään yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu keskusteluun, pyrkii kuuntelemaan ja tuo esille omia näkökulmia yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti tai kysymysten tukemana keskusteluun yhteisissä suunnittelu- ja työtilanteissa.

T7 aktivoida oppilasta tunnistamaan arjen rakentumista ja kulttuurisesti monimuotoisia toimintaympäristöjä sekä kotitalouksien perinteitä
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa huomioidaan venäläisen kulttuurin vaikutus koulun arjen toiminnassa sekä oppilaiden erilaiset kotikulttuurit. Oppilasta rohkaistaan tuomaan esiin omaan kulttuuriinsa kuuluvia tapoja. Oppilas perehtyy suomalaiseen ruokakulttuuriin ja tutustustuu kansainväliseen tapa-, juhla- ja ruokakulttuuriin. Venäläinen ruoka- ja tapakulttuuri huomioidaan oppituntisisällöissä suomalaisen rinnalla osana oppilaiden identiteettiä sekä kodin juhlia. Oppilasta ohjataan ymmärtämään arjen hallinnan perustaitoja ja niiden sovelluksia erilaisissa kulttuuriympäristöissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Arjen rakentumisen ja kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen. Oppilas tuo rohkeasti esille omaan kotikulttuuriinsa liittyviä tapoja. Hän kuvailee kodin arkirutiineja. Hän ymmärtää ja arvostaa venäläisen kulttuurin merkitystä koulun arjen toiminnoissa. Oppilas osaa suomalaisen ruokakulttuurin perusteet ja on kiinnostunut kansainvälisistä tapa-, juhla- ja ruokakulttuureista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, miten arki erilaisissa kotitalouksissa rakentuu ja ajallisesti järjestäytyy. Hän oppii kohtaamaan hyväksyvästi kotien kulttuurista monimuotoisuutta.
Arjen rakentumisen sekä kotitalouksien erilaisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouksien arjen rakentumista ja erilaisten kotikulttuurien ajankäyttöä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas määrittelee arjen rakentumista ja kotitalouksien arkirutiineja erilaisissa kotikulttuureissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuvailee arkirutiineja, arjen rakentumista, kotitalouksien perinteitä ja erilaisia kotikulttuureita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää arkirutiineja sekä tunnistaa erilaisia kotikulttuureita.

T8 ohjata oppilasta työskentelemään yksin ja ryhmässä sekä sopimaan työtehtävien jakamisesta ja ajankäytöstä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuu omasta ja yhteisestä työstä sekä harjoitellaan ilmaisemaan omia näkemyksiä ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä muiden kanssa. Oppilaat toimivat ryhmissä ja harjoittelevat sosiaalisia taitoja. Opetuksessa huomioidaan oppilaiden erilaiset kulttuurilähtökohdat ja sovitetaan yhteen erilaisista kulttuureista tulevia toimintatapoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaiden omien voimavarojen käyttäminen ja sopimuksien tekeminen Oppilas osaa työskennellä yksin. Hän toimii ryhmässä rakentavasti ja työtehtävistään neuvotellen. Hän osaa tehdä työnjaon tasapuolisesti ottaen huomioon käytettävissä olevan ajan ja kunnioittaen muiden mielenpiteitä. Oppilas ottaa vastuun sekä omasta että yhteisestä työstä ja ilmaisee omia näkemyksiään ja ratkaisee ongelmia yhdessä muiden kanssa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii työskentelemään itsenäisesti sekä osana ryhmää ja yhteistä työtehtävää. Hän oppii sopimaan työtehtävien jakamista.
Voimavarojen käyttäminen ja yhteisten sopimusten tekemisen oppiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii itsenäisesti ja tasapuolisesti sekä toimii ryhmässä yhteistyökykyisesti ja vastuullisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä sekä pyrkii toimimaan rakentavasti ja työtehtävistä neuvotellen. Oppilas tietää, mitä tarkoittaa tasapuolinen työnjako sekä pääsee sopimukseen työtehtävien jakamisesta osallistumalla päätöksentekoon.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee itsenäistä työskentelyä ja vastuunottoa omasta työstään ja osallistuu ryhmän toimintaan yhdessä sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee yksilöllisesti ohjattuna itsenäistä työskentelyä ja osallistuu ryhmän toimintaan satunnaisesti.

T9 kannustaa oppilasta toimimaan hyvien tapojen mukaisesti vuorovaikutustilanteissa sekä pohtimaan oman käytöksen merkitystä ryhmän ja yhteisön toiminnassa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuu omasta ja yhteisestä työstä sekä harjoitellaan ilmaisemaan omia näkemyksiä ja ratkaisemaan ongelmia yhdessä muiden kanssa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan asioita, jotka liittyvät huomaavaiseen kohteluun, tapakulttuuriin ja vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Toisten oppilaiden huomaavainen kohtelu ja tapakulttuuriin mukainen käytännön toiminta oppitunnin vuorovaikutustilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa perustella tapakulttuuria ja toisten ihmisten huomaavaista kohtelua sekä niihin liittyviä käytännön toimintatapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia tapakulttuuria noudattaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa ja nimeää tapakulttuuriin ja toisten huomaavaiseen kohteluun liittyviä asioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tietää, että tapakulttuuri vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Tiedonhallintataidot
T10 kannustaa oppilasta hankkimaan ja arvioimaan kotitalouteen liittyvää tietoa sekä ohjata käyttämään luotettavaa tietoa valintojen perustana
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan käyttämään monipuolisia tiedonhankintamenetelmiä ja tarkastelemaan tietoa kriittisesti. Oppilasta kannustetaan omien päätelmien ja mielipiteiden muodostamiseen. Oppilasta ohjataan lukemaan ja tulkitsemaan erilaisia kotitalouden opetukseen liittyviä tekstejä (esimerkiksi ruokatarvikepakkausten tekstit ja taulukot). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tietojen hankinta ja käyttö Oppilas pyrkii löytämään kotitalouden sisältöalueisiin liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Hän arvioi erilaisen tiedon luotettavuutta ja tulkitsee pakkausmerkintöjä. Hän tuntee ruoka- ja ravintoaineryhmät ja niiden ominaisuuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hakemaan ja vertailemaan tietoa sekä tunnistamaan kotitalouteen liittyviä luotettavia tietolähteitä valintojensa perustana.
Tietojen hankinta ja käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee kotitalouteen liittyviä tietoja eri tietolähteistä. Oppilas arvioi tiedon ja lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä ja valitsee tehtävään sopivat lähteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tietää, mistä ja miten kotitalouteen liittyviä tietoja voidaan hakea. Oppilas arvioi tietojen käytettävyyttä ja lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa itselleen tutuista ja annetuista lähteistä ja käyttää niitä toiminnassaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee kotitalouteen liittyvää tietoa annetuista lähteistä yksilöllisesti ohjattuna. Tietojen hyödyntäminen ja tulkitseminen on vähäistä.

T11 harjaannuttaa oppilasta lukemaan, tulkitsemaan ja arvioimaan toimintaohjeita sekä merkkejä ja symboleja, jotka käsittelevät kotitaloutta ja lähiympäristöä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta opastetaan ymmärtämään erilaisia merkkejä ja symboleita ja soveltamaan niitä käytäntöön. Oppilasta ohjataan soveltamaan kotitaloustunneilla ja arjen toiminnassa muissa oppiaineissa opittuja tietoja ja taitoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttö ja jäsentyminen Oppilas tuntee ja ymmärtää kotitalouden arjessa esille tulevat yleisimmät merkit ja symbolit. Hän soveltaa niitä arjessa ja yhdistää niihin muissa oppiaineissa opittuja tietoja ja taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii lukemaan ja tulkitsemaan kotitalouteen ja lähiympäristöön liittyviä ohjeita, merkkejä ja symboleja sekä toimimaan niiden mukaisesti.
Toimintaohjeiden, merkkien ja symbolien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee kotitalouden toimintaohjeiden, merkkien ja symboleiden käyttöä eri toiminnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soveltaa toiminnassaan kotitalouden toimintaohjeita, merkkejä ja symboleita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, nimeää, luokittelee ja käyttää kotitalouden toimintaohjeita ja merkkejä annettujen ohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää yksittäisiä toimintaohjeita ja merkkejä.

T12 ohjata oppilasta, ongelmanratkaisuun ja luovuuteen erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan tuomaan esille omia vahvuuksiaan ja aikaisempia kokemuksiaan. Oppilasta ohjataan kokeilemaan erilaisia toimintatapoja ja valitsemaan niistä toimivimmat. Oppimisessa hyödynnetään eri oppimisympäristöjä ja ohjataan oppilaita hyödyntämään aikaisemmin opittuja tietoja ja taitoja arjen toiminnassa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Käsitteiden omaksuminen, tietojen ja taitojen soveltaminen, luova ilmaisu sekä palveluiden tunnistaminen. Oppilas ymmärtää ja käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa. Hän soveltaa kotitalouden osaamistaan eri tilanteissa ja ympäristöissä. Hän tuntee erilaiset kotitalouden palvelut ja pohtii niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan tietoja ja taitoja, tunnistamaan palveluita sekä osoittamaan luovuutta erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä.
Käsitteiden käyttäminen, tietojen ja taitojen soveltaminen sekä luovat ratkaisut tilanteissa, kotitalouden palveluiden tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa perustellen ja luovasti kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas arvioi erilaisia kotitalouden palveluita ja perustelee niiden merkitystä ja mahdollisuuksia arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisissa tilanteissa kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan. Oppilas kuvailee erilaisia kotitalouden palveluita ja niiden käyttöä arkielämässä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää kotitalouden käsitteitä, tietojaan ja taitojaan sekä kuvailee yksittäisiä kotitalouden palveluita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas nimeää joitakin kotitalouden käsitteitä, tietoja ja taitoja sekä yksittäisiä palveluita.

T13 ohjata oppilasta kestävään elämäntapaan kiinnittämällä oppilaan huomiota ympäristö- ja kustannustietoisuuteen osana arjen valintoja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan lajittelemaan kodin perusjätteet oikein. Oppilasta kannustetaan pohtimaan ympäristöä säästäviä arjen toimintoja ja niiden merkitystä kestävän kehityksen ylläpitämiseksi. Oppilasta kannustetaan luovaan ja tutkivaan työskentelyotteeseen sekä häntä ohjataan taloudelliseen ajatteluun (esimerkiksi mittaamisen ja laskemisen avulla) kuluttajana toimimista harjoitellen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Mittaamisen ja laskemisen sekä kierrättämisen soveltaminen omaan toimintaan ja päätöksentekoon Oppilas lajittelee kodin perusjätteitä. Hän ymmärtää ympäristöä säästävän arjen toiminnan yhteyden kestävään elämäntapaan osana kustannus- ja ympäristötietoista toimintaa. Oppilas pyrkii ymmärtämään mittaamisen ja laskemisen sekä ympäristöä säästävän kodin arjen toiminnan yhteyden vastuulliseen päätöksentekoon kuluttajana.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan kiertotalouteen liittyviä asioita ja toimintoja sekä ympäristöä ja taloutta kuormittavia kotitalouden toimintoja.
Ympäristö- ja talousteot toiminnassa ja päätöksenteossa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa johdonmukaisesti sekä perustellen niiden merkitystä kestävän ja vastuullisen elämäntavan ja kuluttamisen kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee yksittäisiä arjen ympäristö- ja taloustekoja erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tietää, miten ympäristökuormaa voidaan vähentää sekä millaisia ympäristö- ja taloustekoja voidaan tehdä kotitalouksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas luettelee joitakin ympäristöön ja rahankäyttöön liittyviä kotitalouden toimintoja.

Sisällöt

S1 Ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat ruoanvalmistus- ja leivontataitojen kehittymistä. Aterioiden suunnittelu, toteutus ja erilaiset ruokailutilanteet tähtäävät ruokaan ja syömiseen liittyvien valintojen ja tottumusten pohtimiseen ravitsemussuositusten, ruokaturvallisuuden, ruokaketjun, elintarviketuntemuksen, taloudellisuuden, eettisyyden ja ruokaan liittyvän luotettavan tiedon näkökulmasta. Opetussisältöihin kuuluvat ruoka- ja tapakulttuuri osana identiteettiä sekä kodin juhlia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Venäläinen ruoka- ja tapakulttuuri huomioidaan oppituntisisällöissä suomalaisen ruoka- ja tapakulttuurin rinnalla osana identiteettiä sekä kodin ja koulun arkea ja juhlia.

S2 Asuminen ja yhdessä eläminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä. Puhtaanapito samoin kuin tekstiilien ja materiaalien hoito tarkoituksenmukaisine aineineen, laitteineen, välineineen ja työtapoineen tähtäävät arjessa tarvittavien taitojen kehittymiseen. Sisältöjen avulla perehdytään hyviin tapoihin, tasapuoliseen voimavarojen käyttöön ja vastuunottoon perheessä. Sisällöt johdattavat arvioimaan asumiseen ja kotitalouteen liittyviä palveluita.

S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina. Sisällöt johdattavat median- ja teknologian käyttöön arjen työvälineenä ja kannustavat pohtimaan vertaisryhmän ja median vaikutusta omiin kulutusvalintoihin. Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.

ePerusteet