Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaan oppimisesta ja työskentelystä.  

Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaan toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla. Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Oppilaita ohjataan itsearviointiin. 

Liikunnan sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.  

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää liikunnan valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut liikunnan tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti sekä kokeilee ja harjoittelee monipuolisesti eri liikuntamuotoja.

T6 Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas ymmärtää pelastautumistaitojen tärkeyden.

T7 Oppilas ottaa huomioon turvallisuustekijät noudattamalla sääntöjä ja toimimalla turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

T8 Oppilas toimii erilaisissa liikuntatilanteissa yhteisesti sovituilla tavoilla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta.

Vuosiluokka 4:

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään aistiensa avulla.

T3 Oppilas kehittää motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.

T6 Oppilas kehittää perusuimataitoaan sekä liikkuu vedessä turvallisuusohjeita noudattaen. Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas kehittää pelastautumistaitojaan.

T7 Oppilas huomioi vaaratilanteet sekä noudattaa sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi.

T9 Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa kanssatovereitaan sekä pyrkii toimimaan reilun pelin sääntöjen mukaisesti.

Vuosiluokka 5:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T4 Oppilas käsittelee erilaisia liikuntavälineitä ja vahvistaa välinehallinta- ja perusliikuntataitojaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja hallitsee erilaisia uimatekniikoita. Oppilas osaa pelastautua vedestä.

T7 Oppilas huomioi vaaratilanteita sekä noudattaa sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden takaamiseksi.

T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja toimii osana ryhmää ja kannustaa muita.

T10 Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään.

Vuosiluokka 6:

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa opetusympäristöissä.

T5 Oppilas arvioi fyysisiä ominaisuuksiaan ja harjoittaa niitä.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita sekä osaa pelastautua vedestä.

T8 Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovituilla tavoilla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta.

T10 Oppilas työskentelee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilaita fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntatehtäviä ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen.
Paikallinen tarkennus
Opetussuunnitelman teksti Oppilasta kannustetaan liikkumaan aktiivisesti ja kokeilemaan mahdollisimman monipuolisesti eri liikuntamuotoja. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Työskentely ja yrittäminen Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen monipuolisesti eri liikuntamuotoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntatehtäviä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii liikuntatunneilla kokeillen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas toimii liikuntatunneilla satunnaisesti ja valikoiden.

T6 opettaa uimataito, jotta oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan liikkumaan vedessä turvallisesti ja samalla itseään haastaen tavoitteenaan saavuttaa perusuimataito (oppilas ui 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen sekä sukeltaa 5 metriä pinnan alla). Oppilasta ohjataan pelastautumaan vedestä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uima- ja pelastautumistaidot Oppilas liikkuu vedessä eri syvyyksissä erilaisin tavoin. Oppilas ymmärtää pelastautumistaitojen tärkeyden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas pystyy liikkumaan vedessä ja pelastautumaan vedestä.
Uima- ja pelastautumistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida 100 m kahta uintitapaa käyttäen sekä pelastautua vedestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas on perusuimataitoinen (osaa uida 50 metriä kahta uintitapaa käyttäen ja sukeltaa 5 metriä pinnan alla).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa uida 50 m ja hypätä uintisyvyiseen veteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan noudattamaan sääntöjä oman ja muiden turvallisuuden saavuttamiseksi tunneilla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta liikuntatunneilla Oppilas ottaa huomioon turvallisuustekijät noudattamalla sääntöjä ja toimimalla turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja pyrkii toimimaan turvallisesti ja asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ilmaista, miten toimitaan turvallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä opettajan ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ottamaan muut huomioon tunnilla, ja oppilas on kykenevä hallitsemaan omia tunteitaan. Opetukseen valitaan yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita, sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot Oppilas toimii erilaisissa liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee valikoimatta kaikkien kanssa sekä toimii useimmiten yhteisesti sovitulla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy opettajan ohjaamana toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

Psyykkinen toimintakyky
T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä.
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia monipuoliseen liikkumiseen, minkä kautta hän saa myönteisiä kokemuksia liikunnasta. Oppilasta ohjataan osallistumaan sellaisiin liikuntamuotoihin, joissa hänen tavoitteellinen ja pitkäjänteinen toimintansa saa aikaan kehittymistä liikkujana. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan sellaisia oppilaiden kehitysvaiheeseen soveltuvia turvallisia tehtäviä, joissa harjaannutetaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja liikuntatilanteisiin sovellettuina (esim. luontoliikunta ja palloilut) sekä tehtäviä, joissa eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä vahvistetaan tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja monipuolisten liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja eri liikuntalajien avulla. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta. Oppilaille opetetaan liikkumiseen ja liikunnan harrastamiseen liittyviä tarpeellisia tietoja.

Valitaan tehtäviä, joilla opitaan harjaannuttamaan nopeutta, liikkuvuutta, kestävyyttä ja voimaa. Opetuksessa käytetään monipuolisesti leikkejä, harjoitteita ja pelejä, jotka mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia.

Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joiden avulla tutustutaan myös oman toimintakyvyn arviointiin. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 5. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan myönteistä yhteisöllisyyttä lisääviä pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon ja auttamaan muita sekä tehtäviä, joissa opitaan vastuun ottamista omasta toiminnasta, yhteisistä asioista ja säännöistä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Yhteisillä tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä autetaan myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä.

ePerusteet