Terveystieto

Opetussuunnitelman perusteet

Terveystiedon arvioinnin kohteena on terveysosaamisen eri osa-alueiden arviointi. Arvioinnin ja palautteen tehtävänä on tukea oppimista ja kannustaa oppilaita kehittämään terveysosaamistaan sekä soveltamaan sitä arjessa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti, opetuksen eri vaiheissa ja osaamisalueen ominaispiirteet huomioon ottaen. Oppimisen tukena käytetään myös itsearviointia ja vertaispalautetta. Terveystiedossa on erityisen tärkeätä huolehtia siitä, että arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Eettistä pohdintaa ja itsetuntemusta koskevissa tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona terveystiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut terveystiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt terveystiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on terveystiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan terveystiedon oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy terveystiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan ohjaamisella terveystiedossa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas nimeää terveyden eri osa-alueet ja kuvaa niiden välisiä eroja ja vuorovaikutusta. Oppilas kuvaa esimerkein, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas nimeää elämänkulun eri vaiheet ja esittelee murrosiän muutoksia terveyden eri osa-alueilla. Oppilas ymmärtää ja soveltaa oppimiaan tietoja sekä kuvaa, mitä terveyden voimavaralähtöisyydellä tarkoitetaan.

T2 Oppilas nimeää useita tunteita ja antaa esimerkkejä tunteiden säätelyn ja hallinnan keinoista arkielämän eri tilanteissa. Oppilas selittää, miten erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa tulisi toimia.

T4 Oppilas erittelee yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä esimerkkien avulla. Oppilas soveltaa oppimiaan tietoja siitä, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tulisi toimia.

T5 Oppilas nimeää useita terveyttä ylläpitäviä ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvaa näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas nimeää päihteiden haitallisia terveysvaikutuksia sekä riippuvuuksia ja niiden haitallisia terveysvaikutuksia yksilön ja yhteisön kannalta. Oppilas käyttää keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät arjen terveysvalintoihin ja soveltaa oppimiaan käsitteitä ja tietoja oman terveyden ylläpitämiseen.

T11 Oppilas tunnistaa omia terveyteen liittyviä valintojaan ja pohtii, miten oma kulttuuritausta, lähiyhteisö ja media vaikuttavat terveystottumuksiin sekä opiskelu- ja työskentelytapoihin.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas nimeää seksuaalisuuteen liittyvät käsitteet asianmukaisesti sekä kuvaa seksuaalisen kehityksen vaiheet osana kasvua. Oppilas kuvaa seksuaaliterveyden perusteita.

T5 Oppilas ymmärtää, mitä terveyden kokonaisvaltaisuudella tarkoitetaan, ja osaa soveltaa terveyden eri ulottuvuuksien merkitystä terveystaitojen kehittymisessä. Oppilas nimeää päihteiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia terveysvaikutuksia sekä soveltaa tietojaan kokonaisvaltaisen terveellisen elämän rakentumisen kannalta. Oppilas käyttää päihteisiin ja riippuvuuksiin liittyviä käsitteitä monipuolisesti. Oppilas nimeää keskeisimpiä ravitsemuskäsitteitä asianmukaisesti sekä ymmärtää, miten ja mitkä ravitsemukseen liittyvät asiat edistävät fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä.

T8 Oppilas kuvaa ja arvioi terveystottumuksien ja elämäntapojen vaikutusta terveyteen. Oppilas soveltaa ja arvioi niiden vaikutusta terveyteen ja sairauteen liittyvien ilmiöiden muodostumiseen sekä arvioi valintojen eettisiä kysymyksiä. Lisäksi oppilas arvioi eri tiedonlähteiden luotettavuutta ja käyttää luotettavia tiedonlähteitä osana terveystiedon opiskeluaan.

T12 Oppilas tunnistaa ja löytää luotettavia terveysviestinnän tietolähteitä ja käyttää niitä osana terveystiedon oppimistaan. Oppilas nimeää oikeuksia, vastuita ja velvollisuuksiaan 8. luokan terveystiedon sisältöjen suhteen. Oppilas erittelee omien valintojen ja elämäntapojen seurauksia omaan ja lähiyhteisön terveyteen.

Vuosiluokka 9:

T6 Oppilas hakee terveyteen ja sairauksiin liittyvää tietoa luotettavista tietolähteistä ja käyttää sitä asianmukaisesti. Oppilas kuvaa toimintamalleja sairauksien ennaltaehkäisyssä ja itsehoidossa sekä ensiavun antamisessa ja hakemisessa. Oppilas nimeää lisäksi ja kuvaa keskeisimpien tartuntatautien, kansantautien sekä tapaturmien ennaltaehkäisyä ja hoitoa.

T9 Oppilas kuvaa elinympäristön aiheuttamia suoria ja epäsuoria vaikutuksia terveyteen. Oppilas soveltaa tietojaan terveellisen elinympäristön rakentumisessa ja suunnittelussa.

T10 Oppilas laatii opiskelu-, toiminta- ja työkykyä ylläpitäviä ja edistäviä suunnitelmia. Oppilas tietää oman alueensa terveyspalveluita ja missä tilanteissa niitä voi käyttää.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys
T1 ohjata oppilasta ymmärtämään terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään terveyden eri osa-alueita ja terveyden edistämistä tukevia keinoja fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen terveyden kautta. Lisäksi oppilasta ohjataan tutustumaan elämäkulun eri vaiheisiin, painottuen murrosiän fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin muutoksiin osana yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Lisäksi oppilasta kannustetaan ymmärtämään terveys voimavaralähtöisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen liittyvät käsitykset Oppilas nimeää terveyden eri osa-alueet ja kuvaa niiden välisiä eroja ja vuorovaikutusta. Oppilas kuvaa esimerkein, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas nimeää elämänkulun eri vaiheet ja esittelee murrosiän muutoksia terveyden eri osa-alueilla. Oppilas ymmärtää ja soveltaa oppimiaan tietoja siitä, mitä terveyden voimavaralähtöisyydellä tarkoitetaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan terveyden laaja-alaisuutta, terveyden edistämistä sekä elämänkulkua, kasvua ja kehitystä voimavaralähtöisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja selittää niiden välisiä syy-seuraussuhteita sekä eritellä, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa eritellä elämänkulun eri vaiheet sekä arvioida terveyden merkitystä elämän voimavarana elämänkulun eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata terveyden osa-alueet ja näiden välistä yhteyttä esimerkkien avulla sekä kuvata esimerkkien avulla, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata elämänkulun vaiheita, erityisesti nuoruuden kehitystä, ja kuvata esimerkkien avulla terveyden, kasvun ja kehityksen merkitystä elämän voimavarana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla terveyden osa-alueita ja niiden välistä yhteyttä sekä antaa esimerkin, mitä terveyden edistämisellä tarkoitetaan. Oppilas osaa kuvata jotakin elämänkulun vaihetta sekä nimetä nuoruuden kasvun ja kehityksen piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksittäisen terveyden osa-alueen. Oppilas osaa nimetä yksittäisen elämänkulun vaiheen.

T2 ohjata oppilasta kehittämään valmiuksiaan tunne- ja vuorovaikutustaidoissa ja kykyä toimia erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan ja ilmaisemaan erilaisia tunteita. Oppilasta ohjataan löytämään keinoja säädellä ja hallita omia tunteita sekä toimimaan rakentavasti erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa (esim. koulukiusaaminen). Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus- ja tunnetaitojen sekä käyttäytymisen säätelyn analysointi Oppilas nimeää useita tunteita ja antaa esimerkkejä tunteiden säätelyn ja hallinnan keinoista arkielämän eri tilanteissa. Oppilas selittää, miten erilaisissa ristiriita- ja kriisitilanteissa tulisi toimia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä erilaisia keinoja ristiriita- ja kriisitilanteiden käsittelyyn.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa luokitella erilaisia tunteita, analysoida niiden taustatekijöitä sekä esitellä keinoja käyttäytymisen ja vuorovaikutuksen säätelyyn. Oppilas osaa luokitella ristiriitatilanteiden syitä ja esitellä perusteltuja keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata perustunteiden lisäksi muita tunteita sekä antaa esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta ja käyttäytymisen säätelystä. Oppilas osaa kuvata keinoja ja ratkaisuja ristiriitatilanteiden selvittämiseen sekä stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä perustunteet sekä antaa joitakin esimerkkejä tunteiden ja käyttäytymisen välisestä vuorovaikutuksesta. Oppilas osaa nimetä keinoja ristiriitatilanteiden selvittämiseen ja stressin ja kriisien käsittelyyn.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä perustunteita ja tietää, että ne vaikuttavat käyttäytymiseen. Oppilas osaa nimetä ristiriitatilanteita sekä stressin ja kriisien piirteitä.

T3 ohjata oppilasta kehittämään itsetuntemustaan, omien arvojen ja asenteiden sekä kehon ja mielen viestien tunnistamista ja säätelemään käyttäytymistään, oppimistaan ja opiskeluaan tukevia tekijöitä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tunnistamaan identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen muodostumista osana yksilöllistä kasvua ja kehitystä. Oppilasta ohjataan omien arvojen ja asenteiden tunnistamisessa ja soveltamisessa arjen valintoihin sekä säätelemään omaa käyttäytymistään esim. ristiriitaisissa valintatilanteissa. Lisäksi oppilasta ohjataan tunnistamaan oman kehon ja mielen viestejä omassa arjessaan, esim. harrastusten ja koulutyön tasapainottamisessa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään itsetuntemustaan ja säätelemään käyttäytymistään ja oppimistaan.
T4 ohjata oppilasta pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä tukea oppilaan valmiuksia luoda vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä suvaitsevaisuuden ja itsensä hyväksymisen avulla. Oppilasta ohjataan ymmärtämään jokaisen yksilön ainutlaatuisuus sekä kohtelemaan muita tasavertaisesti. Oppilasta ohjataan toimimaan rakentavasti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa, kuten uusiin ihmisiin tutustumisessa, muiden huomioimisessa tai ristiriitatilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus- ja tunnetaitojen sekä käyttäytymisen säätelyn analysointi Oppilas erittelee yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä esimerkkien avulla. Oppilas soveltaa oppimiaan tietoja siitä, miten erilaisissa vuorovaikutustilanteissa tulisi toimia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan yksilöllisyyteen, yhteisöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta sekä oppii luomaan vastuullisia ratkaisuja ihmisten välisissä vuorovaikutustilanteissa toimimiseen.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida perustellen yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja arvioida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa arvioida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä sekä arvioida ja perustella niihin liittyviä ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida esimerkkien avulla yksilölliseen kehitykseen liittyviä kysymyksiä terveyden näkökulmasta ja analysoida sosiaalisten suhteiden merkitystä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa analysoida yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin vastuullisia ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa esimerkkejä sosiaalisten suhteiden merkityksestä mielen hyvinvoinnille ja terveydelle. Oppilas osaa kuvata yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ratkaisuja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä yksilöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä antaa yksittäisen esimerkin sosiaalisten suhteiden yhteydestä mielen hyvinvointiin ja terveyteen. Oppilas osaa nimetä yhdessä toimimiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja esittää niihin ohjatusti ratkaisuja.

Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy
T5 ohjata oppilasta syventämään ymmärrystään fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista sekä tukea oppilaan valmiuksia käyttää näihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan oman terveysosaamisen kehittämisessä terveyttä tukevien ja vaarantavien tekijöiden osalta omassa arjessaan. Vaarantavien tekijöiden osalta tavoitteena on oppia tietämään riippuvuuksien (päihteet, pelit, media) ja päihteiden (tupakka, nuuska ja alkoholi) haitalliset terveysvaikutukset nuoren kehitykseen. Terveyttä vahvistavien arjen valintojen osalta oppilasta ohjataan tunnistamaan arjen säännöllisen rytmin ja hygienian merkitys terveyteen sekä unen, ravinnon ja liikunnan merkitys terveelliseen kasvuun ja kehitykseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyteen vaikuttavien tekijöiden tunnistaminen ja terveyteen liittyvien käsitteiden käyttäminen Oppilas nimeää useita terveyttä ylläpitäviä ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvaa näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas nimeää päihteiden haitallisia terveysvaikutuksia sekä riippuvuuksia ja niiden haitallisia terveysvaikutuksia yksilöön ja yhteisöön. Oppilas käyttää keskeisiä käsitteitä, jotka liittyvät arjen terveysvalintoihin, ja soveltaa oppimiaan käsitteitä ja tietoja oman terveyden ylläpitämiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista terveyttä vahvistavia ja vaarantavia tekijöitä ja mekanismeja sekä oppii käyttämään niihin liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida ja arvioida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä selittää näiden välisiä syy-seuraussuhteita. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä kuvata näiden välisiä yhteyksiä. Oppilas osaa käyttää terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä pääosin asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä sekä näiden välisiä yhteyksiä pääpiirteissään. Oppilas osaa käyttää joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä asianmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä terveyttä tukevia ja vaarantavia tekijöitä. Oppilas osaa käyttää ohjatusti joitakin terveyteen ja sairauteen liittyviä käsitteitä.

Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri
T 11 ohjata oppilasta ymmärtämään ja arvioimaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistamaan niiden merkitystä itselle sekä muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja tunnistamaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten terveyskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä niiden merkitystä oppilaan omalle terveydelle. Oppilasta ohjataan tutustumaan eri kulttuureista (venäläinen kulttuuri) peräisin oleviin terveystottumuksiin ja valintoihin. Lisäksi oppilasta ohjataan tunnistamaan ja arvioimaan median vaikutusta omaan terveyteen. Osana terveellisen arjen rakentumista oppilasta ohjataan tunnistamaan ja kehittämään omia opiskelu- ja työskentelytapoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Terveyskäsitysten arviointi sekä oppimista edistävien tekijöiden hahmottaminen Oppilas tunnistaa omia terveyteen liittyviä valintojaan ja pohtii, miten oma kulttuuritausta, lähiyhteisö ja media vaikuttavat terveystottumuksiin sekä opiskelu- ja työskentelytapoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan perheen ja omaan elämänpiiriin kuuluvien ihmisten ja yhteisöjen edustamia terveyskäsityksiä, tunnistaa niiden merkitystä itselle sekä oppii muodostamaan kuvaa itselle sopivista oppimisen keinoista.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa arvioida, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä arvioida niiden merkitystä omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa analysoida omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa analysoida asianmukaisten esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt ja muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä kuvata, mikä on niiden merkitys omille terveyskäsityksille. Oppilas osaa kuvata omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä, sekä tunnistaa niiden vaikutuksen omiin terveyskäsityksiin. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevia tekijöitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata esimerkin avulla, miten perhe, lähiyhteisöt tai muut sosiaaliset yhteisöt vaikuttavat käsityksiin terveydestä. Oppilas osaa nimetä omaa oppimistaan tukevan tekijän.

Sisällöt

S1 Terveyttä tukeva kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä painotetaan terveyden eri osa-alueiden kokonaisvaltaista hahmottamista terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn näkökulmasta. Opetuksessa käsitellään elämänkulun sekä kasvun ja kehityksen yleisiä tunnuspiirteitä, monimuotoisuutta ja henkilökohtaisuutta. Kasvun ja kehityksen sisällöissä painottuvat identiteetin, minäkuvan ja itsetuntemuksen rakentuminen, seksuaalinen kehittyminen, huolenpidon sekä perheen ja läheisten merkitys, mielen hyvinvointi ja itsensä arvostaminen sekä turvataidot. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen sisällöissä kiinnitetään huomiota vuorovaikutustilanteissa toimimiseen, tunteiden ilmaisuun ja niiden säätelyyn. Lisäksi perehdytään ristiriitojen, ongelmatilanteiden, stressin ja kriisien rakentavaan käsittelyyn.

S2 Terveyttä tukevat ja kuluttavat tekijät sekä sairauksien ehkäisy

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan syventäen tietoa ja ymmärrystä terveyttä tukevista voimavaroista ja sairauksia ehkäisevistä tekijöistä. Terveyteen liittyvistä tottumuksista käsitellään arkirytmi, uni, ravitsemus ja liikunta. Sisällöissä perehdytään seksuaalisuuteen, seksuaaliterveyden eri osa-alueisiin ja seksuaalisen kehityksen monimuotoisuuteen. Terveyden voimavaroista tarkastellaan mielenterveyttä, hyvinvointia tukevia ympäristöjä ja yhteisöjä sekä mielekästä vapaa-ajan toimintaa. Lisäksi käsitellään turvallisuustaitoja ja -valmiuksia, ensiaputaitoja, itsehoitoa sekä tuen ja avun hakemista. Sisältöjä valittaessa otetaan huomioon myös ajankohtaisia terveysilmiöitä sekä tarkastellaan terveyteen liittyvän tiedon luotettavuutta.

Terveyden vaaratekijöistä nostetaan esiin liikkumattomuus ja passiivinen elämäntapa, ravitsemuksen ja nukkumisen ongelmat, kiusaaminen ja stressi. Sisällöissä otetaan huomioon nuoren mielen pahoinvointi, riippuvuudet sekä päihteet ja niiden käytön ehkäisy. Sairauksien ehkäisyyn liittyvistä sisällöistä valitaan keskeiset ja ajankohtaiset tartuntataudit sekä kansantaudit ja tapaturmat.

S3 Terveys, yhteisöt, yhteiskunta ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöissä otetaan esille opiskelu-, työ- ja toimintakyky nuoruudessa. Kestävää elämäntapaa tarkastellessa otetaan huomioon sosiaalinen kestävyys ja vastuullinen kuluttaminen. Elinympäristön terveysvaikutuksia käsiteltäessä nostetaan esille keskeisiä terveyden edistämisen ja sairauksien ehkäisyn keinoja, terveyspalvelut, kansalaistoiminta ja ympäristön terveysriskit.

Tietolähteitä, erilaisia terveysmarkkinoinnin ja vaikuttamisen keinoja tarkastellaan erityisesti tiedon luotettavuuden ja terveysvaikutusten näkökulmasta. Terveyden edistämisen sisällöissä otetaan huomioon kulttuurin terveyttä edistävä merkitys ja kulttuurinen herkkyys, kestävä elämäntapa, kansalaisten yhdenvertaisuus ja osallisuus sekä ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Sisältöjä käsiteltäessä otetaan huomioon eri näkökulmia kuten lapsuus ja lasten oikeudet, vanhuus, vammaisuus tai pitkäaikaissairaus.

ePerusteet