Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 7:
T2 Oppilas asettaa omia tavoitteita pienten kokonaisuuksien osalta ja työskentelee niiden saavuttamiseksi.
Oppilas kuvaa omaa osaamistaan opettajan antaman palautteen, vertaispalautteen ja itsearvioinnin perusteella.
T3 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa.
T4 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian osaamista tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä.
T6 Oppilas toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa suljettuja ja avoimia tutkimuksia.
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia. Oppilas arvioi tulosten oikeellisuutta ja luotettavuutta sekä kuvaa tutkimusprosessin toimivuutta.
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas tekee havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
T10 Oppilas osaa kuvata ja selittää ilmiöitä kemian keskeisten käsitteiden avulla.
T11 Oppilas kuvaa aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä malleilla tai kuvauksilla.
T12 Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä. Oppilas ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla.
T13 Oppilas kuvaa kemiaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä.
T14 Oppilas käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutoksien keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
Vuosiluokka 8:
T2 Oppilas asettaa omia tavoitteita pienten kokonaisuuksien osalta ja työskentelee niiden saavuttamiseksi. Oppilas kuvaa omaa osaamistaan opettajan antaman palautteen, vertaispalautteen ja itsearvioinnin perusteella.
T3 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa. Oppilas kuvaa kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.
T4 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian osaamista tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Oppilas kuvaa erilaisia valintoja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä. Oppilas tarkentaa kysymyksiä tutkimuksen tai muun toiminnan kohteeksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia.
T6 Oppilas hallitsee perustyötaidot, työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa suljettuja ja avoimia tutkimuksia.
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia. Oppilas arvioi tulosten oikeellisuutta ja luotettavuutta sekä kuvaa tutkimusprosessin toimivuutta.
T8 Oppilas kuvaa joitakin esimerkkejä kemian soveltamisesta teknologiassa. Oppilas työskentelee yhteistyössä yksinkertaisen kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa.
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas tekee havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
T10 Oppilas kuvaa ja selittää ilmiöitä kemian keskeisten käsitteiden avulla.
T11 Oppilas kuvaa aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä malleilla tai kuvauksilla.
T12 Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä. Oppilas ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla.
T13 Oppilas kuvaa kemiaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas kuvaa esimerkkien avulla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
T14 Oppilas käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutoksien keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
T15 Oppilas käyttää kemian tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tai tilanteessa, jossa kemiaa sovelletaan eri ympäristöissä.
Vuosiluokka 9:
T3 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa tilanteissa. Oppilas kuvaa kemian osaamisen merkitystä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.
T4 Oppilas kuvaa esimerkkien avulla, miten kemian osaamista tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi.
Oppilas kuvaa erilaisia valintoja luonnonvarojen kestävän käytön ja tuotteen elinkaaren kannalta.
T5 Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä. Oppilas tarkentaa kysymyksiä tutkimuksen tai muun toiminnan kohteeksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia.
T6 Oppilas hallitsee perustyötaidot, työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas toteuttaa yhteistyössä muiden kanssa suljettuja ja avoimia tutkimuksia.
T7 Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia. Oppilas arvioi tulosten oikeellisuutta ja luotettavuutta sekä kuvaa tutkimusprosessin toimivuutta.
T8 Oppilas kuvaa joitakin esimerkkejä kemian soveltamisesta teknologiassa. Oppilas työskentelee yhteistyössä yksinkertaisen kemiaa soveltavan ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa.
T9 Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja tutkimustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen.
Oppilas tekee havaintoja ja päätelmiä simulaatiosta.
T10 Oppilas käyttää kemian keskeisiä käsitteitä oikeassa asiayhteydessä ja yhdistää niitä toisiinsa. Oppilas kuvaa ja selittää ilmiöitä kemian keskeisten käsitteiden avulla.
T11 Oppilas kuvaa aineen rakennetta ja kemiallisia ilmiöitä malleilla tai kuvauksilla.
T12 Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee joitakin luotettavia tietolähteitä. Oppilas ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä kemialle ominaisella tavalla.
T13 Oppilas kuvaa kemiaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas kuvaa esimerkkien avulla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
T14 Oppilas käyttää aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja aineiden muutoksien keskeisiä käsitteitä, ilmiöitä ja malleja tutuissa tilanteissa.
T15 Oppilas käyttää kemian tietojaan ja taitojaan monialaisessa oppimiskokonaisuudessa tai tilanteessa, jossa kemiaa sovelletaan eri ympäristöissä.