Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä. Oppilas soveltaa ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja eri liikuntamuodoissa.

T5 Oppilas kehittää, arvioi ja ylläpitää fyysisiä ominaisuuksiaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja osaa erilaisia uimatekniikoita. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T8 Oppilas toimii eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla auttaen muita ja ottaen vastuuta omasta ja ryhmänsä toiminnasta sekä säätelee tunteitaan ja toimintaansa.

T10 Oppilas työskentellee itsenäisesti ja vastuullisesti haastaen itseään ja iloiten omasta edistymisestään. Oppilas ottaa vastuuta omasta harjoittelustaan.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas osallistuu aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja. Oppilas valitsee sellaisia lajeja, joissa hän pystyy harjoittelun avulla kehittämään itseään. Pääpaino arvioinnissa on oppilaan omalla aktiivisuudella.

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T7 Oppilas tunnistaa vaaratilanteet sekä pyrkii toimimaan niiden välttämiseksi noudattamalla turvallisuusohjeita ja sääntöjä. Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti.

T11 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

T13 Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Vuosiluokka 9:

T2 Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.

T3 Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä kehittäen ja vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.

T4 Oppilas kehittää motorisia perustaitojaan ja käyttää erilaisia liikuntavälineitä monipuolisesti.

T5 Oppilas pystyy arvioimaan eri fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittamaan nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta tai/ja voimaa.

T6 Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.

T9 Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osaa toimia erilaisissa yhteisissä oppimistilanteissa.

T12 Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan pitämään yllä tarkoituksenmukaisten ratkaisujen tekemistä leikeissä, peleissä ja omatoimisessa harjoittelussa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa Oppilas tekee erilaisissa liikuntatilanteissa tarkoituksenmukaisia ratkaisuja sekä havainnoi itseään ja ympäristöään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita edelleen kehittämään ja vahvistamaan omia tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Motoristen perustaitojen (tasapaino- ja liikkumistaidot) käyttäminen ja kehittäminen eri liikuntamuodoissa Oppilas liikkuu vaihtelevissa oppimisympäristöissä kehittäen ja vahvistaen tasapaino- ja liikkumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kehittämään edelleen motorisia perusliikuntataitojaan vaihtelevissa oppimisympäristöissä, erilaisilla liikuntavälineillä ja monipuolisissa harjoitusmuodoissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Motoristen perustaitojen (välineenkäsittelytaidot) kehittäminen eri liikuntamuodoissa Oppilas kehittää motorisia perustaitojaan ja käyttää erilaisia liikuntavälineitä monipuolisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta tietoisuuteen oman fyysisen kunnon tasosta ja siitä, miten oppilas pystyy sitä kehittämään. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen Oppilas pystyy arvioimaan eri fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittamaan nopeutta, kestävyyttä, liikkuvuutta ja voimaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilaita uimaan eri tekniikoilla myös avovesissä. Rohkaistaan oppilasta harjoittelemaan erilaisia menetelmiä, joiden avulla voidaan pelastautua ja pelastaa muita vedestä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Uima- ja vesipelastustaidot Oppilas on perusuimataitoinen ja edistyy erilaisten uimatekniikoiden harjoittelussa. Oppilas kehittää edelleen pelastautumistaitojaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

Sosiaalinen toimintakyky
T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta huomioimaan kaikki ryhmän oppilaat yhteisissä oppimistilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osaa toimia erilaisissa yhteisissä oppimistilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan ja kannustetaan oppilasta sisäistämään liikunnan merkitys ja jatkuvuus eri elämänvaiheissa sekä sen tärkeys terveydelle ja hyvinvoinnille. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia. Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

ePerusteet