Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilaita ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona kuvataiteen opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut kuvataiteen oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt kuvataiteen oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan kuvataiteen oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy kuvataiteen oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kuvataiteen päättöarvioinnin kriteereissä alemman arvosanan kriteerissä kuvattu osaaminen kumuloituu ylemmän arvosanan kriteerissä edellytettyyn osaamisen tasoon. Oppilaan työskentelyä arvioidaan osana oppilaan osoittamaa osaamisen tasoa suhteessa kaikkiin oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin ja päättöarvioinnin kriteereihin. Kuvataiteessa oppilaan osaamista kehitetään kaikissa opetuksen tavoitealueissa oppimäärän päättymiseen saakka.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Se kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Yksittäisten suoritusten rinnalla arvioinnissa painottuu erityisesti oppimisprosessi.

Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan ymmärtämään ja arvioimaan omaa henkilökohtaista oppimisprosessiaan ja edistymistään. Se tehdään näkyväksi itse- ja vertaisarvioinneissa, portfolioissa ja yhteisissä tuntikeskusteluissa. Työskentelyä koskeva monipuolinen palaute kaikissa opiskelutilanteissa edistää oppilaiden mahdollisuuksia tarkastella omaa työskentelyään ja kehittyä työskentelytaidoissa. Arvioinnilla ohjataan oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat osallistuvat itse arvioinnin suunnitteluun ja toteutukseen.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas käyttää erilaisia havaintovälineitä ympäristön ja sen kuvien tarkastelussa.

T2 Oppilas pyrkii sanallistamaan havaintojaan ja ajatteluaan taiteesta, ympäristöstä ja muusta visuaalisesta kulttuurista.

T3 Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.

T4 Oppilas pyrkii käyttämään tavoitteellisesti erilaisia kuvallisen tuottamisen materiaaleja, tekniikoita ja keinoja kuvailmaisussaan.

T5 Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa itsenäisesti tai ryhmässä työskennellessään.

T6 Oppilas pyrkii vaikuttamaan ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin kuvallisin keinoin.

T7 Oppilas käyttää kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä.

T8 Oppilas osallistuu keskusteluun taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

T9 Oppilas soveltaa kulttuurisesti erilaisia kuvailmaisun tapoja.

T10 Oppilas ilmaisee näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

T11 Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä, pyrkii toimimaan omassa työskentelyssään ympäristöä arvostavasti ja säästävästi. Oppilas tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan, taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan harkittua kuvaviestintää ja näkemään esim. omat tyylit ja ostovalinnat osana viestintää. Innostetaan oppilasta tutkimaan ja kuvaamaan arkkitehtuuria, rakennettua ja luonnonympäristöä. Oppilasta kannustetaan tutustumaan rakennustaiteeseen ja tutkimaan esim. arkkitehtuurin merkkiteoksia. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan tilan kuvaamista havaintoihin pohjautuen: esim. viiva- ja väriperspektiiviä sekä tilan kuvaamista eri kulttuureissa ja eri aikakausina. Oppilasta innostetaan käyttämään monipuolisesti kuvallisen tuottamisen menetelmiä. Oppilasta innostetaan tutkimaan mm. ympäristön viihtyisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen Oppilas osaa käyttää erilaisia havaintovälineitä ympäristön ja sen kuvien tarkastelussa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää kuvallisen tuottamisen menetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää useita kuvallisen tuottamisen menetelmiä ja eri aisteja tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen tuottamisen menetelmiä tehdessään havaintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee havaintoja yksilöllisesti ohjeistettuna.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä perustelemaan näkemyksiään
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta keskustelemaan omista ja muiden havainnoista ja ajatuksista sekä harjoittelemaan näkemysten perustelemista. Opetuksessa innostetaan pohtimaan mm. sitä, miten kuvilla vaikutetaan. Oppilasta innostetaan keskustelemaan visuaaliseen kulttuuriin, taiteeseen ja ympäristöön liittyvistä havainnoista ja rohkaistaan harjoittelemaan omien havaintojen ja ajatusten sanallista perustelemista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Havaintojen ja ajatusten pohtiminen Oppilas pyrkii sanallistamaan havaintojaan ja ajatteluaan taiteesta, ympäristöstä ja muusta visuaalisesta kulttuurista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoista ja ajatuksista perustellen näkemyksiään.
Havaintojen ja ajatusten sanallinen pohdinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu keskusteluihin näkemyksiään selkeästi perustellen ja muiden puheenvuoroja rakentavasti tulkiten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti keskusteluihin ja perustelee ajatuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tuo joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteiseen keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas sanallistaa suullisesti tai kirjallisesti opettajalle jonkin havaintonsa.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen eri ympäristöissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti erilaisia välineitä ja tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä erilaisia kuvallisen ilmaisun tapoja.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan monipuolisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta soveltamaan erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvallisen tuottamisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan valitsemaan tavoitteellisesti erilaisia kuvallisen tuottamisen materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja. Oppilasta innostetaan kehittämään ja syventämään omaa kuvailmaisua piirtämällä, maalaamalla, kuvaamalla ja tekemällä grafiikkaa. Oppilasta rohkaistaan työskentelemään kolmiulotteisesti eri materiaalein. Oppilasta kannustetaan tallentamaan kuvallista työskentelyprosessia. Oppilasta innostetaan valokuvaamaan ja käsittelemään kuvaa digitaalisesti. Oppilasta ohjataan käyttämään taiteellisia työskentelytapoja ja huolehtimaan työvälineistä ja materiaaleista. Oppilasta innostetaan ja rohkaistaan kokeilemaan ja harjoittelemaan värien käyttöä omassa ilmaisussa: esim. värisävyt, valöörit, värien taittaminen ja murtaminen sekä värien vuorovaikutus ja vastakkaisuus. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan muotoilun perusteita tekemällä esim. keramiikkaa ja muita kolmiulotteisia töitä. Oppilasta innostetaan suunnittelun ja ympäristötaiteen ajatusmaailmoihin tekemällä mm. pienoismalleja ja rakennelmia sekä ympäristöteoksia. Ohjataan oppilasta soveltamaan monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä syventämään kuvan tekemisen taitojaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvallisten ilmaisukeinojen syventäminen Oppilas pyrkii käyttämään tavoitteellisesti erilaisia kuvallisen tuottamisen materiaaleja, tekniikoita ja keinoja kuvailmaisussaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii syventämään kuvailmaisun taitojaan.
Kuvailmaisun taitojen syventäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tavoitteellisesti erilaisia kuvailmaisun keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee erilaisia kuvailmaisun keinoja ja käyttää niistä joitakin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutkivaan lähestymistapaan itsenäisessä ja yhteistoiminnallisessa kuvallisessa työskentelyssä. Ohjataan oppilasta taideprosesseihin, joille on ominaista useiden erilaisten vastausten ja vaihtoehtojen rinnakkaisuus sekä yritykset ja erehdykset, joiden kautta oppiminen tapahtuu. Innostetaan tutkivaan prosessiin ja kokeiluihin yksin ja yhteistoiminnallisesti. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tutkivan lähestymistavan käyttäminen Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa itsenäisesti tai ryhmässä työskennellessään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tutkivaa lähestymistapaa ja kehittämään ongelmanratkaisutaitojaan.
Tutkivan lähestymistavan ja ongelmanratkaisutaitojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tavoitteellisesti tutkivaa lähestymistapaa yksin ja yhteistoiminnallisesti työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tutkivaa lähestymistapaa yksin tai ryhmässä työskennellessään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti tutkivaa lähestymistapaa työskentelyssään.

T6 rohkaista oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan harjoittelemaan kuvilla vaikuttamista. Oppilasta kannustetaan ottamaan haltuunsa kuvallisen viestinnän keinoja ja syventämään osaamistaan alueella. Innostetaan oppilasta pohtimaan mm. median viestintäilmapiiriä, trendejä, ilmiöiden tulkintaa ja keskustelemaan aiheesta. Opetuksessa ohjataan oppilasta pohtimaan mm. lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia kuvaviestinnässä. Rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen viestinnän ja vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen Oppilas pyrkii vaikuttamaan ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin kuvallisin keinoin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan mielipiteitään sekä soveltamaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja.
Kuvallisen tuottamisen avulla vaikuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu ja vaikuttaa ympäristöön soveltamalla kuvallisen viestinnän keinoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee mielipiteitään itselleen merkityksellisistä asioista kuvallisen viestinnän keinoin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää joitakin kuvallisen viestinnän keinoja ilmaistessaan mielipiteitään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja kokeilee kuvallisen viestinnän mahdollisuuksia.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan soveltamaan kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä. Erilaisia kuvia tulkitaan monitasoisesti, pohditaan tulkintavariaatioita ja eri lähestymistapoja sekä harjoitellaan kuvallisen ja sanallisen tulkinnan perustelemista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen Oppilas käyttää kuvallisia, sanallisia ja muita kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soveltaa monipuolisesti erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä ja käyttää niistä joitakin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkitystä yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle historian ja kulttuurin näkökulmista
Paikallinen tarkennus
Innostetaan oppilasta tutustumaan kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä ja tutkimaan maailman taideaarteita myös virtuaalisesti. Kannustetaan oppilasta syventymään erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Huomioidaan myös instituutioiden ulkopuolinen taide kuten katutaide. Ohjataan oppilasta tutustumaan mm. Suomen taiteen kultakauteen ja modernismin tärkeimpiin tyylikausiin sekä venäläiseen taiteeseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen Oppilas osallistuu keskusteluun taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin erilaisia merkityksiä.
Visuaalisen kulttuurin merkityksen tarkasteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee näkemyksiään visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu tulkinnoillaan keskusteluun visuaalisen kulttuurin merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee joitakin visuaalisen kulttuurin merkityksiä sekä tutustuu niistä käytävään keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisen kulttuurin merkityksen.

T9 innostaa oppilasta soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan soveltamaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilasta kannustetaan pohtimaan taiteen valtaa ja visuaalisen kulttuurin näkyvyyttä maailmassa. Oppilasta ohjataan tarkastelemaan taiteilijaroolin muutosta. Oppilasta innostetaan syventämään tietämystään mm. muista kuvakulttuureista ja taidehistorian perinteestä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen soveltaminen Oppilas soveltaa kulttuurisesti erilaisia kuvailmaisun tapoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ja soveltamaan kulttuurisia kuvailmaisun tapoja.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessa ja perustelemalla ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemustaan soveltamalla niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tutustuu ohjatusti kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin ja käyttää niitä kuvallisessa tuottamisessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin tiettyä kulttuurista kuvailmaisun tapaa.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan ottamaan kantaa taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin. Oppilasta ohjataan pohtimaan ja arvioimaan taiteen valtaa ja vallankäyttöä sekä perustelemaan näkemyksensä. Oppilasta innostetaan arvioimaan kuvan luotettavuutta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Näkemysten esittäminen Oppilas ilmaisee näkemyksiään taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii esittämään näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Kannan ottaminen visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviin arvoihin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa kantaa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja koskevaan keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas nimeää ja pohtii visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ja nimeää jonkin visuaalisessa kulttuurissa ilmenevän arvon.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys sekä vaikuttamaan kuvien avulla. Oppilasta innostetaan hahmottelemaan esimerkiksi haaveiden kotia, tulevaisuuden asuinympäristöjä ja ekologisia näkökulmia suunnittelussa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kuvallinen ilmaiseminen ja vaikuttaminen Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä, pyrkii toimimaan omassa työskentelyssään ympäristöä arvostavasti ja säästävästi. Oppilas tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tarkastelemaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä vaikuttamaan kuvien avulla.
Omien arvojen kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää näkemyksiään kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen kysymyksistä sekä vaikuttaa kuvien avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tarkastelee kuvailmaisussaan kulttuurista moninaisuutta ja kestävää kehitystä sekä tunnistaa kuvilla vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon erilaisia kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Opetuksen sisältöjä valitaan myös oppilaiden omia kuvakulttuureja uudistavista ilmiöistä. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä omaan elinympäristöön sekä yhteiskuntaan vaikuttamisen kannalta.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Sisältöjen valinnoilla kehitetään oppilaan tietoisuutta erilaisia ympäristöjä ja medioita koskevista laajemmista kysymyksistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään erilaisten ympäristöjen ja medioiden merkitystä sekä oppilaiden elinpiirin että globaalin maailman näkökulmista.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat syventyvät erilaisiin taidekäsityksiin ja taiteen ilmiöihin tarkastelemalla niitä taiteilijan ja vastaanottajan sekä taiteen instituutioiden ja yhteiskunnan näkökulmista. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuurisen moninaisuuden vaikutuksia sekä taiteen tuottamiseen että tulkintaan yksilön ja yhteiskunnan näkökulmista.

ePerusteet