Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa vieraan kielen A-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan vieraan kielen A-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Vieraan kielen A-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T6–T19) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A2.2 ja B1.1 välitasoksi A2.2/B1.1. Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit / Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas nimeää venäjänkielisiä palveluja Suomessa.

T3 Oppilas vertailee opiskelemiensa kielten välisiä rakenteellisia ja sanastollisia eroja ja yhteneväisyyksiä. Oppilas hallitsee ikätasolleen sopivasti kieliopin perusasioita.

T5 Tavoitteen toteutumista ei erikseen arvioida.

T6 Oppilas osaa pitää yllä keskustelua tavallisista arkipäivisistä asioista ja kykenee aiempaa monipuolisempaan vastavuoroisuuteen viestinnässä. Oppilas osaa tuottaa erilaisia kirjallisia viestejä myös tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.

T10 Oppilas osaa tuottaa erilaisia puhetta ja kirjallista viestintää vaativia viestejä ja pystyy havainnoimaan omissa tuotoksissaan kieliopin rakenteita sekä tarkkailemaan ääntämisen perussäännöstöä omassa puheessaan.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen tarpeellisuutta omassa elämässään ja maailman mittakaavassa. Erilaisten viestintätilanteiden harjoittelu.

Oppilas harjoittelee aktiivisesti erilaisia tilanteita, jossa hankitulle kielitaidolle on käyttöä. Oppilas osaa pohtia aiempaa laajemmin venäjän kielen tarpeellisuutta, ottaen oman näkökulmansa lisäksi ympäröivän yhteiskunnan sekä globaalin maailman.

T2 Oppilas valmistautuu leirikoulumatkaan huolella ja osallistuu aktiivisesti kohdeympäristöön tutustumiseen. Oppilas tekee havaintoja venäjän kielellä toimimisesta venäjänkielisessä ympäristössä.

T4 Oppilas pyrkii pohtimaan omia opiskelutapojaan ja osallistuu erilaisiin yhteistoiminnallisiin tehtäviin. Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa toisia tukien ja kannustaen.

T8 Oppilas osaa tuottaa yhä monipuolisempia suullisia ja kirjallisia tuotoksia, joissa välittyy jo kulttuuriosaamista ja joiden tarkastelu on aiempaa monipuolisempaa.

T10 Oppilas osaa venäjän kielen peruskielioppiin kuuluvia perusrakenteita. Oppilas käyttää perussanastoa luontevasti. Puheessa oppilas pystyy tarkkailemaan ääntämistä ja pyrkii hyvään venäjänkieliseen ääntämiseen.

Vuosiluokka 9:

T2 Tavoitteen toteutumista ei erikseen arvioida.

T5 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen tarpeita Suomessa eri aloilla ja tarkastella kielitaidon tarvetta omien opintojensa päätyttyä.

T7 Oppilas osaa keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa käyttää monipuolista kieltä ja hallitsee erilaisia kierto- ja täyteilmauksia sekä pystyy pitämään keskustelua yllä ja olemaan luova puheen tuottamisessa.

T9 Oppilas osaa etsiä ydintietoa erilaisista teksteistä. Oppilas pystyy päättelemään sanoja asiayhteyden perusteella. Oppilas soveltaa materiaalista saatua tietoa omissa tuotoksissaan.

T10 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen keskeisimpiä rakenteita ja käyttää niitä omissa tuotoksissaan. Oppilas kykenee tuottamaan eri aihepiireistä monipuolisia suullisia ja kirjallisia tuotoksia.

Perusopetuksen päättövaiheessa Suomalais-venäläisen koulun venäjän opetuksessa saavutetaan valtakunnallista laajempi venäjän kielen osaaminen. Päättövaiheen arvioinnissa noudatetaan kuitenkin valtakunnallisen opetussuunnitelman vieraan kielen A-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä hyvälle osaamiselle.

Suomalais-venäläisessä koulun venäjä vieraana kielenä A-oppimäärän taitotasokuvaus 9. luokan lopussa:

Taito toimia vuorovaikutuksessa: B1.1

Taito tulkita tekstejä: B1.1

Taito tuottaa tekstejä: A2.2

Kieliopin rakenteet: A2.2

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 edistää oppilaan taitoa pohtia opiskeltavan kielen asemaan liittyviä arvoja ja ilmiöitä ja antaa oppilaalle valmiuksia kehittää kulttuurien välistä toimintakykyään
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia osallistua kulttuuritapahtumiin pääkaupunkiseudulla kunkin lukuvuoden tarjonnan mukaan. Venäjän kielen asemaan Suomessa tutustutaan aiempaa laajemmin ja tarkastellaan esimerkiksi, mitä palveluita on saatavilla venäjäksi. Esimerkkeinä palveluista ovat tv-uutiset, sanomalehdet, radio-ohjelmat, eri julkistahoissa asiointi venäjän kielellä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tietoisuus venäjänkielisistä palveluista Suomessa Oppilas nimeää venäjänkielisiä palveluja Suomessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan kohdekielen asemaan ja variantteihin liittyviä arvoja. Oppilas oppii kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas oppii kehittämään kulttuurien välistä toimintakykyään.
Kielen asemaan ja variantteihin liittyvien kysymysten huomaaminen ja kulttuurien välinen toimintakyky

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia kohdekielen asemaan liittyviä ilmiöitä maailmassa. Oppilas osaa vertailla ja pohtia kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa vertailla ja pohtia kulttuurisia piirteitä vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen asemasta maailmassa. Oppilas osaa vertailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa kertoa kulttuurisista piirteistä vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, missä kohdekieltä puhutaan ja että sitä puhutaan eri tavoin. Oppilas osaa kuvailla kielialueen maiden kulttuureja ja elämänmuotoja. Oppilas osaa nimetä vuorovaikutukseen liittyviä kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin maita, joissa kohdekieltä puhutaan. Oppilas osaa kertoa jotakin kielialueen maiden kulttuureista ja elämänmuodoista.

T3 ohjata oppilasta havaitsemaan, millaisia säännönmukaisuuksia kohdekielessä on, miten samoja asioita ilmaistaan muissa kielissä sekä käyttämään kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena
Paikallinen tarkennus
Kieltä harjoitetaan johtopäätöksiä tekemällä - oppilasta ohjataan havannoimaan erilaisia venäjän ja muiden opiskelemiensa kielten yhteneväisyyksiä ja eroja ja vertaamaan niitä omaan äidinkieleensä, esimerkiksi sananmuodostuksessa ja rakenteissa. Aiemmin opittua kielioppia kerrataan ja syvennetään sekä otetaan laajemmin käyttöön venäjän kielen kieliopillista termistöä. Seitsemännellä luokalla kehitetään kieliopillisten termien hallintaa. Oppitunneilla syvennetään erityisesti substantiivien ja adjektiivien sijamuotojen käyttöä yksikössä, harjoitellaan monipuolisemmin verbien taivutusta eri persoona- ja aikamuodoissa sekä verbien aspektipareja. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kielen rakenteiden vertailu ja kieliopin perusasioiden hallitseminen Oppilas vertailee opiskelemiensa kielten välisiä rakenteellisia ja sanastollisia eroja ja yhteneväisyyksiä. Oppilas hallitsee ikätasolleen sopivasti kieliopin perusasioita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään kohdekielen säännönmukaisuuksia ja vertailemaan kohdekieltä muihin kieliin. Oppilas oppii käyttämään kohdekielen kielitiedon käsitteitä oppimisensa tukena.
Kielellinen päättely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksista ja soveltaa niitä. Oppilas osaa vertailla, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä. Oppilas tuntee kohdekielen kielitiedon käsitteitä ja osaa käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksista. Oppilas osaa kertoa, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä. Oppilas osaa kertoa kohdekielen keskeisistä kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä joitakin johtopäätöksiä kohdekielen säännönmukaisuuksia. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä siitä, miten sama asia ilmaistaan kohdekielessä ja jossakin muussa kielessä. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen kielitiedon käsitteistä ja käyttää niitä kielitaitonsa kehittämiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä havaintoja joistakin kohdekielen säännönmukaisuuksista.

Kielenopiskelutaidot
T5 tukea oppilaan itsenäisyyttä ja taitoa soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä kehittää elinikäisen kieltenopiskelun valmiuksiaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan havaitsemaan, missä kaikkialla suomalaiset tarvitsevat venäjän kielen taitoa. Venäjän kielen tarvetta tutkitaan esimerkiksi matkailussa, työelämässä ja arkipäivän tilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tavoitteen toteutumista ei erikseen arvioida.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan ja kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti myös koulun päätyttyä. Oppilas oppii hyödyntämään ympäristönsä kielellisiä virikkeitä. Oppilaalle kehittyy luottamus itseensä kielenoppijana.
Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla mahdollisuuksia kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää kohdekielen taitoaan.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T6 rohkaista oppilasta harjoittelemaan monenlaisia jokapäiväisiä viestintätilanteita sekä toimimaan niissä aloitteellisesti
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa kerrataan aiempia jokapäiväisiä viestintätilanteita ja syvennetään niitä. Oppilas kykenee aiempaa monipuolisemmin ilmaisemaan omia mielipiteitä ja olemaan vastavuoroinen keskustelutilanteissa. Oppilasta kannustetaan aloitteellisuuteen viestinnässä ja rohkaistaan pitämään yllä keskustelutilanteita. Puhetilanteiden lisäksi viestintää tarkastellaan mm. mainoksissa, lauluissa, tv-lähetyksissä. Kirjallista vuorovaikutusta harjoitellaan mm. erilaisten itseä koskevien viestien avulla sekä laaditaan esimerkiksi erilaisia tieto- ja viestintätekniikkaa vaativia viestejä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Jokapäiväisistä viestintätilanteista selviäminen sekä suullisesti että kirjallisesti Oppilas osaa pitää yllä keskustelua tavallisista arkipäivisistä asioista ja kykenee aiempaa monipuolisempaan vastavuoroisuuteen viestinnässä. Oppilas osaa tuottaa erilaisia kirjallisia viestejä myös tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan jokapäiväisissä viestintätilanteissa aloitteellisesti.
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas selviää melko vaivattomasti monista jokapäiväisistä viestintätilanteista. Oppilas pystyy olemaan aloitteellinen monenlaisissa viestintätilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas selviää jo kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista. Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta. Tilanteet voivat olla asiapohjaisia, fiktiivisiä, juonellisia, raportteja, draamaharjoituksia. Hyvään ääntämiseen kiinnitetään huomiota. Ääntämisen perusasioita kerrataan ja kiinnitetään huomiota myös puherytmiin ja intonaatioon. Lukuvuoden aikana harjoiteltuja kielioppiasioita tarkastellaan omassa viestinnässä. Tehtävien avulla harjoitellaan mahdollisimman monipuolista sanastoa ja vaihtelevia aihepiirejä mm. ystävyydestä, opiskelusta, nuorisokulttuuriin liittyvistä ilmiöistä ja Suomesta nuorten asuinpaikkana. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaiset suulliset ja kirjalliset tilanteet, joiden avulla harjoitetaan keskeistä sanastoa. Sujuva ääntäminen ja venäjän kielelle tyypillisen puherytmin ja intonaation harjoittelu. Kieliopin tarkastelu omissa tuotoksissa. Oppilas osaa tuottaa erilaisia puhetta ja kirjallista viestintää vaativia viestejä ja pystyy havainnoimaan omissa tuotoksissaan kieliopin rakenteita sekä tarkkailemaan ääntämisen perussäännöstöä omassa puheessaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
Tekstien tuottamistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2 Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3 Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä sekä ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Rakennetaan ymmärrystä maailman moni- ja rinnakkaiskielisyydestä sekä kielellisistä oikeuksista. Otetaan selkoa niiden maiden tai alueiden kulttuureista ja elämänmuodoista, joissa opiskeltavaa kieltä puhutaan. Käytetään sellaisia kielitiedon käsitteitä, jotka auttavat oppilaita kielten välisessä vertailussa ja kohdekielen opiskelussa. Hankitaan tarvittaessa tietoa kyseisen kielen päävarianteista.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan edelleen kielenopiskelutaitoja. Harjoitellaan oppimateriaalin monipuolista käyttöä, sanastojen käyttöä, kokonaisuuksien hahmottamista, ryhmittelyä ja tiedon hakemista.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.

ePerusteet