Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 1:

T1 Oppilas tutustuu liikuntamuotoihin ja huomioi toiminnassaan turvallisuuden.

T3 Oppilas harjoittelee motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.

T5 Oppilas osallistuu uinnin oppitunneille ja tutustuu uimahallissa käymiseen.

T6 Oppilas tarkastelee rehellisesti omaa toimintaansa turvallisuuden, reilujen periaatteiden sekä ryhmässä toimimisen näkökulmasta. Oppilas ymmärtää asiallisen varustuksen sekä hygienian merkityksen.

T7 Oppilas noudattaa ohjeita, huomioi muut sekä arvioi rehellisesti omaa toimintaansa. Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen yksilö- ja ryhmätehtävissä liikuntasuorituksessaan.

T9 Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa kanssatovereitaan sekä ilmaisee onnistumisen ja pettymyksen tunteitaan myönteisellä tavalla.

Vuosiluokka 2:

T2 Oppilas tutustuu erilaisiin tapoihin liikkua, harjoittelee niitä, arvioi omaa toimintaansa rehellisesti sekä noudattaa turvallisuuteen liittyviä ohjeita.

T4 Oppilas noudattaa ohjeita, jotka liittyvät esimerkiksi turvallisuuteen erilaisissa oppimisympäristöissä.

T5 Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee kehittyvää uimataitoaan.

T8 Oppilas noudattaa ohjeita, ottaa muut huomioon ja arvioi omaa toimintaansa rehellisesti ja rakentavasti.

T10 Oppilas rohkaistuu kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja itseään haastaen turvallisuusnäkökohdat huomioiden.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta innostetaan aktiivisuuteen vaihtelevin, tunnin eri vaiheisiin sopivin liikuntatehtävin, leikein ja pelein. Oppilasta ohjataan yhdistämään hyvä fyysinen toimintakyky osaksi hyvinvointia, kasvua ja kehitystä. Häntä kannustetaan arjen ja vapaa-ajan liikunnan pariin. Lisäksi tutustutaan liikkumiseen ilmaisun keinona. Arvioinnin kohde ja kriteerit Liikuntamuotoihin tutustuminen, liikkumistaitojen harjoittelu ja niiden itsearviointi, toisten ja turvallisuuden huomioiminen toiminnassa. Oppilas tutustuu liikuntamuotoihin ja huomioi toiminnassaan turvallisuuden.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan kehittämään motorisia perustaitojaan ja aktiivisuuttaan erilaisissa leikinomaisissa harjoituksissa. Oppilasta rohkaistaan osallistumaan vaihtelevien vuodenaikojen tuomiin liikuntamahdollisuuksiin. Oppimisympäristöinä hyödynnetään sisä- ja ulkotiloja (esim. koulun piha ja lähimetsä) sekä lähiliikuntapaikkoja. Arvioinnin kohde ja kriteerit Liikuntataitojen harjoittelu ja itsearviointi vaihtelevissa oppimisympäristöissä liikuttaessa. Oppilas harjoittelee motorisia taitojaan ja liikkuu vaihtelevissa ympäristöissä.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan vesiliikunnan pariin ja kehittämään uimataitoaan. Opetuksessa tutustutaan uimahalliin liikuntapaikkana sekä uimahallin sääntöihin ja siellä toimimiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit Perusuimataidon harjoitteleminen. Oppilas osallistuu uinnin oppitunneille ja tutustuu uimahallissa käymiseen.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tarkastelemaan ja noudattamaan leikkien ja pelien sääntöjä yhdessä toimimisen, turvallisuuden ja reilujen periaatteiden näkökulmasta. Pelit ja leikit tuovat iloa, ja vaaratilanteiden riski pienenee, kun ohjeita sekä yhteisiä sääntöjä sitoudutaan noudattamaan. Oppilasta ohjataan huolehtimaan asiallisesta varustautumisestaan, pukeutumisestaan sekä omasta hygieniastaan. Arvioinnin kohde ja kriteerit Turvallisuuteen liityvien ohjeiden sekä reiluuden periaatteiden ymmärtäminen sekä ryhmässä toimiminen. Asianmukainen varustautuminen ja pukeutuminen liikuntatunneilla sekä hygieniasta huolehtiminen mahdollisuuksien mukaan tuntien jälkeen. Oppilas tarkastelee rehellisesti omaa toimintaansa turvallisuuden, reilujen periaatteiden sekä ryhmässä toimimisen näkökulmasta. Oppilas ymmärtää asiallisen varustuksen sekä hygienian merkityksen.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan edistämään kykyjä toimia liikuntatilanteissa yhteistyössä muiden kanssa. Liikuntaharjoituksiin sisällytetään mahdollisuus kisailla leikinomaisesti sekä ponnistella onnistumisten eteen. Oppilasta ohjataan tunteiden säätelytaidoissa sekä harjoittelemaan vastuullisuutta sekä vuorovaikutustaitoja. Oppilasta ohjataan osallistumaan aktiivisesti ja ilmaisemaan itseään toiset huomioiden. Arvioinnin kohde ja kriteerit Ohjeiden noudattaminen, muiden huomioiminen, oman toiminnan arviointi ja säätely suhteessa muihin. Pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen ymmärtäminen liikuntasuorituksissa sekä vastuullinen toiminta yksilö- ja ryhmätehtävissä. Oppilas noudattaa ohjeita, huomioi muut sekä arvioi rehellisesti omaa toimintaansa. Oppilas ymmärtää pitkäjänteisen harjoittelun merkityksen yksilö- ja ryhmätehtävissä liikuntasuorituksessaan.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan huomaamaan myönteiset kokemukset, ja häntä tuetaan epäonnistumisen kokemusten käsittelyssä. Häntä kannustetaan yrittämään sinnikkäästi sekä harjoittelemaan kehittyviä taitoja. Oppilasta ohjataan kohti myönteistä itseilmaisua toisia kohtaan. Oppilasta rohkaistaan huomioimaan ja kannustamaan muita ryhmänsä jäseniä. Oppilaalle tarjotaan onnistumisen elämyksiä. Arvioinnin kohde ja kriteerit Tunnetaitojen harjoitteleminen ja niissä edistyminen. Toisten huomioiminen ja kannustaminen. Oppilas ottaa toiset huomioon, kannustaa kanssatovereitaan sekä ilmaisee onnistumisen ja pettymyksen tunteitaan myönteisellä tavalla.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet