Suomen kieli ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 7–9 oppilaan oppimisen arviointi on monipuolista, ohjaavaa ja kannustavaa. Kannustava ja rakentava palaute tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja kielellisten valmiuksien kehittymistä sekä auttaa oppilaita löytämään omat vahvuutensa. Oppilaille annetaan säännöllisesti tietoa oppimisen edistymisestä ja suoriutumisesta suhteessa tavoitteisiin. Arviointi nivotaan kiinteäksi osaksi oppimisprosessia. Oppimista tukevan ja erittelevän palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan, tiedoistaan ja työskentelyprosesseistaan ja annetaan välineitä niiden kehittämiseen. Vuosiluokilla 7–9 opetuksen kaikki tavoitealueet ovat oppilaiden oppimisen arvioinnissa yhtä tärkeitä. Niiden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin sekä opettajan havaintoihin erilaisissa oppimistilanteissa. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan äidinkielen ja kirjallisuuden opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on äidinkielen ja kirjallisuuden tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan äidinkielen ja kirjallisuuden oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy äidinkielen ja kirjallisuuden päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilas oppii arvoimaan omaa ja toisten työskentelyä monipuolisilla tavoilla ja ottamaan vastaan palautetta. Näyttöä osaamisesta annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas toimii erilaisissa viestintäympäristöissä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tekee havaintoja oman viestintänsä vaikutuksista.

T2 Oppilas osallistuu rakentavalla tavalla ryhmän keskusteluun kuunnellen, mielipiteensä ilmaisten ja perustellen.

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.

T5 Oppilas tutustuu erilaisiin teksteihin, oppii lukemaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja ymmärtää kyseisille teksteille tyypillisiä piirteitä.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T10 Oppilas tuottaa erilaisia tekstejä tekstilajien tärkeimpien konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee keskeisiä kirjotetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita ja osaa huomioida ne omassa tekstissään.

T12 Oppilas osaa luonnostella, laatia, jäsennellä ja hioa omia tekstejään. Oppilas antaa palautetta ikätovereidensa teksteistä ja huomioi muiden antaman palautteen.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden jaottelun. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan.

Vuosiluokka 8:

T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tutustuu joihinkin keskeisiin puheella vaikuttamisen keinoihin.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T7 Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti itselleen tuttujen tekstilajien kehyksessä. Oppilas osaa havaita joitakin lukijaan vaikuttamisen kielellisiä keinoja.

T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.

T9 Oppilas lukee kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen.

T11 Oppilas osaa tuottaa ohjatusti erilaisia kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T15 Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisia tekstien kielellisiä piirteitä ja eritellä niiden merkityksiä. Oppilas osaa huomioida keskeisiä tyylikonventioita omassa tekstissään.

T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden päälajit. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

Vuosluokka 9:

T4 Oppilas osallistuu vuorovaikutukseen rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa muokata viestintäänsä saamansa palautteen perusteella.

T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.

T9 Oppilas lukee monipuolisesti kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen. Oppilas tuntee kotimaisen kirjallisuuden historian keskeiset osat.

T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että erilaisilla julkaisualustoilla kirjoitetun kielen konventioiden ja tilanteen mukaisesti. Oppilas osaa hakea tietoa sähköisesti.

T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön ja tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.

T16 Oppilas lukee sekä kotimaista että maailmankirjallisuutta, tuntee keskeisiltä osin kirjallisuuden erilaisia luokittelutapoja ja ymmärtää kirjallisuuden kulttuurihistoriallisena jatkumona. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia draaman, kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.

T17 Oppilas tuntee pääpiirteet maailman kieliolojen rakentumisesta, suomen kielen aseman muiden kielten joukossa ja suomen kielen olennaiset äänne- ja muotopiirteet sekä variaation. Oppilas osaa hahmottaa kulttuurisen identiteetin kielellisiä muodostumisperiaatteita. Oppilas osallistuu monipuolisesti kulttuuritarjontaan ja osaa kehittää omia luovia taitojaan.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 ohjata oppilasta laajentamaan taitoaan toimia tavoitteellisesti, motivoituneesti, eettisesti ja rakentavasti erilaisissa viestintäympäristöissä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tunnistamaan omat vahvuutensa viestijänä. Kannustetaan oppilasta toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Harjoitutetaan oppilasta monipuolisten kielen keinojen käyttöön viestintätilanteissa. Ohjataan oppilasta havainnoimaan viestintää. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Vuorovaikutus erilaisissa viestintäympäristöissä Oppilas toimii erilaisissa viestintäympäristöissä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tekee havaintoja oman viestintänsä vaikutuksista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas laajentaa taitoaan toimia erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Toiminta vuorovaikutusitilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia rakentavasti monenlaisissa ryhmissä, myös vaativissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa toimia rakentavasti erilaisissa ryhmissä ja vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia tavoitteellisesti ryhmissä ja tavanomaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa toimia itselleen tutussa ryhmässä ja arkisissa vuorovaikutustilanteissa.

T2 kannustaa oppilasta monipuolistamaan ryhmäviestintätaitojaan ja kehittämään taitojaan perustella näkemyksiään sekä kielellisiä ja viestinnällisiä valintojaan
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan mielipiteen ilmaisuun ja perusteluun ryhmässä. Opetellaan toisten näkemysten kuuntelemista ja huomioimista. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Vuorovaikutus ryhmässä Oppilas osallistuu rakentavalla tavalla ryhmän keskusteluun kuunnellen, mielipiteensä ilmaisten ja perustellen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa ryhmäviestintätaitojaan ja kehittää taitojaan perustella näkemyksiään.
Ryhmäviestinnän taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tulkita muiden puheenvuoroja ja niiden tavoitteita sekä säädellä omaa viestintäänsä tilanteen mukaan. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä tilanteeseen sopivalla tavalla ja perustella sen vakuuttavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa edistää puheenvuoroillaan keskustelua. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä selkeästi ja perustella sen melko monipuolisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa ottaa toisten näkemykset huomioon omassa viestinnäs-sään. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä asiallisesti ja esittää sille yksinkertaisia perusteluja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuunnella muita ja osallistuu keskusteluun. Oppilas osaa ilmaista mielipiteensä ja esittää sille jonkin perustelun.

T3 ohjata oppilasta monipuolistamaan taitojaan ilmaista itseään erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa, myös draaman keinoin.
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä ja havainnollistamista. Innostetaan oppilasta käyttämään draaman keinoja. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kokonaisilmaisun ja esiintymisen taidot Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas monipuolistaa kokonaisilmaisun taitojaan erilaisissa viestintä- ja esitystilanteissa.
Esiintymisen taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen vaativastakin aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään monipuolisesti ja mukauttaa ilmaisuaan kuulijoiden ja tavoitteen mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pitää valmistellun puhe-esityksen ja kohdentaa sen kuuli-joilleen. Oppilas osaa ilmaista itseään tilanteeseen sopivalla tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa pitää valmistellun yksinkertaisen puhe-esityksen. Oppilas osaa ilmaista itseään selkeästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa pitää lyhyen puhe-esityksen konkreettisesta, itselleen tutusta aiheesta. Oppilas osaa ilmaista itseään ymmärrettävästi.

Tekstien tulkitseminen
T5 ohjata oppilasta kehittämään tekstien ymmärtämisessä, tulkinnassa ja analysoimisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja sekä taitoa arvioida oman lukemisensa kehittämistarpeita
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan tutustumaan monipuolisesti erilaisiin teksteihin. Harjoitellaan erilaisia lukustrategioita. Harjoitutetaan oppilasta analysoimaan tekstejä ja käyttämään tarkoituksenmukaisia käsitteitä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstinymmärtämisen strategiat Oppilas tutustuu erilaisiin teksteihin, oppii lukemaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja ymmärtää kyseisille teksteille tyypillisiä piirteitä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tekstien lukemisessa tarvittavia strategioita ja metakognitiivisia taitoja ja oppii arvioimaan lukemisensa kehittämistarpeita.
Tekstin ymmärtäminen ja omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää lukutilanteen kannalta tarkoituksenmukaisia teks-tinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa arvioida lukutaitojaan ja pohtia, miten voi niitä kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tekstilajiin sopivia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa eritellä lukutaitoaan ja kuvata vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää muutamia tekstinymmärtämisen strategioita. Oppilas osaa kuvata itseään lukijana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää jotakin yksinkertaista tekstinymmärtämisen strategiaa. Oppilas osaa nimetä jonkin lukemiseen liittyvän vahvuutensa tai kehittämiskohteensa.

T6 tarjota oppilaalle monipuolisia mahdollisuuksia valita, käyttää, tulkita ja arvioida monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan monipuolisesti erilaisiin teksteihin ja rohkaistaan oppilasta tarttumaan myös itselleen uusiin kaunokirjallisuuden ja asiatekstien lajeihin. Luetaan kaunokirjallisuutta elämyshakuisesti. Harjoitellaan kriittistä tekstien tarkoitusperien avaamista ja kohderyhmäajattelua. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii valitsemaan, käyttämään, tulkitsemaan ja arvioimaan monimuotoisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä.
Tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa valita, käyttää, tulkita ja arvioida myös itselleen uudenlaisia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita, käyttää ja tulkita eri tekstilajeja edustavia tekstejä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa valita, käyttää ja lukea erilaisia tekstejä mutta pitäytyy enimmäkseen itselleen tutuissa tekstilajeissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa lukea yksinkertaisia kaunokirjallisia, asia- ja mediatekstejä eri muodoissaan.

T8 kannustaa oppilasta kehittämään taitoaan arvioida erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan tiedonhakua ja tutkitaan tiedonhaun vaihteita. Opetellaan arvioimaan itselle tuttuja lähteitä ja pohtimaan niiden luotettavuutta. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvioimaan erilaisista lähteistä hankkimaansa tietoa ja käyttämään sitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
Tiedonhankintataidot ja lähdekriittisyys

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa toimia tiedonhaun vaiheiden mukaisesti. Oppilas osaa käyttää monipuolisia lähteitä ja hakea niistä tietoa tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas osaa pohtia lähteiden luotettavuuteen ja tiedon käytettävyyteen liittyviä tekijöitä ja perustella omat lähdevalintansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata tiedonhaun keskeiset vaiheet, etsiä erilaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa arvioida erilaisten lähteiden luotettavuutta ja käytettävyyttä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää tavanomaisia lähteitä ja hakea tietoa niistä. Oppilas osaa kuvata käyttämiensä lähteiden luotettavuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa etsiä yksittäisiä tietoja annetuista lähteistä. Oppilas osaa nimetä muutaman lähteiden luotettavuuteen liittyvän piirteen.

Tekstien tuottaminen
T10 rohkaista oppilasta ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä auttaa oppilasta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan erilaisten tekstien tuottamista ohjatusti. Kirjoitetaan kertovia, kuvaavia, selostavia ja yksinkertaisella tavalla kantaa ottavia tekstejä. Opiskellaan ko. tekstilajien keskeisimmät konventiot. Harjoitellaan keskeisiä kirjoitetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Ajatusten ilmaiseminen, tekstimaailman monipuolistuminen ja monilukutaito Oppilas tuottaa erilaisia tekstejä tekstilajien tärkeimpien konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee keskeisiä kirjoitetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita ja osaa huomioida ne omassa tekstissään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan ajatuksiaan kirjoittamalla ja tuottamalla monimuotoisia tekstejä sekä tunnistamaan vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.
Monimuotoisten tekstien tuottaminen ja tekstin tuottamisen taitojen kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa luovasti tilanteeseen ja tavoitteeseen sopivia tekstejä. Oppilas osaa arvioida vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana ja pohtia, miten voi taitojaan kehittää.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tavoitteen mukaisia tekstejä. Oppilas osaa eritellä vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan tekstin tuottajana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa erityyppisiä tekstejä ohjeiden mukaan. Oppilas osaa kuvata itseään tekstien tuottajana ja nimetä muutamia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa mallien avulla yksinkertaisia tekstejä. Oppilas osaa nimetä jonkin vahvuutensa tai kehittämiskohteensa tekstin tuottajana.

T12 ohjata oppilasta vahvistamaan tekstin tuottamisen prosesseja, tarjota oppilaalle tilaisuuksia tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä rohkaista oppilasta vahvistamaan taitoa antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana
Paikallinen tarkennus
Suunnitellaan ja tuotetaan sekä yksin että ryhmässä monentyyppisiä tekstejä ja harjoitellaan niiden jäsentelyä. Opetellaan arvioimaan omia ja toisten oppilaiden tuottamia tekstejä, annetaan palautetta sisällöstä ja rakenteista sekä osataan muokata omaa tekstiä toisten antaman palautteen pohjalta. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tekstien tuottamisen prosessien hallinta Oppilas osaa luonnostella, laatia, jäsennellä ja hioa omia tekstejään. Oppilas antaa palautetta ikätovereidensa teksteistä ja huomioi muiden antaman palautteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tekstin tuottamisen prosessejaan ja tuottaa tekstiä yhdessä muiden kanssa sekä vahvistaa taitoaan antaa ja ottaa vastaan palautetta sekä arvioida itseään tekstin tuottajana.
Tekstin tuottamisen prosessien hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa muokata monipuolisesti ja itsenäisesti tekstin ilmaisua ja rakenteita. Oppilas osaa antaa tekstien muokkaamista edistävää palautetta muiden teksteistä ja soveltaa saamaansa palautetta kehittäessään tekstin tuottamisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa muokata tekstin rakenteita ja kieliasua palautteen pohjalta. Oppilas osaa antaa rakentavaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa suunnitella ja tuottaa tekstiä sekä yksin että ryhmässä. Oppilas osaa antaa palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta satunnaisesti tekstien tuottamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ideoida ja tuottaa tekstiä mallien tai apukysymysten avulla. Oppilas osaa antaa niukkaa tai yksipuolista palautetta muiden teksteistä ja ottaa vastaan palautetta.

T13 ohjata oppilasta edistämään kirjoittamisen sujuvoittamista ja vahvistamaan tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoa tekstien tuottamisessa, syventämään ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistamaan yleiskielen hallintaa antamalla tietoa kirjoitetun kielen konventioista
Paikallinen tarkennus
Tuotetaan erilaisia tekstejä sekä käsin että tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Harjoitellaan sähköistä tiedonhakua osana omaa työtä. Opitaan viestin vastaanottajan huomioimisen merkitys. Harjoitellaan kirjakielen konventioita osana omaa tekstiä. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjoitetun kielen konventioiden hallinta ja kirjoitustaito Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas sujuvoittaa ja vahvistaa tekstien tuottamisen taitoaan käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen sekä syventää ymmärrystään kirjoittamisesta viestintänä ja vahvistaa yleiskielen hallintaansa.
Ymmärrettävän tekstin tuottaminen ja kirjoitetun kielen konventioiden hallinta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tuottaa eheän ja havainnollisen tekstin. Oppilas osaa käyttää sidosteisuuden keinoja monipuolisesti, käyttää monipuolisia lause- ja virkerakenteita, kiinnittää huomiota tekstin tyyliin sekä noudattaa kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tuottaa tekstin, joka on helposti ymmärrettävä ja sujuva. Oppilas osaa jäsentää tekstinsä ja kappaleensa loogisesti ja kiinnittää huomiota sananvalintoihin sekä noudattaa pääosin kirjoitetun yleiskielen käytänteitä tekstejä tuottaessaan ja muokatessaan. Oppilas osaa kirjoittaa sujuvasti käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tuottaa tekstin, jonka viesti välittyy pääosin helposti. Oppilas osaa jaksottaa tekstinsä ja kiinnittää huomiota virke- ja lauserakenteisiin sekä noudattaa useita kirjoitetun yleiskielen käytänteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tuottaa yksinkertaisen tekstin, jonka viestistä saa selvää. Oppilas osaa käyttää yksinkertaisia virke- ja lauserakenteita sekä pääosin virkkeen lopetusmerkkejä ja isoa alkukirjainta virkkeen alussa ja erisnimissä. Oppilas osaa kirjoittaa käsin ja tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.

T14 harjaannuttaa oppilasta vahvistamaan tiedon hallinnan ja käyttämisen taitoja ja monipuolistamaan lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa omassa tekstissä sekä opastaa oppilasta toimimaan eettisesti verkossa yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan erilaisiin muistiinpanotekniikoihin. Harjoitellaan erilaisten internet- ja painettujen lähteiden käyttöä ja etsityn tiedon käyttöä oman työn osana. Tunnetaan tärkeimmät tekijänoikeuksiin liittyvät ohjeet ja säännöt. Harjoitellaan yksinkertaisten lähdeviittausten käyttöä ja toisen tuottaman tiedon merkitsemistä omaan tekstiin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Tiedon esittäminen, hallinta ja eettinen viestintä Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa tiedon hallinnan ja käyttämisen taitojaan ja monipuolistaa lähteiden käyttöä ja viittaustapojen hallintaa sekä harjaantuu toimimaan erilaisissa ympäristöissä yksityisyyttä ja tekijänoikeuksia kunnioittaen.
Tiedon esittäminen, hallinta sekä eettinen viestintä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa yhdistellä omissa teksteissään useista lähteistä hankkimaansa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä monipuolisia muistiinpanoja ja tiivistää hankkimaansa tietoa. Oppilas merkitsee lähteet asianmukaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisia muistiinpanoja ja merkitä käyttämänsä lähteet mallin mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen tiivistyksen luetun, kuullun tai nähdyn pohjalta. Oppilas osaa käyttää lähteitä mekaanisesti ja yksinkertaisesti teksteissään. Oppilas noudattaa tekijänoikeuksia ja tietää, mitä yksityisyyden suojalla tarkoitetaan.

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T16 kannustaa oppilasta avartamaan kirjallisuus- ja kulttuurinäkemystään, tutustuttaa häntä kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen, kirjallisuuden eri lajeihin sekä auttaa häntä pohtimaan kirjallisuuden ja kulttuurin merkitystä omassa elämässään, tarjota oppilaalle mahdollisuuksia luku- ja muiden kulttuurielämysten hankkimiseen ja jakamiseen
Paikallinen tarkennus
Luetaan erilaista ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja osataan kertoa omasta lukukokemuksesta. Tutustutaan kirjallisuuden jaotteluun. Tunnetaan joitakin keskeisiä suomalaisen kirjallisuuden ja kulttuurin muodostumiseen voimakkaasti vaikuttaneita teoksia. Tutustutaan elokuvan ja teatterin ilmaisukeinoihin. Arvioinnin kohde ja arvioinnin kriteerit: Kirjallisuuden tuntemuksen, kulttuuritietoisuuden ja lukuharrastuksen kehittyminen Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden jaottelun. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas avartaa kirjallisuusnäkemystään, tutustuu kirjallisuuden historiaan ja nykykirjallisuuteen sekä kirjallisuuden eri lajeihin.
Kirjallisuuden tuntemus ja lukuharrastus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa analysoida kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta osana kulttuuria. Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden vaiheita sekä niiden keskeisiä tyylipiirteitä ja nimetä eri vaiheiden keskeisiä teoksia ja kirjailijoita. Oppilas tuntee monipuolisesti kirjallisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla kaunokirjallisuuden monimuotoisuutta. Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden vaiheita ja yhdistää muutaman teoksen ja kirjailijan niihin. Oppilas on lukenut lukuvuosittain sovitut teokset.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla kirjallisuuden päälajien tyypillisiä piirteitä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä päälajeihin kuuluvista teoksista. Oppilas on lukenut osan lukuvuosittain sovituista teoksista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä kirjallisuuden päälajit. Oppilas on lukenut muutamia kokonaisia kaunokirjallisia tekstejä, esimerkiksi novelleja.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi-, väittely-, neuvottelu- ja ongelmanratkaisutilanteissa. Tehdään havaintoja viestintätilanteille tyypillisistä kielen keinoista ja omaksutaan niitä osaksi omaa kielenkäyttöä. Tutustutaan teatteriin taidemuotona ja teatteri-ilmaisun keinoihin draaman toimintamuotojen avulla. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä käyttää puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa. Harjoitellaan valmisteltujen puhe-esitysten pitämistä sekä havainnollistamista. Harjoitellaan arvioimaan omia vuorovaikutustaitoja ja viestintätapoja ja havaitsemaan niiden kehittämiskohteita.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vahvistetaan taitoa toimia erilaisissa, myös koulun ulkopuolisissa, vuorovaikutustilanteissa ja havainnoidaan omasta ja muiden viestinnästä syntyviä vaikutelmia ja merkityksiä. Harjoitellaan kuuntelemisen ja puhumisen taitoja ideointi- ja neuvottelutaitoja. Harjoitutetaan oppilaiden kykyä puheen ja kokonaisilmaisun keinoja itseilmaisussa.

S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tekstien tulkinnan taitoja syvennetään lukemalla ja tutkimalla fiktiivisiä, media- ja asiatekstejä eri muodoissaan: kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta sekä erilaisia painetun, sähköisen ja audiovisuaalisen median tekstejä. Syvennetään tekstin ymmärtämisen strategioita ja seurataan lukutaidon kehittymistä. Tutustutaan erilaisiin pohtiviin ja kantaa ottaviin teksteihin sekä niiden vaikutuskeinoihin ja keskeisiin kielellisiin piirteisiin, kuten mielipiteen ja faktan erottamiseen, suostuttelun, varmuusasteiden, asenteiden ja affektiivisuuden ilmaisuun, henkilöön viittaamisen suoriin ja epäsuoriin keinoihin, referointiin, asioiden välisten suhteiden osoittamiseen perustelukeinoihin ja retorisiin keinoihin. Tutustutaan kuvaa, ääntä ja kirjoitusta yhdistäviin teksteihin ja niiden ilmaisutapoihin. Pohditaan tekstien tarkoitusperiä ja kohderyhmiä ja esitetään kriittisen lukijan kysymyksiä. Eläydytään luettuun, reflektoidaan omaa elämää luetun avulla ja jaetaan lukukokemuksia. Laajennetaan lukuharrastusta nuortenkirjallisuudesta yleiseen kauno- ja tietokirjallisuuteen. Harjoitellaan kirjallisuuden analyysi- ja tulkintataitoja ja lisätään käsitteiden käyttöä tekstien tarkastelussa ja vertailussa. Tunnistetaan ja tulkitaan kielen kuvallisuutta ja symboliikkaa ja syvennetään fiktion kielen ja kerronnan keinojen tuntemusta. Tutustutaan tiedonhaun vaiheisiin, erilaisiin tietolähteisiin ja arvioidaan niiden luotettavuutta.

S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tuotetaan fiktiivisiä ja ei-fiktiivisiä tekstejä eri muodoissaan: kielellisinä, visuaalisina, audiovisuaalisina ja verkkoteksteinä. Harjoitellaan tekstien tuottamista vaiheittain. Annetaan ja vastaanotetaan palautetta tekstin tuottamisen eri vaiheissa. Perehdytään erityyppisten tekstien tavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opiskellaan kertoville, kuvaaville, ohjaaville ja erityisesti pohtiville ja kantaa ottaville teksteille tyypillisiä tekstuaalisia, visuaalisia ja kielellisiä piirteitä ja hyödynnetään tätä tietoa tuotettaessa omia tekstejä. Harjoitellaan tekstien kohdentamista ja kielen ja muiden ilmaisutapojen mukauttamista eri kohderyhmille ja eri tarkoituksiin sopiviksi. Tutkitaan kirjoitettujen tekstien elementtejä, sekä hyödynnetään tätä tietoa omissa teksteissä. Syvennetään ymmärrystä kirjoitetun yleiskielen piirteistä: hahmotetaan kappaleiden, virkkeiden ja lauseiden rakenteita (erilaiset kappalerakenteet, pää- ja sivulauseet, lauseenvastikkeet, lauseenjäsenet, lauseke) ja opitaan käyttämään asioiden välisten suhteiden ilmaisukeinoja sekä ilmaisemaan viittaussuhteita. Tarkastellaan erilaisia ajan ja suhtautumisen ilmaisutapoja, sekä harjoitellaan niiden käyttöä omissa teksteissä. Tutkitaan sanastoon liittyviä rekisteri- ja tyylipiirteitä ja opitaan valitsemaan kuhunkin tekstiin sopivat ilmaisutavat. Opitaan käyttämään kirjoitetun yleiskielen konventioita omien tekstien tuottamisessa ja muokkauksessa. Vahvistetaan opiskelussa tarvittavien tekstien tuottamisen taitoja, kuten referoimista, tiivistämistä, muistiinpanojen tekoa ja lähteiden käyttöä. Perehdytään tekijänoikeuksiin ja noudatetaan tekijänoikeuksia omia tekstejä tuotettaessa.

S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutkitaan tekstejä ja niiden rakentamia merkityksiä ja käytetään käsitteitä, joiden avulla kieltä voidaan tarkastella. Tehdään tekstejä eritellen havaintoja kielen rakenteista, eri rekistereille ja tyyleille tyypillisistä piirteistä ja kielellisten valintojen vaikutuksesta tekstin tyyliin ja sävyyn. Tutustutaan Suomen kielitilanteeseen, kielten sukulaisuussuhteisiin, suomen sukukieliin ja suomen kielen vaihteluun ja vaiheisiin sekä kielen ohjailun periaatteisiin. Vertaillaan suomea oppilaille tuttuihin kieliin ja tutustutaan suomen kielelle tyypillisiin äänne-, muoto- ja lauserakenteen piirteisiin. Tutkitaan kielten vaikutusta toisiinsa sanaston ja nimistön tasolla. Tutustutaan kulttuurin käsitteeseen ja sen eri ilmenemismuotoihin, kuten kansanperinteeseen, elokuvaan, teatteriin, puhekulttuuriin ja mediakulttuurin eri muotoihin. Tarjotaan mahdollisuuksia tuottaa kulttuuria itse. Tutustutaan kirjallisuuden päälajeihin, joihinkin alalajeihin, keskeisiin tyylivirtauksiin ja sekä yleisen että suomalaisen kirjallisuuden vaiheisiin. Luetaan monipuolisesti nuortenkirjoja, klassikoita ja nykykirjallisuutta, myös tietokirjoja. Kannustetaan aktiiviseen ja monipuoliseen kirjaston tarjonnan hyödyntämiseen.

ePerusteet