Arviointi on jatkuvaa, rakentavaa, monipuolista ja oppilasta kannustavaa. Oppilas oppii arvoimaan omaa ja toisten työskentelyä monipuolisilla tavoilla ja ottamaan vastaan palautetta. Näyttöä osaamisesta annetaan sekä suullisesti että kirjallisesti.
Arvioinnin kriteerit:
Vuosiluokka 7:
T1 Oppilas toimii erilaisissa viestintäympäristöissä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tekee havaintoja oman viestintänsä vaikutuksista.
T2 Oppilas osallistuu rakentavalla tavalla ryhmän keskusteluun kuunnellen, mielipiteensä ilmaisten ja perustellen.
T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla.
T5 Oppilas tutustuu erilaisiin teksteihin, oppii lukemaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla ja ymmärtää kyseisille teksteille tyypillisiä piirteitä.
T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin.
T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.
T10 Oppilas tuottaa erilaisia tekstejä tekstilajien tärkeimpien konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee keskeisiä kirjotetun yleiskielen piirteitä ja rakenteita ja osaa huomioida ne omassa tekstissään.
T12 Oppilas osaa luonnostella, laatia, jäsennellä ja hioa omia tekstejään. Oppilas antaa palautetta ikätovereidensa teksteistä ja huomioi muiden antaman palautteen.
T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.
T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden jaottelun. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan.
Vuosiluokka 8:
T3 Oppilas rohkaistuu pitämään puhe-esityksiä ja havainnollistamaan niitä tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilas tutustuu joihinkin keskeisiin puheella vaikuttamisen keinoihin.
T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.
T7 Oppilas osaa tarkastella tekstejä kriittisesti itselleen tuttujen tekstilajien kehyksessä. Oppilas osaa havaita joitakin lukijaan vaikuttamisen kielellisiä keinoja.
T8 Oppilas hakee tietoa erilaisista lähteistä, tuntee tiedonhaun vaiheet ja ymmärtää lähteiden arvioinnin tarpeellisuuden.
T9 Oppilas lukee kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen.
T11 Oppilas osaa tuottaa ohjatusti erilaisia kertovia, kuvaavia, ohjaavia, kantaa ottavia ja pohtivia tekstejä.
T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitetun kielen konventioiden mukaisesti. Oppilas tuntee sähköisen tiedonhaun perusteet.
T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
T15 Oppilas osaa lukea ja tulkita erilaisia tekstien kielellisiä piirteitä ja eritellä niiden merkityksiä. Oppilas osaa huomioida keskeisiä tyylikonventioita omassa tekstissään.
T16 Oppilas lukee ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta ja tuntee kirjallisuuden päälajit. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.
Vuosluokka 9:
T4 Oppilas osallistuu vuorovaikutukseen rakentavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa muokata viestintäänsä saamansa palautteen perusteella.
T6 Oppilas lukee sekä kaunokirjallisia että asiatekstejä ja oppii kiinnittämään huomiota tekstin tarkoitusperiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Oppilas osaa tulkita tekstiä kohderyhmän kannalta ja harjoittelee kriittistä lukutaitoa.
T9 Oppilas lukee monipuolisesti kaunokirjallisuutta ja osaa eritellä ja tulkita lukemaansa keskeisiä kirjallisuustieteellisiä käsitteitä käyttäen. Oppilas tuntee kotimaisen kirjallisuuden historian keskeiset osat.
T13 Oppilas osaa tuottaa tekstejä sekä käsin että erilaisilla julkaisualustoilla kirjoitetun kielen konventioiden ja tilanteen mukaisesti. Oppilas osaa hakea tietoa sähköisesti.
T14 Oppilas osaa tehdä muistiinpanoja ja osaa käyttää muualta hankittua tietoa omassa tekstissään. Oppilas tuntee eettisen lähteiden käytön ja tekijänoikeuksien periaatteet ja osaa merkitä muualta lainaamansa osat omaan tekstiinsä.
T16 Oppilas lukee sekä kotimaista että maailmankirjallisuutta, tuntee keskeisiltä osin kirjallisuuden erilaisia luokittelutapoja ja ymmärtää kirjallisuuden kulttuurihistoriallisena jatkumona. Oppilas osaa kuvata ja arvioida omia draaman, kirjallisuuden ja elokuvien herättämiä kokemuksiaan. Oppilas tuntee joitakin suomalaisen ja maailmankirjallisuuden keskeisiä perusteoksia.
T17 Oppilas tuntee pääpiirteet maailman kieliolojen rakentumisesta, suomen kielen aseman muiden kielten joukossa ja suomen kielen olennaiset äänne- ja muotopiirteet sekä variaation. Oppilas osaa hahmottaa kulttuurisen identiteetin kielellisiä muodostumisperiaatteita. Oppilas osallistuu monipuolisesti kulttuuritarjontaan ja osaa kehittää omia luovia taitojaan.