Samiska och litteratur
I årskurs 7–9 ska bedömningen av elevens lärande vara mångsidig, riktgivande och uppmuntrande. En respons som är uppmuntrande och konstruktiv stärker elevernas motivation och hjälper dem att utveckla sina språkliga färdigheter samt att hitta sina egna styrkor. Eleverna ska kontinuerligt få information om sina studieframgångar och hur väl de presterat i förhållande till målen. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Genom en stödjande och analyserande bedömning av elevernas kunskaper kan man hjälpa eleverna att bli medvetna om sina egna kunskaper och färdigheter och sina arbetsprocesser och ge dem verktyg för att utveckla dessa. Alla målområden är lika viktiga i bedömningen av elevens lärande i årkurserna 7–9. Bedömningen ska vara mångsidig och grunda sig på såväl muntliga och skriftliga prov på kunnande som på lärarens observationer i olika lärsituationer. Eleverna ska ges möjlighet att visa prov på kunnande på ett mångsidigt sätt. Färdigheter för självvärdering och kamratrespons utvecklas som en del den formativa bedömningen.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i modersmål och litteratur avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i modersmål och litteratur som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i modersmål och litteratur och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad lärokurs i samiska och litteratur |
---|---|---|
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||
M1 uppmuntra eleven att uttrycka sig och motivera sina åsikter genom att erbjuda mångsidiga möjligheter att öva kommunikation
Mål för elevens lärande
Eleven uppmuntras att uttrycka sig själv och sina åsikter i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att uttrycka sig samt att uttrycka och motivera åsikter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 uppmuntra eleven att utveckla sina sociala färdigheter genom att handleda eleven att kommunicera mångsidigt och utveckla förmågan att ge och ta emot respons
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar mångsidiga gruppkommunikationsfärdigheter och sin förmåga att ge och ta emot respons.
|
Förmåga att kommunicera samt att ge och ta emot respons |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 uppmuntra eleven att utveckla och vidga sina kommunikativa färdigheter i olika muntliga kommunikationsmiljöer genom att handleda till interkulturell dialog och kommunikation med olika människor, särskilt på samiska
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att iaktta sin egen kommunikation i olika miljöer och bredda sin förmåga att uppträda.
|
Kommunikativa färdigheter, förmåga att uppträda |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Tekstien tulkitseminen | ||
M4 uppmuntra eleven att utveckla både förmåga att läsa analytiskt och kritiskt och de kunskaper och färdigheter som behövs för att läsa, förstå och analysera texter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att läsa analytiskt och kritiskt samt lär sig att göra iakttagelser om texter och tolka dem med hjälp av ändamålsenliga begrepp.
|
Förmåga att analysera och tolka texter. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M5 handleda eleven att vidga sin textvärld, att använda, tolka och bedöma olika typer av skönlitterära texter, medie- och faktatexter och använda dem för att söka information, få upplevelser och utveckla sitt läsintresse
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja, använda, tolka och värdera samiska skönlitterära, fakta- och medietexter.
|
Textkompetens vid tolkning av texter och förmåga att söka information |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 vägleda eleven att utvärdera sina läsfärdigheter och upptäcka utvecklingsbehov genom att öva lämpliga läs- och studiestrategier
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar strategier och metakognitiva färdigheter som behövs för att kunna läsa och lär sig att bedöma sina utvecklingsbehov.
|
Förmåga att analysera sina läsfärdigheter, lässtrategier |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M7 handleda eleven att analysera och tolka litteratur och att använda begrepp som behövs för det samt göra iakttagelser om texter skrivna av samer och andra ursprungsfolk och tolka dem
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med fiktiva texter i olika former som är nya för hen själv. Eleven breddar sina erfarenheter av audiovisuell, visuella och skriven text och delar med sig av dem samt fördjupar sin förståelse av fiktion.
|
Förmåga att analysera och tolka litteratur |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Tekstien tuottaminen | ||
M8 uppmuntra eleven att framföra och motivera sina åsikter med hjälp av olika typer av texter i olika kommunikationsmiljöer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sina tankar genom att skriva och producera många olika slags texter, samt identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov som textproducent.
|
Textkompetens vid produktion av texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M9 handleda eleven att vidga sin kunskap om olika textgenrer genom att erbjuda möjligheter att producera i synnerhet olika typer av ställningstagande, instruerande och diskuterande texter samt hjälpa eleven att identifiera sina styrkor och utvecklingsbehov som textproducent
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att producera berättande, beskrivande, instruerande, diskuterande och ställningstagande texter, också i multimediala miljöer, och lär sig att välja ett uttryckssätt som är lämpligt för textgenren och situationen.
|
Kunskap om textgenrer, förmåga att producera texter och ge akt på sina färdigheter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M10 stödja eleven att vidareutveckla sina skrivfärdigheter, hjälpa eleven att välja uttryckssätt enligt textgenren, målgruppen och sammanhanget och stärka kunskaperna i det skrivna standardspråket
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser.
|
Förmåga att skriva flytande och behärska det skrivna standardspråket |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M11 hjälpa eleven att befästa textproduktionsprocesserna, att producera text tillsammans med andra och att stärka förmågan att ge och ta emot respons, motivera eleven att stärka sin förmåga att söka och bedöma information och använda källor på ett mångsidigt sätt i egna texter med respekt för upphovsrätt, integritet och etiska normer för kommunikation på internet
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att hantera och använda information. Eleven stärker sin förmåga att använda källor och källhänvisningar på ett mångsidigt sätt samt övar sig i att agera i olika miljöer med respekt för integritet och upphovsrätt.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocesserna, att söka information och kommunicera etiskt korrekt |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||
M12 handleda eleven att fördjupa sin språkmedvetenhet och väcka elevens intresse för samiska språkfenomen, handleda eleven att känna igen olika språkregister, stildrag och nyanser samt att förstå betydelsen och följderna av språkliga val
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sin språkliga medvetenhet och sitt intresse för språkliga fenomen, känner igen språkets strukturer, olika språkvarianter, stildrag och nyanser och förstår betydelsen av språkliga val och följderna av dem.
|
Förmåga att utveckla språklig medvetenhet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M13 vägleda eleven att uppfatta samiskheten som en resurs genom den mångsidiga samiska kulturen och det samiska språket och att bli medveten om sin egen språkliga och kulturella identitet och förstå det samiska språkets betydelse och rötter
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med mångfalden inom det samiska språket och den samiska kulturen, bakgrunden till det samiska språket och dess särdrag och reflekterar över den språkliga och kulturella identitetens betydelse.
|
Förmåga att uppfatta språkets betydelse och ställning |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M14 uppmuntra eleven att vidga sin litteratur- och kultursyn, introducera eleven i litteraturens historia, samisk litteratur och samiska medier samt hjälpa eleven att reflektera kring litteraturens och kulturens betydelse i det egna livet
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin litteratursyn, bekantar sig med litteraturhistoria, samisk litteratur och samiska medier.
|
Förmåga att utveckla litteraturkunskap, kulturmedvetenhet och läsintresse |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena | ||
M15 uppmuntra eleven att bredda den språkkunskap som behövs i olika läroämnen och att utnyttja sina kunskaper i samiska i allt lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att på ett ändamålsenligt sätt använda samiska inom olika vetenskapsområden och att utnyttja sina kunskaper i samiska i allt lärande.
|
Förmåga att behärska det språk som används inom olika vetenskapsområden |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M16 handleda eleven att utveckla sin förmåga att lära sig på ett vetgirigt, engagerat och undersökande sätt på samiska och andra språk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att mångsidigt söka samisk information i olika källor samt planera, strukturera och utvärdera sitt arbete självständigt och i grupp.
|
Förmåga att söka information samt planera, strukturera och utvärdera sitt arbete |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Eleverna övar sig att lyssna, diskutera och att ta del av olika kommunikationssituationer i det dagliga livet, till exempel att komma med idéer, argumentera, förhandla och lösa problem. De får öva sig att hålla förberedda muntliga presentationer, att ta publiken i beaktande och att ge och ta emot respons. Eleverna utvärderar och utvecklar sina kommunikationsfärdigheter och iakttar vilka intryck och betydelser den egna och andras kommunikation resulterar i. Eleverna observerar språkliga medel som är typiska för olika kommunikationssituationer och använda dem i sitt eget språkbruk. Med hjälp av drama fördjupas förmågan att använda tal och olika former av helhetsgestaltning för att uttrycka sig. Eleverna erbjuds möjligheter att bekanta sig med teater som konstform och att samtidigt träna förmågan att uppträda.
Eleverna fördjupar läsfärdigheterna och förmågan att tolka texter genom att läsa och undersöka olika typer av fiktiva texter, medie- och faktatexter samt genom att undersöka olika textgenrer och utnyttja olika lässtrategier. Eleverna bekantar sig med olika typer av texter, i synnerhet förklarande, argumenterande och instruerande texter samt deras centrala språkliga särdrag. De övar sig att läsa kritiskt och ställa kritiska frågor till en text. I undervisningen ges eleverna möjlighet att leva sig in i litteraturen, att reflektera över sitt eget liv via litteraturen och att dela med sig av läsupplevelser. Eleverna utökar läsandet från ungdomslitteratur till allmän skön- och faktalitteratur. De övar sig att analysera och tolka litteratur och att använda begrepp som behövs vid analys och jämförelse av texter. Eleverna lär sig de olika faserna av informationssökning, att använda olika informationskällor och att bedöma deras tillförlitlighet utgående från olika kriterier. Eleverna fördjupar sin kunskap om fiktivt språk och berättartekniska medel. De lär sig att identifiera och tolka samiska bildmotiv, metaforer och symbolik. Eleverna undersöker och tolkar texter skrivna av andra ursprungsfolk.
Eleverna producerar olika typer av fiktiva och icke-fiktiva texter. De studerar textuella, visuella och språkliga drag i berättande, beskrivande, instruerande, förklarande och argumenterande texter samt de olika faserna i textproduktionsprocessen. Eleverna undersöker olika textuella element, såsom rubricering, styckeindelning, typisk helhetsstruktur i olika textgenrer, textbindning samt register- och stildrag i anknytning till vokabulären. De fördjupar förståelsen för det skriftliga standardspråkets särdrag och konventioner och olika sätt att uttrycka tid. Eleverna lär sig att dra nytta av sina kunskaper för att producera och bearbeta egna texter. Eleverna stärker sin förmåga att producera texter som behövs i studierna, såsom att referera, komprimera, göra anteckningar och använda källor. De lär sig om upphovsrätt och iaktta bestämmelserna om upphovsrätt i sin egen textproduktion.
Eleverna studerar texter och texters betydelser och lär sig språkliga begrepp. De analyserar texter och iakttar hur språkstrukturer, språkregister, stilistiska drag och språkliga val påverkar stilen och nyansen i en text. Eleverna undersöker typiska särdrag i det samiska språket. De lär känna de samiska språkens situation, språkens släktskapsförhållanden, språkhistoria och principerna för språkstyrning. Eleverna undersöker hur språk påverkar varandra. Eleverna bekantar sig med begreppet kultur och den samiska kulturens uttrycksformer och får möjligheter att själva delta i att producera kultur. Eleverna reflekterar över förhållandet mellan språk, kultur och identitet och hur olika kulturer avspeglas i olika typer av texter. De bekantar sig med litteraturens huvudgenrer samt med allmän, finsk och samisk litteraturhistoria. Eleverna läser centrala verk inom samisk litteratur och modern samisk litteratur. Eleverna uppmuntras att aktivt och mångsidigt utnyttja bibliotekets utbud och samiska medier.
Eleverna fördjupar och tillämpar kunskapen om vokabulär och begrepp i olika läroämnen bland annat genom att undersöka, producera och tolka samt genom att utnyttja olika typer av lärmiljöer.