Samiska. A-lärokurs
Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för A-lärokursen i samiska.
Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.
Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i A-lärokursen i samiska avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i A-lärokursen i samiska då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i A-lärokursen i samiska som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för A-lärokursen i samiska. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för A-lärokursen i samiska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i A-lärokursen i samiska och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad A-lärokurs i samiska |
---|---|---|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | ||
M1 utveckla elevens förmåga att reflektera över värderingar och företeelser som anknyter till det samiska språkets ställning som urfolksspråk samt stärka elevens färdigheter och vilja att agera i miljöer där man talar samiska och värnar om den samiska kulturen
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna det samiska språkets ställning som urfolksspråk samt värderingar och företeelser som anknyter till språket. Eleven lär känna de samiska kulturerna och de levnadssätt som anknyter till dem. Eleven lär sig att agera i miljöer där man talar samiska och där man värnar om den samiska kulturen.
|
Förståelse för frågor som gäller det samiska språkets ställning och varianter, kännedom om de samiska kulturerna samt agerande i miljöer där man talar samiska och värnar om den samiska kulturen |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 uppmuntra eleven att hitta möjligheter att använda samiska i olika sammanhang och miljöer samt att hitta sådana innehåll och företeelser i den samiska kulturen och det samiska levnadssättet som intresserar hen själv
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda samiska i olika sammanhang och miljöer. Eleven lär sig att hitta innehåll och företeelser som intresserar hen i den samiska kulturen och det samiska levnadssättet.
|
Förmåga att utnyttja kunskaperna i samiska |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 handleda eleven att lägga märke till regelbundenheter i det samiska språket och sätt att i olika språk uttrycka samma saker samt att använda sig av språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att lägga märke till regelbundenheter i det samiska språket och att göra jämförelser mellan samiska och andra språk. Eleven lär sig att använda språkvetenskapliga begrepp som stöd för sitt lärande.
|
Språklig förmåga |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Färdigheter för språkstudier | ||
M4 uppmuntra eleven att ställa upp mål, att utnyttja mångsidiga sätt för att lära sig samiska och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och lär sig att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och hittar de mest effektiva för hens eget lärande. Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
Förmåga att ställa upp mål, att utnyttja studiestrategier, att reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M5 utveckla elevens förmåga att på egen hand och kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter självständigt även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna för kontinuerligt språklärande |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | ||
M6 uppmuntra eleven att öva sig i att delta i många olika slag av vardagliga kommunikationssituationer samt ta initiativ i dem
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta initiativ i vardagliga kommunikationssituationer.
|
Kommunikationsförmåga i olika situationer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M7 handleda eleven att vara aktiv i kommunikationssituationer och att fördjupa sin förmåga att använda olika kommunikationsformer, stående uttryck, omskrivningar, utfyllnader och andra kompensationsstrategier i samiska
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att aktivt delta i kommunikationssituationer. Eleven lär sig att använda olika språkliga kommunikationsstrategier.
|
Användning av kommunikationsstrategier |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M8 handleda eleven att i kommunikationssituationer gällande åsikter och ställningstaganden fästa uppmärksamhet vid kulturellt lämpligt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda målspråket på ett kulturellt lämpligt sätt i kommunikation.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | ||
M9 erbjuda eleven möjligheter att tolka olika slags texter för informationssökning, även tydliga faktatexter och uppmuntra hen att i tolkandet använda sig av slutledningsförmåga och förståelse av texternas centrala innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka olika muntliga och skriftliga texter. Eleven lär sig olika strategier för att förstå texter.
|
Förmåga att tolka texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | ||
M10 erbjuda eleven möjligheter att producera tal och skrift som berör en tilltagande mängd temaområden och med beaktande av centrala strukturer och grundregler för uttal
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda centralt ordförråd och centrala strukturer i samiska. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Att ta reda på vad som avses med individens språkliga rättigheter. Att i undervisningen välja sådant innehåll och sådana arbetssätt som uppmuntrar eleverna att bekanta sig med olika företeelser inom den samiska kulturen. Att använda sådana språkvetenskapliga begrepp som hjälper eleven att jämföra olika språk och att studera samiska.
Att vidareutveckla färdigheterna för språkstudier. Att öva sig att använda läromedel på ett mångsidigt sätt, att använda ordlistor, uppfatta helheter, gruppera, söka information och bedöma hur tillförlitlig informationen är.
Att välja innehåll tillsammans utifrån aktualitet, elevernas delaktighet i samiskspråkig verksamhet, elevernas intressen samt i syfte att bekanta sig med andra stadiets utbildning och göra eleverna bekanta med den språkkunskap som behövs i studierna och i arbetslivet. Att välja olika språkanvändningsområden. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter som t.ex. berättande, beskrivande eller argumenterande texter. Att iaktta och ofta träna olika kommunikationssituationer med hjälp av medier.