Samiska och litteratur
Bedömningen och responsen som baserar sig på den ska vara mångsidig, konkret och utveckla förmågan att lära sig. Bedömningen ska bli en naturlig del av lärprocessen. Den ska grunda sig på en mångsidig dokumentation av hur elevens språkliga färdigheter och förmåga att producera och tolka texter utvecklats och på elevens kunskaper om språket, litteraturen och annan kultur.
Eleven ska öva sig att utvärdera egna och andras arbete, uttryckssätt och alster. Mångsidig, analytisk bedömning som stödjer lärandet hjälper eleven att bli medveten om sina kunskaper, färdigheter och arbetsprocesser och ger eleven verktyg att utveckla dem. För att främja lärandet ska man i lärokurserna i modersmål och litteratur fokusera på grundläggande färdigheter inom de olika målområdena och de arbetsprocesser och lärstrategier som de bygger på.
Läraren ska ge ett verbalt omdöme eller ett siffervitsord i lärokurserna i modersmål och litteratur genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.
För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i modersmål och litteratur. Eleven har uppnått målen i lärokursen i modersmål och litteratur för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i modersmål och litteratur och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i lärokursen i modersmål och litteratur och i vitsordet som ska bildas. I beskrivningarna av kunskapskraven omfattar beskrivningen av de högre vitsorden även kunnandet för de lägre vitsorden.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9 i slutet av årskurs 6 i lärokursen samiska och litteratur |
---|---|---|
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen | ||
M1 uppmuntra och handleda eleven att utveckla sina kommunikativa färdigheter genom att erbjuda möjligheter att diskutera och reflektera kring etiska frågor
Mål för elevens lärande
Eleven stärker sin förmåga att fungera i olika kommunikationssituationer och stärker sin förmåga att uttrycka sin åsikt.
|
Förmåga att agera i olika kommunikationssituationer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 uppmuntra eleven att stärka sin förmåga att agera konstruktivt i olika kommunikationssituationer, både verbalt och icke-verbalt, samt handleda eleven att i sin kommunikation beakta mottagarens behov och följderna av de egna språkliga valen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig iaktta hur egna språkliga och kommunikativa val inverkar i gruppkommunikationssituationer och ta hänsyn till andra gruppmedlemmar.
|
Förmåga till gruppkommunikation |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 stödja eleven att utveckla en positiv syn på sitt sätt att kommunicera samt handleda eleven att upptäcka tillfällen att få använda sina kunskaper i samiska
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig mångsidigt och kreativt i kommunikationssituationer och framträdanden samt upptäcka tillfällen att få använda sina kunskaper i samiska.
|
Förmåga att framträda och använda sina kunskaper i samiska |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Tekstien tulkitseminen | ||
M4 handleda eleven att vidareutveckla sina läsfärdigheter och använda lässtrategier samt att iaktta och utvärdera sitt eget läsande
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin läsförmåga och lär sig att använda läsförståelsestrategier samt att observera och utvärdera sin egen läsning.
|
Förmåga att utveckla sin läsfärdighet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M5 handleda eleven att vidga sitt ord- och begreppsförråd samt förståelsen av textrelaterade begrepp
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att redogöra för, utvärdera och tolka texter och vidgar sitt ord- och begreppsförråd.
|
Förmåga att redogöra för och förstå text |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 handleda eleven att söka information, använda olika informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet samt att fästa uppmärksamhet vid kulturella särdrag i samiska originaltexter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka information, använda mångsidiga informationskällor och bedöma informationens tillförlitlighet samt fästa uppmärksamhet vid kulturella särdrag i samiska originaltexter.
|
Färdigheter i informationssökning och källkritik |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Tekstien tuottaminen | ||
M7 uppmuntra eleven att klä sina tankar i ord och öva sig att producera berättande, beskrivande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig producera berättande, beskrivande, instruerande och enkla ställningstagande texter, även i multimediala miljöer.
|
Förmåga att behärska textgenrer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M8 handleda eleven att vidareutveckla sin förmåga att skriva flytande för hand och med hjälp av digitala verktyg och stärka färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att skriva flytande för hand och digitalt och stärker färdigheterna i rättstavning och de grundläggande strukturerna i skriftspråket.
|
Förmåga att utveckla skrivfärdigheten och behärska skriftspråket |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M9 sporra eleven att lära sig textproduktionsprocesser och förmåga att utvärdera sina egna texter, erbjuda möjligheter att ta emot och ge konstruktiv respons, handleda eleven att ta hänsyn till textmottagaren och att agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sina textproduktionsprocesser, sin förmåga att utvärdera sina egna texter och ta emot respons på sina egna texter samt lär sig agera etiskt på nätet med hänsyn till integritetsskydd och följa upphovsrättsliga normer.
|
Förmåga att behärska textproduktionsprocessen och att kommunicera på ett etiskt sätt |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen | ||
M10 handleda eleven att stärka sin språkmedvetenhet, uppmuntra eleven att undersöka och iaktta språket och dess olika varianter samt handleda eleven att upptäcka tillfällen att använda samiska och att förstå följderna av olika språkliga val
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att stärka sin språkliga medvetenhet, undersöka och observera språket och dess olika varianter samt använda begrepp som beskriver språket och språkliga strukturer samt lär sig förstå betydelsen av språkliga val.
|
Att utveckla förmågan att observera språk |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M11 stödja eleven att bygga upp sin kulturella och språkliga identitet, att uppskatta de egna traditionerna och att förstå det samiska språkets/de samiska språkens betydelse både för en själv och för den egna gemenskapen
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin språkliga och kulturella identitet och lär sig att värdesätta det/de samiska språket/språkens betydelse för en själv och den egna gemenskapen.
|
Förmåga att utveckla språklig och kulturell medvetenhet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M12 uppmuntra eleven att vidga sin textvärld, att läsa och uppskatta samisk barn- och ungdomslitteratur samt handleda eleven att ta del av medie- och kulturutbudet och erbjuda möjligheter att producera kultur
Mål för elevens lärande
Eleven vidgar sin textvärld och läser litteratur som är riktad till barn och unga samt lär sig att använda bibliotek, medie- och kulturutbud.
|
Kunskap om samisk barn- och ungdomslitteratur och medie- och kulturutbud |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena | ||
M13 uppmuntra eleven att utveckla och bredda det språk som behövs i olika läroämnen och som är kopplat till den samiska kulturen och att använda sina kunskaper i allt lärande
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar och breddar det språk som behövs i olika läroämnen och som är kopplat till den samiska kulturen och använder sina kunskaper i allt lärande.
|
Förmåga att göra iakttagelser kring språk inom olika läroämnen |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Eleverna erbjuds mångsidiga möjligheter att öva sig att dela med sig av sina upplevelser, tankar och åsikter, lyssna på andra och att ge och ta emot respons på ett konstruktivt sätt i olika kommunikationsmiljöer. De tränar och iakttar sin egen kommunikation i olika kommunikationssituationer, till exempel att uttrycka sig artigt, använda sin röst, kommunicera målinriktat, framföra sin åsikt och motivera den med hänsyn till andra. Eleverna övar sig att uttrycka sig positivt och artigt. De öva sig också att lyssna, komma med idéer, fatta beslut, lösa problem och arbeta med projekt samt att kommunicera spontant och inövat inför en bekant publik. Eleverna tränar olika uttryckssätt i olika kommunikationssituationer och inför publik. Eleverna tränat helhetsgestaltning och man använder dramaverksamhet för att behandla olika aktuella ämnen, teman och litteratur. Det är viktigt att ge eleverna möjligheter att delta i planeringen och genomförandet av kulturell verksamhet i den egna klassen eller skolan. Eleverna får öva sig att agera i olika samiska kommunikationsmiljöer.
Eleverna fördjupar sin förmåga att läsa olika typer av texter, såsom skönlitterära texter, faktatexter och medietexter som kombinerar bild och text, samt utveckla lässtrategierna och förmågan att tolka texter. De ger akt på och utvärderar den egna läsfärdigheten. De fördjupar förmågan att tolka texter genom att undersöka och jämföra olika typer av texter och genom att öva sig att förstå och använda begrepp som ämne och tema. Eleverna övar sig att förklara, jämföra och reflektera över betydelsen av ord, synonymer, metaforer, uttryck och begrepp och hierarkierna mellan dem. De lär sig att identifiera språkliga och textuella drag i berättande, beskrivande, instruerande och enkla argumenterande texter, såsom debattinlägg och reklamtexter. Elevernas kunskaper om språkliga drag breddas genom att undersöka texter. De övar sig att klassificera ord på basis av betydelse och form. De reflekterar över betydelsen av olika kasusformer och lär sig att böja verb i person- och tempusformer. I samband med texter undersöker de visuellt språk och lexikala skillnader mellan talspråk och skriftspråk. Eleverna bekantar sig med olika sätt att referera, jämföra och framföra åsikter. De läser och lyssnar till gemensamt och individuellt valda texter och böcker riktade till barn och unga, även hela verk. Utöver begrepp som tidigare behandlats lär eleverna sig att använda begreppen berättare, ämne och tema. De lär sig att söka information i olika källor och bredda kunskapen med hjälp av det lästa. Eleverna övar sig att bedöma tillförlitligheten i texter och källor.
Eleverna lär sig att producera olika typer av fiktiva och icke-fiktiva texter utgående från egna upplevelser, iakttagelser, tankar och åsikter och utgående från andras texter och vidareutveckla förmågan att skriva för hand och digitalt. De undersöker och tränar olika sätt att berätta, beskriva, instruera och argumentera. De får öva rubricering, strukturer och styckeindelning när de producerar egna texter. De övar att ge liv åt och variera texten samt undersöka ordvalens, uttryckens och ordföljdens samband med textens betydelse. Eleverna undersöker skillnaderna mellan skrift- och talspråk. De lär sig att använda person- och tempusformer och att känna igen en mening, grundtyperna av huvudsats och bisats samt en fras och huvuddelarna i en sats och att använda kunskapen för att producera egen text. Eleverna lär sig att använda grunderna i rättstavning i egen text. De övar de olika faserna i textproduktion: formulera en idé, planera, strukturera, bearbeta, analysera och utvärdera sina texter samt att ge och ta emot respons. De övar sig att producera texter som behövs i studierna, till exempel komprimera och göra anteckningar, att använda och ange källor i texten. Eleverna erbjuds mångsidiga möjligheter att berätta, referera och beskriva händelser och fenomen samt framföra egna åsikter muntligt, skriftligt och med hjälp av bilder, även i multimediala miljöer. Eleverna får lära sig att handla etiskt korrekt samt att respektera sekretess och upphovsrätt på internet.
Eleverna undersöker språklig variation enligt situation och ämne samt reflekterar över betydelser av ord, uttryckssätt och texter. De undersöker intertextualitet i olika typer av texter. Utöver samisk kultur även bekantar de sig med andra kulturer och språk och jämföra det egna samiska språket med andra språk som de känner till. Eleverna undersöker det samiska språkets särdrag, såsom avledning i texterna, klassificering på basis av kontexten och betydelsen (ordklasser) samt reflekterar kring och övar ordböjning. Eleverna iakttar ljud- och stadieväxling. I undervisningen bekantar man sig med olika samiska språk, barn- och ungdomslitteratur på språken i fråga samt den samiska folktraditionen och moderna tolkningar av den. Eleverna lär känna traditionellt samiskt liv och traditionella samiska näringar och fritidssysselsättningar. Eleverna lär sig förstå betydelsen av att använda samiska för det egna livet och omgivningen. I undervisningen utnyttjas medie- och kulturutbudet för barn och unga, till exempel kulturevenemang, biblioteket, filmer, teater och museer. Man granskar mediekulturella fenomen och innehåll som är avsedda för åldersgruppen och diskuterar mediernas roll i elevernas vardag. Eleverna planerar och producerar egna föreställningar också i samarbete med olika aktörer i den samiska gemenskapen. Läraren uppmuntrar eleverna till aktiv och mångsidig användning av biblioteket, letar fram intressant läsning på det egna språket för var och en och stödjer eleverna att självmant läsa och skriva. Eleverna läser litteratur riktad till barn och unga samt faktalitteratur anpassad till åldern och funderar över frågor som litteraturen väcker.
Eleverna övar sig att känna igen viktiga begrepp och uttryck i olika läroämnen och att själva använda dem. Eleverna utnyttjar informations- och kommunikationsteknik för att söka information inom olika ämnesområden, i lärandet och vid utvärdering av det egna lärandet i relation till målen. I undervisningen värnar man om att stärka elevens förmåga att använda sitt modersmål och andra språk hen behärskar som stöd för allt lärande.