Latin, valfri B2-lärokurs
Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B2-lärokursen i latin.
Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.
Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B2-lärokursen i latin avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i B2-lärokursen i latin då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B2-lärokursen i latin som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B2-lärokursen i latin. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B2-lärokursen i latin och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B2-lärokursen i latin och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad B2-lärokurs i latin |
---|---|---|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | ||
M1 handleda eleven att strukturera sin uppfattning om sambandet mellan de språk hen kan samt förstå latinets betydelse som europeiskt språk och som grund för de romanska språken
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att strukturera sin uppfattning om relationen mellan de språk hen kan och latin. Eleven lär sig att förstå latinets ställning och betydelse som europeiskt språk och som grund för de romanska språken.
|
Kännedom om latinets ställning och betydelse |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 hjälpa eleven att identifiera och förstå företeelser i det latinska språket och antikens kultur och hur de påverkat genom medeltiden till nutiden
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bilda sig en uppfattning om företeelser i det latinska språket och antikens kultur och hur de påverkat genom medeltiden till nutiden.
|
Kännedom om det latinska språket och den antika kulturens betydelse |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Färdigheter för språkstudier | ||
M3 uppmuntra eleven att ställa upp egna mål för sina språkstudier, att utnyttja olika sätt att lära sig språk och att reflektera över sitt lärande självständigt och i samarbete med andra samt handleda eleven att delta på ett uppbyggande sätt i kommunikation där det viktigaste är att man når fram med sitt budskap
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ställa upp mål för sina språkstudier och lär sig att reflektera över sin lärprocess självständigt och i samarbete med andra. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta de mest effektiva för hens eget lärande. Eleven lär sig olika sätt att delta uppbyggande i kommunikation.
|
Förmåga att ställa upp mål, utnyttja studiestrategier och reflektera över sitt lärande samt förmåga att bilda sig en uppfattning om olika sätt att delta i kommunikation |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M4 utveckla elevens förmåga att på egen hand och kreativt tillämpa sina språkkunskaper samt utveckla sina färdigheter för kontinuerligt språklärande
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tillämpa sina språkkunskaper och att självständigt utveckla dem även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att utnyttja de språkliga intryck som finns i hens omgivning. Eleven utvecklar tilltro till sig själv som språkinlärare.
|
Förmåga att utveckla färdigheterna för kontinuerligt språklärande |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | ||
M5 handleda eleven att bekanta sig med huvuddragen i latinets form- och satslära, basordförråd, principer för uttal samt hjälpa hen att strukturera det språkstoff som studeras
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig om det latinska språket, centralt ordförråd och uttal.
|
Kännedom om språket |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 erbjuda eleven möjligheter att mångsidigt öva kortfattad muntlig och skriftlig kommunikation i sammanhang som är typiska för latinet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig muntlig och skriftlig kommunikation.
|
Förmåga att använda språket i olika situationer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | ||
M7 uppmuntra eleven att med hjälp av kontexten förstå innebörden i tal eller text som är förutsägbara
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka muntliga och skriftliga texter med hjälp av kontexten.
|
Förmåga att tolka texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | ||
M8 erbjuda eleven möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt. Eleven lär sig att uttala begripligt.
|
Förmåga att producera texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Att bekanta sig med latinets ställning bland andra språk och språk eleverna studerat tidigare samt jämföra latin med andra europeiska språk. Att bekanta sig med de centrala dragen och personerna i latinets och antika roms historia, granska latinets ställning i olika vetenskapsgrenars vokabulär och bekanta sig med några främmande och bevingade ord som härstammar från latinet.
Att använda sig av för studierna i latin lämpliga lärstrategier, läromedel och lärmiljöer på ett effektivt sätt som stärker studiemotivationen. Att använda arbetssätt som främjar långsiktigt arbete, kritisk informationssökning och mångsidigt samarbete.
Att välja texter som ger eleverna kunskap om med de mest grundläggande dragen i latinets form- och satslära. Att öva uttal och intonation samt rättstavning. Att välja olika texter och ämnesområden som berör latinet och antikens kultur och som intresserar eleverna.