Historia
Med responsen i undervisningen i historia är strävan att uppmuntra eleverna att göra egna tolkningar och argumentera för sina åsikter. Utöver skriftliga uppgifter ska också elevernas mångsidiga sätt att arbeta och visa sitt kunnande beaktas. I stället för att fokusera på att memorera innehåll ska man i bedömningen fokusera på förmågan att tillämpa kunskap och behärska historiskt tänkande.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i historia avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i historia då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i historia som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för historia. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i historia och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i historia och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad lärokurs i historia |
---|---|---|
Betydelse, värderingar och attityder | ||
M1 stärka elevens intresse för historia som vetenskap och identitetsskapande läroämne
Mål för elevens lärande
Eleven blir intresserad av historia som vetenskap och för dess betydelse för identiteten.
|
||
Att söka information om historia | ||
M2 aktivera eleven att söka historisk information och att bedöma informationskällornas tillförlitlighet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hämta historisk information och bedöma informationskällornas tillförlitlighet samt förstå att historisk information kan tolkas på olika sätt.
|
Förmåga att hämta historisk information och att förstå att källorna är tolkningsbara. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 hjälpa eleven att förstå att historisk information kan tolkas på olika sätt
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hämta historisk information och bedöma informationskällornas tillförlitlighet samt förstå att historisk information kan tolkas på olika sätt.
|
Förmåga att hämta historisk information och att förstå att källorna är tolkningsbara. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Att förstå historiska företeelser | ||
M4 stärka elevens förmåga att förstå begreppet historisk tid och därmed relaterade begrepp
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå begreppet historisk tid och därmed relaterade begrepp.
|
Förmåga att förstå begreppet kronologi |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M5 handleda eleven att förstå faktorer som har påverkat människans handlingar och beslut i olika historiska situationer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå faktorer som har påverkat människans handlingar och beslut i olika historiska situationer.
|
Historisk inlevelseförmåga |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 hjälpa eleven att bedöma olika orsaker till historiska händelser och företeelser
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bedöma olika orsaker till historiska händelser och företeelser samt att analysera historisk förändring och kontinuitet.
|
Förmåga att förstå orsak och verkan i historiska sammanhang och att förstå förändring och kontinuitet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M7 hjälpa eleven att analysera historisk förändring och kontinuitet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att bedöma olika orsaker till historiska händelser och företeelser samt att analysera historisk förändring och kontinuitet.
|
Förmåga att förstå orsak och verkan i historiska sammanhang och att förstå förändring och kontinuitet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Att använda historisk information | ||
M8 uppmuntra eleven att göra tolkningar
Mål för elevens lärande
Eleven blir modig i att göra tolkningar.
|
||
M9 handleda eleven att förklara avsikter bakom mänsklig aktivitet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förklara avsikter bakom mänsklig aktivitet.
|
Förmåga att förklara mänsklig aktivitet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M10 handleda eleven att förklara varför historisk information kan tolkas och användas på olika sätt i olika sammanhang och att kritiskt bedöma tolkningarnas trovärdighet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förklara varför historisk information kan tolkas och användas på olika sätt i olika sammanhang och lär sig att kritiskt bedöma tolkningarnas trovärdighet.
|
Förmåga att förklara historiska tolkningar och bedöma deras trovärdighet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M11 lära eleven att använda olika källor, jämföra dem och göra en egen motiverad tolkning utgående från dem
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda olika källor, jämföra dem och göra en egen motiverad tolkning utgående från dem.
|
Förmåga att använda historiska källor och producera historisk information |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M12 handleda eleven att med hjälp av sin kunskap i historia göra sig en föreställning om framtiden
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att göra olika föreställningar om framtiden med hjälp av sin kunskap i historia.
|
Förmåga att använda sin kunskap i historia |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Eleven fördjupar sig i någon företeelse som har förändrat människans liv, förhållandet mellan människan och naturen samt världen.
Eleven granskar olika samhällsidéer, deras innebörd och följder samt hur människor har kunnat påverka samhället under olika tider.
Eleven vägleds till insikt i vilken betydelse kulturen har haft då den nationella identiteten har utvecklats under autonomin och i början av Finlands självständighet.
Eleverna fördjupar sig i världskrigen och kalla kriget och tiderna efter krigen, i synnerhet ur vanliga människors synvinkel och i ett perspektiv av mänskliga rättigheter. De får även kunskap om brott mot mänskliga rättigheter såsom förintelsen och andra folkmord och hur man kan arbeta för att främja de mänskliga rättigheterna.
Eleven fördjupar sig i vardagslivets historia och bakgrunder till dagens samhälle. Eleven får insikt i vad utvecklingen har inneburit för individen, men också hur näringsstrukturen har förändrats samt varför urbaniseringen och serviceyrkena ökat.
Eleverna fördjupar sig i industriländernas och utvecklingsländernas gemensamma historia, hur nya politiska konflikter uppstår i världen och hur de löses.