Samiska, B2-lärokurs

Bedömningen ska vara mångsidig och ge eleverna möjlighet att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. Med hjälp av uppmuntrande och handledande respons som anknyter till formativ bedömning hjälper man eleverna att bli medvetna om sina egna färdigheter och att utveckla dem. Eleverna ska uppmuntras att tillämpa sina kunskaper i olika kommunikationssituationer. Lärandet ska bedömas på flera olika sätt, också genom självvärdering och kamratrespons. Den summativa bedömningen ska grunda sig på hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen som ställts upp i den lokala läroplanen för B2-lärokursen i samiska.

Bedömningen av växande språkkunskap ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den. Som verktyg vid bedömningen kan man även använda till exempel den Europeiska språkportföljen.

Bedömningen ska vara mångsidig så att elever som har inlärningssvårigheter i språket, eller som på något annat sätt har ett annorlunda språkligt utgångsläge, ges olika möjligheter att visa sitt kunnande.

Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i B2-lärokursen i samiska avslutas i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i B2-lärokursen i samiska då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i B2-lärokursen i samiska som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för B2-lärokursen i samiska. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för B2-lärokursen i samiska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i B2-lärokursen i samiska och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.

I vitsordet 7 som gäller mål för undervisningen (M7) och som anknyter till växande språkkunskap i B2-lärokursen i samiska har två kunskapsnivåer A1.1 och A1.2 kombinerats till en mellannivå A1.1/A1.2. Kunskapsnivåerna finns i den Europeiska referensramen och i den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.

Mål

Mål Föremål för bedömningen Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad B2-lärokurs i samiska
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet
M1 hjälpa eleven att bilda sig en uppfattning om förhållandet mellan det samiska språket hen studerar och andra samiska språk, finska samt de språk eleven tidigare studerat, och att bekanta sig med områden där samiska talas, sameområdet samt vissa centrala delar av den samiska kulturen och det samiska levnadssättet
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna det samiska språkets relation till andra språk. Eleven lär känna de områden där samiska talas samt sameområden, samiska kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.
Förmåga att bilda sig en uppfattning om det samiska språket i relation till andra språk och om språkområdet samt känna till samiska kulturer och levnadssätt

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta var samiska talas samt om det samiska språket i relation till det finska språket och de språk hen har tidigare studerat. Eleven kan jämföra samiska kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta var samiska talas samt om det samiska språket i relation till det finska språket. Eleven kan beskriva samiska kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta var samiska talas och ge några exempel på det samiska språkets relation till det finska språket. Eleven kan berätta om de samiska kulturerna och levnadssätt som anknyter till dem.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan berätta var samiska talas. Eleven kan ge några exempel på samiska kulturer och levnadssätt som anknyter till dem.

Färdigheter för språkstudier
M2 uppmuntra eleven att se kunskaperna i samiska som en del av det kontinuerliga lärandet och breddade språkresurser, handleda eleven att hitta sätt att lära sig språk som bäst lämpar sig för hen själv och hens ålder samt uppmuntra hen att använda även begränsade språkfärdigheter utanför lektionerna
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta möjligheter att använda det samiska språket även efter avslutad skolgång. Eleven lär sig att använda olika sätt för att lära sig språk och att hitta sätt som är mest effektiva för hen själv.
Förmåga att utveckla färdigheterna och studiestrategierna för kontinuerligt språklärande

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan berätta hur kunskaperna i samiska kan utnyttjas även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda mångsidiga och för hen själv passande sätt att lära sig samiska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta för vilka ändamål hen kan använda sina kunskaper i samiska även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de mest centrala och för hen själv passande sätten att lära sig samiska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om möjligheter att använda kunskaperna i samiska även efter avslutad skolgång. Eleven kan använda de vanligaste och för hen själv passande sätten att lära sig samiska.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan ge några exempel på möjligheter att använda det samiska språket. Eleven kan använda några för hen själv passande sätt att lära sig samiska.

Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera
M3 erbjuda eleven tillfällen att öva sig i muntlig och skriftlig kommunikation med hjälp av olika medier
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att agera i olika muntliga och skriftliga kommunikationssituationer.
Kommunikationsförmåga i olika situationer

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven kan utbyta tankar eller information i bekanta och vardagliga situationer och stundtals hålla igång en konversation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven reder sig i många rutinmässiga kommunikationssituationer men tar ibland stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven klarar sporadiskt av ofta återkommande rutinmässiga kommunikationssituationer, men tar för det mesta ännu stöd av sin samtalspartner.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven klarar sporadiskt av, med stöd av sin samtalspartner, några ofta återkommande och rutinmässiga kommunikationssituationer.

M4 stödja eleven i att använda sig av språkliga kommunikationsstrategier
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att utnyttja språkliga kommunikationsstrategier i kommunikationssituationer.
Användning av kommunikationsstrategier

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven deltar i allt högre grad i kommunikation. Eleven använder mer sällan non-verbala uttryck. Eleven måste relativt ofta be samtalspartnern upprepa eller förtydliga. Eleven kan i någon mån utnyttja samtalspartnerns uttryck i sin egen kommunikation.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven deltar i kommunikation men behöver fortfarande ofta hjälpmedel. Kan reagera med korta verbala uttryck, små gester (t.ex. genom att nicka), ljud eller liknande minimal respons. Måste ofta be samtalspartnern att förtydliga eller upprepa.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven använder sig av det mest centrala ord- och uttrycksförrådet i sin kommunikation. Eleven behöver mycket hjälpmedel. Eleven kan be samtalspartnern att upprepa eller tala långsammare.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven behöver mycket hjälpmedel (till exempel gester, teckningar, lexikon, internet). Eleven kan ibland gissa eller härleda enskilda ords betydelse utgående från kontexten, allmän kunskap eller sina andra språkkunskaper. Kan uttrycka om hen har förstått.

M5 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som hör till artigt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för det samiska språket och språkområdets kultur typiska artighetsfraser.
Kulturellt lämpligt språkbruk

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven klarar av korta sociala situationer. Eleven kan använda de vanligaste artiga hälsnings- och tilltalsfraserna samt artigt framföra till exempel önskemål, invitationer, förslag och ursäkter och besvara sådana.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven kan använda vanliga uttryck som kännetecknar artigt språkbruk i många rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2 : Eleven kan använda några av de allra vanligaste artighetsfraserna typiska för språket i rutinmässiga sociala sammanhang.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan använda några för språket eller kulturen typiska artighetsfraser (hälsa, säga adjö, tacka) i några mycket rutinmässiga sociala sammanhang.

Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter
M6 uppmuntra eleven att tolka för hens ålder lämpliga och för hen själv intressanta muntliga och skriftliga texter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå olika muntliga och skriftliga texter.
Förmåga att tolka texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A2.1: Eleven förstår texter som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck samt tydligt tal. Eleven förstår det centrala innehållet i korta, enkla budskap som intresserar hen och grundtankarna i en förutsägbar text som innehåller ett bekant ordförråd. Eleven klarar mycket enkel slutledning med hjälp av kontexten.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.3: Eleven förstår med hjälp av kontexten skriven text och långsamt tal som innehåller enkla, bekanta ord och uttryck. Kan plocka ut enkel information hen behöver ur en kort text.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.2: Eleven förstår skriven text bestående av några ord och långsamt tal som innehåller inövade, bekanta ord och uttryck. Eleven kan urskilja enskilda fakta i en text.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven förstår en begränsad mängd talade och skrivna ord och uttryck. Eleven känner till teckensystemet eller ett mycket begränsat antal skrivtecken.

Växande språkkunskap, förmåga att producera texter
M7 erbjuda eleven rikligt med möjligheter att öva sig i att tala och skriva kortfattat i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda språkets centrala ordförråd och strukturer. Eleven lär sig att uttala begripligt.
Förmåga att producera texter

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Kunskapsnivå A1.3: Eleven behärskar en begränsad mängd korta, inövade uttryck, det mest centrala ordförrådet och grundläggande satsstrukturer. Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om vardagliga och för hen viktiga saker samt skriva enkla meddelanden. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Kunskapsnivå A1.2: Eleven kan med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd berätta om några bekanta och för hen viktiga saker samt skriva några korta meningar om inövade ämnen. Eleven uttalar de flesta inövade uttrycken begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Kunskapsnivå A1.1/A1.2: Eleven kan under handledning berätta om några bekanta och för hen viktiga saker med hjälp av ett begränsat uttrycksförråd. Eleven kan skriva några enskilda ord och uttryck. Eleven uttalar inövade uttryck begripligt. Eleven behärskar ett mycket begränsat ordförråd, några situationsbundna uttryck och en del av den elementära grammatiken.

Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Kunskapsnivå A1.1: Eleven kan uttrycka sig mycket begränsat i tal med hjälp av inövade ord och inlärda standarduttryck. Eleven uttalar några inövade uttryck begripligt och kan skriva några enskilda ord och uttryck.

Innehåll

I1 Kulturell mångfald och språkmedvetenhet

Att tillsammans utforska det samiska språkets karaktäristiska drag och jämföra likheter och olikheter med andra språk man lärt sig. Att bilda sig en uppfattning om nära besläktade språk, bekanta sig med den historiska bakgrunden till utbredningen av det samiska språk som studeras, söka information som intresserar eleverna om språkområdets kulturella och andra företeelser. Att fundera på eventuella förutfattade meningar om samiska och kulturen i fråga.

I2 Färdigheter för språkstudier

Att tillsammans undersöka vad som bäst främjar lärandet av samiska, vad man kan använda samiska till och var man kan hitta intressant material på samiska. Att ställa upp egna mål och lära sig att ge och ta emot respons.

I3 Växande språkkunskap: förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter, förmåga att producera texter

Att välja olika språkanvändningsändamål och olika texter, främst informella. Att vid behov också öva sig i att använda ett mer formellt språkbruk. Att välja ämnesområden som intresserar eleverna med perspektivet jag, andra och den samiska livsmiljön. Att lära sig lyssna, tala, läsa och skriva på samiska och om olika teman som t.ex. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, intressen, fritiden och livsmiljön i samiska områden. Att även välja teman tillsammans. Att iaktta samiskans rytm, intonation och andra karaktäristiska drag i uttalet och att öva in ett naturligt uttal. Att öva sig att känna igen målspråkets fonetiska tecken och att producera de skrivtecken som behövs.

eGrunder