Huslig ekonomi
Bedömningen av lärandet i huslig ekonomi ska vara mångsidig, handledande och sporrande. Eleverna ska få respons på sina färdigheter att hantera olika situationer och utföra uppgifter i huslig ekonomi. Elevernas tänkande stöds genom att de handleds att reflektera över sitt sätt att uppfatta och behandla sin egen omgivning. Bedömningen ska också ta hänsyn till hur eleverna förstår begrepp och tillägnar sig innehåll som anknyter till huslig ekonomi. I undervisningen ska man se till att eleven och hens vårdnadshavare känner till målen, grunderna för bedömningen och kriterierna för slutbedömningen. Kunnandet ska bedömas med mångsidiga förfaringssätt. Eleverna ska kontinuerligt få information om hur lärandet framskrider och om prestationerna i relation till de uppställda målen.
Slutbedömningen infaller det läsår då studierna i huslig ekonomi avslutas som ett för alla gemensamt läroämne i årskurs 7, 8 eller 9 i enlighet med timfördelningen som beslutits och beskrivits i den lokala läroplanen. Slutbedömningen ska beskriva hur väl och i vilken mån eleven uppnått målen i lärokursen i huslig ekonomi då studierna avslutas. Då slutvitsordet bildas ska man ta i beaktande alla mål och de därtill hörande kunskapskraven för slutbedömningen i huslig ekonomi som fastställts i grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen, oberoende av för vilken årskurs 7, 8 eller 9 enskilda mål har ställts upp i den lokala läroplanen. Slutvitsordet är en helhetsbedömning som ska bildas utgående från målen och kunskapskraven för huslig ekonomi. Eleven har uppnått målen i lärokursen för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i huslig ekonomi och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för slutbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i slutbedömningen i huslig ekonomi och i slutvitsordet som ska bildas utgående från slutbedömningen.
Målen för lärandet och föremålen för bedömningen i huslig ekonomi är praktiska arbetsfärdigheter, samarbets- och kommunikationsförmåga och färdigheter att hantera information. Elevens kunskaper utvecklas och färdigheterna blir synliga genom de centrala innehållen i anknytning till målen i huslig ekonomi.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Bedömningskriterier för slutbedömningen efter avslutad lärokurs i huslig ekonomi |
---|---|---|
Praktiskt arbete | ||
M1 handleda eleven att planera, organisera och utvärdera arbete och aktivitet
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera, organisera och utvärdera sitt eget arbete och sin aktivitet.
|
Planering och organisering av arbetet samt granskning av egen aktivitet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M2 handleda eleven att träna praktiska färdigheter som behövs i hushållet samt uppmuntra eleven att vara kreativ och att lägga märke till estetik
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig praktiska färdigheter i hushållet och prövar på olika arbetsmetoder. Eleven lär sig att beakta kreativitet och estetik i sitt arbete.
|
Praktiska färdigheter i genomförandet av grundläggande uppgifter i huslig ekonomi, kreativitet och estetik |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 handleda och uppmuntra eleven att välja och använda material, redskap, apparater och digitala verktyg på ett sätt som främjar välbefinnande och hållbar konsumtion
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att välja och använda råvaror, material, arbetsredskap, och teknologi som främjar en hållbar livsstil.
|
Förmåga att göra och motivera val i arbetet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M4 handleda eleven att planera sin tidsanvändning och arbetets gång samt att hålla ordning i samband med uppgifter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att planera sitt eget arbete i relation till den tid som står till buds och den givna uppgiften. Eleven lär sig att sörja för ordningen i arbetsuppgifterna och arbetsmiljön i sin lärmiljö.
|
Förmåga att hantera tid och hålla ordning |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M5 handleda och motivera eleven att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt och att fästa uppmärksamhet vid de resurser som finns
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta hygieniskt, säkert och ergonomiskt i undervisningsmiljön för huslig ekonomi med beaktande av de material som finns tillgängliga.
|
Säkerhet samt verksamhet som är hållbar med tanke på resurserna |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Samarbete och kommunikation | ||
M6 handleda eleven att öva sig på att lyssna samt diskutera och argumentera på ett konstruktivt sätt när hen planerar och genomför uppgifter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att möta andra, lyssna, diskutera och argumentera i elevgruppen.
|
Förmåga att lyssna, diskutera och argumentera vid gemensam planering |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M7 aktivera eleven att vara uppmärksam på hur vardagen är uppbyggd samt på kulturellt mångskiftande verksamhetsmiljöer och husliga traditioner
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen hur rytmen i olika hushåll byggs upp och hur den struktureras tidsmässigt. Eleven lär sig att förhålla sig accepterande till kulturell mångfald i hemmen.
|
Förmåga att uppfatta hur vardagen är uppbyggd och skillnader mellan olika hushåll |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M8 handleda eleven att arbeta självständigt och i grupp och att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter och tidsanvändningen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att arbeta självständigt och som en del av gruppen och den gemensamma uppgiften. Eleven lär sig att komma överens om fördelningen av arbetsuppgifter.
|
Användningen av resurser och att lära sig hur gemensamma överenskommelser görs upp |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M9 uppmuntra eleven att handla enligt goda seder i samspel med andra och att reflektera över hur det egna uppförandet påverkar arbetet i gruppen och gemenskapen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera faktorer i anknytning till omtänksamt bemötande, goda seder och bruk samt hur man agerar i kommunikationssituationer.
|
Omtänksamt bemötande av andra elever och agerande i enlighet med goda seder och bruk i kommunikationssituationer under lektionen. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Informationshantering | ||
M10 uppmuntra eleven att söka och bedöma information i anslutning till huslig ekonomi samt handleda eleven att använda tillförlitlig information som grund för sina val
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att söka och jämföra information och identifiera tillförlitliga källor för information i anknytning till huslig ekonomi som grund för sina val.
|
Förmåga att söka och använda information |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M11 lära eleven att läsa, tolka och bedöma anvisningar, tecken och symboler som anknyter till hushåll och närsamhälle
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att läsa och tolka instruktioner, tecken och symboler i anknytning till hushållsarbete och närsamhälle och arbeta i enlighet med dem.
|
Förmåga att använda anvisningar, tecken och symboler |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M12 handleda eleven att lära sig lösa problem och vara kreativ i olika situationer och miljöer
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kunskaper och färdigheter, identifiera tjänster och visa på kreativitet i olika situationer och miljöer.
|
Förmåga att använda begrepp, tillämpa kunskaper och färdigheter, samt hitta kreativa lösningar i situationer. Kännedom om tjänster som stöder vardagen i hemmet |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M13 handleda eleven mot en hållbar livsstil genom att fästa elevens uppmärksamhet vid miljö- och kostnadsmedvetenhet som en del av valen i vardagen
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att tolka faktorer och aktiviteter i anknytning till cirkulär ekonomi och hushållsarbeten som belastar miljön och ekonomin.
|
Handlingar för miljö och ekonomi i arbete och beslutsfattande |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Innehållet i undervisningen väljs så att det stödjer utvecklingen av matlagnings- och bakningsfärdigheter. Genom att eleverna planerar och tillreder måltider samt prövar olika måltidssituationer ska de lära sig att reflektera över val och vanor när det gäller mat och ätande utgående från tillförlitlig information om näringsrekommendationer, matsäkerhet, matkedjan, livsmedelskännedom samt ekonomi och etik. Innehållet ska omfatta matkultur och seder som en del av identiteten och hemmets festligheter.
Innehållet väljs så att det stödjer utvecklingen av färdigheter som behövs i ett hushåll samt miljö- och kostnadsmedvetenhet. Undervisning i renhållning, textil- och materialvård med lämpliga rengöringsmedel, apparater, redskap och arbetssätt utvecklar färdigheter som behövs i vardagen. Med hjälp av innehållet i undervisningen bekantar sig eleverna med goda seder, jämlik användning av resurser samt att ta ansvar i familjen. Innehållet ger eleverna en grund för att kunna utvärdera boende- och hushållsrelaterade tjänster.
Innehållet väljs så att det eleverna handleds att uträtta ärenden och får kunskap om sina konsumentrelaterade rättigheter och skyldigheter beträffande olika val och avtal. Innehållet ska ge eleverna en grund för att kunna använda medier och teknik som redskap i vardagen och uppmuntra eleverna att reflektera över kamratgruppens och mediernas inverkan på de egna konsumtionsvalen. Undervisningen tränar elevernas förmåga att fatta ansvarsfulla beslut, att söka aktuell information samt stödjer förmågan att identifiera situationer och lösa problem som gäller hushållens ekonomi.