Islam

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen, exempelvis genom diskussion om matvanor och islamiska mat- och måltidsregler.

Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare.

Eleven studerar högtider och evenemang i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel översikt av hela det islamiska året, fastemånaden, Eid-al-fitr och Eid-al-adha.

Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-ikhlas, al-nas och berättelser om profeten Muhammeds liv (ca 5-10 hadith) och andra profeter, t.ex. Adam, Nuh och Ibrahim.

Bönen (salat) och åkallan (dua).

Moskens betydelse för muslimerna och uppförande i moskén.

Olika former av islam och att acceptera dessa.

Bekanta sig med islamisk konst och nashid.

K2, K4,

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom islam

Eleven känner till de religiösa skrifterna.

 

Eleven kan redogöra för centrala berättelser i muslimsk tradition.

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen, exempelvis genom diskussion om matvanor och islamiska mat- och måltidsregler.

Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare.

Eleven studerar högtider och evenemang i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel översikt av hela det islamiska året, fastemånaden, Eid-al-fitr och Eid-al-adha.

Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-ikhlas, al-nas och berättelser om profeten Muhammeds liv (ca 5-10 hadith) och andra profeter, t.ex. Adam, Nuh och Ibrahim.

Bönen (salat) och åkallan (dua).

Moskens betydelse för muslimerna och uppförande i moskén.

Olika former av islam och att acceptera dessa.

Bekanta sig med islamisk konst och nashid.

K1

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom islam

Eleven känner till de religiösa skrifterna.

 

Eleven kan redogöra för centrala berättelser i muslimsk tradition.

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen, exempelvis genom diskussion om matvanor och islamiska mat- och måltidsregler.

Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare.

Eleven studerar högtider och evenemang i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel översikt av hela det islamiska året, fastemånaden, Eid-al-fitr och Eid-al-adha.

Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-ikhlas, al-nas och berättelser om profeten Muhammeds liv (ca 5-10 hadith) och andra profeter, t.ex. Adam, Nuh och Ibrahim.

Bönen (salat) och åkallan (dua).

Moskens betydelse för muslimerna och uppförande i moskén.

Olika former av islam och att acceptera dessa.

Bekanta sig med islamisk konst och nashid.

K2, K7

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom islam

Eleven känner till de religiösa skrifterna.

 

Eleven kan redogöra för centrala berättelser i muslimsk tradition.

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i Finland och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

K2, K3, K7

Kunna namnge några religioner i Finland

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering

Mål för undervisningen

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter. T.ex. genom temat ärlighet.

Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen.

Betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter.

Klargörande vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv.

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter.

K2, K3, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

 

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering

Mål för undervisningen

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter. T.ex. genom temat ärlighet.

Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen.

Betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter.

Klargörande vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv.

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter.

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

 

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering

 

Mål för undervisningen

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter. T.ex. genom temat ärlighet.

Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen.

Betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter.

Klargörande vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv.

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter.

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

 

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering

Mål för undervisningen

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter. T.ex. genom temat ärlighet.

Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen.

Betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter.

Klargörande vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv.

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter.

K3, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

 

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen. Man studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga. Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. I undervisningen behandlas olika former av islam, moskéns betydelse för muslimerna och religiösa plikter.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll är elevernas livscykel och livsfrågor som hör samman med den det mest centrala. Respekt för livet, människovärdet och barnets rättigheter är centrala innehåll. Man försöker sätta sig in i andra människors situation och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för ett gott liv inom islam. Dessutom granskas den egna familjens seder och bruk och man diskuterar vikten av att acceptera olikheter.

eGrunder