M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | Centrala innehåll är medlemskap i kyrkan, dopet och den heliga mässan, korstecknet, den Heliga Treenigheten, Jesus Kristus och de viktigaste händelserna i hans liv. Eleven bekantar sig med centrala dagliga böner. Eleven studerar högtider och evenemang i den katolska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. | K2, K4 K1 K2, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom den katolska tron. Eleven känner till de religiösa skrifterna. |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | Centrala innehåll är medlemskap i kyrkan, dopet och den heliga mässan, korstecknet, den Heliga Treenigheten, Jesus Kristus och de viktigaste händelserna i hans liv. Eleven bekantar sig med centrala dagliga böner. Eleven studerar högtider och evenemang i den katolska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. | K2, K4 K1 K2, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom den katolska tron. Eleven känner till de religiösa skrifterna. |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | Centrala innehåll är medlemskap i kyrkan, dopet och den heliga mässan, korstecknet, den Heliga Treenigheten, Jesus Kristus och de viktigaste händelserna i hans liv. Eleven bekantar sig med centrala dagliga böner. Eleven studerar högtider och evenemang i den katolska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. | K2, K4 K1 K2, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom den katolska tron. Eleven känner till de religiösa skrifterna. |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | Eleverna bekantar sig med andra religioner, livsåskådningar och irreligiositet som en del av vardag och fest i den egna klassen, skolan och närmiljön. Eleverna studerar likheter mellan katolska traditioner och andra religioner och livsåskådningar. | K2, K3, K7 | Kunna namnge några religioner i Finland |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter, t.ex. genom temat ärlighet. Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa. Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter. | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter, t.ex. genom temat ärlighet. Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa. Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter. | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter, t.ex. genom temat ärlighet. Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa. Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter. | K3, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | Eleven uppmuntras att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter, t.ex. genom temat ärlighet. Eleven reflekterar över sitt eget ansvar för andra människor, miljön och naturen. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Eleverna bekantar sig med centrala religiösa begrepp såsom syndafallet, att få förlåtelse och förlåta, det egna och gemensamma bästa och de centrala budord som är förknippade med dessa. Diskuterar vikten av att lyssna och förstå andra och att acceptera olikheter. | K1, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|