M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | - Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen - Eleven bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, med betoning på påsk, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider - Bibeln (t.ex. indelning av GT och NT) - Jesu liv, lära och betydelse inom kristendomen - Kyrkobyggnaden - Livets högtider inom kristendomen, med betoning på vigsel och begravning - Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen | K1, K2, K4, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom kristendomen Eleven känner Bibelns uppdelning i GT och NT Eleven kan redogöra för de centrala händelserna i Jesu liv |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | - Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen - Eleven bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, med betoning på påsk, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider - Bibeln (t.ex. indelning av GT och NT) - Jesu liv, lära och betydelse inom kristendomen - Kyrkobyggnaden - Livets högtider inom kristendomen, med betoning på vigsel och begravning - Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen | K1, K2, K4, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom kristendomen Eleven känner Bibelns uppdelning i GT och NT Eleven kan redogöra för de centrala händelserna i Jesu liv |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | - Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom kristendomen och församlingen - Eleven bekantar sig med kyrkoårets centrala högtider, med betoning på påsk, och de traditioner och berättelser i Bibeln som är förknippade med dessa högtider - Bibeln (t.ex. indelning av GT och NT) - Jesu liv, lära och betydelse inom kristendomen - Kyrkobyggnaden - Livets högtider inom kristendomen, med betoning på vigsel och begravning - Psalmer och musik som anknyter till kyrkoåret och barndomen | K1, K2, K4, K7 | Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom kristendomen Eleven känner Bibelns uppdelning i GT och NT Eleven kan redogöra för de centrala händelserna i Jesu liv |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | - Man bekantar sig med religioner som förekommer i Finland, deras centrala högtider och seder - Kristendomens mångfald (indelningen i katolsk, ortodox och protestantiska kyrkor) och religionsfrihet | K2, K3, K7 | Kunna namnge olika religioner och kristna kyrkor i Finland |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar och känslor, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar och känslor, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar och känslor, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | - I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention - Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. - Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen | K1, K2, K3, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar och känslor, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|