Fysisk funktionsförmåga |
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken | Varierande aktiviteter (lekar, bollspel, gymnastik och övningar med och utan redskap samt att röra sig till musik, takt och rytm) | K1, K3 | Eleven deltar aktivt i olika aktiviteter samt gör framsteg inom olika områden |
|
M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer | Elever tränar sina sensomotoriska färdigheter genom att skriva/forma olika mönster med hjälp av den egna kroppen, röra på sig på olika sätt med växlande snabbhet och lekar som går ut på att röra sig sicksack och väja. | K1, K3, K4 | Eleven kan röra sig på ett varierande sätt |
|
M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider | Eleven tränar sin balans- och rörelseförmåga genom att balansera t.ex. på gatstenar, en gymnastikbänk, linjer i gymnastiksalen, i omväxlande skogsterräng och skrinning och skidning. Samt genom hinderbanor, gymnastisera, löp- och tafattlekar. Eleven tränar sin förmåga att hantera redskap genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel. | K3 | Eleven kan anpassa motoriska färdigheter efter olika situationer |
|
M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar | Eleven tränar sin balans- och rörelseförmåga genom att balansera t.ex. på gatstenar, en gymnastikbänk, linjer i gymnastiksalen, i omväxlande skogsterräng och skrinning och skidning. Samt genom hinderbanor, gymnastisera, löp- och tafattlekar. Eleven tränar sin förmåga att hantera redskap genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel. | K3 | Eleven kan anpassa motoriska färdigheter efter olika situationer |
|
M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet | | K3 | Eleven deltar i simundervisningen |
|
M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering
Mål för undervisning Fysisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna | Tydliga regler och förhållningssätt under undervisningen, så att undervisningen sker i en trygg miljö. | K3, K6, K7 | Eleven tar hänsyn till farosituationer under gymnastiken |
|
Social funktionsförmåga |
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering
Mål för undervisning Social funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken | Spel och lekar där eleven lär sig att vinna och förlora både individuellt och i grupp och bekanta sig med principen om rent spel | K2, K3, K6, K7 | Eleven är en god förlorare och en hänsynsfull vinnare |
|
M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering
Mål för undervisning Social funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas | Spel och lekar där eleven har en specifik roll i spelet/leken samt som erbjuder erfarenhetera att hjälpa andra | K2, K6, K7 | Eleven kan samarbeta och följa gemensamma regler i spel och lekar |
|
Psykisk funktionsförmåga |
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Psykisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt | Övningar där eleven jobbar mera självständigt, får handledning i att välja egen nivå, delvis innehåll och utförande och utvärdera sitt eget arbete. | K1, K2, K3 | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen. |
|
M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering
Mål för undervisning Psykisk funktionsförmåga | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga | Positiv feedback och uppmuntran till framsteg | K1, K2 | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen. |
|