Gymnastik

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet ska stödja eleverna att röra på sig med hjälp av gymnastik. Syftet är med andra ord att stödja utvecklingen av den fysiska, sociala och psykiska funktionsförmågan. Bedömningen ska grunda sig på mångsidig information om elevernas lärande, arbetssätt och framsteg.

I bedömningen ska man sträva efter att fästa vikt vid elevernas individuella styrkor och utvecklingsbehov och stödja dem. Elevens hälsotillstånd och specialbehov ska beaktas i gymnastikundervisningen och bedömningen. Bedömningen görs utgående från observation av elevernas aktivitet och arbete och genom att eleverna handleds i självbedömning.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i gymnastik är följande

  • framsteg i förmågan att finna lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
  • framsteg i de grundläggande motoriska färdigheterna och träningen av dem
  • framsteg i förmågan att agera tryggt och aktivt i överenskomna uppgifter
  • framsteg i förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra.

Mål

Mål
Fysisk funktionsförmåga
M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 uppmuntra eleven att röra på sig och att självständigt och tillsammans med andra pröva nya, olika gymnastikuppgifter samt våga uttrycka sig själv genom gymnastiken

Varierande aktiviteter (lekar, bollspel, gymnastik och övningar med och utan redskap samt att röra sig till musik, takt och rytm)

K1, K3

Eleven deltar aktivt i olika aktiviteter samt gör framsteg inom olika områden

M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 hjälpa eleven att utveckla sina sensomotoriska färdigheter, d.v.s. att iaktta sig själv och sin omgivning med hjälp av olika sinnen och att välja lämpliga lösningar i olika gymnastiksituationer

Elever tränar sina sensomotoriska färdigheter genom att skriva/forma olika mönster med hjälp av den egna kroppen, röra på sig på olika sätt med växlande snabbhet och lekar som går ut på att röra sig sicksack och väja.

K1, K3, K4

Eleven kan röra sig på ett varierande sätt

M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 stärka de grundläggande motoriska färdigheterna (balans- och rörelseförmåga, förmåga att hantera redskap), så att eleven lär sig att anpassa dem i olika lärmiljöer, i olika situationer och under olika årstider

 

 

Eleven tränar sin balans- och rörelseförmåga genom att balansera t.ex. på gatstenar, en gymnastikbänk, linjer i gymnastiksalen, i omväxlande skogsterräng och skrinning och skidning. Samt genom hinderbanor, gymnastisera, löp- och tafattlekar.

Eleven tränar sin förmåga att hantera redskap genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel. 

K3

Eleven kan anpassa motoriska färdigheter efter olika situationer

M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 lära eleven att röra sig tryggt i olika miljöer, med olika redskap och på olika ställningar

 

Eleven tränar sin balans- och rörelseförmåga genom att balansera t.ex. på gatstenar, en gymnastikbänk, linjer i gymnastiksalen, i omväxlande skogsterräng och skrinning och skidning. Samt genom hinderbanor, gymnastisera, löp- och tafattlekar.

Eleven tränar sin förmåga att hantera redskap genom att rulla, skuffa, studsa, kasta, fånga, sparka och slå med handen eller en racket på olika banor, i lekar och spel. 

K3

Eleven kan anpassa motoriska färdigheter efter olika situationer

M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 vänja eleven vid att röra sig i vatten och träna grundläggande simkunnighet

 

K3

Eleven deltar i simundervisningen

M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna
Lokal precisering

Mål för undervisning

Fysisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 vägleda eleven att bete sig säkert och sakligt under gymnastiklektionerna

Tydliga regler och förhållningssätt under undervisningen, så att undervisningen sker i en trygg miljö.

K3, K6, K7

Eleven tar hänsyn till farosituationer under gymnastiken

Social funktionsförmåga
M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken
Lokal precisering

Mål för undervisning

Social funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 vägleda eleven att reglera sina handlingar och känslouttryck i sociala situationer i gymnastiken

Spel och lekar där eleven lär sig att vinna och förlora både individuellt och i grupp och bekanta sig med principen om rent spel

K2, K3, K6, K7

Eleven är en god förlorare och en hänsynsfull vinnare

M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas
Lokal precisering

Mål för undervisning

Social funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 stödja samarbetsfärdigheterna, t.ex. att följa gemensamt överenskomna regler genom att vägleda eleven att ta ansvar för att gemensamma spel och lekar lyckas

Spel och lekar där eleven har en specifik roll i spelet/leken samt som erbjuder erfarenhetera att hjälpa andra

K2, K6, K7

Eleven kan samarbeta och följa gemensamma regler i spel och lekar

Psykisk funktionsförmåga
M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt
Lokal precisering

Mål för undervisning

Psykisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M9 stödja eleven att stärka sin positiva självbild och sin förmåga att arbeta självständigt och att uttrycka sig på olika sätt

Övningar där eleven jobbar mera självständigt, får handledning i att välja egen nivå, delvis innehåll och utförande och utvärdera sitt eget arbete.

K1, K2, K3

Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen.

M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga
Lokal precisering

Mål för undervisning

Psykisk funktionsförmåga

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M10 se till att eleven får positiva upplevelser av gymnastik och uppmuntra eleven att testa gränserna för sin förmåga

Positiv feedback och uppmuntran till framsteg

K1, K2

Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina upplevelser som en del av självbedömningen.

Innehåll

I1 Fysisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Undervisningen i gymnastik innehåller mycket fysisk aktivitet. I gymnastikundervisningen väljs lekar, uppgifter och idrottsformer där eleverna får träna sin balans- och rörelseförmåga (t.ex. att klättra, springa och hoppa) och sin förmåga att hantera redskap (t.ex. utföra uppgifter med olika redskap och spela boll) och i olika lärmiljöer (t.ex. i en sal, i naturen, på snö och is). Kroppskontrollen främjas genom olika uppgifter (t.ex. gymnastik- och musiklekar), där eleverna övar sig att uppfatta sin kropp, att uttrycka sig och att röra sig i takt till en rytm.

Eleverna får genom mångsidiga och trygga uppgifter lära sig att röra sig inomhus och utomhus under olika årstider och i olika lärmiljöer. Vattenvaneövningar och simning ingår i gymnastikundervisningen.

I2 Social funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

Gymnastikundervisningen omfattar enkla motionslekar med regler, uppgifter och spel där eleverna samarbetar och får erfarenhet av att hjälpa varandra.

I3 Psykisk funktionsförmåga

Grunderna för läroplanen

I undervisningen väljs roliga och uppfriskande lekar och uppgifter där eleverna får uppleva att de lyckas samt med stöd av läraren möta emotionellt varierande situationer, t.ex. situationer som uppstår under lek, tävlingar eller spel.

eGrunder