M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna. | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. T.ex. surorna quraish, al-masad, al-nuba och al-mursala samt profeten muhammeds liv och andra profeter. Islams uppkomst. Profeten Muhammeds barndom och ungdom, Islam i ett tidigt skede i Mecka Profeten Muhammeds migration från Mecka till Medina (Al-Hijra) och grundläggande av islamisk stat (5-10 korta hadith). Även de första muslimerna: Khadija, Ali, Abu Bakr osv. Religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Religiösa symboler, högtider och den islamiska kalendern. De heliga platserna och deras betydelse. Islams globala inflytande via antikens litteratur och dess kommentatorer. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst studeras. | K1 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats. För vitsord 7: Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den. För vitsord 8: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem. För vitsord 9: Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras. | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. T.ex. surorna quraish, al-masad, al-nuba och al-mursala samt profeten muhammeds liv och andra profeter. Islams uppkomst. Profeten Muhammeds barndom och ungdom, Islam i ett tidigt skede i Mecka Profeten Muhammeds migration från Mecka till Medina (Al-Hijra) och grundläggande av islamisk stat (5-10 korta hadith). Även de första muslimerna: Khadija, Ali, Abu Bakr osv. Religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Religiösa symboler, högtider och den islamiska kalendern. De heliga platserna och deras betydelse. Islams globala inflytande via antikens litteratur och dess kommentatorer. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst studeras. | K1, K2 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad. För vitsord 7: Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. För vitsord 8: Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader. För vitsord 9: Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. T.ex. surorna quraish, al-masad, al-nuba och al-mursala samt profeten muhammeds liv och andra profeter. Islams uppkomst. Profeten Muhammeds barndom och ungdom, Islam i ett tidigt skede i Mecka Profeten Muhammeds migration från Mecka till Medina (Al-Hijra) och grundläggande av islamisk stat (5-10 korta hadith). Även de första muslimerna: Khadija, Ali, Abu Bakr osv. Religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Religiösa symboler, högtider och den islamiska kalendern. De heliga platserna och deras betydelse. Islams globala inflytande via antikens litteratur och dess kommentatorer. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst studeras. | K2, K3, K4 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler | För vitsord 5: Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående. För vitsord 7: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk. För vitsord 8: Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik. För vitsord 9: Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen | Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen. | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. T.ex. surorna quraish, al-masad, al-nuba och al-mursala samt profeten muhammeds liv och andra profeter. Islams uppkomst. Profeten Muhammeds barndom och ungdom, Islam i ett tidigt skede i Mecka Profeten Muhammeds migration från Mecka till Medina (Al-Hijra) och grundläggande av islamisk stat (5-10 korta hadith). Även de första muslimerna: Khadija, Ali, Abu Bakr osv. Religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Religiösa symboler, högtider och den islamiska kalendern. De heliga platserna och deras betydelse. Islams globala inflytande via antikens litteratur och dess kommentatorer. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst studeras. | K4, K5, K6 | Förmåga att lära sig i studierna i religion | För vitsord 5: Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor. För vitsord 7: Eleven kan hämta information om religion i flera källor. För vitsord 8: Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor. För vitsord 9: Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag | Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag. | Islams historia i Europa och islam i Finland och betydelsen av en religiös dialog. Religioners och livsåskådningars situation i Finland och Europa idag och bakgrunden till den samt religionsfrihet. Eleven bekantar sig med Islams mångfald och granskar berättelser om profeterna med tanke på hur den islamiska läran utvecklats. Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. Man bekantar sig med judendomens, kristendomens och islams inflytande på europeisk kultur. Religioner i medier och inom populärkulturen och religionernas betydelse för världsfreden. | K2, K5, K6 | Kunskap om religion och kultur | För vitsord 5: Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag. För vitsord 8: Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa. För vitsord 9: Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.
|
M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa | Eleven bekantar sig med i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa. | Islams historia i Europa och islam i Finland och betydelsen av en religiös dialog. Religioners och livsåskådningars situation i Finland och Europa idag och bakgrunden till den samt religionsfrihet. Eleven bekantar sig med Islams mångfald och granskar berättelser om profeterna med tanke på hur den islamiska läran utvecklats. Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. Man bekantar sig med judendomens, kristendomens och islams inflytande på europeisk kultur. Religioner i medier och inom populärkulturen och religionernas betydelse för världsfreden. | K7 | Kunskap om religion och kultur | För vitsord 5: Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 7: Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 8: Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 9: Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa. | Islams historia i Europa och islam i Finland och betydelsen av en religiös dialog. Religioners och livsåskådningars situation i Finland och Europa idag och bakgrunden till den samt religionsfrihet. Eleven bekantar sig med Islams mångfald och granskar berättelser om profeterna med tanke på hur den islamiska läran utvecklats. Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. Man bekantar sig med judendomens, kristendomens och islams inflytande på europeisk kultur. Religioner i medier och inom populärkulturen och religionernas betydelse för världsfreden. | K2 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | För vitsord 5: Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. För vitsord 7: Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. För vitsord 8: Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. För vitsord 9: Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner | Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner. | De etiska principerna och livets värde inom islam, samt etiska principer som förenar religionerna (t.ex. den gyllene regeln). Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen Man reflekterar över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Man reflekterar över människan och naturen och globalt ansvar. Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam samt syndabegreppet. | K1, K3, K6 | Kunskap om etik | För vitsord 5: Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner. För vitsord 8: Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen. För vitsord 9: Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
|
Kunskap om etik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv. | De etiska principerna och livets värde inom islam, samt etiska principer som förenar religionerna (t.ex. den gyllene regeln). Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen Man reflekterar över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Man reflekterar över människan och naturen och globalt ansvar. Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam samt syndabegreppet. | K1, K4, K6, K7 | Kunskap om människorättsetik | För vitsord 5: Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter. För vitsord 8: Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön. För vitsord 9: Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid | Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid. | De etiska principerna och livets värde inom islam, samt etiska principer som förenar religionerna (t.ex. den gyllene regeln). Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen Man reflekterar över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Man reflekterar över människan och naturen och globalt ansvar. Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam samt syndabegreppet. | K1 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | För vitsord 5: Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer. För vitsord 7: Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem. För vitsord 8: Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid. För vitsord 9: Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
|
Förmåga att reflektera över etiska frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter | Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner. | De etiska principerna och livets värde inom islam, samt etiska principer som förenar religionerna (t.ex. den gyllene regeln). Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen Man reflekterar över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Man reflekterar över människan och naturen och globalt ansvar. Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam samt syndabegreppet. | K1 | Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter | För vitsord 5: Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt. För vitsord 7: Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt. För vitsord 8: Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter. För vitsord 9: Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Mål för lärandet som härletts ur målen för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv. | De etiska principerna och livets värde inom islam, samt etiska principer som förenar religionerna (t.ex. den gyllene regeln). Människorättsetik, FN:s konvention om barnets rättigheter samt människovärde, att respektera livet och att värna om naturen Man reflekterar över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Man reflekterar över människan och naturen och globalt ansvar. Ge verktyg för att diskutera och motivera sin egen syn på etik samt att diskutera religioner. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam samt syndabegreppet. | K1, K2 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|