M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom suror som al-fath och al-asr och berättelser om profeten Muhammeds liv och de andra profeterna. Samt islams uppfattning om Allah, Koranen och trons pelare (arkan al-iman). Religiösa regler och berättelser från islamisk tradition. T.ex. bönereglerna. Islams uppkomst. Islams första skeden i Mecka Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst. T.ex. nashid, moskén som religiös byggnad, moskéarkitektur och den symbolik som hör samman med den. Bönen och åkallan. Det religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Aktuella exempel på religiösa inslag i medier och inom populärkulturen | K1 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven har bekantat sig med de heliga skrifterna i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och har bekantat sig med någon central lära eller berättelse i den religion som studeras. För vitsord 8: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och nämna någon central lära eller berättelse i den religion som studeras. För vitsord 9: Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras och kan berätta om någon central lära eller berättelse. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom suror som al-fath och al-asr och berättelser om profeten Muhammeds liv och de andra profeterna. Samt islams uppfattning om Allah, Koranen och trons pelare (arkan al-iman). Religiösa regler och berättelser från islamisk tradition. T.ex. bönereglerna. Islams uppkomst. Islams första skeden i Mecka Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst. T.ex. nashid, moskén som religiös byggnad, moskéarkitektur och den symbolik som hör samman med den. Bönen och åkallan. Det religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Aktuella exempel på religiösa inslag i medier och inom populärkulturen | K1, K2 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven har bekantat sig med en ritual eller sed i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven har bekantat sig med en ritual eller sed i den religion som studeras samt kan nämna en helig plats eller byggnad. För vitsord 8: Eleven kan nämna en ritual eller sed i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. För vitsord 9: Eleven kan berätta om en ritual eller sed i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom suror som al-fath och al-asr och berättelser om profeten Muhammeds liv och de andra profeterna. Samt islams uppfattning om Allah, Koranen och trons pelare (arkan al-iman). Religiösa regler och berättelser från islamisk tradition. T.ex. bönereglerna. Islams uppkomst. Islams första skeden i Mecka Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst. T.ex. nashid, moskén som religiös byggnad, moskéarkitektur och den symbolik som hör samman med den. Bönen och åkallan. Det religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Aktuella exempel på religiösa inslag i medier och inom populärkulturen | K2, K3, K4 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med religiösa symboler i den religion som studeras. För vitsord 7: Eleven känner till en religiös symbol i den religion som studeras. För vitsord 8: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk. För vitsord 9: Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk och symbolik. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom suror som al-fath och al-asr och berättelser om profeten Muhammeds liv och de andra profeterna. Samt islams uppfattning om Allah, Koranen och trons pelare (arkan al-iman). Religiösa regler och berättelser från islamisk tradition. T.ex. bönereglerna. Islams uppkomst. Islams första skeden i Mecka Den islamiska traditionens inflytande på kulturen, arkitekturen och islamisk konst. T.ex. nashid, moskén som religiös byggnad, moskéarkitektur och den symbolik som hör samman med den. Bönen och åkallan. Det religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. Aktuella exempel på religiösa inslag i medier och inom populärkulturen | K4, K5, K6 | Förmåga att lära sig i studierna i religion | För vitsord 5: Eleven vet vilka källor som finns för att hämta information om religion. För vitsord 7: Eleven kan med handledning hämta information om religion i en källa. För vitsord 8: Eleven kan hämta information om religion i en källa. För vitsord 9: Eleven kan hämta information om religion i flera källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att utforska Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag | Islams historia i Europa och islam i Finland. Islams mångfald Religioners och livsåskådningars situation i Finland och betydelsen av en religiös dialog samt religionsfrihet. Berättelser som förenar judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. | K2, K5, K6 | Kunskap om religion och kultur | För vitsord 5: Eleven har bekantat sig med Finlands religiösa rötter. För vitsord 7: Eleven kan i huvuddrag utifrån givna exempel beskriva någon central händelse som inverkat på Finlands religiösa rötter. För vitsord 8: Eleven kan i huvuddrag beskriva Finlands religiösa rötter. För vitsord 9: Eleven känner till att religionerna har påverkat samhällenas utveckling och kultur och kan ge exempel. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter och situationen i dag.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan ge exempel på religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven känner till religionernas och åskådningarnas påverkan på kulturer och samhällen i Finland och Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller situationen i dag.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen Finlands och Europas religiösa och konfessionella rötter eller särdrag i anknytning till situationen i dag.
|
M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa | Islams historia i Europa och islam i Finland. Islams mångfald Religioners och livsåskådningars situation i Finland och betydelsen av en religiös dialog samt religionsfrihet. Berättelser som förenar judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. | K7 | Kunskap om religion och kultur | För vitsord 5: Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 7: Eleven kan berätta om vissa av huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 8: Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. För vitsord 9: Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | Islams historia i Europa och islam i Finland. Islams mångfald Religioners och livsåskådningars situation i Finland och betydelsen av en religiös dialog samt religionsfrihet. Berättelser som förenar judendomen, kristendomen och islam. Gemensamma profeter, heliga platser och skrifter studeras. | K2 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | För vitsord 5: Eleven känner igen eller kan nämna något som anses heligt För vitsord 7: Eleven kan nämna om något heligt eller någon sed som anknyter till detta För vitsord 8: Eleven kan berätta hur man ska agera på ett lämpligt och respektfullt sätt i olika religiösa situationer och på religiösa platser. För vitsord 9: Eleven kan berätta hur man ska agera och strävar efter att agera på ett lämpligt och respektfullt sätt i olika religiösa situationer och på religiösa platser. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Människans rätt till liv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Reflektion över människan och naturen och globalt ansvar. | K1, K3, K6 | Kunskap om etik | För vitsord 5: Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras tillsammans med andra. För vitsord 7: Eleven känner igen några etiska normer i den religion som studeras. För vitsord 8: Eleven kan kan ge exempel på etiska normer i den religion som studeras. För vitsord 9: Eleven kan beskriva etiska normer i den religion som studeras. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
|
Kunskap om etik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Människans rätt till liv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Reflektion över människan och naturen och globalt ansvar. | K1, K4, K6, K7 | Kunskap om människorättsetik | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med och diskuterar värdena i de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om barnens rättigheter. För vitsord 7: Eleven bekantar sig med värdena i de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om barnens rättigheter och diskuterar hur innehållet påverkar mig som individ. För vitsord 8: Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter. För vitsord 9: Eleven kan berätta om barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Människans rätt till liv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Reflektion över människan och naturen och globalt ansvar. | K1 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med begreppet hållbar framtid. För vitsord 7: Eleven kan ge något exempel på hur man skapar en hållbar framtid. För vitsord 8: Eleven kan ge några exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 9: Eleven kan reflektera över sina egna val och olika värden som kan bidra till att skapa en hållbar framtid. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
|
Förmåga att reflektera över etiska frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Människans rätt till liv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Reflektion över människan och naturen och globalt ansvar. | K1 | Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter | För vitsord 5: Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt. För vitsord 7: Eleven kan delta i en gemensam diskussion och kan uttrycka sig respektfullt. För vitsord 8: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och uttrycka sina egna åsikter på ett respektfullt sätt. För vitsord 9: Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och övar sig på att motivera sina synpunkter på ett konstruktivt sätt. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. Människans rätt till liv och FN:s konvention om barnets rättigheter. Reflektion över människan och naturen och globalt ansvar. | K1, K2 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|