M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund. | Eleven bekantar sig med islam och eventuellt andra historier, religioner och livsåskådningar utgående från den egna familjen och släkten. | K2, K4, | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare. Eleven studerar högtider i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel offerhögtiden efter pilgrimsfärdens avslutning (Eid-al-adha/stora festen) och fastans avslutning (Eid-al-fitr/lilla festen). Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-fatiha och al-ikhlas och berättelser om profeten Muhammeds liv. | K1 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare. Eleven studerar högtider i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel offerhögtiden efter pilgrimsfärdens avslutning (Eid-al-adha/stora festen) och fastans avslutning (Eid-al-fitr/lilla festen). Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-fatiha och al-ikhlas och berättelser om profeten Muhammeds liv. | K2, K7 | Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i Finland och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet. | K2, K3, K7 | Eleven kan namnge någon världsreligion |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam. Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem. Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet. | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam. Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem. Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet. | K2, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam. Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem. Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet. | K3, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8 | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam. Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem. Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet. | K1, K5, K6, K7 | Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra. Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar. |
|