Islam

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund.

Eleven bekantar sig med islam och eventuellt andra historier, religioner och livsåskådningar utgående från den egna familjen och släkten.

K2, K4,

 

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga

Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare.

Eleven studerar högtider i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel offerhögtiden efter pilgrimsfärdens avslutning (Eid-al-adha/stora festen) och fastans avslutning (Eid-al-fitr/lilla festen).

Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-fatiha och al-ikhlas och berättelser om profeten Muhammeds liv.

K1

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder

 

Grunderna i den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga och islams fem grundpelare.

Eleven studerar högtider i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Till exempel offerhögtiden efter pilgrimsfärdens avslutning (Eid-al-adha/stora festen) och fastans avslutning (Eid-al-fitr/lilla festen).

Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-fatiha och al-ikhlas och berättelser om profeten Muhammeds liv.

K2, K7

Eleven känner igen och kan namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i Finland och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

K2, K3, K7

Eleven kan namnge någon världsreligion

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem.

Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet.

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem.

Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet.

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen

 

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem.

Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet.

K3, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper/ vitsordet 8

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

Reflektion över livsfrågor och det muslimska perspektivet på dessa. Dessutom behandlas grunderna för ett gott liv inom islam.

Eleven uppmuntras att sätta sig in i andras situation och acceptera olikheter samt att reflektera över egna handlingar och konsekvenserna av dem.

Betydelsen av respekt för livet, människovärdet och FN:s konvention om barnets rättigheter. 

Eleven granskar den egna familjens seder och bruk och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam.

T.ex. att högakta äldre, hjälpa fattiga och svaga, visa gästfrihet, undvika att visa vrede och upprördhet.

K1, K5, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, acceptera olikheter och lyssna på andra.

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Eleven bekantar sig med islam utgående från den egna familjen. Man studerar högtiderna i den islamiska kalendern och traditioner förknippade med människans livscykel. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för den islamiska läran: existensen av en enda Gud, profeterna, de heliga skrifterna, tron på det osynliga. Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. I undervisningen behandlas olika former av islam, moskéns betydelse för muslimerna och religiösa plikter.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med religioner som förekommer i skolan och närmiljön och med de heliga byggnader och festtraditioner som är kopplade till dem samt med seder som hör samman med irreligiositet.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll är elevernas livscykel och livsfrågor som hör samman med den det mest centrala. Respekt för livet, människovärdet och barnets rättigheter är centrala innehåll. Man försöker sätta sig in i andra människors situation och bekantar sig med rättigheter och skyldigheter i familjen enligt islam. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Centralt innehåll i undervisningen är grunderna för ett gott liv inom islam. Dessutom granskas den egna familjens seder och bruk och man diskuterar vikten av att acceptera olikheter.

eGrunder