Bildkonst

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärandet i bildkonst ska vara uppmuntrande och handledande och beakta elevernas individuella framsteg. Bedömningen ska stödja eleven att utveckla sin förmåga att skapa och tolka bilder, kunskapen om konst och övrig visuell kultur, långsiktiga arbetssätt och färdigheter i självbedömning. Responsen ska vara mångsidig och uppmuntra eleverna att uttrycka sina tankar och att värdesätta andras synpunkter. Bedömningen av lärandet ska omfatta alla dimensioner av det konstnärliga lärandet som definieras i målen för undervisningen.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i bildkonst är följande

  • framsteg i förmågan att ställa upp mål för sitt arbete
  • framsteg i att pröva olika material och öva olika tekniker
  • framsteg i att använda uttryckssätt inom bildkonsten och diskutera om dem
  • framsteg i förmågan att diskutera sina egna och andras bilder.

Mål

Mål
Att iaktta och tänka visuellt
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att iaktta och tänka visuellt

Centralt innehåll

Kompe-tens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder

Iaktta former och färger samt naturen och byggnader i närmiljön

Egna bilder såsom serier, illustrationer, reklam och video

K1, K3, K4, K5

 

Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser.

M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att iaktta och tänka visuellt

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar

Prata kring de iakttagelser man gör i närmiljön

Använda olika begrepp

Utveckla fantasin

K2, K4, K5, K6

Eleven kan delge sina tankar om visuella iakttagelser

M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att iaktta och tänka visuellt

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder

Med olika uttryckssätt bearbeta sina iakttagelser på ett personligt och kreativt sätt

K2, K3, K4, K5

Eleven kan skapa bilder utgående från visuella iakttagelser

Att skapa bilder
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att skapa bilder

Centralt Innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt

Teckna, måla, arbeta med lera, tredimensionellt skapande, trycktekniker, arbeta med digitala bilder, collage förgrund och bakgrund

K2, K3, K5, K6

Eleven provar på olika material och olika tekniker

M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att skapa bilder

Centralt Innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra

Planera arbetet och se skapandet som en process

K1, K2, K3, K5

Eleven färdigställer de flesta av sina arbeten

M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att skapa bilder

Centralt Innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder

Illustration, tecknade serier, reklam, foto, film, animation

Med sitt skapande vara synlig i skolmiljön och även påverka visuellt i det egna klassrummet.

K1, K2, K4, K7

Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser.

Att tolka visuell kultur
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att tolka visuell kultur

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder

Bekanta sig med olika begrepp inom bildkonsten

Bekanta sig med bildanalys t.ex. konstbild, underhållande bild, manipulerad bild

K1,K4, K5, K6

Eleven känner till olika begrepp och kan i viss mån analysera bilder

 

M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att tolka visuell kultur

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen

Bekanta sig med konst och visuell kultur i närmiljön samt begreppet media t.ex. gatukonst, trafikmärken, vardagliga föremål, digitala bilder

K2, K3, K6, K7

Eleven visar intresse för konsten i den egna närmiljön

 

M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att tolka visuell kultur

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer

Bekanta sig med lokala museer,

bekanta sig med några kända inhemska och utländska konstnärer

Närmiljöns arkitektur

K1, K2, K5, K6

Eleven känner till någon inhemsk konstnär och något finländskt konstverk

Eleven kan skapa bilder utgående från visuella iakttagelser

Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden

Centralt innehåll

Kompentens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen

Diskutera estetiska, ekologiska och etiska värden i egna bilder, omgivningens bilder och i konstverk från olika kulturer och tider.

En trivsam, välplanerad och hållbar miljö

K2, K3, K6, K7

Eleven deltar i diskussionen om visuella värden och värdesätter egna och andras arbeten

M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering

Mål för undervisning

Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande

Materialvård och återvinning

Naturmaterial och restmater

Mångkulturalism

 

K1, K2, K4, K7

Eleven känner till hur man rengör redskap och använder material på ett hållbart sätt

Eleven visar intresse för mångkulturalism

Innehåll

I1 Egna bildkulturer

Grunderna för läroplanen

Innehållet väljs utgående från elevernas egna bilder och bildkulturer. Eleverna uppmuntras att bekanta sig med varandras bildkulturer. Egna bildkulturer används som utgångspunkt i det egna bildarbetet. I undervisningen behandlas de egna bildkulturernas betydelse i elevernas vardag, närmiljö och samverkan.

I2 Bildkulturer i omgivningen

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar olika omgivningar, föremål, mediekulturer och virtuella världar. Innehållet väljs mångsidigt ur byggda och naturliga miljöer och ur medier. Omgivningens bildkulturer används som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen koncentrerar man sig på elevernas närmiljö och dess medier.

I3 Konstens världar

Grunderna för läroplanen

Innehållet omfattar bildkonst som skapats under olika tider, i olika miljöer och kulturer. Eleverna bekantar sig med bildkonstens värld genom att titta på olika verk, teman och fenomen. Man använder sig av konstverk som utgångspunkt vid bildskapandet. I undervisningen behandlar man det kulturella mångfald som konstverken och upplevelsen av dem ger.

eGrunder