Att iaktta och tänka visuellt |
M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att iaktta och tänka visuellt | Centralt innehåll | Kompe-tens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 sporra eleven att iaktta konst, omgivningen och annan visuell kultur med olika sinnen och genom att skapa bilder | Iaktta former och färger samt naturen och byggnader i närmiljön Egna bilder såsom serier, illustrationer, reklam och video | K1, K3, K4, K5 | Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser. |
|
M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar
Lokal precisering
Mål för undervisning Att iaktta och tänka visuellt | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 uppmuntra eleven att diskutera om sina iakttagelser och tankar | Prata kring de iakttagelser man gör i närmiljön Använda olika begrepp Utveckla fantasin | K2, K4, K5, K6 | Eleven kan delge sina tankar om visuella iakttagelser |
|
M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att iaktta och tänka visuellt | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 uppmuntra eleven att ge uttryck för sina iakttagelser och tankar genom olika sätt att skapa bilder | Med olika uttryckssätt bearbeta sina iakttagelser på ett personligt och kreativt sätt | K2, K3, K4, K5 | Eleven kan skapa bilder utgående från visuella iakttagelser |
|
Att skapa bilder |
M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 uppmuntra eleven att pröva olika material och tekniker samt träna olika visuella uttryckssätt | Teckna, måla, arbeta med lera, tredimensionellt skapande, trycktekniker, arbeta med digitala bilder, collage förgrund och bakgrund | K2, K3, K5, K6 | Eleven provar på olika material och olika tekniker |
|
M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven till långsiktigt bildskapande arbete, både självständigt och tillsammans med andra | Planera arbetet och se skapandet som en process | K1, K2, K3, K5 | Eleven färdigställer de flesta av sina arbeten |
|
M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att skapa bilder | Centralt Innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 uppmuntra eleven att iaktta hur man kan påverka visuellt genom att studera sina egna och andras bilder | Illustration, tecknade serier, reklam, foto, film, animation Med sitt skapande vara synlig i skolmiljön och även påverka visuellt i det egna klassrummet. | K1, K2, K4, K7 | Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina upplevelser. |
|
Att tolka visuell kultur |
M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att använda begrepp inom bildkonsten och att undersöka olika typer av bilder | Bekanta sig med olika begrepp inom bildkonsten Bekanta sig med bildanalys t.ex. konstbild, underhållande bild, manipulerad bild | K1,K4, K5, K6 | Eleven känner till olika begrepp och kan i viss mån analysera bilder |
|
M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 uppmuntra eleven att känna igen olika konstföremål och annan visuell kultur i näromgivningen | Bekanta sig med konst och visuell kultur i närmiljön samt begreppet media t.ex. gatukonst, trafikmärken, vardagliga föremål, digitala bilder | K2, K3, K6, K7 | Eleven visar intresse för konsten i den egna närmiljön |
|
M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer
Lokal precisering
Mål för undervisning Att tolka visuell kultur | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 uppmuntra eleven att göra bilder utgående från att granska sin egen omgivning, olika tider och olika kulturer | Bekanta sig med lokala museer, bekanta sig med några kända inhemska och utländska konstnärer Närmiljöns arkitektur | K1, K2, K5, K6 | Eleven känner till någon inhemsk konstnär och något finländskt konstverk Eleven kan skapa bilder utgående från visuella iakttagelser |
|
Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden |
M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen
Lokal precisering
Mål för undervisning Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden | Centralt innehåll | Kompentens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 handleda eleven att känna igen olika värden i konsten, i sin omgivning och i den övriga visuella kulturen | Diskutera estetiska, ekologiska och etiska värden i egna bilder, omgivningens bilder och i konstverk från olika kulturer och tider. En trivsam, välplanerad och hållbar miljö | K2, K3, K6, K7 | Eleven deltar i diskussionen om visuella värden och värdesätter egna och andras arbeten |
|
M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande
Lokal precisering
Mål för undervisning Att uppfatta estetiska, ekologiska och etiska värden | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M11 stödja eleven att beakta det kulturella mångfaldet och hållbar utveckling i sitt bildskapande | Materialvård och återvinning Naturmaterial och restmater Mångkulturalism | K1, K2, K4, K7 | Eleven känner till hur man rengör redskap och använder material på ett hållbart sätt Eleven visar intresse för mångkulturalism |
|