Svenska och litteratur

Grunderna för läroplanen

Bedömningen ska handleda och sporra eleverna. Genom att diskutera med eleverna och genom att ge och ta emot respons styr läraren såväl hela undervisningsgruppen som den enskilda elevens lärande och framsteg. I årskurs 1–2 är utgångspunkten och målet för bedömningen av lärandet att ge en helhetsbild av elevens språkliga utveckling inom alla målområden. Genom den respons som baserar sig på bedömningen ska elevens kommunikativa färdigheter, verbala uttrycksförmåga samt utvecklingen av grundläggande läs- och skrivfärdigheter beaktas. Genom respons som baserar sig på utvärdering av elevens språkliga utveckling ska eleven få information om sina språkliga styrkor och om hur de språkliga och kommunikativa färdigheterna har utvecklats. Eleven ska också få mångsidig feedback om hur hen förstår och använder språket, uttrycker sig, deltar i diskussioner och tolkar och producerar texter. Det är viktigt med uppmuntrande respons inom de olika färdighetsområdena. Eleven ska uppmuntras att observera sina egna modersmålskunskaper och vårdnadshavarna ska ges tillräcklig information om hur deras barns språkliga färdigheter, inklusive läs- och skrivfärdigheter, utvecklas.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen inom alla lärokurser i läroämnet modersmål och litteratur är följande

  • framsteg i förmågan att uttrycka sig och kommunicera samt att utveckla ordförrådet
  • framsteg i läsfärdigheten, textförståelsen och läsintresset
  • framsteg i förmågan att producera texter, speciellt att skriva för hand och använda tangentbord
  • framsteg i förmågan att förstå språk och kultur, speciellt då det gäller att reflektera över vardagsspråket och ords betydelser.

Mål

Mål
Att kommunicera
M1 stödja eleven i att stärka sin förmåga att uttrycka sig och fungera i olika kommunikationssituationer
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven övar sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan göra sig förstådd i olika situationer.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan med stöd göra sig förstådd.
M2 stödja eleven i att utveckla sitt språk och sin fantasi, kommunikations- och samarbetsförmåga genom att erbjuda möjlighet för eleven att delta i olika kommunikations-situationer och bli bekant med normerna för dessa
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven övar sig att lyssna, fråga, svara och berätta i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften.Eleven övar sig i grupp att kommunicera i olika textmiljöer.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan lyssna, fråga, svara och berätta i olika slag av kommunikationssituationer.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan lyssna, fråga, svara och berätta.
M3 stödja elevens lust och vilja att uttrycka sig både verbalt och icke-verbalt och genom drama
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven övar sig att berätta med ett logiskt händelseförlopp.Eleven ges möjlighet att genom kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar gemensamt behandla barnlitteratur, faktatexter, medietexter och spel.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan berätta med ett logiskt händelseförlopp.Eleven kan uttrycka sig förståeligt både verbalt och icke-verbalt. Eleven kan kommunicera på ett hänsynsfullt sätt.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan med stöd berätta med ett logiskt händelsesförlopp. Eleven kan uttrycka sig verbalt och/eller icke-verbalt.
M4 stödja eleven i att utveckla kommunikativa färdigheter och förståelse för att människor kommunicerar på olika sätt
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven övar sig att berätta med ett logiskt händelseförlopp.Eleven ges möjlighet att genom kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar gemensamt behandla barnlitteratur, faktatexter, medietexter och spel.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan berätta med ett logiskt händelseförlopp.Eleven kan uttrycka sig förståeligt både verbalt och icke-verbalt. Eleven kan kommunicera på ett hänsynsfullt sätt.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan med stöd berätta med ett logiskt händelsesförlopp. Eleven kan uttrycka sig verbalt och/eller icke-verbalt.
Att tolka texter
M5 sporra och handleda eleven vid läsinlärningen och ge eleven möjlighet till övning i att använda strategier för läsförståelse samt uppmuntra eleven att iaktta sin egen läsförståelse
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven förstärker sitt läsflyt, övar sin läsförståelse och använder grundläggande olika lässtrategier.Eleven arbetar med bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla faktatexter och olika slags medietexter.Eleven bekantar sig med sambandet mellan rubrik, text och bild.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan läsa flytande och förstår olika typer av korta texter.För godkänt:Eleven kan läsa och förstår några olika typer av korta texter.
M6 handleda eleven att analysera texter av många olika slag och att vidga sitt ordförråd i samband med textanalys
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven diskuterar läsupplevelser.Eleven övar sig att återge text med egna ord.Eleven reflekterar kring texters innehåll, ordval och ords betydelser samt vidga sitt ordförråd.Eleven arbetar med bilder, berättelser, sagor,dikter, enkla faktatexer och olika slag av medietexter.Eleven bekantar sig med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats, speciellt i berättande, beskrivande och instruerande texter.Eleven övar sig att förstå berättelsens grundbergrepp; huvudperson, plats, tid och händelseförlopp.Eleven får möjlighet att iaktta och tolka många olika slag av texter i omgivningen och fundera över deras betydelser och strukturer.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan tolka innehållet i en text.Eleven kan återberätta en text förståeligt och sammanfatta det viktigaste (huvudperson, plats, tid och händelseförlopp).Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan med stöd återberätta en text och med stöd sammanfatta det viktigaste (huvudperson, plats, tid och händelseförlopp).
M7 handleda eleven i att söka information på många olika sätt
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.Eleven håller korta bokreferat.Eleven får möjlighet att använda olika medier (bildspel, drama, teckning, film) vid tolkning och bearbetning av texter.Eleven väljer och läser böcker på lämplig nivå.Kunskapskrav för goda kunskaper: Eleven kan plocka ut fakta ur en given text.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan med stöd hitta fakta i en given text.
M8 sporra eleven att bli intresserad av (barn)litteratur, medietexter och andra texter genom att skapa positiva läsupplevelser och samtidigt väcka intresse och lust att läsa och lära sig samt dela med sig av sina läsupplevelser
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.Eleven håller korta bokreferat.Eleven får möjlighet att använda olika medier (bildspel, drama, teckning, film) vid tolkning och bearbetning av texter.Eleven väljer och läser böcker på lämplig nivå.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan lyssna koncentrerat på högläsning.Eleven kan välja litteratur på lämplig nivå.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan lyssna på högläsning.
Att producera texter
M9 inspirera eleven att berätta och uttrycka sina åsikteroch beskriva sina upplevelser i tal, bild och skrift
Lokal precisering
Centralt innehåll: Eleven inspireras att berätta och uttrycka sina åsikter och beskriva sina upplevelser.Eleven övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser, iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder både individuellt och tillsammans.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skapa enkla berättelser, beskrivningar och andra texter.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan skapa enkla berättelser.
M10 erbjuda eleven möjlighet att producera enkla berättelser, beskrivningar och andra texter, även i multimediala miljöer
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven inspireras att berätta och uttrycka sina åsikter och beskriva sina upplevelser.Eleven övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser, iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder både individuellt och tillsammans.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skapa enkla berättelser, beskrivningar och andra texter.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan skapa enkla berättelser.
M11 lära eleven att skriva för hand och utveckla skrivförmågan och att använda tangentbord, handleda eleven i att småningom börja planera och strukturera texter samt lära känna de grundläggande färdigheterna i rättstavning och övriga skriftspråkskonventioner
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven utvecklar sin skrivförmåga såväl för hand som digitalt.Eleven lär sig grundläggande skrivregler (mellanrum mellan ord, meningar, användning av olika skiljetecken, användning versaler i början av en mening och i början av namn).Eleven övar sin rättstavning med hjälp av läsning och övningar som utvecklar den fonologiska medvetenheten.Eleven övar sig på att stava och skriva ljudenliga och ljudstridiga högfrekventa ord.Eleven använder sig av textuella och språkliga drag som är typiska för berättelser (tid, plats och struktur).Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan skriva hela meningar med stor bokstav i början och punkt i slutet både för hand och på dator.Eleven kan stava ljudstridiga högfrekventa ord.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan lämna mellanrum mellan ord. Eleven förstår att meningar skrivs med stor bokstav i början och punkt i slutet både för hand och på dator.Eleven kan stava ljudenliga ord.
Att förstå språk, litteratur och kultur
M12 sporra eleven att utveckla sin språkliga medvetenhet gällande talat och skrivet språk och sin kunskap om grundläggande språkbegrepp samt handleda eleven i att göra iakttagelser om språk och språkbruk och bli medveten om hur det egna språkbruket påverkar andra
Lokal precisering
Centralt innehåll:Elevens språkliga medvetenhet stärks genom att laborationer med talat språk och grundläggande språkliga begrepp.Eleven övar språklig kompetens.Eleven läser och lyssnar till skrivna texter, såsom litteratur och kultur för barn.Eleven får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar omgivningen.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan se skillnader mellan tal- och skriftspråk.
M13 uppmuntra eleven att lyssna till och själv läsa litteratur för barn, att hitta intressant läsning och utveckla sitt läsintresse och använda sig av bibliotek
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven läser, lyssnar till, diskuterar och bearbetar många olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter, serier och annan litteratur i flera olika medier.Eleven använder skolbiblioteket.Eleven bekantar sig med det lokala biblioteket och hur det används.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan nämna några kända barnboksförfattare.Eleven känner till vett och etikett i bibliotek.Eleven kan välja litteratur på lämplig nivå.Kunskapskrav för godkänt:Eleven kan nämna någon känd barnboksförfattare.
M14 handleda eleven att uppskatta sin egen och andras kultur och språk samt kulturell mångfald, ge eleven möjlighet att bekanta sig med olika former av barnkultur och sporra eleven att producera kultur tillsammans med andra
Lokal precisering
Centralt innehåll:Eleven bekantar sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner.Eleven arbetar kreativt tillsammans inom olika kulturella uttrycksformer.Kunskapskrav för goda kunskaper:Eleven kan reflektera över sin språkliga och kulturella identitet.

Innehåll

I1 Att kommunicera

Grunderna för läroplanen

Eleverna får öva sig i att verbalt gestalta och benämna sin omvärld, att lyssna, fråga, svara och berätta ansikte mot ansikte i olika slag av kommunikationssituationer och för olika syften. De övar sig att kommunicera i grupp i olika textmiljöer. Med hjälp av kommunikationsövningar och drama, roll- och teaterlekar får eleverna möjlighet att gemensamt behandla barnlitteratur, sagor, berättelser, ramsor, faktatexter, medietexter och spel.

I2 Att tolka texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär sig läsa och övar sig samtidigt i läsförståelse och i att använda grundläggande lässtrategier. Eleverna bekantar sig med sambandet mellan ljud och bokstav och med begreppen språkljud, stavelse, ord, sats, mening, punkt, rubrik, text och bild. Eleverna får möjlighet att iaktta och tolka många olika slag av texter i omgivningen och fundera över deras betydelser och strukturer. De arbetar med bland annat bilder, berättelser, sagor, dikter, enkla faktatexter och olika slag av medietexter. Eleverna bekantar sig även med olika sätt att uttrycka tid, ordningsföljd och plats, speciellt i berättande, beskrivande och instruerande texter, och de lär sig förstå berättelsens grundbegrepp såsom huvudperson, plats, tid och händelseförlopp. Läsupplevelserna diskuteras med de övriga i gruppen och eleverna övar sig att återge en text med egna ord och reflektera kring texters innehåll, ordval och ords betydelser och vidgar på så sätt sitt ordförråd. Eleverna övar sig i informationssökning genom att göra iakttagelser om sin omgivning, analysera bilder och skrivna texter och berätta för andra om sina iakttagelser.

I3 Att producera texter

Grunderna för läroplanen

Eleverna övar sig att producera texter utgående från sina egna tankar, upplevelser och iakttagelser och ur sin fantasi och sina inre bilder, både individuellt och tillsammans. Dessutom bekantar sig eleverna med textuella och språkliga drag som är typiska för berättelser såsom uttryck för tid och plats och berättelsestruktur. De använder sig av dessa strukturer i sina egna texter. Eleverna lär sig att forma och skriva textade gemener och versaler för hand och att använda tangentbord och skriva digitalt, lär sig grundläggande skrivregler såsom mellanrum mellan ord, mening och skiljetecken, användningen av versal i början av en mening och i namn och de övar rättstavning med hjälp av läsning och övningar som utvecklar den fonologiska medvetenheten.

I4 Att förstå språk, litteratur och kultur

Grunderna för läroplanen

Elevernas språkliga medvetenhet stärks genom att de laborerar med talat språk och grundläggande språkliga begrepp samt läser och lyssnar till skrivna texter, såsom litteratur och kultur för barn. Eleverna får iaktta det talade språket i dess olika varianter och reflekterar kring hur språkanvändningen påverkar omgivningen. De läser, lyssnar till, diskuterar och bearbetar många olika slag av texter såsom sagor, berättelser, dikter, serier och annan litteratur i flera olika medier. Tillsammans bekantar sig eleverna med biblioteket och hur det används. Eleverna får även bekanta sig med kulturutbudet för barn i närområdet och med olika kultur- och högtidstraditioner och de arbetar kreativt tillsammans inom olika kulturella uttrycksformer.

eGrunder