Delaktighet |
M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild
Lokal precisering
Mål för undervisning Delaktighet | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 handleda eleven att musicera i grupp och utveckla en positiv självbild | Eleven instrueras i att arbeta och musicera i grupp och arbetar med att uppmuntra vi-anda. Eleven erbjuds en trygg och positiv miljö, som uppmuntrar elevens positiva självbild, deltagande och mod. | K2, K7 | Eleven vågar sjunga och vågar vara delaktig. Eleven kan arbeta i grupp. Eleven visar positiv attityd under musiklektioner och -evenemang. |
|
Musikaliska kunskaper och färdigheter, kreativt skapande |
M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp
Lokal precisering
Mål för undervisning Att musicera och vara kreativ | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 handleda eleven att använda sin röst naturligt samt att sjunga och spela i grupp | Eleven handleds i att spela rytminstrument, samt att sjunga och spela i grupp. Eleven ges möjlighet att skapa enkla rörelser och danser. Eleven handleds att använda sin röst genom sång- och andningsövningar. Eleven övar kanonsång. | K1, K2, K4 | Eleven sjunger och spelar i grupp. Eleven är kreativ. |
|
M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna
Lokal precisering
Mål för undervisning Att musicera och vara kreativ | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 uppmuntra eleven att uppleva och uppfatta ljudmiljöer, ljud, musik och musikbegrepp genom att röra sig och lyssna | Eleven tar del av grundläggande begrepp inom musiken. Eleven lyssnar och skapar ljudmiljöer. Eleven ges möjlighet att lyssna och röra sig till musik från olika genrer. Stoffet får även gärna ha anknytning till aktuella innehåll i de övriga ämnena. | K1, K4 | Eleven känner igen och förstår grundläggande begrepp inom musiken. Eleven kan uttrycka sin lyssnarupplevelse genom t.ex. rörelse, diskussion, musicerande och/eller bildkonst. |
|
M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Att musicera och vara kreativ | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 ge utrymme för elevernas egna musikaliska idéer och improvisationer samt handleda dem att planera och skapa mindre kompositioner eller andra helheter genom att använda ljud, rörelser, bilder, teknologi eller andra uttryckssätt | Eleven improviserar med instrument, sång, röst och rörelse. Teknologi används i undervisningen. | K5, K6 | Eleven visar intresse för skapande. |
|
Kulturell förståelse och multilitteracitet |
M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multilitteracitet | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 inspirera eleven att utforska det musikaliska kulturarvet genom att leka, sjunga och röra sig till musik samt att njuta av musikens estetiska, kulturella och historiska mångfald. Genom musikundervisningen skapa öppenhet kulturer emellan. | Eleven övar barnsånger, lekar, ramsor och rörelser. Eleven bekantar sig med det musikaliska kulturarvet såsom den egna livsmiljön och skolans kultur som kan anknyta till årskursinnehållet i andra ämnen. I undervisningen utnyttjar man de möjligheter som konst- och kulturinstitutioner och andra samarbetspartner erbjuder. | K2, K4 | Eleven deltar aktivt i undervisningen. |
|
M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande
Lokal precisering
Mål för undervisning Kulturell förståelse och multilitteracitet | Centralt innehåll | Kompe-tens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 hjälpa eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten inom musiken i samband med musicerande | Genom musicerande, rörelse, lek och lyssnande handleds eleven att förstå grundprinciperna för notationssätten. | K4 | Eleven känner till en del av grundprinciperna för notationssätten inom musiken. |
|
Välbefinnande och säkerhet i musik |
M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande
Lokal precisering
Mål för undervisning Välbefinnande och säkerhet i musik | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven i att agera ansvarsfullt i samband med musicerande | Läraren handleder eleven att hantera utrustningen i musiksalen på ändamålsenligt och ansvarsfullt sätt. | K7 | Eleven agerar ansvarsfullt i musikutrymmen. |
|
Förmåga att lära sig musik |
M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik
Lokal precisering
Mål för undervisning Förmåga att lära sig musik | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper / vitsordet 8 | M8 ge eleven erfarenhet av att ställa upp mål och förstå betydelsen av gemensam övning för att lära sig musik | Eleven handleds att ställa upp mål och förverkliga dessa. | K1 | Eleven visar uthållighet i musikprocessen |
|