M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | Jag hör till kyrkan och församlingen. Kyrkoårets största högtider och ortodoxa traditioner hemma. | K2, K4 | Känner till de största kristna högtiderna och vet hur de firas. |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | Palestina och Jerusalem. Jungfru Maria: Gudsmodern, Gudsföderskan. Kristna symboler: fisken, brödet och vinet. Den gode herden. Det förlorade fåret. Person- och händelseikoner. Bibeln; Tolvåringen Jesus i templet, Jesus kallar lärjungarna, Jesu under, Jesu liknelser, Låt barnen komma till mig. | K1 | Kan ge exempel på kristna eller ortodoxa begrepp, högtider och symboler som förekommit hemma eller i undervisningen |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | Jungfru Marias födelse, helige Nikolaos, Lasaros, nattvarden instiftas. Marie bebådelse, Kristi himmelsfärd, Jungfru Marias insomnande. Bönerna Himmelske konung och Helige Gud. Påskens troparion, Många nåderika år. Gamla och Nya testamentet, evangelierna. Välsignelse av ett hem, tacksägelsegudstjänst. Församlingsverksamhet för barn. | K2, K7 | Känner till huvuddragen i Jungfru Marias liv och Bibelns indelning i GT och NT. |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön | Samarbeta med en grupp med någon annan åskådning som finns i skolan. Berätta om t.ex. namnsdagsfirande för de andra, och höra dem berätta om någon av sina festligheter. | K2, K3, K7 | Känner till någon fest eller högtid från en annan tradition än den ortodoxa. |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor | Öva sig i att uttrycka sin egen åsikt, t.ex. genom att kommentera bibliska berättelser | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Helige Nikolaos. ”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…” | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Helige Nikolaos. ”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…” | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Helige Nikolaos. ”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…” | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|