Ortodox tro

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund

Jag hör till kyrkan och församlingen. Kyrkoårets största högtider och ortodoxa traditioner hemma.

K2, K4

Känner till de största kristna högtiderna och vet hur de firas.

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga

 

 

 

Palestina och Jerusalem. Jungfru Maria: Gudsmodern, Gudsföderskan. Kristna symboler: fisken, brödet och vinet.

Den gode herden. Det förlorade fåret. Person- och händelseikoner.

Bibeln; Tolvåringen Jesus i templet, Jesus kallar lärjungarna, Jesu under, Jesu liknelser, Låt barnen komma till mig.

K1

Kan ge exempel på kristna eller ortodoxa begrepp, högtider och symboler som förekommit hemma eller i undervisningen

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder

Jungfru Marias födelse, helige Nikolaos, Lasaros, nattvarden instiftas. Marie bebådelse, Kristi himmelsfärd, Jungfru Marias insomnande. Bönerna Himmelske konung och Helige Gud. Påskens troparion, Många nåderika år. Gamla och Nya testamentet, evangelierna. Välsignelse av ett hem, tacksägelsegudstjänst.

Församlingsverksamhet för barn.

K2, K7

Känner till huvuddragen i Jungfru Marias liv och Bibelns indelning i GT och NT.

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön

Samarbeta med en grupp med någon annan åskådning som finns i skolan. Berätta om t.ex. namnsdagsfirande för de andra, och höra dem berätta om någon av sina festligheter.

K2, K3, K7

Känner till någon fest eller högtid från en annan tradition än den ortodoxa.

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor

Öva sig i att uttrycka sin egen åsikt, t.ex. genom att kommentera bibliska berättelser

K2,  K6, K7

Deltar i diskussioner

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter

Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter.

Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

Helige Nikolaos.

”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…”

 

K2,  K6, K7

Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt.

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen

Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter.

Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

Helige Nikolaos.

”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…”

 

K2,  K6, K7

Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt.

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter.

Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen.

Helige Nikolaos.

”När jag var hungrig, gav ni mig att äta…”

 

K2,  K6, K7

Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

I undervisningen uppmärksammas olika slags familjer och förhållandet till den ortodoxa kyrkan och andra kyrkor eller livsåskådningar. Man granskar mysterierna som en del av familjens och barnets eget liv. Man behandlar inledningsvis den egna religionens särdrag och centrala begrepp, vokabulär och symboler inom kyrkan samt lär sig om olika gudstjänster. Kyrkan som byggnad studeras. Eleverna bekantar sig med den egna församlingen och det ortodoxa kyrkoårets centrala högtider enligt de kristna årshögtiderna. Man behandlar traditioner, seder och några helgon som är förknippade med dem. Eleven bekantar sig med sitt skyddshelgon.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna lär känna religioner, livsåskådningar och irreligiositet i den egna klassen, skolan och närmiljön i samband med vardagsevenemang och fester i skolan. Det ortodoxa perspektivet beaktas i samband med fester eller kyrkliga evenemang. Man bekantar sig med elevens ortodoxa traditioner ur ett mångkulturellt perspektiv.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Vid val av innehåll beaktas läran om frihet och ansvar som hänger ihop med den ortodoxa människosynen samt ett holistiskt välbefinnande. Ansvar för miljön och naturen samt livets unicitet behandlas i undervisningen. Man försöker leva sig in i andra människors situation och funderar över frågor som hör samman med människans liv, såsom omtänksamhet, förlåtelse, ärlighet, omsorg och kärlek i familjen och i skolan. Man klargör vilken betydelse FN:s konvention om barnets rättigheter har för elevens eget liv. Man studerar livet och döden samt etiska frågor med hjälp av Gamla och Nya Testamentets berättelser och exempel ur vardagen.

eGrunder