M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-falaq, al-tabat och berättelser om profeten Muhammeds liv och studier av trons pelare (arkan al-iman) samt högaktning av lärandet och familjens betydelse. Viktiga religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Den islamiska kalendern, högtider, fredagsbönen och fredagen som helgdag. De heliga platserna och deras betydelse. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. | K1 | Förmåga att hantera information om religion, religiös mulitlitteracitet | Eleven kan nämna utvalda suror och hadith samt beskriva det centrala innehållet i dem. Eleven kan med exempel redogöra för heliga platser, årets viktiga högtider och och beskriva deras innebörd. Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik. Eleven övar sig att söka i koranen och andra källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-falaq, al-tabat och berättelser om profeten Muhammeds liv och studier av trons pelare (arkan al-iman) samt högaktning av lärandet och familjens betydelse. Viktiga religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Den islamiska kalendern, högtider, fredagsbönen och fredagen som helgdag. De heliga platserna och deras betydelse. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. | K1, K2 | Förmåga att hantera information om religion, religiös mulitlitteracitet | Eleven kan nämna utvalda suror och hadith samt beskriva det centrala innehållet i dem. Eleven kan med exempel redogöra för heliga platser, årets viktiga högtider och och beskriva deras innebörd. Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik. Eleven övar sig att söka i koranen och andra källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-falaq, al-tabat och berättelser om profeten Muhammeds liv och studier av trons pelare (arkan al-iman) samt högaktning av lärandet och familjens betydelse. Viktiga religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Den islamiska kalendern, högtider, fredagsbönen och fredagen som helgdag. De heliga platserna och deras betydelse. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. | K2, K3, K4 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler | Eleven kan nämna utvalda suror och hadith samt beskriva det centrala innehållet i dem. Eleven kan med exempel redogöra för heliga platser, årets viktiga högtider och och beskriva deras innebörd. Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik. Eleven övar sig att söka i koranen och andra källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 handleda eleven att söka information om religionen i olika källor samt bedöma och använda informationen | Eleven bekantar sig med Koranen och den nedtecknade islamiska traditionen och det islamiska samfundet. Till exempel genom korta suror såsom al-falaq, al-tabat och berättelser om profeten Muhammeds liv och studier av trons pelare (arkan al-iman) samt högaktning av lärandet och familjens betydelse. Viktiga religiösa regler och berättelser enligt islamisk tradition. Den islamiska kalendern, högtider, fredagsbönen och fredagen som helgdag. De heliga platserna och deras betydelse. Religiösa språkets särdrag, islamisk terminologi och dess förenande effekt i den islamiska världen. | K4, K5, K6 | Förmåga att lära sig i studierna i religion | Eleven kan nämna utvalda suror och hadith samt beskriva det centrala innehållet i dem. Eleven kan med exempel redogöra för heliga platser, årets viktiga högtider och och beskriva deras innebörd. Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik. Eleven övar sig att söka i koranen och andra källor. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att söka information om religion i olika källor samt bedöma och använda informationen.
|
Förmåga att lära sig i studierna i religion
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan hämta, kombinera och jämföra information om religion i olika källor och göra observationer om källornas tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan använda den information hen hämtat och inser att det är skillnad i tillförlitligheten i källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan hämta information om religion i flera källor.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning hämta information om religion i givna källor.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | Religiösa samfund i Finland och betydelsen av religiös dialog. Islam i Finland Islams mångfald | K2, K5, K6 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | Eleven vet hur man ska agera och strävar efter att agera på ett lämpligt och respektfullt sätt i olika religiösa situationer och på religiösa platser. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Till exempel familjens betydelse, gott uppförande, tillåtet och förbjudet enligt islam (halal – haram) Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. T.ex. frågor om liv och död utifrån elevernas erfarenheter. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam. Reflektion över människan, naturen och globalt ansvar. | K7 | Kunskap om etik | Eleven kan redogöra för de utvalda etiska principerna. Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och uttrycka sig. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
|
Kunskap om etik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Till exempel familjens betydelse, gott uppförande, tillåtet och förbjudet enligt islam (halal – haram) Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. T.ex. frågor om liv och död utifrån elevernas erfarenheter. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam. Reflektion över människan, naturen och globalt ansvar. | K2 | Kunskap om människorättsetik | Eleven kan redogöra för de utvalda etiska principerna. Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och uttrycka sig. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Till exempel familjens betydelse, gott uppförande, tillåtet och förbjudet enligt islam (halal – haram) Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. T.ex. frågor om liv och död utifrån elevernas erfarenheter. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam. Reflektion över människan, naturen och globalt ansvar. | K1, K3, K6 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | Eleven kan redogöra för de utvalda etiska principerna. Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och uttrycka sig. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
|
Förmåga att reflektera över etiska frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Till exempel familjens betydelse, gott uppförande, tillåtet och förbjudet enligt islam (halal – haram) Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. T.ex. frågor om liv och död utifrån elevernas erfarenheter. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam. Reflektion över människan, naturen och globalt ansvar. | K1, K4, K6, K7 | Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter | Eleven kan redogöra för de utvalda etiska principerna. Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och uttrycka sig. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | De centrala etiska principerna och livets värde inom islam. Till exempel familjens betydelse, gott uppförande, tillåtet och förbjudet enligt islam (halal – haram) Centrala livsfrågor, känslor och värdeval behandlas med hjälp av valda berättelser ur Koranen och den islamiska traditionen. Reflektion över förhållandet mellan tro och handlingar, islamiska seder och bruk, empati och etiska frågor som uppstår i elevernas liv. T.ex. frågor om liv och död utifrån elevernas erfarenheter. Uppfattningen om det förbjudna och tillåtna inom islam. Reflektion över människan, naturen och globalt ansvar. | K1 | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|