Betydelse, värderingar, attityder |
M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M1 ge eleven möjligheter att ge utlopp för sin naturliga nyfikenhet och hjälpa eleven att inse att innehållet i omgivningsläran är viktigt för hen | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M2 uppmuntra eleven att glädjas över sitt lärande i omgivningsläran, de egna kunskaperna och nya utmaningar samt att öva sig att arbeta långsiktigt | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K1, K6 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M3 stödja eleven att utveckla känsla för miljön och handleda eleven att agera på ett hållbart sätt i närmiljön och i skolan | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K3, K7 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
Undersöknings- och arbetsfärdigheter |
M4 handleda eleven att undersöka, röra sig och göra utflykter i sin närmiljö
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K1, K7 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M5 uppmuntra eleven att undra och ställa frågor samt använda gemensamma reflektioner som utgångspunkt för små undersökningar och andra aktiviteter | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K1, K7 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M6 handleda eleven att göra iakttagelser och experiment i skolan och närmiljön med hjälp av olika sinnen och enkla undersökningsredskap samt att presentera sina resultat på olika sätt | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K1, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M7 handleda eleven att mångsidigt beskriva, jämföra och klassificera organismer, livsmiljöer, fenomen, material och situationer samt namnge dessa | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K1, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M8 vägleda eleven att agera på ett tryggt och säkert sätt, följa givna anvisningar och förstå motiveringarna för dem | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K3 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M9 handleda eleven att på ett mångsidigt sätt bekanta sig med vardagsteknik samt uppmuntra eleverna att tillsammans pröva, upptäcka, bygga och skapa nytt | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K3, K1 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M10 handleda eleven att träna sin förmåga att arbeta i grupp och sina emotionella färdigheter samt att stärka respekten för sig själv och andra | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K2, K3 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Undersöknings- och arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsordet 8 | M11 handleda eleven att använda informations- och kommunikationsteknik för att söka information samt för att dokumentera och presentera observationer | Trafiksäkerhet och brandskydd Respekt och hänsyn Eleven tar del av olika studietekniker Eleven övar sig att ställa upp egna mål Matens ursprung och produktion: Näringsproduktion Miljövård: Grundprinciper för återanvändning. Sopsortering/avfallshantering. Eleven övar sig att undersöka, agera och röra sig tryggt och säkert i närmiljön Eleven övar sig att iaktta och observera Eleven övar sig att arbeta i grupp Eleven övar sig att ställa frågor Naturfenomen: Dricksvattnets ursprung Människokroppen: Sinnen Skydd av sinnen Kroppsdelar Livsfunktioner Livets gång (växande och utveckling i huvuddrag) Solen: Förutsättningar för liv Undersökningsredskap: Användning av undersökningsredskap (t.ex. lupp, termometer, klocka och måttband)
El och magnetism i vardagen: Belysning Statisk elektricitet Magnetism Värmeresurser (solen, ljus) Enkla konstruktioner | K5, K4 | Eleven kan under handledning formulera frågor som anknyter till ämnet. Eleven kan under handledning undersöka, agera, iaktta och observera. Eleven kan under handledning söka information och dokumentera på olika sätt. Eleven använder de korrekta begreppen för att beskriva olika fenomen. |
|
Kunskap och förståelse |
M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M12 handleda eleven att strukturera omgivningen, den mänskliga verksamheten och fenomen som förekommer i den med hjälp av begrepp inom de olika ämnesområdena i omgivningslära | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena Eleven övar sig att använda begreppen: Egen hembygd Karta: Fyra väderstrecken Grundläggande kartkunskap Gårdskarta över ett bekant område Eleven övar sig att tolka modeller och bilder i omgivningen Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter Jag och andra: Grundläggande hygien. Förebyggande av sjukdomar. Främjande av psykiskt välbefinnande Emotionella färdigheter: Eleverna medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan samt funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen. Första hjälp | K1 | Eleven kan under handledning koppla ihop begrepp på ett logiskt sätt. |
|
M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M13 hjälpa eleven att förstå enkla bilder, modeller och kartor som beskriver omgivningen | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena Eleven övar sig att använda begreppen: Egen hembygd Karta: Fyra väderstrecken Grundläggande kartkunskap Gårdskarta över ett bekant område Eleven övar sig att tolka modeller och bilder i omgivningen Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter Jag och andra: Grundläggande hygien. Förebyggande av sjukdomar. Främjande av psykiskt välbefinnande Emotionella färdigheter: Eleverna medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan samt funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen. Första hjälp | K1 | Eleven kan under handledning tolka olika modeller och bilder. |
|
M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M14 uppmuntra eleven att uttrycka sig och öva sig att motivera sina åsikter | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena Eleven övar sig att använda begreppen: Egen hembygd Karta: Fyra väderstrecken Grundläggande kartkunskap Gårdskarta över ett bekant område Eleven övar sig att tolka modeller och bilder i omgivningen Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter Jag och andra: Grundläggande hygien. Förebyggande av sjukdomar. Främjande av psykiskt välbefinnande Emotionella färdigheter: Eleverna medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan samt funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen. Första hjälp | K1 | Eleven kan uttrycka sig och motivera sina åsikter. |
|
M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv
Lokal precisering
Mål för undervisning Kunskap och förståelse | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M15 handleda eleven att reflektera över faktorer som främjar växande och utveckling, hälsa och välbefinnande samt de grundläggande förutsättningarna för liv | Begreppen behandlas inom de olika ämnesområdena Eleven övar sig att använda begreppen: Egen hembygd Karta: Fyra väderstrecken Grundläggande kartkunskap Gårdskarta över ett bekant område Eleven övar sig att tolka modeller och bilder i omgivningen Eleven övar sig att uttrycka och motivera sina åsikter Jag och andra: Grundläggande hygien. Förebyggande av sjukdomar. Främjande av psykiskt välbefinnande Emotionella färdigheter: Eleverna medverkar i att främja välbefinnandet i den närmaste omgivningen och i skolan samt funderar på vilken betydelse de egna handlingarna har för en själv, andra människor samt den närmaste omgivningen. Första hjälp | K1 | Eleven kan förklara vad hälsa och sunda vanor innebär. |
|