Judendomen

Grunderna för läroplanen

Bedömningen av lärande ska vara handledande och uppmuntrande. Mångsidig respons ges i samband med arbetet och gemensamma diskussioner. Responsen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga och uppmuntra dem att uttrycka sina tankar. Eleverna ska i undervisningen ges utrymme och uppmuntras att ifrågasätta och ställa frågor samt att motivera sina åsikter och lyssna på andras synpunkter. Mångsidiga arbetssätt ger eleverna möjligheter att visa och själva ge akt på sina framsteg och kunskaper.

Centrala föremål för bedömningen och responsen med tanke på lärprocessen i religion är följande

  • framsteg i att känna igen och namnge fenomen som rör livsåskådning i sin närmiljö
  • framsteg i förmågan att arbeta i grupp
  • framsteg i förmågan att uttrycka tankar och lyssna på andra.

Mål

Mål
M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund

Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom judendomen. Tex  tron på en enda gud Gud, Messias och det osynliga

Den judiska församlingen

Högtider, den judiska kalendern, traditioner förknippade med livscykeln, med betoning på pesach, och de traditioner och berättelser som är förknippade med dessa högtider

Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter.

Synagogan som centrum för det judiska livet 

Livets högtider inom judendomen, med betoning på vigsel och begravning

K2, K4,

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom judendomen

Eleven känner till de religiösa skrifterna

Eleven kan redogöra för de centrala berättelserna enligt judisk tradition.

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga

 

Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom judendomen. Tex  tron på en enda gud Gud, Messias och det osynliga

Den judiska församlingen

Högtider, den judiska kalendern, traditioner förknippade med livscykeln, med betoning på pesach, och de traditioner och berättelser som är förknippade med dessa högtider

Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter.

Synagogan som centrum för det judiska livet 

Livets högtider inom judendomen, med betoning på vigsel och begravning

 

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom judendomen

Eleven känner till de religiösa skrifterna

Eleven kan redogöra för de centrala berättelserna enligt judisk tradition.

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder

Eleven bekantar sig med centrala begrepp och symboler inom judendomen. Tex  tron på en enda gud Gud, Messias och det osynliga

Den judiska församlingen

Högtider, den judiska kalendern, traditioner förknippade med livscykeln, med betoning på pesach, och de traditioner och berättelser som är förknippade med dessa högtider

Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter.

Synagogan som centrum för det judiska livet 

Livets högtider inom judendomen, med betoning på vigsel och begravning

K1

Eleven kan ge exempel på begrepp, högtider och symboler inom judendomen

Eleven känner till de religiösa skrifterna

Eleven kan redogöra för de centrala berättelserna enligt judisk tradition.

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön

Eleven bekantar sig med de stora världsreligionerna och , deras centrala högtider och seder  t.ex. i samband med dess högtider,

Olika former av judendom

Eleven bekantar med irreligiositet.

Religionsfrihet

K2, K7

Kunna namnge några religioner i Finland

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor

 I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt FN:s konvention barnens rättigheter

Reflektion över livsfrågor, liv och död

Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K2, K3, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

 

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter

 

 I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt FN:s konvention barnens rättigheter

Reflektion över livsfrågor, liv och död

Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

 

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen

 I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt FN:s konvention barnens rättigheter

Reflektion över livsfrågor, liv och död

Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K2, K6, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

 

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering

Mål för undervisning

 

Centralt innehåll

Kompetens

Kunskapskrav för goda kunskaper

M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter

 I undervisningen behandlas betydelsen av respekt för livet och för människovärdet samt FN:s konvention barnens rättigheter

Reflektion över livsfrågor, liv och död

Eleverna uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter

Eleverna reflekterar över egna handlingar och konsekvenserna av dem samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen, t.ex. gyllene regeln

K3, K7

Eleven kan arbeta i grupp, uttrycka sina tankar, acceptera olikheter och lyssna på andra.

 

Eleven förstår konsekvenserna av sina handlingar.

Innehåll

I1 Förhållandet till den egna religionen

Grunderna för läroplanen

Judendomen studeras utgående från den egna familjen. Centralt innehåll i undervisningen är högtider, den judiska kalendern, traditioner förknippade med livscykeln och grunderna för den judiska läran: existensen av en enda Gud, Toran, Tanach och andra betydelsefulla religiösa skrifter och tron på det osynliga. Man studerar den judiska församlingen, olika former av judendom och synagogan som centrum för det judiska livet.

I2 Religionernas värld

Grunderna för läroplanen

Eleverna bekantar sig med religioner, festtraditioner och religiösa byggnader i skolan och närmiljön samt med seder som hör samman med irreligiositet.

I3 Ett gott liv

Grunderna för läroplanen

Frågor som hör samman med elevernas livscykel är det centrala vid val av innehåll. Man reflekterar över livsfrågor och bekantar sig med det judiska perspektivet på dessa. Viktiga frågor är respekt för livet, människovärde och FN:s konvention om barnets rättigheter och att sätta sig in i andras situation. I undervisningen bekantar sig eleven med judendomen i familjelivet och med den egna familjens seder och bruk samt med grunderna för ett gott liv enligt judendomen. Eleven uppmuntras att identifiera och uttrycka sina känslor, att leva sig in i andras situation och att acceptera olikheter.

eGrunder