Betydelse, värderingar och attityder |
M1 stödja elevens iver och intresse för matematik samt utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Kompetens | Kunskapskrav | M1 bibehålla elevens iver och intresse för matematik samt stödja utvecklingen av en positiv självbild och ett gott självförtroende | K1, K3, K5 | Används inte som bedömningsgrund. Eleven handleds att som en del av självbedömningen reflektera över sina egna erfarenheter. |
|
Arbetsfärdigheter |
M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | M2 handleda eleven att utveckla färdigheten att göra matematiska observationer samt tolka och utnyttja dem i olika situationer | - se likheter och skillnader - uppfatta mönster och former - göra iakttagelser i omvärlden - hitta kombinationer - göra jämförelser - sortera, ordna, gruppera - lösa slutledningsuppgifter - gestalta regelbundenhet - arbeta bakåt | K4 |
|
M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | M3 uppmuntra eleven att framföra sina lösningar och slutledningar med konkreta hjälpmedel, figurer, muntligt och skriftligt, även med hjälp av digitala verktyg | - skriva/berätta egna räknesagor - använda konkret material för att visa och beskriva matematiska begrepp - rita bild till ett uttryck - skriva uttryck - göra slutledningar - använda digitala verktyg för att framföra lösningar, t.ex. olika ritprogram, matteappar | K2, K4, K5, |
|
M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | M4 handleda eleven att utveckla förmågan att dra slutsatser och lösa problem | - skriva talföljder - öka och minska med 2, 3, 4, 5, 10, 100 - uppskatta längd, tid, massa och volym - skapa egna mönster - fortsätta på givet mönster - gestalta delar av en figur | K1, K4, K6 |
|
Begreppsliga och ämnesspecifika mål |
M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M5 handleda eleven att förstå matematiska begrepp och beteckningar | - addition: term, summa - subtraktion: term, differens - tecknen för multiplikation och division - multiplikation: faktor, produkt - division: täljare, nämnare, kvot - visa räkneoperationer med konkret material och bilder | K1, K4 | För goda kunskaper: - använda tecknen för multiplikation - visa ett givet uttryck med konkret material - rita en bild till ett givet uttryck | För godkänt - använda tecknet för multiplikation - visa ett givet uttryck med konkret material |
|
M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet.
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M6 stödja eleven att utveckla förståelsen av talbegreppet och principen för tiosystemet | - centralt talområde 0–100 - talens uppbyggnad 0–1000 - skriva talföljder och använda tallinjen - avgöra talens storleksordning och jämföra tal - hälften och dubbelt - använda ordningstal - känna igen udda och jämna tal - enkla bråk med konkret material, t.ex. ett halvt, en tredjedel, en fjärdedel | K1, K4 | För goda kunskaper: - visa antal med konkret material samt förstå tiosystemet: ental, tiotal - talramsan framåt 0–100 - talramsan bakåt 20–0 - delar av talramsan - jämföra tal och placera in tal på tallinjen - visa och beskriva tiosystemets uppbyggnad - använda ordningstal, t.ex. i datum - fördubbla och beräkna hälften av ett tal | För godkänt: - visa antal med konkret material samt förstå tiosystemet: ental, tiotal - talramsan framåt 0–100 - talramsan bakåt 20–0 - delar av talramsan |
|
M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M7 introducera eleven i principerna för de grundläggande räkneoperationerna och deras egenskaper | - addition och subtraktion med tiotalsövergång inom talområdet 0–100 - tillämpa addition och subtraktion - kontroll av subtraktion - multiplikation, tabellerna 0–5, 10 - rita bild till multiplikation - tillämpa multiplikation - använda kommutativitet i addition och multiplikation - division, delnings- och innehållsdivision med konkret material - använda euro och cent - uppskatta och jämföra priser | K1, K4 | För goda kunskaper: - addera och subtrahera med hjälp av konkret material inom talområdet 0–100 - dela upp talen 0–100 - göra beräkningar med tiotalsövergång inom talområdet 0–20 - rita bild till multiplikationer, tabellerna 0–5 - tillämpa addition, subtraktion och multiplikation - multiplikationstabellerna 0–5 och 10 - dividera med konkret material | För godkänt: - addera och subtrahera med hjälp av konkret material inom talområdet 0–100 - dela upp talen 0–100 - göra beräkningar med tiotalsövergång inom talområdet 0–20 - rita bild till multiplikationer, tabellerna 0–5 - multiplikations-tabellerna 1, 2, 5 och 10 |
|
M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräkningsstrategier
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M8 handleda eleven att utveckla flytande grundläggande räknefärdigheter med naturliga tal samt att använda olika huvudräknings-strategier | - tillämpa räknefärdigheter i situationer i omvärlden - huvudräkning och huvudräkningsstrategier - beskriva en räknestrategi | K1, K4 | För goda kunskaper: - huvudräkning inom talområdet 0–20 - söka alternativa sätt att räkna i huvudet | För godkänt: - huvudräkning inom talområdet 0–20 |
|
M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M9 introducera eleven i geometriska former och handleda eleven att uppfatta deras egenskaper | - avbilda tredimensionella kroppar i rutsystem - gestalta föremål från olika håll - rita plangeometriska figurer med linjal - klassificera och namnge geometriska kroppar: klot, cylinder, rätblock, kub, kon och pyramid - klassificera och namnge plangeometriska figurer: rektangel, kvadrat, romb, triangel och cirkel - bekanta sig med benämningarna sidoyta, hörn, kant, basyta, spets och vinkel - enkla speglingar och förstoringar/ förminskningar - hitta symmetri | K1, K4, K5 | För goda kunskaper: - hitta gemensamma egenskaper hos de vanligaste geometriska kropparna och figurerna - rita en linje med linjal - klassificera och namnge geometriska figurer och kroppar - hitta symmetri i en bild | För godkänt: - hitta gemensamma egenskaper hos de vanligaste geometriska kropparna och figurerna - rita en linje med linjal |
|
M10 handleda eleven att förstå principen för mätning
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att förstå principen för mätning | - area: uppskattning och jämförelse med hjälp av rutor - tid: kalender - tid: analog och digital tid - tid: kvart före/över, 5 minuters noggrannhet - avläsa och visa klockslag - beräkna och uppskatta tid - pris: euro och cent - längd: enheterna meter, centimeter, millimeter - mäta och rita sträckor med linjal - begreppet omkrets - massa: enheterna kilogram och gram - volym: enheterna liter och deciliter - välja lämplig måttenhet och göra enkla enhetsbyten - använda olika mätredskap - uppskatta och jämföra måttenheter | K1, K4 | För goda kunskaper: - avläsa hela och halva timmar på en analog klocka - använda euro och cent i enkla prisberäkningar - mäta en sträcka med linjal i hela cm - ordna figurer i storleksordning med hjälp av rutor - lösa enkla textuppgifter som innehåller måttenheter - hantera olika mätredskap - uppskatta längd och volym - jämföra ett föremåls massa med en given vikt | För godkänt: - avläsa hela och halva timmar på en analog klocka - använda euro och cent i enkla prisberäkningar - mäta en sträcka med linjal i hela cm |
|
M11 introducera eleven i tabeller och diagram
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M11 introducera eleven i tabeller och diagram | - söka, samla och registrera information - avläsa och rita stapeldiagram - slutledning med hjälp av en tabell - hitta kombinationer med hjälp av en tabell | K4, K5 | För goda kunskaper: - avläsa ett enkelt stapeldiagram - rita ett enkelt stapeldiagram | För godkänt: - avläsa ett enkelt stapeldiagram |
|
M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem
Lokal precisering
Begreppsliga och ämnesspecifika mål för undervisningen | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav | M12 lära eleven att skapa stegvisa instruktioner och att följa dem | - ange läge och riktning i ett rutsystem - använda symboler - upptäcka ordningsföljd, upprepningar och regler samt hitta alternativ | K1, K2, K4, K5 | För goda kunskaper: - följa en enkel stegvis instruktion - beskriva en figurs läge i ett rutsystem - hitta upprepningar i ett mönster | För godkänt: - följa en enkel stegvis instruktion |
|