Samiska. A-lärokurs
Bedömningen ska sporra och ge eleverna möjlighet att bli medvetna om sina kunskaper, att utveckla dem och att uttrycka sig på för dem naturliga sätt. För att studierna ska framskrida är det centralt att eleven genomför självvärdering och kamratrespons. Mångsidig bedömning ger de elever som har inlärningssvårigheter i språk, eller annars har ett annorlunda språkligt utgångsläge, möjligheter att visa sitt kunnande.
Läraren ska ge en verbal bedömning eller ett siffervitsord i A-lärokursen i samiska genom att bedöma elevernas kunnande i relation till de mål som i den lokala läroplanen fördelats årskursvis i årskurserna 3–6. Läsårsbedömningen i årskurs 6 grundar sig på de mål för undervisningen i läroämnet som fördelats för årskursen i den lokala läroplanen.
För att definiera kunskapsnivån för läsårsbetyget i årskurs 6 ska läraren använda de nationella bedömningskriterierna i A-lärokursen i samiska. Eleven har uppnått målen i A-lärokursen i samiska för vitsorden 5, 7, 8 eller 9 då elevens kunnande i huvudsak motsvarar den nivå av kunnande som beskrivs i kunskapskraven för vitsordet i fråga. Helhetsbedömningen av kunnandet för vitsorden 4, 6 och 10 ska bildas utgående från målen för lärokursen i A-lärokursen i samiska och i relation till ovan nämnda kunskapskrav för läsårsbedömningen. Om eleven uppnår en bättre kunskapsnivå i något mål kan det kompensera en underkänd eller svagare prestation i något annat mål. Bedömningen av elevens arbete ska ingå i läsårsbedömningen i A-lärokursen i samiska och i vitsordet som ska bildas.
I bedömningen ska man ta i beaktande alla mål i läroämnet. Bedömningen av förmåga att kommunicera, förmåga att tolka texter och förmåga att producera texter, ska grunda sig på den Europeiska referensramen och den finländska nivåskalan för språkkunskap och språkutveckling som utarbetats utgående från den.
Mål
Mål | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för vitsorden 5, 7, 8 och 9 i slutet av årskurs 6 i A-lärokursen i samiska |
---|---|---|
Kulturell mångfald och språkmedvetenhet | ||
M1 väcka elevens intresse för den språkliga och kulturella mångfalden i närområdet, Sameland, Finland och Norden, och för sin egen språk- och kulturbakgrund
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen den språkliga och kulturella mångfalden i sin närmiljö, i Sameland, Finland och Norden. Eleven lär sig att intressera sig för sin egen språk- och kulturbakgrund.
|
||
M2 motivera eleven att uppskatta de samiska språkens ställning som urfolksspråk samt introducera eleven i den lokala, levande samekulturen
Mål för elevens lärande
Eleven lär känna de samiska språkens ställning och betydelse som urfolksspråk. Eleven lär känna den lokala, levande samekulturen.
|
Förmåga att bilda sig en uppfattning om de samiska språkens ställning och betydelse som urfolksspråk samt kännedom om den lokala, levande samekulturen. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M3 handleda eleven att lägga märke till vad som förenar respektive skiljer olika språk åt samt stödja eleven att utveckla språklig nyfikenhet och språklig slutledningsförmåga
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att känna igen likheter och olikheter mellan olika språk. Eleven lär sig att utveckla sin språkliga slutledningsförmåga.
|
Språklig slutledningsförmåga |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M4 handleda eleven att hitta material på samiska
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att hitta och välja material på samiska som är lämpligt och intressant för hen själv.
|
Förmåga att hitta material på samiska |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Färdigheter för språkstudier | ||
M5 tillsammans gå igenom målen för undervisningen och skapa en tillåtande studieatmosfär där det viktiga är att budskapet går fram och att uppmuntra varandra att lära sig tillsammans
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att berätta om målen för sina studier i samiska. Eleven lär sig att samarbeta och delta i gruppens aktiviteter på ett sätt som motiverar till att lära sig tillsammans.
|
Förmåga att berätta om målen för sina studier i samiska och fungera i grupp. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M6 handleda eleven att ta ansvar för sina språkstudier och modigt öva sina kunskaper i samiska, också med hjälp av digitala verktyg, samt att pröva sig fram till vilka sätt att lära sig språk som passar hen bäst
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att ta ansvar för sina studier i samiska. Eleven lär sig att använda olika sätt, även digitala, för att utveckla sina kunskaper i samiska samt för att lära sig språk. Eleven lär sig att modigt använda sina färdigheter i samiska.
|
Förmåga att ta ansvar för sina studier i samiska samt hitta lämpliga sätt att lära sig språk. |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att kommunicera | ||
M7 ordna tillfällen där eleven med hjälp av olika medier får öva muntlig och skriftlig kommunikation
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att kommunicera muntligt och skriftligt i olika kommunikationssituationer
|
Förmåga att kommunicera i olika situationer |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M8 stödja eleven i användningen av språkliga kommunikationsstrategier
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda kommunikationsstrategier i olika kommunikationssituationer.
|
Förmåga att använda kommunikationsstrategier |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
M9 hjälpa eleven att öka sin kännedom om uttryck som kan användas i och som hör till artigt språkbruk
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att använda för det samiska språket och språkområdets kulturer typiska artighetsfraser.
|
Kulturellt lämpligt språkbruk |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att tolka texter | ||
M10 uppmuntra eleven att tolka för sig själv och sin åldersgrupp lämpliga och intressanta muntliga och skriftliga texter
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att förstå muntliga och skriftliga texter med hjälp av olika strategier.
|
Förmåga att tolka texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Växande språkkunskap, förmåga att producera texter | ||
M11 ge eleven många möjligheter att öva sig i att tala och skriva i för åldern lämpliga situationer och i detta sammanhang fästa uppmärksamhet vid uttal och vid strukturer som är relevanta för textens innehåll
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att uttrycka sig muntligt och skriftligt genom att använda målspråkets centrala ordförråd och centrala strukturer. Eleven lär sig att uttala förståeligt.
|
Förmåga att producera texter |
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5 |
Innehåll
Att bekanta sig med de centrala språkliga drag som är gemensamma för de samiska språken, finska och vissa andra finsk-ugriska språk. Att diskutera språkens släktskapsförhållanden särskilt för de språkens del som talas i klassen eller skolan eller som eleverna studerar. Att fundera på den egna språk- och kulturbakgrunden. Att söka information om området där samiska talas och de samiska språkens ställning. Att bekanta sig med den lokala samekulturen. Att fästa uppmärksamhet vid det som är gemensamt för alla språk och diskutera om hur man kan kommunicera om man endast har ringa kunskaper i ett språk. Att träna artigt språkbruk i olika kommunikationssituationer.
Att tillsammans lära sig planera arbetet, att ge och ta emot respons och att ta ansvar. Att lära sig effektiva sätt att studera språk, t.ex. att aktivt ta i bruk nya ord eller strukturer i sitt eget sätt att uttrycka sig, öva sig att använda olika minnesstrategier och härleda nya ords betydelse på basen av kontexten. Att vänja sig vid att utvärdera sina språkkunskaper t.ex. med hjälp an den Europeiska språkportfolion. Att handleda eleverna att lägga märke till de samiska språken i omgivningen.
Att lära sig att lyssna, tala, läsa och skriva på samiska och att behandla olika teman som bl.a. jag själv, min familj, mina vänner, skolan, fritidsintressen och fritidssysslor och om livet i miljöer där samiska språket används. Teman ska också väljas tillsammans. Innehållet väljs med beaktande av elevernas dagliga omgivning, intressen och aktualitet och utgående från perspektivet jag och vi i Finland samt på det samisktalande området och samernas hembygdsområde. Att använda språket för olika syften, som t.ex. att hälsa, be om hjälp eller uttrycka en åsikt. Att lära sig ordförråd och strukturer i samband med olika typer av texter, som t.ex. kortare berättelser, skådespel, intervjuer och sångtexter. Att ge eleven möjlighet att träna mer krävande språksituationer. Att lära sig hitta material på samiska. Att iaktta och flitigt öva sig att uttala och tala.