M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | Bibeln – en helig bok. Gamla testamentets berättelser: Bibelns första berättelser, Israels folks förfäder, Israels folk i Egypten och resan till Det förlovade landet | K1 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | Eleven känner till Israels folks historia och långa resa. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | Kyrkan som byggnad och dess olika delar. Ikonostasen och de vanligaste ikonerna. Gudstjänstförrättarna och liturgin. Ett kyrkobesök. | K1, K2 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | Eleven vet hur kyrkan är indelad, känner till de vanligaste ikonerna och gudstjänstförrättarna. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Symboliken i GT:s berättelser och dess relation till ortodoxin. Ikonernas rika symbolspråk. Betydelsen av det heliga. Ortodoxa seder och bruk. | K2, K3, K4 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler | Eleven känner till några ortodoxa seder och bruk. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 handleda eleven att få insikt i judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa | Relationen mellan judendom, kristendom och islam. Dessa religioners seder och bruk och deras samband med ortodoxa seder. | K2 | Kunskap om religion och kultur | Eleven vet att Abraham är gemensam för de tre monoteistiska religionerna. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med judendomen, kristendomen och islam och deras inflytande och historia i Europa.
|
Kunskap om religion och kultur
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för judendomens, kristendomens och islams inflytande eller historia i Europa.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan jämföra huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen huvuddragen i judendomen, kristendomen och islam.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | Kyrkan som helig plats och hur man deltar i gudstjänsten. Kloster, begravningsplatser och deras betydelse som heliga platser. Övriga samfunds helgedomar. | K2, K5, K6 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | Eleven vet hur man beter sig respektfullt i olika religiösa sammanhang. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner | De tio budorden. Jesu undervisning som grund för den ortodoxa etiken. Gyllene regeln. Etiska principer i andra religioner. | K7 | Kunskap om etik | Eleven känner till budorden och den gyllene regeln. Deltar i diskussioner och lyssnar på andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
|
Kunskap om etik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | De mänskliga rättigheterna, bl. a. FN:s barnkonvention | K2 | Kunskap om människorättsetik | Eleven känner till budorden och den gyllene regeln. Deltar i diskussioner och lyssnar på andra. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | Den ortodoxa människosynen som grund för en positiv världsåskådning Respekt för andra människor genom kärleken till nästan | K1 | Används inte som grund för bedömningen. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|