M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M1 väcka elevens intresse för religionsundervisningen och handleda eleven att förstå sin egen familjs religiösa och konfessionella bakgrund | Jag är ortodox, hur syns det i min familj? Andra familjer, ekumeniska familjer | K2, K4 | Känner igen och kan namnge fenomen som berör livsåskådning i familjen och närmiljön |
|
M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M2 vägleda eleven att få insikt i centrala begrepp, berättelser och symboler i religionen i fråga | Kyrkan, församlingen och medarbetarna. Ikoner (av Kristus och Gudsföderskan). Korset, korstecknet och treenigheten. Skyddsänglar och himmelska förebedjare. Uppståndelsen och kärleken. Bibeln; skapelsen, Kristi födelse och dop. Fastan och påsken. Livet och döden. | K1 | Kan de vanligaste begreppen och vet att Kristus är det mest centrala i den egna religionen. |
|
M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M3 handleda eleven att utforska det religiösa året, religiösa högtider och seder | Kyrkoårets början, julfastan, Kristi födelse, Stora fastan, Palmsöndagen, Påsken och påskens troparion. Festgratulationen: Många nåderika år. Dopet, myrrasmörjelsen, bikten och nattvarden. Herrens bön. Övriga fester som firas i skolan, både religiösa och traditionella. | K2, K7 | Vet varför man firar jul och påsk. Känner till bönen Fader vår. |
|
M4 sporra eleven att lära känna seder och högtider i religioner och livsåskådningar som förekommer i klassen, skolan och närmiljön
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M4 uppmuntra eleven att bekanta sig med seder och festtraditioner ur andra religioner som finns representerade i klassen, skolan och närmiljön | Samarbeta med en grupp med någon annan åskådning som finns i skolan. Berätta om t.ex. Palmsöndagens viderisande för de andra, och höra dem berätta om någon av sina fester. | K2, K3, K7 | Känner till någon fest eller högtid från en annan tradition än den ortodoxa. |
|
M5 uppmuntra eleven att identifiera och uttrycka sina tankar och känslor
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M5 Uppmuntra eleven att identifiera och våga uttrycka sina tankar och känslor | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Den barmhärtiga samariern. Den förlorade sonen. | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|
M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M6 vägleda eleven att handla rättvist, leva sig in i andras situation och att respektera andras tankar och övertygelser samt mänskliga rättigheter | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Den barmhärtiga samariern. Den förlorade sonen. | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|
M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M7 handleda eleven att tänka etiskt och att inse vad det innebär att ta ansvar för sig själv, sin grupp, miljön och naturen | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Den barmhärtiga samariern. Den förlorade sonen. | K2, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|
M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper | M8 ge eleven möjligheter att öva sig att framföra och motivera sina åsikter samt att lyssna på och förstå olika åsikter | Betydelsen av respekt för livet och människovärdet samt barnens rättigheter enligt FN:s konvention. Identifiera och uttrycka sina känslor, och leva sig in i andras situation och acceptera olikheter. Reflektera över sina egna handlingar och konsekvenserna av dem, samt ansvaret för andra människor, miljön och naturen. Den barmhärtiga samariern. Den förlorade sonen. | K1, K5, K6, K7 | Deltar i diskussioner. Visar respekt för oliktänkande, och reflekterar över konsekvenserna av ens egna handlingar. Kan nämna något man är tacksam för och något man vill ta ansvar för. Lyssnar på andras åsikter och motiverar sina egna. Frågar och kommenterar respektfullt. |
|