M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M1 handleda eleven att fördjupa sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna | Bibeln – en helig bok. Nya testamentets berättelser: Jesu liv. Evangelisterna och apostlarna. Synden, döden, förlåtelsen och uppståndelsen. Trosbekännelsen, Fader vår, bönen före nattvarden | K1 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: Eleven kan nämna Bibeln som de kristnas heliga bok och känner igen någon berättelse om Jesus. För vitsord 7: eleven vet att Jesus hade lärjungar, känner till att han dog på ett kors och uppstod på påsken. För vitsord 8: eleven förstår relationen mellan förlåtelsen och uppståndelsen för en kristen. Eleven känner till huvuddragen i Jesu liv. För vitsord 9: Eleven känner till de viktigaste händelserna i Jesu liv, och innebörden av uppståndelsen för en kristen människa. Eleven känner till trosbekännelsen och Fader vår. |
Mål för elevens lärande
Eleven fördjupar sig i religionens heliga skrifter och berättelser samt de centrala lärorna.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över innehållet i och tolkningarna av berättelserna. Ur perspektiv av den religion som studeras kan eleven beskriva betydelserna av de centrala lärorna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om de heliga skrifterna i den religion som studeras samt beskriva vad berättelser betyder eller olika sätt att tolka dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan berätta om någon central lära och berättelse i den religion som studeras. Under handledning kan eleven berätta om vad berättelsen betyder eller olika sätt att tolka den.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan nämna den heliga skriften eller den centrala källan i den religion som studeras och känner igen någon av de berättelser eller läror som behandlats.
|
M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M2 handleda eleven att bekanta sig med ritualer och seder samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras | Sakramenten och deras betydelse: särskilt dopet, myrrasmörjelsen, bikten och nattvarden. Liturgin. Heliga förrättningar. Stora fastan. Stiften och klostren. Församlingens utrymmen. | K1, K2 | Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet | För vitsord 5: eleven känner till åtminstone ett sakrament och kan nämna minst en ortodox kyrka/kyrkobyggnad. För vitsord 7: eleven kan nämna ett eller flera sakrament och vad de går ut på, eleven vet att Stora fastan föregår påsken. Eleven kan nämna/känner till en eller flera ortodoxa kyrkor och minst ett kloster. För vitsord 8: Eleven känner till fyra sakrament och vet vad liturgin är. Eleven kan berätta något om Stora fastan. För vitsord 9: Eleven vet att vi har mer än 4 sakrament, kan nämna någon annan gudstjänst än liturgin och vet att församlingarna är indelade i stift som leds av biskopar. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med ritualerna och sederna samt heliga platser och byggnader i den religion som studeras.
|
Förmåga att hantera information om religion, religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för innebörden av de centrala ritualerna och sederna och de heliga platserna och byggnaderna i den religion som studeras.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan berätta om centrala ritualer och seder i den religion som studeras och beskriva religionens heliga platser eller byggnader.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna ritualer eller seder i den religion som studeras samt en helig plats eller byggnad.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner till en ritual eller sed i den religion som studeras och känner igen någon helig plats eller byggnad.
|
M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M3 hjälpa eleven att känna igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk | Dopet, nattvarden, Stora fastan, påsken och all symbolik kring dem. | K2, K3, K4 | Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler. | För vitsord 5: Känner till att korset är de kristnas symbol. För vitsord 7: Känner till Treenighetsbegreppet. För vitsord 8: Eleven vet att dopets innebörd är att vi befrias från synd och upptas i Kristi gemenskap och att vi förenas med Kristus i nattvarden. Att påsken är Kristi seger över döden. För vitsord 9: Kan med stöd av läraren redogöra för händelserna och symboliken i dopet, nattvarden och påsken. |
Mål för elevens lärande
Eleven känner igen karaktäristiska drag och symbolik i religiöst språk.
|
Förmåga att analysera religiöst språk och religiösa symboler
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för det karakteristiska i religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ge exempel på religiöst språk och religiös symbolik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge ett exempel på religiöst språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen en religiös symbol, en liknelse, ett talesätt eller ett påstående.
|
M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M7 uppmuntra eleven att respektera det som är heligt för en själv och för andra samt att agera lämpligt i olika religiösa sammanhang och situationer | Bekanta sig med hur man deltar i olika religiösa tillställningar både inom ortodoxin och andra religioner. Olika religioner och irreligiositet i Finland. | K2, K5, K6 | Religiös multilitteracitet Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte. | För vitsord 5: Eleven känner igen eller kan nämna något som anses heligt. För vitsord 7: Eleven kan berätta om något heligt och någon sed som anknyter till detta. För vitsord 8: Eleven vet hur man beter sig respektfullt i olika religiösa sammanhang. För vitsord 9: Eleven känner till hur man förväntas bete sig i vissa religiösa sammanhang. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår vad som avses med begreppet heligt och strävar till att respektera det som är heligt för en själv och för andra. Eleven vet hur man agerar lämpligt i olika religiösa situationer och på olika religiösa platser och strävar till att uppföra sig sakligt och respektfullt i dessa.
|
Religiös multilitteracitet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan redogöra för hur det heliga kan ta sig olika uttryck i religioner. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår vad som avses med att respektera det som är heligt för andra. Hen kan ge exempel på kulturella seder i anknytning till religiösa situationer och platser och andra heliga saker. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan nämna olika saker som anses vara heliga och kan beskriva vilka seder som anknyter till dessa. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något som anses vara heligt eller en sed i anknytning till det heliga. Innehållet i anknytning till uppförande bedöms inte.
|
M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M8 handleda eleven i att utforska etiska normer i religionen i fråga och etiska principer som förenar olika religioner | Den etiska undervisningen i evangelierna Gemensamma etiska principer i olika världsreligioner. Grunderna i de mänskliga rättigheterna, Grunderna i barnens rättigheter och vad dessa har gemensamt med kristendomen. De tio budorden, dubbla kärleksbudet, den barmhärtiga samariern. Verktyg för hur man kan diskutera värdefrågor med respekt för olika åsikter. Hur man motiverar sina synpunkter och egna etiska beslut. | K7 | Kunskap om etik | För vitsord 5: Eleven känner igen enstaka exempel på etiska normer eller mänskliga rättigheter. För vitsord 7: Eleven kan ge exempel på etiska normer som förenar religioner (t.ex. att det är fel att döda). För vitsord 8: Eleven vet något om etiska principer och deltar i diskussioner, uttrycker sig respektfullt och lyssnar på andra. För vitsord 9: Eleven kan uttrycka sig mångsidigt och respektfullt om etiska frågor. |
Mål för elevens lärande
Eleven bekantar sig med de etiska normerna i den religion som studeras och etiska principer som förenar olika religioner.
|
Kunskap om etik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över hur religioners olika etiska principer tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan beskriva de centrala etiska normerna i den religion som studeras samt redogöra för någon etisk princip som förenar religioner och ge exempel på hur de tillämpas i vardagen.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på de etiska normerna i den religion som studeras eller etiska principer som förenar olika religioner.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen eller kan nämna något enstaka exempel på de etiska normerna i den religion som studeras.
|
M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M9 handleda eleven att förstå värdena i de mänskliga rättigheterna, i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv | Den etiska undervisningen i evangelierna Gemensamma etiska principer i olika världsreligioner. Grunderna i de mänskliga rättigheterna, Grunderna i barnens rättigheter och vad dessa har gemensamt med kristendomen. De tio budorden, dubbla kärleksbudet, den barmhärtiga samariern. Verktyg för hur man kan diskutera värdefrågor med respekt för olika åsikter. Hur man motiverar sina synpunkter och egna etiska beslut. | K2 | Kunskap om människorättsetik | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med och diskuterar värdena i de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om barnens rättigheter. För vitsord 7: Eleven bekantar sig med värdena i de mänskliga rättigheterna och FN:s konvention om barnens rättigheter och diskuterar hur innehållet påverkar mig som individ. För vitsord 8: Eleven kan det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter och diskuterar hur det påverkar oss. För vitsord 9: Eleven redogör för det centrala innehållet i FN:s konvention om barnets rättigheter och kan ge exempel på mänskliga rättigheter. Eleven reflekterar kring hur de påverkar individen och samhället. |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår värdena i de mänskliga rättigheterna och i synnerhet i FN:s konvention om barnets rättigheter ur individuellt och kollektivt perspektiv.
|
Kunskap om människorättsetik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över frågor i anknytning till barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter ur individens och kollektivets perspektiv.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för konsekvensen av barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter i den egna livsmiljön.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ge exempel på barns rättigheter eller andra mänskliga rättigheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner utgående från givna exempel igen mänskliga rättigheter eller barns rättigheter som bygger på konventionen om barnets rättigheter.
|
M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid | Den etiska undervisningen i evangelierna Gemensamma etiska principer i olika världsreligioner. Grunderna i de mänskliga rättigheterna, Grunderna i barnens rättigheter och vad dessa har gemensamt med kristendomen. De tio budorden, dubbla kärleksbudet, den barmhärtiga samariern. Verktyg för hur man kan diskutera värdefrågor med respekt för olika åsikter. Hur man motiverar sina synpunkter och egna etiska beslut. | K1, K3, K6 | Förmåga att reflektera över etiska frågor | För vitsord 5: Eleven bekantar sig med hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 7: Eleven diskuterar hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 8: Eleven kan ge något exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. För vitsord 9: Eleven reflekterar kring värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och kan ge något exempel på hur man skapar en hållbar framtid ur ett etiskt perspektiv. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvecklar sin förmåga att utvärdera sina val och reflektera kring de värden som påverkar dem ur ett etiskt perspektiv och med tanke på en hållbar framtid.
|
Förmåga att reflektera över etiska frågor
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan reflektera över sina egna val och etiska valsituationer ur perspektiven för värderingar, olika etiska principer och en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan redogöra för de gemensamma etiska principerna i den religion som studeras och i andra religioner och ge exempel på hur de tillämpas. Eleven kan ge exempel ur vardagen på hur man skapar en hållbar framtid.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven känner igen etiska principer. Hen kan ge exempel på etiska valsituationer och ge olika lösningar till dem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Ur givna exempel känner eleven igen några värden som påverkat hen eller etiska valsituationer.
|
M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M11 ge eleven möjligheter att diskutera etiska frågor, uttrycka sina tankar och känslor på ett konstruktivt sätt samt öva sig att motivera sina synpunkter | Den etiska undervisningen i evangelierna Gemensamma etiska principer i olika världsreligioner. Grunderna i de mänskliga rättigheterna, Grunderna i barnens rättigheter och vad dessa har gemensamt med kristendomen. De tio budorden, dubbla kärleksbudet, den barmhärtiga samariern. Verktyg för hur man kan diskutera värdefrågor med respekt för olika åsikter. Hur man motiverar sina synpunkter och egna etiska beslut. | K1, K4, K6, K7 | Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter | För vitsord 5: Eleven deltar i gemensamma diskussioner på ett respektfullt sätt. För vitsord 7: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och kan uttrycka sig respektfullt. För vitsord 8: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra och kan uttrycka egna tankar, känslor och åsikter respektfullt. För vitsord 9: Eleven deltar i gemensamma diskussioner, kan lyssna på andra, kan uttrycka egna åsikter, tankar och känslor på ett konstruktivt sätt och övar sig på att motivera sina synpunkter. |
Mål för elevens lärande
Eleven övar sig i att diskutera etiska frågor och utvecklar sina tankefärdigheter och färdigheter att delta i diskussioner.
|
Tankeförmåga, kommunikativa färdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kan diskutera konstruktivt samt reflektera och skapa egna åsikter i kommunikation med andra.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven kan ta hänsyn till andra i diskussionen och kan motivera sina egna åsikter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven deltar i en gemensam diskussion och uttrycker sig konstruktivt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan lyssna på andra och uttrycka sina tankar på något sätt.
|
M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet
Lokal precisering
Mål för undervisning | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav | M12 hjälpa och stödja eleven att utveckla och stärka en positiv syn på världen, en positiv självkänsla och tro på livet | Den etiska undervisningen i evangelierna Gemensamma etiska principer i olika världsreligioner. Grunderna i de mänskliga rättigheterna, Grunderna i barnens rättigheter och vad dessa har gemensamt med kristendomen. De tio budorden, dubbla kärleksbudet, den barmhärtiga samariern. Verktyg för hur man kan diskutera värdefrågor med respekt för olika åsikter. Hur man motiverar sina synpunkter och egna etiska beslut. | K1 | Används inte som grund för bildandet av vitsord. Eleven handleds att reflektera över sina erfarenheter som en del av självvärderingen. |
Mål för elevens lärande
Eleven får förmåga att formulera och stärka en positiv syn på världen och självkänsla och tro på sitt liv.
|
|
|