Betydelse, värderingar och attityder |
M1 stärka elevens motivation, positiva självbild och självförtroende som elev i matematik
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M1 stärka elevens motivation, positiva självbild och självförtroende som elev i matematik | K1, K3, K5 | Används inte som grund för bedömningen. Eleverna handleds att reflektera över sina upplevelser som del av självbedömningen. |
Mål för elevens lärande
Eleven lär sig att identifiera de saker och studiemetoder som motiverar hen.Eleven strävar efter att förstärka sin positiva självbild och sitt självförtroende som elev i matematik.
|
|
|
M2 uppmuntra eleven att ta ansvar för sitt matematiklärande både i självständigt arbete och i arbete tillsammans med andra
Lokal precisering
Mål för undervisning Betydelse, värderingar och attityder | Kompetens | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M2 uppmuntra eleven att ta ansvar för sitt matematik-lärande både i självständigt arbete och i grupparbete | K3, K7 | Eleven tar ansvar för sitt lärande och deltar konstruktivt i grupparbete. |
Mål för elevens lärande
Eleven påbörjar arbetet, håller i gång det och bedömer när arbetet blivit slutfört. Eleven deltar på eget initiativ i gruppens arbete.
|
Förmåga att ta ansvar för lärandet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tar ansvar för gruppens arbete och strävar efter att förbättra hela gruppens kunskaper.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tar ansvar för sitt lärande och deltar konstruktivt i gruppens arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven arbetar delvis självständigt och slutför arbetet under handledning. Eleven deltar i varierande grad i gruppens arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förmår påbörja arbetet under handledning och hålla i gång det under handledning.
|
Arbetsfärdigheter |
M3 handleda eleven att upptäcka och förstå samband mellan det som hen lär sig
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M3 handleda eleven att upptäcka och förstå samband mellan det som hen lär sig | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1, K4 | Förmåga att kombinera det man lär sig | Eleven observerar och förklarar samband mellan det hen lär sig. |
Mål för elevens lärande
Eleven observerar och förstår samband mellan det som hen lär sig. Eleven kan beskriva, förklara och tillämpa det som hen förstår.
|
Sambanden mellan det man lärt sig
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven kombinerar de saker hen lärt sig och beskriver vad sambanden mellan dem beror på.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven finner samt förklarar och motiverar samband mellan det som hen lärt sig.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven observerar och beskriver samband mellan det som hen lär sig.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven observerar under handledning samband mellan olika saker hen lärt sig.
|
M4 uppmuntra eleven att få rutin i att uttrycka sig matematiskt på ett exakt sätt både muntligt och i skrift
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M4 uppmuntra eleven att få rutin i att uttrycka sig | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1, K2, K4, K5 | Matematisk uttrycksförmåga | Eleven kan uttrycka sitt matematiska tänkande både muntligt och i skrift. |
Mål för elevens lärande
Eleven uttrycker sitt matematiska tänkande på ett exakt sätt genom att använda olika uttrycksmedel.
|
Matematisk uttrycksförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven uttrycker och motiverar sitt matematiska tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven uttrycker sitt matematiska tänkande både muntligt och skriftligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven uttrycker sitt matematiska tänkande antingen muntligt eller skriftligt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven uttrycker under handledning sitt matematiska tänkande på något sätt.
|
M5 stödja eleven då hen löser uppgifter som kräver logiskt och kreativt tänkande och utvecklar de färdigheter som behövs för detta
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M5 stödja eleven då hen löser uppgifter som kräver logiskt och kreativt tänkande och utvecklar de färdigheter som behövs för detta | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1, K3, K4, K5, K6 | Problemlösningsförmåga | Eleven kan strukturera problem och lösa dem matematiskt. |
Mål för elevens lärande
Eleven strukturerar problem, identifierar matematisk information i problemen och löser dem genom att använda matematiska metoder.
|
Problemlösningsförmåga
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven undersöker om det finns andra lösningsalternativ.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven strukturerar och löser problem som kräver logiskt och kreativt tänkande.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven kan ta fram den matematiska informationen ur ett givet problem och löser problem under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven strukturerar problem under handledning och löser delar av problem.
|
M6 handleda eleven att utvärdera och utveckla sina matematiska lösningar och att kritiskt granska resultatets rimlighet
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M6 handleda eleven att utvärdera och utveckla sina matematiska lösningar och att kritiskt granska resultatets rimlighet | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1, K3, K4, K6 | Förmåga att utvärdera och utveckla matematiska lösningar | Eleven kan utvärdera sin matematiska lösning och granskar kritiskt resultatets rimlighet. |
Mål för elevens lärande
Eleven utvärderar och utvecklar sin matematiska lösning och granskar kritiskt resultatets rimlighet.
|
Förmåga att utvärdera och utveckla matematiska lösningar
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utvärderar och utvecklar vid behov sin lösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven granskar kritiskt sin matematiska lösning och resultatets rimlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven beskriver en lösning som hen utarbetat, reflekterar över resultatets rimlighet och utvärderar sin lösning under handledning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven beskriver under handledning en lösning som hen producerat och reflekterar under handledning över resultatets rimlighet.
|
M7 uppmuntra eleven att tillämpa matematik också i övriga läroämnen och det omgivande samhället
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M7 uppmuntra eleven att tillämpa matematik också i övriga läroämnen och det omgivande samhället | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1-K7 | Förmåga att tillämpa matematik | Eleven kan tillämpa matematik i olika sammanhang. |
Mål för elevens lärande
Eleven identifierar matematik i olika omgivningar och i andra läroämnen samt uttrycker problem med matematikens språk.
|
Tillämpning av matematik
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven ger exempel på hur matematiken tillämpas i samhället. Eleven utnyttjar sina matematiska färdigheter i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar matematik i olika miljöer genom att uttrycka problem i den verkliga världen på matematikens språk.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven tillämpar matematik genom att uttrycka problem på matematikens språk med hjälp av givna exempel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven inser
matematikens användningsmöjligheter i sin närhet och känner till nödvändigheten att uttrycka problem matematiskt.
|
M8 handleda eleven att utveckla sin förmåga att hantera och analysera information samt vägleda eleven att granska information kritiskt
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M8 handleda eleven att utveckla sin förmåga att hantera och analysera information samt vägleda eleven att granska information kritiskt | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K1, K4, K5 | Förmåga att analysera och granska information kritiskt | Eleven kan själv söka, behandla och presentera statistisk information. |
Mål för elevens lärande
Eleven hämtar och analyserar information och reflekterar över dess sanningsenlighet och betydelse.
|
Analys och kritisk granskning av information
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar sina färdigheter i att hantera och analysera information, tolkar information och bedömer informationens tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven hämtar, behandlar och presenterar information samt reflekterar över dess tillförlitlighet.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven behandlar och presenterar information enligt ett givet exempel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven kan under handledning jämföra information på matematisk grund.
|
M9 handleda eleven att använda digitala verktyg i studierna i matematik och för att lösa matematiska problem
Lokal precisering
Mål för undervisning Arbetsfärdigheter | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömningen | Kunskapskrav för goda kunskaper/vitsord 8 | M9 vägleda eleven att tillämpa informations- och kommunikationsteknik i matematikstudierna och för att lösa matematiska problem | I alla matematiska delområden används aktiviteter som kräver logiskt tänkande. Eleven hittar regler och beroendeförhållanden, och presenterar dem på ett exakt sätt, hittar antalet möjliga alternativ, samt drar slutsatser och motiverar sina ställningstaganden. Eleven tolkar och producerar matematisk text. Eleven tar ställning till påståenden och får insikt i bevisföringens grunder. | K5 | Förmåga att använda digitala verktyg i matematiken | Eleven tillämpar informations- och kommunikationsteknik i matematikstudierna. |
Mål för elevens lärande
Eleven tillämpar ändamålsenliga digitala verktyg i studierna i matematik och då hen löser problem.
|
Användning av digitala verktyg
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven tillämpar och förenar digitala verktyg i undersökande arbete.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder digitala verktyg för att granska och lösa matematiska problem.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder lämplig programvara för att producera egna arbeten och för studier i matematik.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven bekantar sig med en programvara som stöder lärandet i matematik och använder den under handledning.
|
Begreppsliga och ämnesspecifika mål |
M10 handleda eleven att stärka sin slutlednings- och huvudräkningsförmåga samt uppmuntra eleven att använda sin räknefärdighet i olika sammanhang
Lokal precisering
Mål för undervisningen Begreppsliga och ämnesspecifika | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömning | Kunskapskrav | M10 handleda eleven att stärka sin slutlednings- och huvudräkningsförmåga samt uppmuntra eleven att använda sin räkne-färdighet i olika sammanhang | - talmängder: naturliga tal och hela tal - räkneoperationer även med negativa tal och tal i decimalform - begreppen motsatt tal och absolutbelopp - delbarhet och primtal - exakt värde, närmevärde och avrundning - begreppet potens - talföljder med hela tal | K1,K3,K4 | Slutledningsförmåga och räknefärdighet | För goda kunskaper/vitsord 8: Eleven använder aktivt sin slutlednings- och huvudräkningsförmåga i olika situationer. - jämföra hela tal och ordna dem enligt storlek - gradera en tallinje med hela tal - skriva tal med tiondelar och hundradelar i bråk- och decimalform - samband mellan bråk- och decimalform - bedöma rimlighet med hjälp av överslagsräkning - beräkna värdet av uttryck som innehåller de fyra räknesätten, även parenteser - ge exempel på motsatta tal och beräkna värdet av ett absolutbelopp - avgöra om ett tal är delbart med 2, 5, 10 - avgöra med hjälp av delbarhetsregler eller beräkningar om ett tal är delbart med ett givet tal - faktorisera heltal - avgöra om ett tal är ett närmevärde, och följa avrundningsreglerna samt tillämpa reglerna för gällande siffror - känna till betydelsen av storheterna längd, area, massa och volym (l, dl) - anknyta potens-begreppet till upprepad multiplikation - bestämma värdet av en potens med positiv exponent och bas - bilda talföljder med hela tal | För godkänt/vitsord 5: - jämföra hela tal och ordna dem enligt storlek - gradera en tallinje med hela tal - känna igen tal med tiondelar och hundradelar i bråk- och decimalform - beräkna värdet av uttryck som innehåller de fyra räknesätten, även parenteser - ge exempel på motsatta tal - avgöra om ett tal är delbart med 2, 5, 10 - avrunda till rimlig noggrannhet i tillämpningar - känna till betydelsen av storheterna längd, area, massa och volym (l, dl) - anknyta potens-begreppet till upprepad multiplikation - bestämma värdet av en potens med positiv exponent och bas |
Mål för elevens lärande
Eleven drar slutsatser och gör beräkningar som stöd för vardagliga aktiviteter. Hen blir modigare på att använda sin huvudräkningsförmåga
|
Slutledningsförmåga och räknefärdighet
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven utför beräkningar i flera steg med hjälp av huvudräkning och tillämpar sin slutledningsförmåga i olika situationer.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder aktivt sin slutlednings- och huvudräkningsförmåga.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven gör beräkningar med hjälp av huvudräkning och finner matematiska regelbundenheter.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven gör korta beräkningar med hjälp av huvudräkning och finner matematiska regelbundenheter under handledning.
|
M14 handleda eleven att förstå begreppet obekant och utveckla förmågan att lösa ekvationer
Lokal precisering
Mål för undervisningen Begreppsliga och ämnesspecifika | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömning | Kunskapskrav | M14 handleda eleven att förstå begreppet obekant och utveckla förmågan att lösa ekvationer | - begreppet obekant i en ekvation - begreppet polynom - bestämma värdet av ett uttryck - förstagradsekvationer | K1, K4 | Begreppet obekant och färdigheter att lösa ekvationer | För goda kunskaper/vitsord 8: Eleven kan lösa en förstagradsekvation symboliskt. - lösa enkla förstagradsekvationer, även sådana som behöver förenklas, och kontrollera lösningen med insättning | För godkänt/vitsord 5: - lösa enkla förstagradsekvationer med resonemang |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår begreppen obekant och uttryck samt löser förstagradsekvationer och ofullständiga andragradsekvationer genom slutledning och symboliskt.
|
Begreppet obekant och färdigheter att lösa ekvationer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder obehindrat en obekant som variabel och kan utnyttja sina ekvationslösningsfärdigheter i problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven förstår begreppet likhet och löser en ofullständig andragradsekvation symboliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven förenklar uttryck.
Eleven förstår att en likhet bevaras och löser en förstagradsekvation symboliskt och en andragradsekvation antingen genom slutledning eller symboliskt.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven förenar likformiga termer.
Eleven löser förstagradsekvationer under handledning och resonerar sig fram till någon av lösningarna till en ofullständig andragradsekvation.
|
M16 stödja eleven att förstå geometriska begrepp och samband mellan dem
Lokal precisering
Mål för undervisningen Begreppsliga och ämnesspecifika | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömning | Kunskapskrav | M16 stödja eleven att förstå geometriska begrepp och samband mellan dem | - plangeometriska grundbegrepp, såsom punkt, sträcka, linje, vinkel, kurva och stråle - egenskaper hos månghörningar - omkrets av polygoner - klassificera geometriska kroppar | K1, K4, K5 | Uppfattning om geometriska begrepp och samband mellan dem | För goda kunskaper/vitsord 8: Eleven kan namnge och beskriva egenskaper hos räta linjer, vinklar och polygoner och samband mellan dem. - känna igen punkt, sträcka, linje, vinkel, kurva och stråle - beskriva plangeometriska grundbegrepp - klassificera vinklar och beskriva samband mellan dem - beräkna storleken av vinklar i trianglar och fyrhörningar utgående från vinkelsumman - beräkna omkretsen av polygoner - klassificera geometriska kroppar utgående från klot, cylindrar, koner och övriga | För godkänt/vitsord 5: - känna igen punkt, sträcka, linje, vinkel, kurva och stråle - beräkna storleken av vinklar i trianglar och fyrhörningar utgående från vinkelsumman - beräkna omkretsen av polygoner |
Mål för elevens lärande
Eleven känner till begreppen punkt, linje, vinkel, sträcka och stråle och egenskaper i anknytning till dessa.Eleven benämner månghörningar, känner till deras egenskaper och beräknar deras omkrets.Eleven förstår egenskaper i anknytning till symmetri och likformighet samt proportionalitet.
|
Förmåga att uppfatta geometriska begrepp och samband mellan dem
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder likformighet och analogi i problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven använder och kan motivera egenskaper hos geometriska grundbegrepp och likformighet.
Eleven använder analogi och förstår begreppet skala.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven ritar symmetriska figurer som speglas med avseende på en punkt.
Eleven tar fram motsvarande delar i likformiga figurer och använder analogi samt kan bestämma en skala.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen och benämner vinklar och månghörningar och utför under handledning beräkningar i anknytning till dem.
Eleven ritar symmetriska figurer som speglas med avseende på en linje.
|
M18 uppmuntra eleven att utveckla sin färdighet att beräkna areor och volymer
Lokal precisering
Mål för undervisningen Begreppsliga och ämnesspecifika | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömning | Kunskapskrav |
M18 uppmuntra eleven att utveckla sin färdighet att beräkna areor och volymer | - area av polygoner - enheter och enhetsbyten | K1, K4 | Färdighet att beräkna areor och volymer | För goda kunskaper/vitsord 8: Eleven kan beräkna arean av plana figurer. Eleven kan göra enhetsomvandlingar med area- och volymenheter. - beräkna arean av triangel, kvadrat, rektangel, romb, parallellogram och parallelltrapets med hjälp av formler - beräkna volymen av ett rätblock - göra enhetsbyten med enheter för längd, massa, area och volym med hjälp av enhetstabell | För godkänt/vitsord 5: - beräkna arean av kvadrat och rektangel med hjälp av formler - beräkna volymen av ett rätblock - göra enhetsbyten med enheter för längd, massa, area och volym med hjälp av enhetstabell |
Mål för elevens lärande
Eleven känner till benämningar och egenskaper i anknytning till rymdkroppar. Hen kan beräkna areor av planfigurer, volymer av kroppar samt mantelytans area. Eleven tillämpar sina kunskaper i praktiska situationer samt utför byten mellan areaenheter, volymenheter och rymdmått.
|
Förmåga att beräkna areor och volymer
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven beräknar arean av en planfigur bestående av flera delar, volymen av en kropp och arean av en mantelyta samt utnyttjar sina kunskaper i problemlösning.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven utför enhetsbyten för areor och volymer.
Eleven beräknar arean av enstaka planfigurer, volymen av en kropp samt arean av en mantelyta.
Eleven beräknar arean av en sektor som svarar mot en medelpunktsvinkel.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven utför enhetsbyten för areor och volymer.
Eleven beräknar areorna av de vanligaste planfigurerna och volymerna av de vanligaste kropparna.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven utför de mest allmänna enhetsbytena för areor och volymer.
Eleven kan beräkna arean av en rektangel och volymen av ett rätblock.
|
M20 handleda eleven att utveckla sitt algoritmiska tänkande och sina färdigheter att tillämpa matematik och programmering för att lösa problem
Lokal precisering
Mål för undervisningen Begreppsliga och ämnesspecifika | Centralt innehåll | Kompetens | Föremål för bedömning | Kunskapskrav |
M20 handleda eleven att utveckla sitt algoritmiska tänkande och sina färdigheter att tillämpa matematik och programmering för att lösa problem | - principer för algoritmiskt tänkande - använda färdiga datorprogram | K1, K4, K5, K6 | Algoritmiskt tänkande och programmerings-färdigheter | För goda kunskaper/vitsord 8: Eleven kan tillämpa principerna för algoritmiskt tänkande. - avgöra vad en viss åtgärd leder till samt göra ändringar så att en önskad åtgärd förverkligas - programmera ett föremål att göra ett rörelsemönster genom att använda olika riktningar och upprepningar | För godkänt/vitsord 5: - programmera ett föremål att göra ett rörelsemönster genom att använda olika riktningar och upprepningar |
Mål för elevens lärande
Eleven förstår principerna för algoritmiskt tänkande. Eleven kan läsa, kommentera, tolka, testa, planera och programmera små program med vilka man löser matematiska problem.
|
Algoritmiskt tänkande och programmeringsfärdigheter
|
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 9
Eleven använder programmering då hen löser problem. Eleven modifierar och utvecklar program.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 8
Eleven tillämpar principerna för algoritmiskt tänkande och programmerar enkla program.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 7
Eleven använder villkor och upprepning i programmering samt testar och tolkar program.
Beskrivning av kunnandet för vitsordet 5
Eleven känner igen stegen i en enkel algoritm och testar under handledning färdiga program.
|