Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Vieraan kielen A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisessä koulussa tarjottava venäjän kielen A-oppimäärä on valtakunnallista laajempi. Tämän vuoksi opinnoissa saavutetaan valtakunnallisia arviointikriteerejä laajempi osaaminen venäjän kielessä:

Suomalais-venäläisen koulun taitotasojen kuvaukset 6. luokan lopussa

Taito toimia vuorovaikutuksessa: A2.2

Taito tulkita tekstejä: A2.1

Taito tuottaa tekstejä: A1.3

Kieliopin rakenteet: A1.3

Arvioinnin kriteerit/Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kuvaa oman asuinseutunsa alueella käytettyjä kieliä ja venäjän kielen asemaa pääkaupunkiseudulla.

T2 Tavoitteen toteutumista ei käytetä arvioinnin perusteena.

T5 Oppilas osallistuu koulutyöhön ja erilaisiin työtapoihin oppitunneilla.

T8 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin pyrkien reagoimaan venäjäksi oikein tilanteissa. Oppilas tuottaa pieniä, etukäteen harjoiteltuja kirjallisia tuotoksia itselle tutuista aihepiireistä.

T11 Oppilas keskustelee oppitunneilla käydyistä aihepiireistä ja itselleen tutuista aiheista. Ääntäminen on jo melko sujuvaa. Oppilas on keskusteluharjoituksissa aktiivinen. Oppilas hallitsee oppitunneilla käytettyä sanastoa ja hahmottaa kieliopin alkeiden säännöstöä.

Vuosiluokka 4:

T2 Prosessissa syntyvää oppilaan omaa leirikoulumateriaalia voidaan arvioida.

T3 Oppilas tietää, että venäjän kielessä on kolme substantiivien sukua, ja hän osaa jaotella tuttuja sanoja eri sukuihin. Hän myös erottaa adjektiivien sukujen päätteet ja harjoittelee käyttämään niitä sekä kirjoitetussa että puhutussa kielessä substantiivin kanssa. Oppilas vertailee suomen kielen kielioppia venäjän kielioppiin annettujen esimerkkien avulla.

T5 Oppilas osallistuu pari- ja ryhmätöihin aktiivisesti.

T7 Oppilas asioi erilaisissa arjen yksinkertaisissa tilanteissa, kuten kaupassa. Oppilas laatii kirjallisesti pieniä tekstejä itselleen tutuista asioista myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.

T9 Oppilas selviää kohteliasta kieltä käyttäen arjen perustilanteista ja hyödyntää viestinnän apuna eleitä, ilmeitä ja muita viestintää tukevia apukeinoja.

Vuosiluokka 5:

T4 Oppilas hahmottaa venäjän kielen asemaa maailmanlaajuisesti. Oppilaalla on aiempaa laajempi kyky hahmottaa, mistä kaikkialta kohdekielistä materiaalia on saatavilla.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T9 Oppilas osaa toimia luontevasti ja kohteliaasti erilaisissa harjoitelluissa vuorovaikutustilanteissa.

T10 Oppilas ymmärtää eri aihepiireihin liittyviä tekstejä ja osaa etsiä tietoa eri teksteistä ja lähdemateriaaleista.

Vuosiluokka 6:

T1 Oppilas ymmärtää, että hänen koulu-uransa aikana saavutetulle kielitaidolle on käyttöä tulevaisuudessa. Venäjän kielen asema maailman kielten joukossa hahmottuu aiempaa tarkemmin.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T6 Oppilas pystyy tarkastelemaan opiskelutaitojaan sekä arvioimaan itse vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

T7 Oppilas osaa tuottaa suullisesti ja kirjallisesti melko monipuolista venäjänkielistä tekstiä ja pystyy toimimaan venäjäksi tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ymmärtää eri aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja osaa käyttää eri tiedonhakutapoja työnsä tukena.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T4 ohjata oppilasta löytämään kohdekielistä aineistoa
Paikallinen tarkennus
Kohdekielistä aineistoa etsitään eri tietolähteistä ja löydetystä materiaalista valmistetaan pieniä esityksiä tai projekteja pienryhmissä. Oppitunneilla tutustutaan eri tekstilajeihin mahdollisimman monipuolisesti. Opetuksessa käytetään esimerkiksi tietotekstejä, mainoksia, laulunsanoja, runoja, blogeja, varhaisnuorille suunnattuja kertomuksia ja kaunokirjallisuutta. Kulttuurista tietoisuutta venäjän kielestä pyritään lisäämään mm. mainoksien, videoiden, laulujen ja runojen avulla. Tutustutaan Venäjän eri kaupunkeihin ja venäjän kielen levinnäisyyteen maailmassa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Venäjän kielen aseman hahmottaminen maailmassa Oppilas hahmottaa venäjän kielen asemaa maailmanlaajuisesti. Oppilaalla on aiempaa laajempi kyky hahmottaa, mistä kaikkialta kohdekielistä materiaalia on saatavilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään ja valitsemaan itselle sopivaa ja kiinnostavaa kohdekielistä aineistoa.
Kohdekielisen aineiston löytäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla kohdekielisiä aineistoja, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielisistä aineistoista, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä häntä kiinnostavista kohdekielisistä aineistoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin itselleen sopivasta kohdekielisestä aineistosta.

Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Ryhmässä pohditaan erilaisia vahvuuksia kielten osaamisessa ja sitä, miten venäjän kieltä kannattaa opiskella nyt ja tulevaisuudessa. Oppilaita tuetaan käyttämään monipuolisesti venäjän kieltä oppitunneilla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan toiminta ryhmässä. Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan kohdekielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen.
Kohdekielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan ja siitä, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen kohdekielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
Tapakulttuuriin syvennytään laajemmin; aihepiireinä ovat esimerkiksi puhuttelu, lahjat ja niihin liittyvät toivotukset ja onnittelut sekä kylässä käymiseen liittyvä kohtelias kielenkäyttö. Tarkastellaan myös suomalaista ja venäläistä juhlaperinnettä, niiden eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä. Oppilasta rohkaistaan käyttämään venäjän kieltä erilaisissa palvelutilanteissa, esim. ostoksilla, lääkärissä, kahvilassa jne. Oppitunneilla rakennetaan asioimiseen liittyviä kielenkäyttötilanteita ja dramatisoidaan niitä sekä pareittain että ryhmissä. Oppilasta kannustetaan monipuoliseen ja kokeilevaan kielenkäyttöön. Tilanteita kuvataan videolle tai äänitetään esim. tablet-laitteilla. Tallenteita katsotaan ja kommentoidaan ryhmissä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kohtelias kielenkäyttö arkitilanteissa Oppilas osaa toimia luontevasti ja kohteliaasti erilaisissa harjoitelluissa vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kohdekielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Viestinnän kulttuurinen sopivuus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista. Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T10 rohkaista oppilasta tulkitsemaan ikätasolleen sopivia ja itseään kiinnostavia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä
Paikallinen tarkennus
Venäjän kielen opetuksessa tekstit mielletään hyvin laajasti. Oppilaalle tarjotaan erilaisiin aihepiireihin liittyviä tekstejä, esim. nuorille sopivia tietotekstejä, mainoksia, laulunsanoja, runoja, blogeja, varhaisnuorille suunnattuja kertomuksia, kaunokirjallisuutta, jopa elokuvia. Teksteinä käytettyjä materiaaleja voidaan tulkita myös sanastollisesti aiempaa monipuolisemmin. Oppitunneilla harjoitellaan tuottamaan aiempaa monipuolisemmin erilaisia tuotoksia, esimerkiksi erilaisia onnitteluja, toivotuksia ja pieniä puheita. Kirjoitustöiden aihepiirit laajenevat omasta itsestä laajempiin näkökulmiin. Oppilasta harjoitutetaan käyttämään tietoteknisiä välineitä aiempaa laajemmin. Oppilaalle annetaan mahdollisuus osallistua tietoteknisten välineiden avulla keskusteluihin, tuottaa erilaisia esityksiä, kirjoittaa esimerkiksi blogikirjoituksia, sähköpostiviestejä tai tekstivistejä. Oppilas opettelee kirjoittamaan yksinkertaisia tekstejä erilaisista aihepiireistä. Kirjoitustehtävien laatimisessa hän opettelee käyttämään apunaan lähdeaineistoa, kuten tietokirjoja, oppikirjoja, aikakausilehtiä, internetiä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Erilaisen kirjoitetun tekstin ymmärtäminen sanaston avulla, tiedon löytäminen tekstistä Oppilas ymmärtää eri aihepiireihin liittyviä tekstejä ja osaa etsiä tietoa eri teksteistä ja lähdemateriaaleista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
Tekstien tulkintataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä. Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta. Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhteinen suunnittelu ja vastuunotto näkyvät esimerkiksi erilaisten tekstien valinnassa. Tekstejä käytetään monipuolisesti ja niiden avulla harjoitellaan esimerkiksi eri kielenopiskelutapoja, kuten sanojen poimimista, tekstin tiivistämistä, tuntemattoman sanan merkityksen päättelyä asiayhteydestä.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen painopistealueena viidennellä luokalla on ihminen: terveelliset elämäntavat, hyvän terveyden ylläpitäminen (ruoka, pukeutuminen, lepo jne.), liikunta ja harrastukset. Itseä tarkastellaan aiempaa laajemmin. Oppilas pystyy ymmärtämään ja käyttämään venäjän kieltä itsenäisemmin sekä erilaisissa koulun ulkopuolisissa tilanteissa. Tätä harjoitellaan esim. oppitunnilla järjestetyissä leikinomaisissa tilanteissa ja draaman avulla. Oppilasta rohkaistaan kokeilemaan keskustelutaitojaan käytännössä.

Aihepiirejä valitessa tutustutaan monipuolisemmin Venäjän kaupunkeihin ja maantieteelliseen sijaintiin sekä luonnon monimuotoisuuteen. Syvennetään tietämystä venäläisestä kulttuuriperinteestä ja taiteen aloista. Oppilasta tutustutetaan venäläiseen tapakulttuuriin ja juhlien viettoon aimpaa laajemmin: lukuvuoden erityisteemoina ovat puhuttelu, lahjat, kylässä käyminen ja onnitteleminen. Tehdään aiheesta sekä suullisia että kirjallisia esityksiä käyttäen tietotekniikkaa apuvälineenä.Oppilaan yleissivistys ja tietämys Venäjästä syvenee ja monipuolistuu.

Oppilaan kehittyvä kielitaito näkyy myös aiempaa monipuolisempana kieliopin hallintana. Harjoitellaan substantiivien sijamuotoja yksikössä esimerkkien avulla, adjektiivien vertailumuotoja, jatketaan tutustumista prepositioihin ja niiden käyttöön. Pohditaan eri sijamuotojen käyttöä ja niiden eroavaisuutta suomen ja venäjän kielessä. Tehtävissä harjoitetaan käyttämään suullisessa ja kirjallisessa kielessä verbien preesensiä, mennyttä ja tulevaa aikaa, myös liikeverbien käyttö laajenee. Suomen ja venäjän kielen välistä kieliopin vertailua käytetään esimerkiksi verbien aspekteihin tutustuttaessa.

ePerusteet