Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on monipuolista, ja se antaa oppilaille mahdollisuuden painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Formatiiviseen arviointiin liittyvän oppilaan oppimista ohjaavan ja kannustavan palautteen avulla oppilaita autetaan tulemaan tietoisiksi omista taidoistaan ja kehittämään niitä. Oppilaita rohkaistaan käyttämään oppimaansa erilaisissa viestintätilanteissa. Oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itsearvioinnin ja vertaispalautteen keinoin. Summatiivinen arviointi perustuu siihen, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut paikallisessa opetussuunnitelmassa vieraan kielen A-oppimäärälle asetetut tavoitteet.

Oppilaan kehittyvän kielitaidon arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää myös esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Arvioinnin tulee olla monipuolista, jotta oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, saavat erilaisia mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona oppilaan vieraan kielen A-oppimäärän opiskelu päättyy vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Vieraan kielen A-oppimäärän kehittyvään kielitaitoon liittyvien tavoitteiden (T6–T19) arvosanassa 9 on yhdistetty kaksi taitotasoa A2.2 ja B1.1 välitasoksi A2.2/B1.1. Taitotasot löytyvät Eurooppalaisesta viitekehyksestä ja sen pohjalta laaditusta suomalaisesta sovelluksesta Kehittyvän kielitaidon asteikko.


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit / Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 7:

T1 Oppilas nimeää venäjänkielisiä palveluja Suomessa.

T3 Oppilas vertailee opiskelemiensa kielten välisiä rakenteellisia ja sanastollisia eroja ja yhteneväisyyksiä. Oppilas hallitsee ikätasolleen sopivasti kieliopin perusasioita.

T5 Tavoitteen toteutumista ei erikseen arvioida.

T6 Oppilas osaa pitää yllä keskustelua tavallisista arkipäivisistä asioista ja kykenee aiempaa monipuolisempaan vastavuoroisuuteen viestinnässä. Oppilas osaa tuottaa erilaisia kirjallisia viestejä myös tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen.

T10 Oppilas osaa tuottaa erilaisia puhetta ja kirjallista viestintää vaativia viestejä ja pystyy havainnoimaan omissa tuotoksissaan kieliopin rakenteita sekä tarkkailemaan ääntämisen perussäännöstöä omassa puheessaan.

Vuosiluokka 8:

T1 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen tarpeellisuutta omassa elämässään ja maailman mittakaavassa. Erilaisten viestintätilanteiden harjoittelu.

Oppilas harjoittelee aktiivisesti erilaisia tilanteita, jossa hankitulle kielitaidolle on käyttöä. Oppilas osaa pohtia aiempaa laajemmin venäjän kielen tarpeellisuutta, ottaen oman näkökulmansa lisäksi ympäröivän yhteiskunnan sekä globaalin maailman.

T2 Oppilas valmistautuu leirikoulumatkaan huolella ja osallistuu aktiivisesti kohdeympäristöön tutustumiseen. Oppilas tekee havaintoja venäjän kielellä toimimisesta venäjänkielisessä ympäristössä.

T4 Oppilas pyrkii pohtimaan omia opiskelutapojaan ja osallistuu erilaisiin yhteistoiminnallisiin tehtäviin. Oppilas toimii vuorovaikutustilanteissa toisia tukien ja kannustaen.

T8 Oppilas osaa tuottaa yhä monipuolisempia suullisia ja kirjallisia tuotoksia, joissa välittyy jo kulttuuriosaamista ja joiden tarkastelu on aiempaa monipuolisempaa.

T10 Oppilas osaa venäjän kielen peruskielioppiin kuuluvia perusrakenteita. Oppilas käyttää perussanastoa luontevasti. Puheessa oppilas pystyy tarkkailemaan ääntämistä ja pyrkii hyvään venäjänkieliseen ääntämiseen.

Vuosiluokka 9:

T2 Tavoitteen toteutumista ei erikseen arvioida.

T5 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen tarpeita Suomessa eri aloilla ja tarkastella kielitaidon tarvetta omien opintojensa päätyttyä.

T7 Oppilas osaa keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa käyttää monipuolista kieltä ja hallitsee erilaisia kierto- ja täyteilmauksia sekä pystyy pitämään keskustelua yllä ja olemaan luova puheen tuottamisessa.

T9 Oppilas osaa etsiä ydintietoa erilaisista teksteistä. Oppilas pystyy päättelemään sanoja asiayhteyden perusteella. Oppilas soveltaa materiaalista saatua tietoa omissa tuotoksissaan.

T10 Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen keskeisimpiä rakenteita ja käyttää niitä omissa tuotoksissaan. Oppilas kykenee tuottamaan eri aihepiireistä monipuolisia suullisia ja kirjallisia tuotoksia.

Perusopetuksen päättövaiheessa Suomalais-venäläisen koulun venäjän opetuksessa saavutetaan valtakunnallista laajempi venäjän kielen osaaminen. Päättövaiheen arvioinnissa noudatetaan kuitenkin valtakunnallisen opetussuunnitelman vieraan kielen A-oppimäärän päättöarvioinnin kriteerejä hyvälle osaamiselle.

Suomalais-venäläisessä koulun venäjä vieraana kielenä A-oppimäärän taitotasokuvaus 9. luokan lopussa:

Taito toimia vuorovaikutuksessa: B1.1

Taito tulkita tekstejä: B1.1

Taito tuottaa tekstejä: A2.2

Kieliopin rakenteet: A2.2

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T2 kannustaa löytämään kiinnostavia kohdekielisiä toimintaympäristöjä, jotka laajentavat oppilaan maailmankuvaa
Paikallinen tarkennus
Oppilasta kannustetaan löytämään venäjänkielisiä toimintaympäristöjä sekä koulusta että koulun ulkopuolelta. Oppilaalle kerrotaan opiskelumahdollisuuksista Venäjällä ja kannustetaan oppilasta itsenäiseen opiskeluun ja aktiivisen tiedon hankkimiseen. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Venäjänkielisten toimintaympäristöjen aiempaa laajempi hahmottaminen Arvioinnin toteutumista ei arvostella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka laajentavat oppilaan maailmankuvaa.
Maailmankansalaisen taitojen kehittyminen kohdekieltä käyttämällä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia, miten hän voi hyödyntää kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä omaa oppimistaan edistääkseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä kohdekielisiä aineistoja ja toimintaympäristöjä, jotka edistävät hänen oppimistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä joistakin aineistoista ja toimintaympäristöistä, joissa voi käyttää kohdekieltä.

Kielenopiskelutaidot
T5 tukea oppilaan itsenäisyyttä ja taitoa soveltaa luovasti kielitaitoaan sekä kehittää elinikäisen kieltenopiskelun valmiuksiaan
Paikallinen tarkennus
Monipuolisten työtapojen avulla rohkaistaan oppilasta käyttämään erityyppisiä lähteitä, tuetaan itsenäistä työskentelyä ja oppilaan valmiuksia kielen analysoimiseen ja taitojensa kehittämiseen. Oppilasta kannustetaan miettimään, miten hän voi käyttää venäjän kieltä koulun päätyttyä. Korostetaan venäjän kielen merkitystä Suomessa, Euroopassa ja muualla maailmassa. Oppilasta rohkaistaan elinikäiseen venäjän kielen opiskeluun ja rohkaistaan näkemään venäjän kielen taito tulevaisuuden ja ammatinvalinnan näkökulmasta tärkeänä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Venäjän kielen taidon näkeminen tarpeellisena peruskoulun päätyttyä Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen tarpeita Suomessa eri aloilla ja tarkastella kielitaidon tarvetta omien opintojensa päätyttyä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii soveltamaan ja kehittämään kielitaitoaan itsenäisesti myös koulun päätyttyä. Oppilas oppii hyödyntämään ympäristönsä kielellisiä virikkeitä. Oppilaalle kehittyy luottamus itseensä kielenoppijana.
Jatkuvan kielenopiskelun valmiuksien kehittyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa pohtia ja vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa vertailla erilaisia mahdollisuuksia soveltaa ja kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvailla mahdollisuuksia kehittää kohdekielen taitoaan myös koulun päätyttyä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä mahdollisuuksista kehittää kohdekielen taitoaan.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7 ohjata oppilasta olemaan aktiivinen viestintätilanteessa sekä syventämään taitoaan käyttää kohdekielisiä viestinnän keinoja, vakiintuneita fraaseja, kierto- ja täyteilmauksia ja muuta kompensaatiota
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla kerrataan ja syvennetään erilaisia viestintätilanteita monipuolistaen sanastoa ja rakenteita. Käytetään esimerkkeinä erilaista monimediaista autenttista materiaalia. Kannustetaan oppilasta rohkeasti osallistumaan viestintätilanteisiin sekä olemaan luova keskustelun ylläpitämisessä ja puheen tuottamisessa. Kirjallisessa viestinnässä harjoitellaan monipuolisia, melko pitkiäkin tuotoksia, joissa pyritään mahdollisimman monipuolisen sanaston käyttöön ja hyvään kieliopilliseen ilmaisuun. Viestinnässä käytetään erilaisia tieto- ja viestintäteknisiä apuvälineitä. Tehtävinä voivat olla esimerkiksi blogikirjoitukset, erilaiset ääntä ja kuvaa vaativat esitykset ja laajemmat venäjänkieliset esitelmät. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Monipuolinen suullinen ja kirjallinen viestintä, jossa käytetään luovuutta, venäjän kielelle tyypillisiä fraaseja ja idiomeja Oppilas osaa keskustelussa ja kirjallisissa tuotoksissa käyttää monipuolista kieltä ja hallitsee erilaisia kierto- ja täyteilmauksia sekä pystyy pitämään keskustelua yllä ja olemaan luova puheen tuottamisessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan aktiivisesti viestintätilanteessa. Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita.
Viestintästrategioiden käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään, osaa pyytää tarkennusta avainsanoista ja varmistaa, onko viestintäkumppani ymmärtänyt viestin. Oppilas osaa satunnaisesti kiertää tai korvata tuntemattoman sanan tai muotoilla viestinsä uudelleen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään käyttäen tarvittaessa vakiosanontoja pyytäessään tarkennusta avainsanoista. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä silloin tällöin ja käyttää esim. lähikäsitettä tai yleisempää käsitettä, kun ei tiedä täsmällistä (koira/eläin tai talo/mökki)

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään turvautuen harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein ja osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin. Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja. Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T9 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tulkita erilaisia tekstejä, myös selväpiirteisiä asiatekstejä, joista hankitaan tietoa, ja ohjata käyttämään tulkinnassa päättelytaitoa ja keskeisen sisällön ymmärtämistä
Paikallinen tarkennus
Kannustetaan oppilasta tutustumaan haasteellisiin teksteihin eri aloilta käyttämällä eri lähteitä, mm. verkossa olevia lähteitä. Oppilasta autetaan löytämään tekstien pääkohdat, hahmottamaan tekstien pääajatus sekä etsimään materiaalista olennaista tietoa. Oppilaan lukutaitoa kehitetään integroimalla venäjän kielen opetusta eri aineisiin. Oppilasta rohkaistaan soveltamaan saatua tietoa omissa tuotoksissa (tekstit, videot, dialogit, esitykset). Oppilasta kehoitetaan etsimään itselle merkityksellistä materiaalia ja työstämään sitä erilaisten tehtävien avulla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tekstin pääkohtien poimiminen ja ydinajatuksen löytäminen. Tiedon löytäminen laajastakin materiaalista. Sanapäättely. Oppilas osaa etsiä ydintietoa erilaisista teksteistä. Oppilas pystyy päättelemään sanoja asiayhteyden perusteella. Oppilas soveltaa materiaalista saatua tietoa omissa tuotoksissaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tulkitsemaan puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä. Oppilas oppii tekstien ymmärtämisstrategioita.
Tekstien tulkintataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2/B1.1 Oppilas pystyy seuraamaan selväpiirteisen asiapuheen pääajatusta, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.2 Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen, ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A2.1 Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä. Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.2 Oppilas ymmärtää harjoiteltua, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää muutaman sanan mittaista kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta. Oppilas tunnistaa tekstistä yksittäisiä tietoja.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T10 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tuottaa puhetta ja kirjoitusta aihepiirejä laajentaen sekä kiinnittäen huomiota myös keskeisiin rakenteisiin ja ääntämisen perussääntöihin
Paikallinen tarkennus
Oppilaalle tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia tuottaa monipuolista puhetta ja kirjoitettua tekstiä. Puhetehtävinä voivat olla erilaiset esitelmät, keskustelut, draamaharjoitukset, haastattelut jne. Aihepiirejä voivat olla esimerkiksi nuoren arkielämä ja tulevaisuuden suunnitelmat: ystäväpiiri, opiskelu, ammatinvalinta, kiinnostuksen kohteet, nuorisokulttuurin ilmiöt, matkailu, kestävä kehitys ja erilaiset asuinympäristöt. Kirjallista viestintää harjoitetaan monipuolisesti oppiainerajoja ylittävistä aihepiireistä ja voidaan esimerkiksi laatia pidempi esitys tai tutkielma oppilaalle mielekkäästä aiheesta. Oppilasta ohjataan tarkkailemaan monipuolisesti omaa kirjallista ja suullista viestintää sekä arvioimaan omia tuotoksiaan laajempina kokonaisuuksina. Peruskoulun aikana opittua kielioppia kerrataan ja vahvistetaan. Oppilasta tuetaan muodostamaan mahdollisimman laaja käsitys venäjän kielen keskeisimmistä rakenteista. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Monipuolinen kirjallinen ja suullinen viestintä. Venäjän kielen keskeisten rakenteiden hahmottaminen Oppilas osaa hahmottaa venäjän kielen keskeisimpiä rakenteita ja käyttää niitä omissa tuotoksissaan. Oppilas kykenee tuottamaan eri aihepiireistä monipuolisia suullisia ja kirjallisia tuotoksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Oppilas oppii ääntämään ymmärrettävästi.
Tekstien tuottamistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2 Oppilas osaa kuvata luettelomaisesti (ikäkaudelleen tyypillisiä) jokapäiväiseen elämään liittyviä asioita käyttäen tavallista sanastoa ja joitakin idiomaattisia ilmauksia sekä perustason rakenteita ja joskus hiukan vaativampiakin. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1 Oppilas pystyy kertomaan jokapäiväisistä ja konkreettisista sekä itselleen tärkeistä asioista käyttäen yksinkertaisia lauseita ja konkreettista sanastoa. Oppilas osaa helposti ennakoitavan perussanaston ja monia keskeisimpiä rakenteita. Oppilas osaa soveltaa joitakin ääntämisen perussääntöjä muissakin kuin harjoitelluissa ilmauksissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3 Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä sekä ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1 Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Rakennetaan ymmärrystä maailman moni- ja rinnakkaiskielisyydestä sekä kielellisistä oikeuksista. Otetaan selkoa niiden maiden tai alueiden kulttuureista ja elämänmuodoista, joissa opiskeltavaa kieltä puhutaan. Käytetään sellaisia kielitiedon käsitteitä, jotka auttavat oppilaita kielten välisessä vertailussa ja kohdekielen opiskelussa. Hankitaan tarvittaessa tietoa kyseisen kielen päävarianteista.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Vahvistetaan edelleen kielenopiskelutaitoja. Harjoitellaan oppimateriaalin monipuolista käyttöä, sanastojen käyttöä, kokonaisuuksien hahmottamista, ryhmittelyä ja tiedon hakemista.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä yhdessä valittaessa näkökulmana on nuoren toiminta kohdekielellä eri yhteisöissä ja maailmassa, ajankohtaisuus, oppilaiden kiinnostuksen kohteet, suuntautuminen toisen asteen opintoihin sekä tutustuminen nuorten työelämässä ja opiskelussa tarvittavaan kielitaitoon. Lisäksi otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys ja asema sekä kielialueen elämänmuoto. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisista teksteistä, kuten kertovista, kuvaavista tai vaikuttavista teksteistä.. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti erilaisia vuorovaikutustilanteita eri viestintäkanavia hyödyntäen.

ePerusteet