Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Vieraan kielen A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisessä koulussa tarjottava venäjän kielen A-oppimäärä on valtakunnallista laajempi. Tämän vuoksi opinnoissa saavutetaan valtakunnallisia arviointikriteerejä laajempi osaaminen venäjän kielessä:

Suomalais-venäläisen koulun taitotasojen kuvaukset 6. luokan lopussa

Taito toimia vuorovaikutuksessa: A2.2

Taito tulkita tekstejä: A2.1

Taito tuottaa tekstejä: A1.3

Kieliopin rakenteet: A1.3

Arvioinnin kriteerit/Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kuvaa oman asuinseutunsa alueella käytettyjä kieliä ja venäjän kielen asemaa pääkaupunkiseudulla.

T2 Tavoitteen toteutumista ei käytetä arvioinnin perusteena.

T5 Oppilas osallistuu koulutyöhön ja erilaisiin työtapoihin oppitunneilla.

T8 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin pyrkien reagoimaan venäjäksi oikein tilanteissa. Oppilas tuottaa pieniä, etukäteen harjoiteltuja kirjallisia tuotoksia itselle tutuista aihepiireistä.

T11 Oppilas keskustelee oppitunneilla käydyistä aihepiireistä ja itselleen tutuista aiheista. Ääntäminen on jo melko sujuvaa. Oppilas on keskusteluharjoituksissa aktiivinen. Oppilas hallitsee oppitunneilla käytettyä sanastoa ja hahmottaa kieliopin alkeiden säännöstöä.

Vuosiluokka 4:

T2 Prosessissa syntyvää oppilaan omaa leirikoulumateriaalia voidaan arvioida.

T3 Oppilas tietää, että venäjän kielessä on kolme substantiivien sukua, ja hän osaa jaotella tuttuja sanoja eri sukuihin. Hän myös erottaa adjektiivien sukujen päätteet ja harjoittelee käyttämään niitä sekä kirjoitetussa että puhutussa kielessä substantiivin kanssa. Oppilas vertailee suomen kielen kielioppia venäjän kielioppiin annettujen esimerkkien avulla.

T5 Oppilas osallistuu pari- ja ryhmätöihin aktiivisesti.

T7 Oppilas asioi erilaisissa arjen yksinkertaisissa tilanteissa, kuten kaupassa. Oppilas laatii kirjallisesti pieniä tekstejä itselleen tutuista asioista myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.

T9 Oppilas selviää kohteliasta kieltä käyttäen arjen perustilanteista ja hyödyntää viestinnän apuna eleitä, ilmeitä ja muita viestintää tukevia apukeinoja.

Vuosiluokka 5:

T4 Oppilas hahmottaa venäjän kielen asemaa maailmanlaajuisesti. Oppilaalla on aiempaa laajempi kyky hahmottaa, mistä kaikkialta kohdekielistä materiaalia on saatavilla.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T9 Oppilas osaa toimia luontevasti ja kohteliaasti erilaisissa harjoitelluissa vuorovaikutustilanteissa.

T10 Oppilas ymmärtää eri aihepiireihin liittyviä tekstejä ja osaa etsiä tietoa eri teksteistä ja lähdemateriaaleista.

Vuosiluokka 6:

T1 Oppilas ymmärtää, että hänen koulu-uransa aikana saavutetulle kielitaidolle on käyttöä tulevaisuudessa. Venäjän kielen asema maailman kielten joukossa hahmottuu aiempaa tarkemmin.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T6 Oppilas pystyy tarkastelemaan opiskelutaitojaan sekä arvioimaan itse vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

T7 Oppilas osaa tuottaa suullisesti ja kirjallisesti melko monipuolista venäjänkielistä tekstiä ja pystyy toimimaan venäjäksi tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ymmärtää eri aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja osaa käyttää eri tiedonhakutapoja työnsä tukena.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä opiskeltavan kielen asema siinä
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla tarkastellaan aiempaa laajemmin Venäjän kielen asemaa maailmassa ja tutustutaan venäjän kielen sukukieliin. Tarkastelun apuna voidaan käyttää erilaisia karttoja, taulukoita ja kirjallisia ja puhuttuja kielinäytteitä. Pohditaan venäjän kielen tarpeellisuutta nyt ja tulevaisuudessa. Tutkitaan, missä eri aloilla venäjän kieltä tarvitaan Suomessa. Arvioinnin kohteet ja kriteerit: Venäjän kielen ja sen lähikielten hahmottaminen, venäjän kielen tarpeellisuuden ymmärtäminen Oppilas ymmärtää, että hänen koulu-uransa aikana saavutetulle kielitaidolle on käyttöä tulevaisuudessa. Venäjän kielen asema maailman kielten joukossa hahmottuu aiempaa tarkemmin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan kohdekielen asemaa lähiympäristössä ja maailmassa.
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä kohdekielen aseman ja merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvailla lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta. Oppilas osaa vertailla eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta. Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.

Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Ryhmässä pohditaan erilaisia vahvuuksia kielten osaamisessa ja sitä, miten venäjän kieltä kannattaa opiskella nyt ja tulevaisuudessa. Oppilaita tuetaan käyttämään monipuolisesti venäjän kieltä oppitunneilla. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Aktiivinen toimiminen ryhmässä, tavoitteiden asettaminen tulevaisuudelle Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan kohdekielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen.
Kohdekielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan ja siitä, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen kohdekielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
Omien opiskelutaitojen, vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamiseksi käytetään erilaisia itse- ja vertaisarvioinnin keinoja. Yhdessä pohditaan tapoja, joilla kieltä voi oppia parhaiten. Eri viestintävälineitä käytetään monipuolisesti. Oppitunneilla harjoitellaan esimerkiksi matkapuhelimen, tietokoneen ja muiden erilaisten laitteiden käyttöä kielenopiskelun ja vieraan kielen käytön apuvälineenä. Arvioinnin kohteet ja kriteerit: Oppilasta ohjataan pohtimaan omia vahvuuksia sekä kiinnostuksen kohteita. Oppilas pystyy tarkastelemaan opiskelutaitojaan sekä arvioimaan itse vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta kohdekielen opiskelustaan asettamalla tavoitteita opiskelulleen. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa kohdekielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään kohdekielen taitoaan rohkeasti.
Vastuun ottaminen kohdekielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa ottaa paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta kohdekielen opiskelustaan. Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen kohdekieltä ja muita kieliä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa kerrataan paljolti aiempien vuosien aihepiirejä ja opetuksen sisältöjä. Tehdään yhteenvetoja aikaisemmin opitusta ja sovelletaan opittua asiaa uusiin tilanteisiin. Oppilasta rohkaistaan käyttämään venäjän kieltä aiempaa itsenäisemmin ja kommunikoimaan koulun ulkopuolisissa tavallisissa tilanteissa. Oppilasta kannustetaan osallistumaan vapaaseen keskusteluun ja käyttämään kielitaitoaan luovasti sosiaalisessa kanssakäymisessä. Oppitunneilla tarjotaan erilaisiin aihepiireihin liittyviä tekstejä, esim. tietotekstejä, mainoksia, laulunsanoja, runoja, blogeja, varhaisnuorille suunnattuja kertomuksia, sarjakuvia ja kaunokirjallisuutta. Laajennetaan tekstin käsitettä. Oppilasta ohjataan käsittelemään ja analysoimaan erilaisia tekstejä aiempaa laajemmin: sisältöä, sanastoa ja kieliopin rakenteita. Oppilasta ohjataan tuottamaan yksinkertaisia tekstejä erilaisista aihepiireistä. Kirjoitelman laatimisessa voidaan käyttää apuna monipuolista lähdeaineistoa, kuten tietokirjallisuutta, oppikirjoja, aikakausilehtiä, internetiä. Oppilasta ohjataan suhtautumaan objektiivisesti käyttämäänsä lähdemateriaaliin. Yritetään etsiä luotettavaa ja ajankohtaista tietoa asioista. Kirjallinen viestintä käsitetään laajasti, oppilaan tuottamat esitykset voivat sisältää esimerkiksi kuvia, ääntä, videotallenteita. Eri palvelutilanteiden puhetilanteita harjoitellaan aiempaa laajemmin ja monipuolisemmin, esimerkiksi ruokaostokset, ravintolassa asiointi. Opetuksessa painotetaan monipuolista viestintää ja sen harjoittelua. Arvioinnin kohteet ja kriteerit: Erilaiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet opetuksessa käsitellyistä aihepiireistä Oppilas osaa tuottaa suullisesti ja kirjallisesti melko monipuolista venäjänkielistä tekstiä ja pystyy toimimaan venäjäksi tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ymmärtää eri aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja osaa käyttää eri tiedonhakutapoja työnsä tukena.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan oman kieli- ja kulttuuritaidon karttumista alakoulun aikana. Tarkastellaan, mitä kaikkea on opittu venäjän kielen asemasta ja tärkeydestä Suomessa ja maailman mittakaavassa.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Yhteinen suunnittelu ja vastuunotto näkyvät esimerkiksi erilaisten tekstien valinnassa. Tekstejä käytetään monipuolisesti ja niiden avulla harjoitellaan esimerkiksi eri kielenopiskelutapoja, kuten sanojen poimimista, tekstin tiivistämistä, tuntemattoman sanan merkityksen päättelyä asiayhteydestä.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Kuudennella luokalla tieto- ja viestintäteknisten välineiden käyttö opetuksessa monipuolistuu. Harjoitellaan vastavuoroista viestintää erilaisilla tietoteknisillä välineillä. Oppilaalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin ryhmässä ja kommunikoida käyttäen esimerkiksi blogikirjoituksia, sähköpostiviestejä tai tekstivistejä.

Opetuksen pääteemoina venäjän kielessä ovat tulevaisuuden suunnitelmat ja nuorisokulttuuri: elokuva, nuorisolehdet, nuorisoilmiöihin tutustuminen (muoti, musiikki, ystävyys ja ihmissuhteet). Tutustutaan erilaisiin ammatteihin. Suunnitellaan omaa arkielämää ja tulevaisuutta.

Suullinen viestintä monipuolistuu. Harjoitellaan asioimista eri palvelutilanteissa laajemmin (esim. posti, lippukassa, varauksen tekeminen, ruoka- tai vaateostokset, kirjasto) ja luodaan ryhmässä dialogeja.

Kieliopillista osaamista vahvistetaan ja kootaan yhteen aiemmin opittuja kielioppiasioita ja harjoitellaan niitä monipuolisemmin. Näistä tärkeimpinä esimerkkeinä ovat substantiivien ja adjektiivien sijamuotojen käsittely yksikössä aiempaa laajemmin esimerkkien avulla. Lauseista pyritään saamaan aiempaa monipuolisempia kiinnittämällä huomiota prepositioiden käyttöön ja niiden vaatimiin sijamuotoihin. Verbioppia laajennetaan, harjoitellaan -ся, -ова, -ева -verbien taivutusta persoonamuodoissa sekä kerrataan aiemmin opitut verbiparit, liikeverbit, laajennetaan verbiparien listaa ja verbin aspektien muotoja. Kerrataan adjektiivin vertailumuodot ja tavallisimpia adverbeja. Pronomineista ja niiden käytöstä pyritään luomaan aiempaa kattavampi ymmärrys.

ePerusteet