Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Vieraan kielen A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisessä koulussa tarjottava venäjän kielen A-oppimäärä on valtakunnallista laajempi. Tämän vuoksi opinnoissa saavutetaan valtakunnallisia arviointikriteerejä laajempi osaaminen venäjän kielessä:

Suomalais-venäläisen koulun taitotasojen kuvaukset 6. luokan lopussa

Taito toimia vuorovaikutuksessa: A2.2

Taito tulkita tekstejä: A2.1

Taito tuottaa tekstejä: A1.3

Kieliopin rakenteet: A1.3

Arvioinnin kriteerit/Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kuvaa oman asuinseutunsa alueella käytettyjä kieliä ja venäjän kielen asemaa pääkaupunkiseudulla.

T2 Tavoitteen toteutumista ei käytetä arvioinnin perusteena.

T5 Oppilas osallistuu koulutyöhön ja erilaisiin työtapoihin oppitunneilla.

T8 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin pyrkien reagoimaan venäjäksi oikein tilanteissa. Oppilas tuottaa pieniä, etukäteen harjoiteltuja kirjallisia tuotoksia itselle tutuista aihepiireistä.

T11 Oppilas keskustelee oppitunneilla käydyistä aihepiireistä ja itselleen tutuista aiheista. Ääntäminen on jo melko sujuvaa. Oppilas on keskusteluharjoituksissa aktiivinen. Oppilas hallitsee oppitunneilla käytettyä sanastoa ja hahmottaa kieliopin alkeiden säännöstöä.

Vuosiluokka 4:

T2 Prosessissa syntyvää oppilaan omaa leirikoulumateriaalia voidaan arvioida.

T3 Oppilas tietää, että venäjän kielessä on kolme substantiivien sukua, ja hän osaa jaotella tuttuja sanoja eri sukuihin. Hän myös erottaa adjektiivien sukujen päätteet ja harjoittelee käyttämään niitä sekä kirjoitetussa että puhutussa kielessä substantiivin kanssa. Oppilas vertailee suomen kielen kielioppia venäjän kielioppiin annettujen esimerkkien avulla.

T5 Oppilas osallistuu pari- ja ryhmätöihin aktiivisesti.

T7 Oppilas asioi erilaisissa arjen yksinkertaisissa tilanteissa, kuten kaupassa. Oppilas laatii kirjallisesti pieniä tekstejä itselleen tutuista asioista myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.

T9 Oppilas selviää kohteliasta kieltä käyttäen arjen perustilanteista ja hyödyntää viestinnän apuna eleitä, ilmeitä ja muita viestintää tukevia apukeinoja.

Vuosiluokka 5:

T4 Oppilas hahmottaa venäjän kielen asemaa maailmanlaajuisesti. Oppilaalla on aiempaa laajempi kyky hahmottaa, mistä kaikkialta kohdekielistä materiaalia on saatavilla.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T9 Oppilas osaa toimia luontevasti ja kohteliaasti erilaisissa harjoitelluissa vuorovaikutustilanteissa.

T10 Oppilas ymmärtää eri aihepiireihin liittyviä tekstejä ja osaa etsiä tietoa eri teksteistä ja lähdemateriaaleista.

Vuosiluokka 6:

T1 Oppilas ymmärtää, että hänen koulu-uransa aikana saavutetulle kielitaidolle on käyttöä tulevaisuudessa. Venäjän kielen asema maailman kielten joukossa hahmottuu aiempaa tarkemmin.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T6 Oppilas pystyy tarkastelemaan opiskelutaitojaan sekä arvioimaan itse vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

T7 Oppilas osaa tuottaa suullisesti ja kirjallisesti melko monipuolista venäjänkielistä tekstiä ja pystyy toimimaan venäjäksi tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ymmärtää eri aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja osaa käyttää eri tiedonhakutapoja työnsä tukena.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä opiskeltavan kielen asema siinä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta tutkimaan omaa elinympäristöä ja lähiympäristöä ja muodostamaan alustava käsitys venäjän kielen tärkeydestä Suomessa ja maan yhtenä naapurikielenä. Venäläisyyttä pääkaupunkiseudulla tutkaillaan eri tavoin, mm. tekemällä retkiä erilaisiin venäläisiin kohteisiin ja tapahtumiin. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Venäjän kielen tarpeellisuuden alkeellinen hahmottaminen pääkaupunkiseudulla Oppilas kuvaa oman asuinseutunsa alueella käytettyjä kieliä ja venäjän kielen asemaa pääkaupunkiseudulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan kohdekielen asemaa lähiympäristössä ja maailmassa.
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä kohdekielen aseman ja merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvailla lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta. Oppilas osaa vertailla eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta. Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa kohdekieltä käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri kohdekielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.

T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta rohkaistaan tuomaan esille ajatuksiaan venäläisyydestä. Oppitunneilla käsitellään kulttuurien välisiä yhtäläisyyksiä ja erovaisuuksia. Koulun kaksikulttuurinen arki tukee havaintojen tekemistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tavoitteen toteutumista ei käytetä arvioinnin perusteena.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Erilaisia työskentelytapoja käytetään monipuolisesti siten, että parityöt ja ryhmätyöt ovat opiskelun lähtökohtana. Parin kanssa ja ryhmässä arvioidaan toimintaa yhdessä ja omaa onnistumista ryhmän työskentelyssä. Oppilaita kannustetaan tuottamaan itse venäjää pelkäämättä virheitä ja epäonnistumista. Arvinoinnin kohteet ja kriteerit: Koulutyöhön ja erilaisiin tehtäviin osallistuminen ja toisten huomioiminen ryhmässä Oppilas osallistuu koulutyöhön ja erilaisiin työtapoihin oppitunneilla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan kohdekielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen.
Kohdekielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan ja siitä, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen kohdekielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T8 tukea oppilasta kielellisten viestintästrategioiden käytössä
Paikallinen tarkennus
Oppilasta tuetaan ymmärtämään arkielämään ja kouluun liittyvän puheen ja tekstin keskeisempiä sisältöjä. Oppilaalle tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vuorovaikutustilanteita yksinkertaisissa asioimistilanteissa, esimerkiksi kauppaleikeissä. Oppilasta ohjataan kirjoittamaan itsestään lyhyitä tekstejä, joissa kuvaillaan lähipiiriä, kiinnostuksen kohteita sekä ympäristöä. Monilukutaitoa harjoitetaan tutkimalla erilaisia tekstejä, esimerkiksi kaupungin eri paikkojen mainoksia, ilmoituksia ja erilaisia videopätkiä. Opetusmateriaaleina voidaan käyttää myös lapsille suunnattuja kertomuksia, lyhyitä tietotekstejä, satuja ja runoja. Arvinoinnin kohteet ja kriteerit: Viestintätilanteet ja niissä toimiminen Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin pyrkien reagoimaan venäjäksi oikein tilanteissa. Oppilas tuottaa pieniä, etukäteen harjoiteltuja kirjallisia tuotoksia itselle tutuista aihepiireistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään viestintästrategioita vuorovaikutustilanteissa.
Viestintästrategioiden käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas osallistuu enenevässä määrin viestintään. Oppilas turvautuu harvemmin ei-kielellisiin ilmaisuihin. Oppilas joutuu pyytämään toistoa tai selvennystä melko usein. Oppilas osaa jonkin verran soveltaa viestintäkumppanin ilmaisuja omassa viestinnässään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas osallistuu viestintään, mutta tarvitsee vielä usein apukeinoja. Oppilas osaa reagoida suppein sanallisin ilmauksin, pienin elein (esim. nyökkäämällä), äännähdyksin, tai muunlaisella minimipalautteella. Oppilas joutuu pyytämään selvennystä tai toistoa hyvin usein.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas tukeutuu viestinnässään kaikkein keskeisimpiin sanoihin ja ilmauksiin. Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja. Oppilas osaa pyytää toistamista tai hidastamista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas tarvitsee paljon apukeinoja (esim. eleet, piirtäminen, sanastot, internet). Oppilas osaa joskus arvailla tai päätellä yksittäisten sanojen merkityksiä asiayhteyden, yleistiedon tai muun kielitaitonsa perusteella. Oppilas osaa ilmaista, onko ymmärtänyt.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä
T11 tarjota oppilaalle runsaasti tilaisuuksia harjoitella ikätasolle sopivaa pienimuotoista puhumista ja kirjoittamista kiinnittäen huomiota myös ääntämiseen ja tekstin sisällön kannalta oleellisimpiin rakenteisiin
Paikallinen tarkennus
Oppilaille tarjotaan runsaasti erilaisia tekstejä tutuista tilanteista ja ympäristöistä. Opiskelussa painottuvat keskusteluharjoitukset sekä ääntämisen ja hyvän lausumisen harjoittelu esimerkiksi lorujen ja laulujen avulla. Oppilasta ohjataan laajentamaan sanavarastoa monipuolisesti myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen. Laaditaan omia sanastoja mm. harrastuksiin, vapaa-aikaan ja kouluun liittyen. Opetuksessa tutustutaan yksinkertaisiin kielioppiasioihin (kuten venäjän kielen sukukäsite substantiiveilla ja adjektiiveilla, monikon muodostaminen, persoonapronominit, verbien taivutuksen alkeita) leikin ja pelien kautta. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutustilanteet ja niissä toimiminen tilanteen edellyttämällä tavalla, sujuva ääntäminen Oppilas keskustelee oppitunneilla käydyistä aihepiireistä ja itselleen tutuista aiheista. Ääntäminen on jo melko sujuvaa. Oppilas on keskusteluharjoituksissa aktiivinen. Oppilas hallitsee oppitunneilla käytettyä sanastoa ja hahmottaa kieliopin alkeiden säännöstöä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti käyttäen kohdekielen keskeistä sanastoa ja keskeisiä rakenteita. Hän oppii ääntämään ymmärrettävästi.
Tekstien tuottamistaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa rajallisen määrän lyhyitä, ulkoa opeteltuja ilmauksia, keskeistä sanastoa ja perustason lauserakenteita. Oppilas pystyy kertomaan arkisista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittamaan yksinkertaisia viestejä ja ääntää harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.2: Oppilas pystyy kertomaan joistakin tutuista ja itselleen tärkeistä asioista käyttäen suppeaa ilmaisuvarastoa ja kirjoittaa muutaman lyhyen lauseen harjoitelluista aiheista. Oppilas ääntää useimmat harjoitellut ilmaisut ymmärrettävästi. Oppilas hallitsee hyvin suppean perussanaston ja muutaman tilannesidonnaisen ilmauksen sekä peruskieliopin aineksia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.1/A1.2: Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen harjoiteltuja sanoja ja opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin erillisiä sanoja ja sanontoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa ilmaista itseään puheessa hyvin suppeasti käyttäen tuttuja sanoja, harjoiteltuja sanoja ja tavallisimpia opeteltuja vakioilmaisuja. Oppilas ääntää joitakin harjoiteltuja ilmauksia ymmärrettävästi ja osaa kirjoittaa joitakin tuttuja erillisiä sanoja ja sanontoja.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisen koulun arjen kaksikielistä toimintakulttuuria käytetään hyödyksi opetuksessa. Pohditaan kaksikulttuurisen koulun vahvuuksia. Osallistutaan koulun venäläisiin kulttuuriesityksiin ja koulussa vietettäviin juhliin.

Venäjän kielen opetusta integroidaan aktiivisesti muihin oppiaineisiin kuten matematiikkaan, ympäristö- ja luonnontieteisiin, liikuntaan, kuvataiteeseen ja askarteluun. Oppilasta harjoitetaan seuraamaan venäjänkielistä opetusta eri oppiaineissa. Eri oppiaineiden oppitunneilla rohkaistaan vastaamaan venäjän kielellä.

Opetuksessa tutustutaan venäläiseen kulttuuriperinteeseen monipuolisesti. Vertaillaan suomalaisen ja venäläisen kulttuuriperinteen piirteitä (yhtäläisyyksiä ja eroja) toisiinsa. Pohditaan venäjän kielen opiskelun hyötyjä. Kolmannella luokalla kielten välinen vertailu painottuu kieliparin venäjä-suomi välillä.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta tuetaan opiskelemaan kieltä itse myös vapaa-ajallaan. Häntä ohjataan huomaamaan venäjän kielen runsautta esimerkiksi kaupungilla asioidessa. Erilaisten sanalistojen ja muistisääntöjen avulla opiskelemalla pyritään löytämään jokaiselle sopiva tapa oppia uutta kieltä.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta kannustetaan asioimaan venäjäksi erilaisissa yksinkertaisissa tilanteissa: esim. kaupassa, ruokalassa, ravintolassa, lippua ostettaessa. Näitä tilanteita kohdataan leikin avulla. Opetellaan myös omiin harrastuksiin ja vapaa-aikaan liittyviä sanoja. Laajennetaan oppilaan koulusanastoa arkeen liittyvien esimerkkien avulla.

Laajennetaan lähiympäristöön liittyvää sanastoa (asuinalueen sanastoa: kirjasto, oma koulu, uimahalli jne.) Opetuksen lähtökohtana kolmannella luokalla on oma kaupunki ja elinympäristö. Tutustutaan pääkaupunkiseutuun elinympäristönä sekä sen tunnetuimpiin nähtävyyksiin. Oppilasta harjoitetaan kuvailemaan muutamalla lauseella kotikaupunkiaan. Oppitunneilla harjoitellaan tuottamaan sekä suullisesti että kirjallisesti perusfraaseja ja lauseita preesensissä ja menneessä aikamuodossa.

Oppilas osaa kirjoittaa itsenäisesti yksinkertaisia lauseita, jotka liittyvät häneen itseensä, kouluun, kiinnostuksen kohteisiin ja lähipiiriin. Oppilas osaa etsiä tietokoneelta kyrilliset kirjaimet ja yrittää kirjoittaa niillä lauseita ja pieniä tuotoksia. Harjoitellaan tietoteknisillä laitteilla kirjoittamista, informaation etsimistä ja erilaisten pienten esitysten tekemistä tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.Opetellaan etsimään tietoa internetistä venäjäksi ja venäjänkielisiä hakusanoja käyttäen. Oppilasta ohjataan poimimaan lukemastaan kiinnostavia asioita ja uutta tietoa.

ePerusteet