Muu vieras kieli, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Vieraan kielen A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vieraan kielen A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy vieraan kielen A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Suomalais-venäläisessä koulussa tarjottava venäjän kielen A-oppimäärä on valtakunnallista laajempi. Tämän vuoksi opinnoissa saavutetaan valtakunnallisia arviointikriteerejä laajempi osaaminen venäjän kielessä:

Suomalais-venäläisen koulun taitotasojen kuvaukset 6. luokan lopussa

Taito toimia vuorovaikutuksessa: A2.2

Taito tulkita tekstejä: A2.1

Taito tuottaa tekstejä: A1.3

Kieliopin rakenteet: A1.3

Arvioinnin kriteerit/Venäjä vieraana kielenä:

Vuosiluokka 3:

T1 Oppilas kuvaa oman asuinseutunsa alueella käytettyjä kieliä ja venäjän kielen asemaa pääkaupunkiseudulla.

T2 Tavoitteen toteutumista ei käytetä arvioinnin perusteena.

T5 Oppilas osallistuu koulutyöhön ja erilaisiin työtapoihin oppitunneilla.

T8 Oppilas osallistuu erilaisiin viestintätilanteisiin pyrkien reagoimaan venäjäksi oikein tilanteissa. Oppilas tuottaa pieniä, etukäteen harjoiteltuja kirjallisia tuotoksia itselle tutuista aihepiireistä.

T11 Oppilas keskustelee oppitunneilla käydyistä aihepiireistä ja itselleen tutuista aiheista. Ääntäminen on jo melko sujuvaa. Oppilas on keskusteluharjoituksissa aktiivinen. Oppilas hallitsee oppitunneilla käytettyä sanastoa ja hahmottaa kieliopin alkeiden säännöstöä.

Vuosiluokka 4:

T2 Prosessissa syntyvää oppilaan omaa leirikoulumateriaalia voidaan arvioida.

T3 Oppilas tietää, että venäjän kielessä on kolme substantiivien sukua, ja hän osaa jaotella tuttuja sanoja eri sukuihin. Hän myös erottaa adjektiivien sukujen päätteet ja harjoittelee käyttämään niitä sekä kirjoitetussa että puhutussa kielessä substantiivin kanssa. Oppilas vertailee suomen kielen kielioppia venäjän kielioppiin annettujen esimerkkien avulla.

T5 Oppilas osallistuu pari- ja ryhmätöihin aktiivisesti.

T7 Oppilas asioi erilaisissa arjen yksinkertaisissa tilanteissa, kuten kaupassa. Oppilas laatii kirjallisesti pieniä tekstejä itselleen tutuista asioista myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.

T9 Oppilas selviää kohteliasta kieltä käyttäen arjen perustilanteista ja hyödyntää viestinnän apuna eleitä, ilmeitä ja muita viestintää tukevia apukeinoja.

Vuosiluokka 5:

T4 Oppilas hahmottaa venäjän kielen asemaa maailmanlaajuisesti. Oppilaalla on aiempaa laajempi kyky hahmottaa, mistä kaikkialta kohdekielistä materiaalia on saatavilla.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T9 Oppilas osaa toimia luontevasti ja kohteliaasti erilaisissa harjoitelluissa vuorovaikutustilanteissa.

T10 Oppilas ymmärtää eri aihepiireihin liittyviä tekstejä ja osaa etsiä tietoa eri teksteistä ja lähdemateriaaleista.

Vuosiluokka 6:

T1 Oppilas ymmärtää, että hänen koulu-uransa aikana saavutetulle kielitaidolle on käyttöä tulevaisuudessa. Venäjän kielen asema maailman kielten joukossa hahmottuu aiempaa tarkemmin.

T5 Oppilas osallistuu aktiivisesti erilaisiin työtapoihin ja ottaa toiset huomioon työskentelyssä. Oppilas pohtii aktiivisesti itse vahvuuksiaan ja osallistuu venäjäksi sekä sallii toisten osallistua opetukseen.

T6 Oppilas pystyy tarkastelemaan opiskelutaitojaan sekä arvioimaan itse vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.

T7 Oppilas osaa tuottaa suullisesti ja kirjallisesti melko monipuolista venäjänkielistä tekstiä ja pystyy toimimaan venäjäksi tavallisissa vuorovaikutustilanteissa. Oppilas ymmärtää eri aihepiirejä käsitteleviä tekstejä ja osaa käyttää eri tiedonhakutapoja työnsä tukena.


Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Opetuksessa tutustutaan venäläiseen kulttuuriperinteeseen monipuolisesti. Tarkastellaan venäläisen ja suomalaisen koulun yhteneväisyyksiä ja eroja. Kasvatetaan oppilaan tietoisuutta venäjän kielen asemasta Suomessa. Oppilaalle tarjotaan monipuolisia elämyksiä ja kokemuksia venäläisestä kulttuuriperinteestä ja venäläisestä kouluarjesta leirikoulumatkalla Venäjälle. Valmistautuminen leirikoulumatkalle tapahtuu laajana opetuskokonaisuutena 4. luokan kevätlukukaudella. Arvoinnin kohde ja kriteerit: Oppilaan tekemistä havainnoista ja kokemuksista käydään keskustelua oppitunneilla. Prosessissa syntyvää oppilaan omaa leirikoulumateriaalia voidaan arvioida.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen uteliaisuuden ja päättelykyvyn kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan kielellinen tietoisuus laajeenee ja oma kokemusmaailma eri kielistä karttuu. Tätä hyödynnetään laajentamalla kieltenvälistä vertailua opetuksessa. Oppilasta harjoitetaan ymmärtämään arkielämään ja kouluun liittyvän puheen ja tekstin keskeisin sisältö. Ymmärtäminen syvenee, ja oppilasta kannustetaan soveltamaan aikaisemmin oppimiaan asioita uusiin tilanteisiin. Oppilasta rohkaistaan osallistumaan aktiivisemmin venäjän kielellä tapahtuvaan opetukseen eri oppiaineissa. Oppitunneilla tuetaan oppilasta yhä enemmän vastaamaan venäjän kielellä. Arvioinnin kohteet ja kriteerit: Kielten välinen sanastollinen ja kieliopillinen vertailu Oppilas tietää, että venäjän kielessä on kolme substantiivien sukua, ja hän osaa jaotella tuttuja sanoja eri sukuihin. Hän myös erottaa adjektiivien sukujen päätteet ja harjoittelee käyttämään niitä sekä kirjoitetussa että puhutussa kielessä substantiivin kanssa. Oppilas vertailee suomen kielen kielioppia venäjän kielioppiin annettujen esimerkkien avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyään.
Kielellinen päättely

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä. Oppilas osaa käyttää sopivia kielellistä päättelyä tukevia strategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa yhtäläisyyksistä ja eroista kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä. Oppilas osaa nimetä joitakin kielellistä päättelyä tukevia strategioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja eroista kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin yhtäläisyyden ja eron kohdekielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.

Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Oppitunneilla pyritään rohkaisemaan kaikenlaiseen yrittämiseen venäjän kielen opiskelussa. Ryhmässä toimiminen korostuu leirikoulumatkan suunnittelussa ja toteutuksessa. Omaa toimintaa ryhmän jäsenenä arvioidaan prosessin aikana yksin ja yhdessä. Arvioinnin kohteet ja kriteerit: Monipuolinen osallistuminen eri työskentelytapoihin ryhmässä. Oppilas tekee leirikoulumatkaan liittyviä tehtäviä opettajan ohjeiden mukaan. Oppilas osallistuu pari- ja ryhmätöihin aktiivisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan kohdekielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen.
Kohdekielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan ja siitä, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä kohdekielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen kohdekielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7 järjestää oppilaalle tilaisuuksia harjoitella eri viestintäkanavia käyttäen suullista ja kirjallista viestintää ja vuorovaikutusta
Paikallinen tarkennus
Neljännellä vuosiluokalla erilaisia arjen asiointitaitoja pyritään vahvistamaan monipuolisesti. Leirikoulumatkaa valmisteltaessa esimerkiksi kirjoitetaan kirjeitä ja laaditaan erilaisia lyhyitä viestejä, harjoitellaan erilaisia puhetilanteita, kuten kahvilassa tai matkamuistomyymälässä asiointia. Kohdekaupunkiin tutustuttaessa tehdään pienryhmissä erilaisia esitelmiä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen. Oppilasta ohjataan aiempaa laajemmin laatimaan erilaisia suullisia ja kirjallisia esityksiä hänelle tutuista aiheista, esimerkiksi kirjoittamaan lyhyt teksti itsestään, kuvailemaan lähipiiriään, kaupunkiaan, kiinnostuksen kohteitaan, kouluaan sekä ympäristöään. Lähiympäristön teemaa laajennetaan. Opetuksen lähtökohtana on kotimaa ja omasta maasta kertominen laajemmin. Opetuksessa tekstit mielletään varsin laajasti. Ne voivat olla lapsille suunnattuja kertomuksia, lyhyitä tietotekstejä, ilmoituksia, tiedotuksia, lauluja, loruja. Oppilas harjoittelee kirjoittamaan tietoteknisillä välineillä pieniä tuotoksia, ja hän kokeilee aiheeseen liittyvää tiedonhakua itsenäisesti internetistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Arjen puhe- ja muut viestintätilanteet Oppilas asioi erilaisissa arjen yksinkertaisissa tilanteissa, kuten kaupassa. Oppilas laatii kirjallisesti pieniä tekstejä itselleen tutuista asioista myös tieto- ja viestintätekniikkaa käyttäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas selviytyy satunnaisesti yleisimmin toistuvista, rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen vielä enimmäkseen viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.

T9 auttaa oppilasta laajentamaan kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvien ilmausten tuntemustaan
Paikallinen tarkennus
Kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia fraaseja harjoitellaan erityisesti asiointiin liittyvissä tilanteissa kaupungilla (esimerkiksi tien kysyminen, asiointi eri palvelutilanteissa) sekä venäläisen kirjeystävän tapaamisessa. Pohditaan sinuttelun ja teitittelyn eroa suomalaisessa ja venäläisessä kanssakäymisessä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Kohteliaiden fraasien käyttö puheessa Oppilas selviää kohteliasta kieltä käyttäen arjen perustilanteista ja hyödyntää viestinnän apuna eleitä, ilmeitä ja muita viestintää tukevia apukeinoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kohdekielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Viestinnän kulttuurinen sopivuus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.1: Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista. Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.2: Oppilas osaa käyttää muutamia kaikkein yleisimpiä kielelle ominaisia kohteliaisuuden ilmauksia rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien monimuotoisuuteen sekä opiskeltavan kielen levinneisyyteen ja tarvittaessa päävariantteihin. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutuksessa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan erilaisia tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa tutustutaan venäläiseen kulttuuriperinteeseen monipuolisesti. Vertaillaan suomalaisen ja venäläisen kulttuuriperinteen piirteitä (yhtäläisyyksiä ja eroja) toisiinsa. Venäjän kielen asemaa Suomessa tarkastellaan nykyajan ja historian näkökulmista. Tämä toteutuu luontevasti leirikoulumatkan valmistelun yhteydessä. Kielten välistä tarkastelua harjoitetaan erityisesti sanaston ja kieliopin opetuksessa. Kouluvuoden aikana osallistutaan erilaisiin venäjän kielen tapahtumiin ja kulttuuritarjontaan.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toiminnan yhteissuunnittelu korostuu erityisesti leirikoulumatkaa valmistellessa. Oppitunneilla käytetään monipuolisia työskentelytapoja toimimalla yksin, pareittain, pienryhmissä ja koko luokan kanssa.

Kieliopin ja sanaston hahmottaminen on aiempaa laajempaa. Pyritään luomaan itse säännöstöjä kohdekielen kieliopista. Sanastoa laajennetaan erilaisia tapoja käyttäen, kuten pelien ja leikkien avulla, laatimalla miellekarttoja ja harjoittamalla erilaisia muistiinpanotekniikoita (kuten ääneenluku, kirjoittaminen, lukeminen jne). Omaa kielitaitoa ja sen kehittymistä harjoitellaan mm. itse- ja vertaisarivointia käyttäen.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lähiympäristön teemaa laajennetaan, oppilas oppii laajemmin kertomaan sekä suullisesti että kirjoittaa koulupäivästään: koulusta, oppilaineista ja luokkatovereistaan. Oppilas oppii tekemään erilaisia suullisia ja kirjallisia esityksiä hänelle tutuista aiheista.Opetuksen lähtökohtana on kotimaa ja omasta maasta kertominen laajemmin. Kotikaupungin ja sen nähtävyyksien tuntemista syvennetään (Suomi, asuminen maalla ja kaupungissa).Oppilas osaa lukea yksinkertaista kieltä sisältäviä erilaisia tekstejä: kertomuksia, kuvailuja, pieniä tietotekstejä ja ilmoituksia.Oppilas osaa kirjoittaa tietokoneella kyrillisin kirjaimin lauseita ja pieniä tuotoksia. Hän osaa etsiä tietoa, kuvia ja karttoja kyrillisin kirjaimin internetistä.​

Venäjän kielen opetusta integroidaan aktiivisesti muihin oppiaineisiin kuten matematiikkaan, ympäristö- ja luonnontieteisiin, liikuntaan, kuvataiteeseen ja askarteluun. Oppilas pystyy seuraamaan yhä sujuvammin venäjänkielistä opetusta eri oppiaineissa.

Kieliopin opiskelussa pyritään aiempaa laajemmin ja teoreettisemmin hahmottamaan venäjän kielen rakennetta.Oppilaat harjoittelevat tuottamaan erilaisia lauserakenteita ja niissä tarkkaillaan esimerkiksi verbejä ja harjoitellaan niiden preesenstaivutusta konjugaatioissa I ja II. Leirikouluvuoden aikana voi olla luontevaa myös pohtia liikeverbien käsitettä, suomen ja venäjän verbien eroja esimerkkien avulla (ехать, ездить mennä, kulkea (kulkuneuvolla) идти, ходить mennä, kulkea (jalan).

Omissa tuotoksissa harjoitellaan kertomaan yksinkertaisista asioista tulevassa aikamuodossa: verbin futuuri-rakenne. Oppilas osaa kertoa asioista nykyisessä, menneessä ja tulevassa aikamuodossa. Sijamuotoja harjoitellaan lauseyhteyksissä, vastatessa kysymyksiin "Minne?", "Mistä?" jne. Prepositioihin tutustutaan perustilanteissa (kanssa, vieressä, lähellä, edessä, takana, keskellä, alla, yllä) ja avataan niiden käyttöä sekä verrataan suomen kielen rakenteisiin. Omissa tuotoksissa ja leirikoulumateriaalien avulla voidaan kerrata lukusanoja, kellonaikoja ja ajan ilmaisemista.

ePerusteet