Englanti, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Englannin A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää englannin A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut englannin A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan englannin A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy englannin A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arvioinnin kriteerit:

Vuosiluokka 3:

T1: Oppilas hahmottaa pääpiirteissään englannin keskeisen aseman kansainvälisenä kielenä ja pystyy tunnistamaan englannin kielen ilmenemisen omassa elinympäristössään, kertomaan omista havainnoistaan ja esittämään kysymyksiä niihin liittyen.

T5: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja ja toimii luokassa aktiivisesti uskaltaen käyttää kohtaamiaan uusia kielellisiä sisältöjä. Oppilaan edistymistä arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.

T7: Oppilas pystyy käyttämään oppimaansa sanastoa, ilmauksia ja yleisimpiä kohteliaisuussääntöjä yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Vuosiluokka 4:

T2: Oppilas kokee oman kieli- ja kulttuuritaustansa positiivisena voimavarana ja suhtautuu myönteisesti eri taustan omaaviin ihmisiin.

T5: Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja ja toimii luokassa aktiivisesti uskaltaen käyttää kohtaamiaan uusia kielellisiä sisältöjä. Oppilaan edistymistä arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.

T7: Oppilas pystyy käyttämään oppimaansa sanastoa, ilmauksia ja yleisimpiä kohteliaisuussääntöjä yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Vuosiluokka 5:

T3: Oppilas osaa tehdä havaintoja kieliä yhdistävistä ja erottavista tekijöistä (esimerkiksi lainasanoista tai sanojen monimerkityksellisyydestä), esittää niihin liittyviä kysymyksiä ja tehdä havaintojen pohjalta johtopäätöksiä vuorovaikutuksessa vertaisoppijoiden kanssa. Oppilas osaa myös olla kielenkäytössään kulttuurisensitiivinen esimerkiksi ottamalla huomioon yleisimpiä kulttuurisidonnaisia kohteliaisuussääntöjä.

T6: Oppilas toimii aktiivisesti ja rohkeasti oman kielitaitonsa parantamiseksi kokeilemalla eri opiskelutapoja ja hyödyntämällä myös tieto- ja viestintäteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Oppilas hahmottaa kielenopiskelun kokonaisuutena, jonka osa-alueita (kuuntelu, puhuminen, lukeminen ja kirjoittaminen) voidaan harjoitella monin eri tavoin.

T8: Oppilas pystyy pitämään yllä yksinkertaisia viestintätilanteita itselleen tutuista aiheista hyödyntäen yleisimpiä viestinnän jatkamisen keinoja (esimerkiksi kysyminen, vastaaminen, kommentointi). Oppilas kartuttaa eri aihealueiden sanastoaan monipuolisesti ja tiedostaa sanaston opettelun tärkeyden.

T10: Oppilas osaa käsitellä monentasoisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä sekä hakea aktiivisesti tietoa eri lähteistä ja hyödyntää erilaisia apuvälineitä (esimerkiksi sähköisiä sanakirjoja ja muita verkkoresursseja).

T11: Oppilas harjoittelee suullista ja kirjallista kielitaitoaan aktiivisesti ja entistä laajemmin. Oppilas hyödyntää keskeisiä rakenteita ja hallitsee ääntämisen perussäännöt.

Vuosiluokka 6:

T4: Oppilas osaa etsiä englannin kieleen liittyvää aineistoa eri lähteistä ja valita niistä itselleen sopivimmat.

T6: Oppilas toimii aktiivisesti ja rohkeasti oman kielitaitonsa parantamiseksi kokeilemalla eri opiskelutapoja ja hyödyntämällä myös tieto- ja viestintäteknologian tarjoamia mahdollisuuksia. Oppilas hahmottaa kielenopiskelun kokonaisuutena, jonka osa-alueita (kuuntelu, puhuminen, lukeminen ja kirjoittaminen) voidaan harjoitella monin eri tavoin.

T9: Oppilas on tietoinen kulttuurierojen vaikutuksesta viestintätilanteisiin ja osaa muunnella ilmaisuaan tilanteeseen sopivaksi.

T10: Oppilas osaa käsitellä monentasoisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä sekä hakea aktiivisesti tietoa eri lähteistä ja hyödyntää erilaisia apuvälineitä (esimerkiksi sähköisiä sanakirjoja ja muita verkkoresursseja).

T11: Oppilas harjoittelee suullista ja kirjallista kielitaitoaan aktiivisesti ja entistä laajemmin. Oppilas hyödyntää keskeisiä rakenteita ja hallitsee ääntämisen perussäännöt.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Oppilasta motivoidaan arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia. Oppilaita ohjeistetaan kohteliaaseen, toiset huomioivaan kielenkäyttöön erilaisissa viestintätilanteissa. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena. Oppilas kokee oman kieli- ja kulttuuritaustansa positiivisena voimavarana ja suhtautuu myönteisesti eri taustan omaaviin ihmisiin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
Kielenopiskelutaidot
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
Opetuksen tavoitteisiin tutustutaan yhdessä oppilaiden kanssa ja rohkaistaan luomaan salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen. Oppilaita ohjataan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja käyttämään alusta alkaen aktiivisesti oppimiaan kielellisiä rakenteita uusien oppisisältöjen sisäistämisen varmistamiseksi. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Tietoisuus tavoitteista ja toiminta ryhmässä Oppilas noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä ja toimintatapoja ja toimii luokassa aktiivisesti uskaltaen käyttää kohtaamiaan uusia kielellisiä sisältöjä. Oppilaan edistymistä arvioidaan kannustavalla ja myönteisellä palautteella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan. Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen. Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan harjoittelemaan vuorovaikutusta monenlaisissa tilanteissa (jokapäiväiseen elämään ja esimerkiksi ikään, kotipaikkaan ja lempiruokiin, -juomiin ja -väreihin liittyvät keskustelut ja aihepiirit), ja häntä rohkaistaan viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta painottaen myös maakohtaisesti vaihtelevia kohteliaan kielenkäytön normeja (esim. pienet kohteliaisuussanat) sekä oikeaoppista ääntämistä. Arvioinnin kohde ja kriteerit: Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa Oppilas pystyy käyttämään oppimaansa sanastoa, ilmauksia ja yleisimpiä kohteliaisuussääntöjä yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista. Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen sekä englannin levinneisyyteen mm. internetissä. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

S2 Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan suunnittelemaan toimintaa yhdessä, antamaan ja ottamaan vastaan palautetta ja ottamaan vastuuta. Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja, kuten uusien sanojen ja rakenteiden aktiivista käyttöä omissa ilmaisuissa, muistiinpainamiskeinoja, tuntemattoman sanan merkityksen päättelemistä asiayhteydestä. Totutellaan arvioimaan omaa kielitaitoa esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua käyttäen.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.

ePerusteet